Daniel schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 21:49:
Goed, hoop gezegd en geschreven vandaag. Eventjes wat dingen er uit lichten dan maar:
Performance
Ja, we weten dat de performance van Flash met name onder OS X maar ook in andere browser-OS-combinaties verre van optimaal is.
Helaas leeft een belangrijk deel van de advertentie-industrie in Nederland nog ergens tussen 2001 en 2004.
In de VS zie je inmiddels de eerste uitingen verschijnen die met wat geavanceerde technieken worden geproduceerd maar in NL is dat voorlopig nog even toekomstmuziek. De hele keten van order tot productie tot inzet op een site in ingericht op het verzorgen van dynamische advertenties door middel van Flash. Geen Flash, geen advertentie. Ik zou graag willen dat Tweakers.net de macht had om eigenhandig daar verandering in te brengen maar dat is helaas niet het geval. Het is toch nog altijd een beetje een kwestie van accepteren wat op je af gestuurd wordt en anders gaat de adverteerder wel naar een ander die minder moeilijk doet. En die zijn er genoeg.
Omdat we toch onze gebruikers niet permanent willen teisteren met slecht presterende uitingen is een nieuw format afgesproken waarin we het gebruik van Flash zullen minimaliseren. In ieder geval zullen de sidebars niet langer in Flash uitgevoerd worden, wat de nodige prestatie-issues en andere layout-glitches zou moeten voorkomen. Dit ook om onze eigen developers minder gillend gek te laten worden. De variabele breedte van onze layout zorgt elke keer voor nieuwe en moeizaam op te lossen issues, die vrijwel allemaal terug te leiden zijn naar het gebruik van Flash. Uiteindelijk zal elke implementatie werk met zich meebrengen (ik heb ook niet de illusie dat een andere techniek de heilige graal zal zijn) maar enerzijds bezoekersimpact en anderzijds de hoeveelheid benodigd development- en testwerk minimaliseren is iets wat we erg belangrijk vinden.
Buiten dat is de perceptie van de Tweakers.net-community omtrent wat 'goed' en 'snel' is aanmerkelijk anders dan wat de genoemde reclame-industrie gewend is. Wij besteden veel developmenttijd aan het zo goed mogelijk finetunen van de site. Op een beetje fatsoenlijke internetpijp ben je dan ook gewend dat de frontpage in circa een seconde geladen wordt, meestal minder. Als we vervolgens een advertentie implementeren die daar 2,5 of 3 seconde van maakt (zoveel is het iig bij mij) is dat meteen een enorme achteruitgang. Pak ik nu bijv. de homepage van De Telegraaf dan doet die er 4 tot 5,5 seconden over om te laden. Als dat het referentiekader van de advertentieindustrie is, vinden zij derhalve een seconde of 3 helemaal niet zo slecht. Wij vinden het echter dramatisch. Het kost ongelofelijk veel moeite om op basis van zover uiteenlopende standaarden de industrie ervan te overtuigen dat de advertenties technisch onder de maat zijn.
We moeten letterlijk lullen als Brugman om op dit punt vorderingen te maken, en gelukkig lukt dat ook wel een beetje.
Verder houden we natuurlijk het effect van een advertentie op onze bezoekerscijfers nauwlettend in de gaten. Bepaalde seizoensinvloeden zijn er altijd, maar bij de vorige twee takeovers merkten wij geen duidelijke afname in het verkeer. Mocht dat nu wel het geval zijn dan is dat uiteraard alleen maar een extra argument om iets dergelijks niet nog een keer in deze vorm aan te slingeren. Dan heeft de community gesproken en dat signaal nemen we uiterst serieus.
