Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandeR2
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-08 20:21
(Re-post - gevraagd om een nieuwe topic te maken - oude topic: http://gathering.tweakers...message/34541687#34541687)

Hoi, ik wil mijn het netwerk uitbreiden omdat ik laatst een PS3 gekocht hem en via Wireless nogal eens problemen heb met het internet voor de PS3. Het is dan te traag of de verbinding te slecht.

Mijn PS3 staat op de 2e etage en de bestaande Router op de begane grond. De router is een Sitecom Wireless Gigabit Router 300N X2 (WL-351). Ik wil aan de kabel die naar de kamer van de PS3 gaat (waar ook mijn PC staat) nog een Router/Switch hangen. De huidige kabel zit aan mijn PC gesloten.

Verder wil ik boven ook een Wireless Access Point hebben voor mijn iPod Touch en Laptop, dus een Router/Switch met Wireless is wel gewenst. Enig idee welke ik dan het beste kan aanschaffen?

Alles even op een rijtje:
  • Ik heb: Wireless Gigabit Router 300N X2 (WL-351)
  • Op zoek naar een: Router / Switch
  • Kabel
  • PS3
  • PC
  • Wireless
  • iPod Touch
  • Laptop
Wat zijn mijn mogelijkheden?

Ik heb bijvoorbeeld deze router in het oog: http://tweakers.net/price...ter-150n-x1.html#tab:info OF http://tweakers.net/price...router-300n.html#tab:info en heb in de instructies gelezen dat ik de DHCP uit kan zetten. Hiermee zou het dus moeten lukken en toch Wireless Access hebben?
Hebben mijn PC, PS3 en iPod dan hetzelfde IP?

[ Voor 0% gewijzigd door SandeR2 op 18-08-2010 15:45 . Reden: beschrijving geupdate ]

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:19

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Ik zou nog even wat doornemen of het nut van een router, een switch en de basis van ip-based netwerken. Je vraag of je PC, PS3 en iPod dan hetzelfde IP hebben is IMHO echt basiswerk netwerken.

(antwoord is: Nee)

Als je zelf wat meer verdiept kun je je vraag ook zelf beantwoorden en heb je weer wat geleerd.

[ Voor 18% gewijzigd door Tukk op 18-08-2010 15:33 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandeR2
Ik heb al wat onderzoek gedaan op het forum bij bestaande topics maar is me helaas iets te hoog gegrepen. Vandaar dat ik jullie om hulp vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoud75
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:50
Hallo SandeR2,

Eens even kijken of ik je vraag goed begrijp:
Beneden: Sitecom Gigabit Router
2de verdieping: PS3 (nu via WiFi)
En ergens een pc, bedraad

Je wilt

Via de Kabel:
PS3
PC

Via Wireless
iPod Touch
Laptop

Klopt dat zo'n beetje?

Belangrijk om te weten: waar (welke verdieping) staat de pc?

Groetjes,

Ewoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandeR2
mijn PC staat op dezelfde kamer als de PS3. dat is ook de kamer waar ik deze Router/Switch neer wil zetten.
Staat misschien beetje onduidelijk in de beschrijving, sorry ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoud75
Hallo SandeR2,

Dank voor je snelle antwoord.

Dit maakt een en ander wel wat simpeler.

Terugkomend op je situatie:

Via de Kabel:
PS3
PC

Via Wireless
iPod Touch
Laptop

======================

Je dient er zo wie zo er voor te zorgen dat alle apparaten in dezelfde werkgroep (workgroup) zitten. Dat is 1.

2. Je huidige Sitecom Gigabit Router heeft voldoende bereik voor laptop en iPod Touch.
Zorg voor adequate beveiliging! Te denken valt aan WPA2 met een goede code. En niet de naam van kat, hond, cavia, goudvis of geboortedatum!
Denk bijvoorbeeld aan Linkhandigeaardappeldunschiller gespeld: L1@@rd@pP3L5Ch1ll3R.

