Wellicht offtopic, maar in de tijd dat ik EVE speelde was dit ook het geval. Groot-schalige battles waren totaal nutteloos vanwege de gigantische lag die de server produceerde. Niet dat het raar is, 200+ players op maar een beperkt aantal nodes parkeren staat garant voor overbelasting aan de server kant. Wellicht dat CCP dit nu opgelost heeft. Ik kan me voorstellen dat je meer nodes gaat hangen aan druk bevolkte zones en dat dit een dynamisch process is, maar dat maakt het zeker ingewikkeld. Het zou natuurlijk helemaal mooi zijn als je berekeningen zoals damage en wapen speed over je verschillende nodes parallel kan schalen, maar nogmaals dat lijkt me een zeer ingewikkeld concept. Wat wel leuk is van CCP is dat ze technisch relatief veel details over hun implementatie en infrastructuur delen, trouwensrapture schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 19:03:
[...]
EVE Online kennende proberen de allianties zoveel spelers in te zetten totdat ze de node kapot krijgen. Met 400 man worden de schoten in 1,6 seconde doorgerekend, 800 man 3,2 seconde, 1000 man 4 seconde en 1600 man 6,4 seconde. Inderdaad de guns zouden in EVE sneller schieten dan dat ze kunnen doorgerekend worden en ze beginnen te cyclen. De client toont dat een schot van 4 seconde na 4 seconden nog altijd niet gedaan is. Tussendoor moet de posities van de ruimteschepen die aan het bewegen zijn ook doorgerekend worden.
En daarbij moet je ook nog de vraag stellen: Wat bereken ik aan de client kant, en wat bereken ik aan de server kant? Client kant is leuk om de server te offloaden, maar maakt het een groter risico voor performance problemen op de client en security / hacking issues. WoW doet de positioning op de client kant en daarom kunnen die bots dus ook bestaan, maar ja dit constant gaan bijhouden aan de server kant is blijkbaar dus niet rendabel.
Dan hebben we nog de DB en schaalbaarheid daarvan. Hoe vaak ga je een write doen naar je DB? Ik hoop toch niet dat je direct writes naar je DB wilt gaan doen want dan weet je al zeker dat je DB om de haveklap overlijd. Dan mag je nog leuke stored procedures gaan bedenken, indexen optimaliseren, je queries analiseren en waarom ze onder bepaalde omstandigheden heel lang lopen, enz enz enz.
Nou ben ik geen developer dus ik praat misschien onzin, maar ik dit is ook alleen maar wat mijn "common sense" mij verteld. Zelfs ik als simpele sysadmin die Perl en shell scripts in elkaar draait ziet al mijlenver aankomen dat dit nooit gaat lukken. Wees gewoon niet zo eigenwijs en neem nou eens het advies aan dat roy-t en andere Tweakers aan je geven. Volg een opleiding, haal een HBO diploma. Daar heb je veel meer aan dan dat je op je CV kan zetten dat je een poging heb gemaakt om een MMO te maken maar niet echt ver bent gekomen omdat je het niet snapte ...
[ Voor 7% gewijzigd door silentsnake op 23-08-2010 19:46 ]