Design
Ja, ook wij vinden deze uiting gewoon niet mooi. Er is geen enkele vorm van fatsoenlijke integratie met de normale Tweakers.net layout, de kleuren zijn schreeuwerig en de stijl past slecht. Maar ook hier geldt dat we voor een deel maar gewoon te accepteren hebben wat door de adverteerder wordt aangeleverd. Het is moeilijk om daadwerkelijke harde stijlnormen op te leggen en dus heeft de adverteerder tot nu toe behoorlijk veel vrijheid (uiteraard moet een advertentie wel altijd voldoen aan normale fatsoensnormen, dus geen knipperend gedrag en dergelijke)
En eerlijk gezegd konden we ons tot nu toe ook niet serieus voorstellen dat een adverteerder moedwillig een takeover zou aanleveren die zodanig afsteekt tegen de normale site-layout. Ook hiervoor geldt dat we gaan proberen hier in de toekomst meer af te dwingen, maar op dat punt kunnen we moeilijk beloftes doen. In dit concrete geval is richting de adverteerder aangegeven dat wij van mening waren dat dit veel beter kon en moest. Maar dan blijkt er weer sprake te zijn van een landelijke campagne met centraal ontwikkeld materiaal waarin integratie op specifieke websites niet interessant wordt gevonden. En dan is het graag of niet, en binnen een commercieel bedrijf is het nu eenmaal niet snel een realistische optie om een al getekende order voor een niet onaanzienlijk bedrag zelf te cancelen vanwege een subjectief iets als 'te lelijk'.
Onze intern ontwikkelde variant op de takeover heeft in ieder geval integratie met de site hoog in het vaandel staan. We kunnen echter niet garanderen dat er in de toekomst nooit meer iets getoond zal worden dat een wat grotere aanslag op je netvlies pleegt.
Is het nou nodig?
Tsja, wat is nodig. Eigenlijk zijn daar twee kanten aan. Ja, advertenties zijn noodzakelijk om Tweakers.net te kunnen laten voortbestaan. Dat is nu zo en totdat er een houdbaar alternatief betaalmodel voor internet zullen (vormen van) advertenties blijven bestaan. En dus ook op Tweakers.net
Vervolgvraag, is zo'n soort advertentie nu nodig. Daar kun je natuurlijk discussie over voeren. Feit is echter dat er vanuit 'de markt' steeds meer vraag komt naar dergelijke indringende vormen van adverteren. Oftewel, onze adverteerders vragen letterlijk naar dit soort campagnes, om een maximaal effect te bereiken. Als wij niet in staat zijn die aan te bieden (of het gewoon weigeren) gaat een steeds groter deel van de advertentie-inkomsten aan onze neus voorbij, zonder dat we daar direct alternatieven voor hebben. Dus eigenlijk ook ja, dit is vanuit ons standpunt gezien nodig. Ik roep in herinnering dat een jaar of 10 geleden feitelijk alleen de bekende 468x60 grote topbanner en de 120x600 pixels grote skyscraper gebruikelijk waren. Daarnaast had je fanatsievollere formaten zoals popups, mousetrailers en wat dies mee zij. Al die formaten zijn inmiddels uitgestorven en worden bij grote sites niet of nauwelijks meer verkocht.
Rond die tijd kwam daar de wat grotere vierkante (320x288 pixels oid) rectangle bij, die nu nog steeds het meest gebruikelijke formaat is. Destijds werd dat een waanzinnig grote advertentie gevonden. Inmiddels zal dat waarschijnlijk de eerstvolgende advertentievorm zijn die uitsterft (of de Leaderbord van 720x90 pixels, die we destijds ook monstreus groot vonden). De markt evolueert en het 'productaanbod' van Tweakers.net moet daar in meegaan. Overigens werd ook in die tijd al in de glazen bol gelezen dat over 5 jaar het internet ten onder gegaan zou zijn aan een overload aan advertenties. Tot nu toe valt dat gelukkig nogal mee.
Geloof me, als wij konden leven van enkel het plaatsen van wat standaard animated gif advertenties op een paar onopvallende plekken dan zouden we dat veel liever doen. Helaas is die tijd geweest en komt ook niet meer terug. Ook meer contextuele advertenties zoals Google Adsense zijn weliswaar interessant maar kunnen in ieder geval in ons geval niet het volume aan omzet bieden dat we nodig hebben om deze tent in de lucht te houden.