3. Koop een Gigabitswitch 5 of 8 poorts en een aantal UTP kabels.

Sluit de nieuwe switch aan op de plek en bevestig daarna de pc en de PS3 aan op de switch.

Groetjes,

Ewoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandeR2
Dag Ewoud, bedankt voor je reactie.
Idd zou de bestaande router genoeg moeten zijn voor deiPod en Laptop, maar door het gewapend beton wat er in ons huis zit komt er maar een zwak straaltje door. Of heeft dit misschien iets te maken met de positie?
Hij staat nu in de kelderkast, centraal in ons huis.

Maargoed vandaar dat ik dus nog een extra WAP erbij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

SandeR2 schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 16:13:
Dag Ewoud, bedankt voor je reactie.
Idd zou de bestaande router genoeg moeten zijn voor deiPod en Laptop, maar door het gewapend beton wat er in ons huis zit komt er maar een zwak straaltje door. Of heeft dit misschien iets te maken met de positie?
Hij staat nu in de kelderkast, centraal in ons huis.

Maargoed vandaar dat ik dus nog een extra WAP erbij wil.
Een WAP is net perse een router. Een WAP zorgt er voor dat apparaten draadloos aan je netwerk kunnen connecteren, een router zorgt voor een nieuw netwerk (andere ip-adressen). Wil je alleen een extra signaal en is de rest al geregeld, koop een WAP, niet een router. je kan een router wel als WAP gebruiken (meestal), dan zet je alle routerfunctionaliteit uit.

Wat ook kan helpen met je probleem is een betere router kopen.

[ Voor 9% gewijzigd door Tukk op 18-08-2010 16:20 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoud75
Indien mogelijk: Plaats de Sitecom op de eerste verdieping. Is het niet mogelijk dan een WAP aanleggen.
De meeste routers hebben deze mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandeR2
@Tukk Ik heb niet alleen een WAP nodig, maar ook een router/switch die mijn internet verbinding naar boven nog eens kan verdelen. Daarom dacht ik aan een Wireless Router en dan DHCP uitschakelen. Maar iedereen heeft het dan meteen over een Switch, maar die hebben geen Wireless toch?

@ewoud75 Dit is denk ik geen optie omdat er al 4 kabels liggen naar de huidige positie van de router.

[ Voor 16% gewijzigd door SandeR2 op 18-08-2010 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

SandeR2 schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 16:21:
@Tukk Ik heb niet alleen een WAP nodig, maar ook een router/switch die mijn internet verbinding naar boven nog eens kan verdelen. Daarom dacht ik aan een Wireless Router en dan DHCP uitschakelen. Maar iedereen heeft het dan meteen over een Switch, maar die hebben geen Wireless toch?

@ewoud75 Dit is denk ik geen optie omdat er al 4 kabels liggen naar de huidige positie van de router.
Waarom wil je een router die geen ip-adressen uitdeelt? Wil je de ip-adressen fixed gebruiken of krijgen ze van een andere router hun ip-adres? Indien dat laatste het geval is, gebruik je je router als switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoud75
of een 2de WiFi aanleggen.. Door het gewapende beton gaf je al aan de verbinding op de 2de vedieping brak is. En verplaatsen van de huidige router geen optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of ik lees eerst beter

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2010 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandeR2
@Tukk Als ik het goed begrijp krijgen ze van de huidige router hun IP, en werkt de nieuwe router alleen als Switch (verdeler). Maar wat ik dan niet begrijp is of de WAP ervan dan ook werkt en die wel of niet IP adressen uit deelt.

Er is nu 1 kabel naar mijn kamer met PC en PS3, die worden allebei kabel, en misschien in de toekomst nog een extra PC erbij. En de Wireless is voor de Laptop, iPod Touch en andere Wireless apparaten.

