getdate, maar dan in het nederlands

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hallo mensen,

Ik ben bezig met het ontwikkelen van een agenda. Nu heb ik dit allemaal al redelijk voor elkaar, maar ik zit nog met een klein dingetje. Ik vraag bijvoorbeeld een datum op, en laad al die gegevens in variabelen. Als ik deze variable in een echo neerzet, doet hij dat in het engels. Aangezien dat ik een nederlandse website aan het bouwen ben, gaat dat niet werken. daarom mijn vraag hoe kan ik dit oplossen?

Ik ben natuurlijk al even wezen googelen, en kwam dit tegen:
etlocale(LC_TIME, 'nl_NL');

helaas werkt dat voorbeeld niet in mijn script... Weet iemand voor mij een oplossing?
Voor de mensen die in de code willen peuren: *snip* Het is hier geen fix-my-code-plz :X

met vriendelijke groet,
Pim

EDIT: sorry in de verkeerde catagorie gestopt...

[ Voor 7% gewijzigd door RobIII op 20-08-2010 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

In welke taal ben je bezig? Ik vermoed PHP. PHP heeft de functie Date waarin je een format kunt meegeven. De culture wordt volgens mij la sik het mij goed herinner middels 'locale' gezet..

If it isn't broken, fix it until it is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 13:41
PHP:
1
setlocale(LC_ALL, array('Dutch_Netherlands', 'Dutch', 'nl_NL', 'nl', 'nl_NL.ISO8859-1', 'nld_NLD'));

^^ Zet die even bovenaan je script :).

[ Voor 7% gewijzigd door Icey op 20-08-2010 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:05

Sebazzz

3dp

Icey schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 15:40:
PHP:
1
setlocale(LC_ALL, array('Dutch_Netherlands', 'Dutch', 'nl_NL', 'nl', 'nl_NL.ISO8859-1', 'nld_NLD'));

^^ Zet die even bovenaan je script :).
Dit hoeft niet op iedere host te werken, niet iedere host heeft Nederlandse locales geïnstalleerd staan.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

En dat werkt dan alleen als de locales aanwezig zijn op je server. ;) Met localegen kan je ze genereren onder Linux, afaik.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik wil je nogmaals graag wijzen op onze Quickstart, scriptrequests (want we hebben geen complete code in zipfiles nodig, enkel relevante code middels code tags in het topic zélf) en op Waar hoort mijn topic?.

WEB >> PRG

[ Voor 30% gewijzigd door RobIII op 20-08-2010 17:20 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Getdate (en ook date) is gewoon niet locale-aware. Je wil strftime hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door NMe op 20-08-2010 17:53 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
En dan hangt t nog af van de serverinstellingen. Zorg gewoon voor een array met nederlandse maanden en dagen dan werkt t overal ongeacht geinstalleerde locales. Pak voor de maand dan:

PHP:
1
2
$maanden = array('januari', 'februari'); //etc
echo $maanden[date('n') - 1]; // waarom die -1 nodig is lijkt me logisch :)

dit kun je met dagen van de week ook zo doen, dit had je best wel zelf kunnen verzinnen ook als je het in documentatie had opgezocht van php.net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Overigens is setlocale op Windows-systemen ook niet geheel thread safe, dus de oplossing hier boven mij is voor belangrijke zaken (denk aan facturen) inderdaad beter. Als je verder gewoon invloed hebt op de instellingen van de server en diens locales en als deze ofwel op Linux draait ofwel thread safety is niet belangrijk voor je, dan zou ik gewoon voor strftime gaan. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1