Uiteindelijk proberen we de ontwikkeling van nieuwe advertentieformaten te doen met zo veel mogelijk respect voor de gebruiker. We hebben echter ook te maken met een andere realiteit en dat is wat ons vanuit de reclamewereld aan standaarden wordt opgelegd. We proberen onszelf zo veel mogelijk speelruimte te geven om die regels in onze richting te buigen, maar soms lukt dat beter dan anders.
Ook hier geldt echter weer dat we door zelf met goede ontwerpen en initatieven te komen nadrukkelijk proberen om adverteerders, mediabureau's en alle andere betrokken partijen in te laten zien dat onze manier van werken op de lange termijn gunstiger is. Bezoekers die je niet direct met een lompe advertentie in hun ballen trapt als ze op de site komen, komen later vast nog wel eens terug, en daar heb je dan veel en veel meer aan.
Bannerblockers
Ik ben niet van plan om een hetze te beginnen tegen mensen die reclames al dan niet bewust of indirect blokkeren. Ik vind dat iedere internetgebruiker en dus ook iedere Tweakers.net bezoeker zelf zijn of haar verantwoordelijkheid moet nemen. Ik geloof dat wij een buitengewoon redelijk verhaal hebben waarin bezoeker en site-maker elkaar helpen. Jullie helpen ons om ook nog een beetje geld te verdienen, wij werken ons uit de naad om voor julie de beste technologie-site van Nederland te blijven maken. Als je niet vatbaar bent voor dat verhaal is er weinig dat ik daar aan kan doen, anders dan een beroep op je redelijkheid.
Als je vindt dat wij te dikke auto's rijden of een te mooi kantoor hebben en je dus geen advertenties hoeft te bekijken vindt ik dat erg jammer, maar goed, dat is dan jouw keuze. Maar als je uiteindelijk het bestaan van kwalitatieve sites die kunnen investeren in uitbreiding en nog eens wat anders doen dan ANP-feeds overtikken op prijs stelt raad ik je aan af en toe gewoon eens tegen een advertentie aan te kijken. Als je er echt niet mee kan leven bieden wij altijd nog de optie om voor een luttel bedrag 365 dagen per jaar van Tweakers.net te kunnen genieten zonder ooit nog gestoord te worden door een advertentie.
Maar tegelijkertijd handhaven we in onze voorwaarden de regel dat het actief blokkeren van de advertenties op Tweakers.net niet is toegestaan, en het aanmoedigen ervan al helemaal niet.
Overige opmerkingen
Mocht je ernstige op- en aanmerkingen hebben over de kwaliteit van Tweakers.net en dus wat we met die met dank aan jou binnengeharkte Euro's doen hebben, dan horen we het natuurlijk ook graag. Maar uiteraard wel graag met concrete voorbeelden, aan losse flodders hebben we niet zo veel.
Goed, samenvattend; morgen wordt alles beter

. Nee even serieus, het is niet onze bedoeling om bij onze bezoekers hevige overlast te veroorzaken met advertenties. Maar ik wil ook proberen wat begrip te kweken voor de situatie die er toe leidt dat dat toch soms het geval is. Was het maar waar dat Tweakers.net eigenhandig kon bepalen welke adverteerders op welke wijze geld bij ons kwamen uitgeven. Natuurlijk kunnen we dat theoretisch wel, maar uiteindelijk is Tweakers.net een relatief onbelangrijke partij in een grote wereld, en snijden we onszelf keihard in de vingers als wij als het moeilijkste jongetje van de klas bekend gaan staan. Ik kan je vertellen, dat is namelijk al meer dan genoeg het geval. In de praktijk hebben we te maken met een complex systeem van vraag en aanbod van advertenties waar veel partijen bij betrokken zijn, en waar met name over het aspect 'technische en visuele performance' de standpunten nogal verschillen. Er ligt een schone taak weggelegd voor meerdere grote site-eigenaren om daar gezamelijk verandering in te brengen, willen we zorgen dat het web over een paar jaar nog bruikbaar is.