@NiGhTsPiRiT Wat moet ik dan met de 3 andere kabels doen die ook naar de huidige locatie van de router gaan? 1 daarvan gaat naar de huiskamer, 1 naar de 1e etage en de 3e naar een kamer naast mijn kamer. Het is niet mogelijk om deze kabels te verleggen.

@ewoud75 maar dan zit ik nog met het probleem van 1 kabel die te kort komt of hoe zie je dat?

[ Voor 29% gewijzigd door SandeR2 op 18-08-2010 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

SandeR2 schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 16:30:
@Tukk Als ik het goed begrijp krijgen ze van de huidige router hun IP, en werkt de nieuwe router alleen als Switch (verdeler). Maar wat ik dan niet begrijp is of de WAP ervan dan ook werkt en die wel of niet IP adressen uit deelt.
Simpel antwoord, het maakt niet uit of je een connectie wireless of via UTP loopt. DHCP uitzetten, de router configureren dat hij geen router is, maar een switch.

Zelf al eens gedaan, of een alle routers dit kunnen, dat weet ik niet.
Wat mogelijk ook nuttig is kijken naar een betere router, daar blijkt nogal wat verschil tussen te zitten, met name met het bereik in 802.11n en doorvoersnelheid.

[ Voor 13% gewijzigd door Tukk op 18-08-2010 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SandeR2 schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 16:30:
@NiGhTsPiRiT Wat moet ik dan met de 3 andere kabels doen die ook naar de huidige locatie van de router gaan? 1 daarvan gaat naar de huiskamer, 1 naar de 1e etage en de 3e naar een kamer naast mijn kamer. Het is niet mogelijk om deze kabels te verleggen.
Daar noem je ineens aansluitingen die in je OP niet voorkomen. Hoe kunnen wij je nou serieus advies gaan geven op basis van halve informatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoud75
WAP kan je volgens mij instellen dat deze DHCP krijgt van je huidige router.
Dan kan je op de 2de verdieping een WiFi router neerzetten. Sluit dan de kabel niet op de WAN-poort maar op 1 van de LANpoorten..

Je behoudt dan de Sitecom Gigabit Router die in de meterkast staat.

Nu:
Internet => Sitecom => LAN 1 t/m 3 voor iets // LAN 4 UTP naar PC op de 2de verdieping

Wordt:
LAN 4: UTP naar de 2de verdieping: daar WiFi router als WAP instellen, met DHCP van Sitecom en hierop de PC en de PS3 aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeetR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-08 15:59
Mensen wat doen we allemaal moeilijk.

De feiten
- Boven is het wifisignaal te zwak
- Boven is maar 1 aansluiting wat er in de toekomst waarschijnlijk meer moeten worden

Oplossing
Zet boven aan het uiteinde van de kabel een switch neer en hang daar een AP aan
of
Zet boven een wireless router neer waarvan je de routerfunctionaliteit uitzet.

Your time as a student is the best time of your life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandeR2
@NiGhTsPiRiT idd sorry, maar ik ging er niet vanuit dat jullie op het idee kwamen de huidige router op de begane grond te verplaatsen en aannamen dat er verder niets anders op aangesloten zat.

@ewoud75 bedankt, je schema klopt geloof ik helemaal zo.
Van deze router pricewatch: Sitecom WL-340 Wireless Router 150N X1 weet ik zeker dat de DHCP uit te schakelen is, dus zou dit een mooie toevoeging zijn klopt dat? of bijvoorbeeld deze: pricewatch: Sitecom WL-366 Wireless Router 300N.
Ik hou het in ieder geval wel graag bij hetzelfde merk zodat daar geen (mogelijke) problemen bij kunnen ontstaan.

