Ik zit met videokaart (GT220) die een compatibiliteitsprobleem oplevert met mijn moederbord. Dit is eigenlijk al een langslepend probleem vanaf maart. Hier onder is de 'korte' samenvatting van het probleem:
edit:
Ik heb nu het full-HD probleem opgelost met een andere 2hands CPU + IPG. Geen nVidia kaarten voor mij voorlopig
update:
Contact gehad met Alternate. Ze konden het product niet opnemen ondanks dat ze precies hetzelfde product zelf verkopen (zelfs voor een hogere prijs). Want het systeem kon niets crediteren van 'klanten' die geen klantnummer hadden. Ik had nog vermeld dat het ook voor hun onvoordelig is (verzendkosten) & dat een mens zich niet moet beperken door systemen
En wat moet ik met een videokaart waar ik niets aan heb, maar hun wel.
- Mijn HTPC was te langzaam voor (HD) 1080P playback. Een videokaart met CUDA zou dit oplossen. Dit leek mij een goede oplossing; een videokaart vervangen is aardig eenvoudig.
- (maart 2010) Videokaart (XFX GT220) voor HTPC besteld bij Cool-prices.
- Helaas werkte de videokaart werkte niet in combinatie met moederbord. Na googlen achter gekomen dat dit een veel voorkomend probleem is met GT220-GT210 kaarten. Helaas doet nVidia vaag over oplossingen en is de eigenlijke oplossing: koop een nieuw moederbord.
- http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=150630
- geen oplossingen bekend behalve nieuw moederbord kopen
- Dit overlegd met Cool-prices. Nieuw moederbord besteld op advies van Cool-prices (bij Cool-prices)
- Helaas werkte het allemaal nog niet. Het oude werkgeheugen werkte niet met nieuw moederbord. Nieuw werkgeheugen besteld op advies van Cool-prices (bij Cool-prices)
- Eindelijk, de PC startte op. Alles leek netjes te werken. Windows 7 geinstalleerd. Pas bij het gebruik van de videokaart (Areo aanzetten), leek het allemaal toch niet te werken
De (nVidia) video-drivers bleven constant crashen. (om de paar minuten - seconden). Natuurlijk meerdere keren nieuwere en andere drivers geprobeerd, temperatuur gecontroleerd en opnieuw geassembleerd. Helaas. - (april 2010) Met overleg met Cool-prices toch een RMA aangevraagd. Moederbord, cpu en werkgeheugen opgestuurd op advies Cool-prices.
- (juli 2010) . RMA terug. Dit heeft flink lang geduurd en enkele mails. Moederbord en videokaart waren beide stuk. Videokaart was slecht leverbaar, maar kwam wel binnen. Moederbord niet. Hiervoor heb ik een vervangende gekregen. Dit van een ander merk.
- Na assembleren pc weer het zelfde probleem als punt 3.
Slow booting, en geen startende pc na installeren GT220. Dit terwijl het nieuwe moederbord aardig nieuw is (2009), en nVidia claimt dat het voornamelijk bij oude moederborden een probleem is. (http://forums.nvidia.comindex.php?showtopic=150630&st=60 )
- Toen ging Cool-prices nog een failliet. Ik heb een RMA aangevraagd gedaan bij ICT-Waarborg. Ik heb bij de initiële aanvraag meteen aangegeven dat het een compatibiliteitsprobleem was. Ik heb hier als reactie op de verzendprocedure gekregen naar Alternate. Dit heb ik gedaan, en natuurlijk ook bij deze aanvraag neer gezet dat het een compatibiliteitsprobleem is, en dat ik weinig aan een nieuwe GT220 heb.
- Nu krijg in een reactie terug van ICT Waarborg. Conclusie: Videokaart functioneert (volgens hun tests), ze kunnen niets doen, ik krijg de kaart weer terug. Ik moest blij zijn dat ik de testkosten niet hoefde te betalen. (er hoeft helemaal niet getest te worden, blijkbaar had ik dit expliciet moeten aangeven?)
- Ik heb altijd en vanaf het begin aangegeven dat het een compatibiliteitsprobleem is. Doch is mijn aanvraag bij ICT Waarborg goedgekeurd en heb ik de verstuurprocedure ontvangen om deze videokaart naar Alternate te sturen.
- Het inderdaad een beetje vaag welk product stuk is. Mijn moederbord of de videokaart. Feiten zijn wel dat:
- Deze videokaart hetzelfde probleem heeft op meerdere moederborden. (mijn vorige moederbord had precies hetzelfde probleem). Ik heb het probleem dus gehad op 2 verschillende moederborden.
- Mijn pc zonder videokaart met hetzelfde moederbord zonder problemen werkt. (gebruik van interne videokaart)
- nVidia bekend is met het probleem (zie http://forums.nvidia.com/...hp?showtopic=150630&st=80, deze link heb ook de eerste keer verstuurd). Merk op dat NVIDIA Technical Support het probleem erkend. (gebruiker manuelG). Er wordt ook gesproken over RMA indien de videokaart in garantie zit.
- Kortom; het werkt niet icm mijn huidig moederbord en een vorig moederbord. Welke is dan stuk? Dat is onduidelijk. Los testen zal vast en zeker beide probleemloos door de tests heen halen. Omdat de computer zonder de videokaart wel werkt, en na het plaatsen niet, kan ik tot de conclusie komen dat de videokaart niet naar behoren werkt.
- Als u toch van mening bent dat het een probleem is van mijn moederbord, dan moet ik dus nu een RMA voor het moederbord aanvragen. Deze komt ook van Cool-prices; deze staat namelijk ook op de bon
- De videokaart doet het wel op sommige andere moederborden. Maar zoals al beschreven in mijn probleemomschrijving, 2 van de 3 moederborden die ik heb gehad niet. Degene waar het wel op 'werkte' (de pc kon tenminste opstarten), had problemen met crashende drivers (iedere paar minuten / seconden).
- Wellicht is het product wel ok naar jullie mening. Feit is wel dat deze niet werkt op mijn systeem, ook dus niet na vervanging moederbord. Dit kan ik aantonen met een video. Ik heb in ieder geval niets aan de videokaart, dus mocht deze nog goed zijn, dan kan Alternate deze dus nog prima verkopen.
edit:
Ik heb nu het full-HD probleem opgelost met een andere 2hands CPU + IPG. Geen nVidia kaarten voor mij voorlopig
update:
Contact gehad met Alternate. Ze konden het product niet opnemen ondanks dat ze precies hetzelfde product zelf verkopen (zelfs voor een hogere prijs). Want het systeem kon niets crediteren van 'klanten' die geen klantnummer hadden. Ik had nog vermeld dat het ook voor hun onvoordelig is (verzendkosten) & dat een mens zich niet moet beperken door systemen
En wat moet ik met een videokaart waar ik niets aan heb, maar hun wel.
[ Voor 4% gewijzigd door apokalypse op 18-08-2010 15:33 . Reden: nVidia/XFX geen nederlandse support? ]