@PeetR Je 2e oplossing is genoemd ;), maar wat is dan weer een AP? of bedoel je WAP? dan is deze ook al genoemd ;)

[ Voor 6% gewijzigd door SandeR2 op 18-08-2010 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoud75
Voor de juiste accespoints kan ik je nog een tip meegeven van de "buren" Eind augustus ligt hun blad weer in de winkel (rond 29 augustus). Hierin wordt ook onder ander het volgende meegenomen:

vergelijkingstest van access points!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

In de pricewatch staan genoeg apparaten die kunnen wat jij willen, allemaal simpel in 1 apparaatje.
Om het voor jou wat makkelijker te maken, heb ik eea laten filteren. Ik heb de in mijn ogen betere merken geselecteerd en daarbij laten checken op 100mbit en 1gbit aansluitingen. Ook uiteraard de betere WIFI-standaarden... :) Zoals je in de lijst ziet, kan het goed- en duurkoop, kun je daarom ook aangeven wat jouw budget is?

Als je uiteindelijk een router geschikt vind, stel deze router dan in in bridging mode, dan laat deze alles 1:1 door naar de router beneden.

En AP staat voor Access Point. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door CH4OS op 18-08-2010 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandeR2
@ewoud75 bedankt voor de extra informatie
@CptChaos super bedankt voor de search-filter, hier staan idd ook mijn gekozen routers tussen.

@[de rest] ook bedankt voor jullie bijdrage en informatie! Ik ga het zo snel mogelijk proberen en zal het jullie laten weten als het gelukt is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeetR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-08 15:59
Feitelijk zijn mijn beide oplossingen identiek en ik weet dat het al genoemd is, maar iedereen bleef er een beetje omheen draaien.

De huidige wireless breedbandrouters zijn in feitelijk niks anders dan een modem/router/switch en AP (access point) in 1 apparaat. Door de routerfunctionaliteit uit te schakelen houd je dan nog switch+AP over. Die kan je dus eventueel ook los kopen. (geintegreerd ben in ze nog niet tegengekomen)

Your time as a student is the best time of your life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
SandeR2 schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 17:03:
@CptChaos super bedankt voor de search-filter, hier staan idd ook mijn gekozen routers tussen.
Jouw gekozen (TS) routers zijn er geen met Gigabit poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandeR2
Nivk schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 17:24:
[...]

Jouw gekozen (TS) routers zijn er geen met Gigabit poorten.
Waarom staat de WL-366 hier dan boven aan? http://tweakers.net/price...WcwVwowuv-j3atJNi19FMp5Q0

Filter gegeven door @CptChaos, alleen Sitecom. Jou filter ziet er heel anders uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Omdat 100Mbps gewoon geselecteerd is als filter? 1024Mbps=1Gbps

[ Voor 16% gewijzigd door Nivk op 18-08-2010 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandeR2
Ah ok, dat verandert de zaak wel een beetje want maakt het meteen 2x zo duur ^^
Dan zou dezelfde router nog eens de goedkoopste oplossing zijn
pricewatch: Sitecom Broadband Router 300N X3 - WL-351
http://tweakers.net/price...PsbCoW9Ap1fNy8ddsTzp1Xdcv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koop gewoon een losse switch en een wireless access point (zoals PeetR voorstelde). Gaan klooien met routers en daarvan de router functies uitschakelen is onnodig complex. Voordeel is meteen dat je meer switch poorten hebt, je AP hoger kunt plaatsen of ophangen. Sommige losse APs hebben ook nog technische voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandeR2
Verwijderd schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 18:57:
Koop gewoon een losse switch en een wireless access point (zoals PeetR voorstelde). Gaan klooien met routers en daarvan de router functies uitschakelen is onnodig complex. Voordeel is meteen dat je meer switch poorten hebt, je AP hoger kunt plaatsen of ophangen. Sommige losse APs hebben ook nog technische voordelen.
Ben ik dan niet even duur of zelfs nog duurder uit? Ik ben benieuwd waar ik dan moet kijken bij Pricewatch voor een AP: WLAN Access Points of WLAN Antenne ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij de Access Points.

Zullen misschien ietsjes duurder zijn dan een router met draadloos.
Pagina: 1