compatibiliteitsprobleem en RMA (falliete Cool-prices)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apokalypse
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-09 20:53
Ik zit met videokaart (GT220) die een compatibiliteitsprobleem oplevert met mijn moederbord. Dit is eigenlijk al een langslepend probleem vanaf maart. Hier onder is de 'korte' samenvatting van het probleem:
  1. Mijn HTPC was te langzaam voor (HD) 1080P playback. Een videokaart met CUDA zou dit oplossen. Dit leek mij een goede oplossing; een videokaart vervangen is aardig eenvoudig.
  2. (maart 2010) Videokaart (XFX GT220) voor HTPC besteld bij Cool-prices.
  3. Helaas werkte de videokaart werkte niet in combinatie met moederbord. Na googlen achter gekomen dat dit een veel voorkomend probleem is met GT220-GT210 kaarten. Helaas doet nVidia vaag over oplossingen en is de eigenlijke oplossing: koop een nieuw moederbord.
  4. Dit overlegd met Cool-prices. Nieuw moederbord besteld op advies van Cool-prices (bij Cool-prices)
  5. Helaas werkte het allemaal nog niet. Het oude werkgeheugen werkte niet met nieuw moederbord. Nieuw werkgeheugen besteld op advies van Cool-prices (bij Cool-prices)
  6. Eindelijk, de PC startte op. Alles leek netjes te werken. Windows 7 geinstalleerd. Pas bij het gebruik van de videokaart (Areo aanzetten), leek het allemaal toch niet te werken :|
    De (nVidia) video-drivers bleven constant crashen. (om de paar minuten - seconden). Natuurlijk meerdere keren nieuwere en andere drivers geprobeerd, temperatuur gecontroleerd en opnieuw geassembleerd. Helaas.
  7. (april 2010) Met overleg met Cool-prices toch een RMA aangevraagd. Moederbord, cpu en werkgeheugen opgestuurd op advies Cool-prices.
  8. (juli 2010) . RMA terug. Dit heeft flink lang geduurd en enkele mails. Moederbord en videokaart waren beide stuk. Videokaart was slecht leverbaar, maar kwam wel binnen. Moederbord niet. Hiervoor heb ik een vervangende gekregen. Dit van een ander merk.
  9. Na assembleren pc weer het zelfde probleem als punt 3. :'( Slow booting, en geen startende pc na installeren GT220. Dit terwijl het nieuwe moederbord aardig nieuw is (2009), en nVidia claimt dat het voornamelijk bij oude moederborden een probleem is. (http://forums.nvidia.comindex.php?showtopic=150630&st=60 )
  10. Toen ging Cool-prices nog een failliet. Ik heb een RMA aangevraagd gedaan bij ICT-Waarborg. Ik heb bij de initiële aanvraag meteen aangegeven dat het een compatibiliteitsprobleem was. Ik heb hier als reactie op de verzendprocedure gekregen naar Alternate. Dit heb ik gedaan, en natuurlijk ook bij deze aanvraag neer gezet dat het een compatibiliteitsprobleem is, en dat ik weinig aan een nieuwe GT220 heb.
  11. Nu krijg in een reactie terug van ICT Waarborg. Conclusie: Videokaart functioneert (volgens hun tests), ze kunnen niets doen, ik krijg de kaart weer terug. Ik moest blij zijn dat ik de testkosten niet hoefde te betalen. (er hoeft helemaal niet getest te worden, blijkbaar had ik dit expliciet moeten aangeven?)
Hier ben ik helemaal niet blij mee. Ik kan niets met die GT220. Ik heb nog meerdere mails gestuurd naar ICT-Waarborg, maar zonder resultaat. Wegens deze argumenten ben ik het niet met ICT-Waarborg eens:
  1. Ik heb altijd en vanaf het begin aangegeven dat het een compatibiliteitsprobleem is. Doch is mijn aanvraag bij ICT Waarborg goedgekeurd en heb ik de verstuurprocedure ontvangen om deze videokaart naar Alternate te sturen.
  2. Het inderdaad een beetje vaag welk product stuk is. Mijn moederbord of de videokaart. Feiten zijn wel dat:
    • Deze videokaart hetzelfde probleem heeft op meerdere moederborden. (mijn vorige moederbord had precies hetzelfde probleem). Ik heb het probleem dus gehad op 2 verschillende moederborden.
    • Mijn pc zonder videokaart met hetzelfde moederbord zonder problemen werkt. (gebruik van interne videokaart)
    • nVidia bekend is met het probleem (zie http://forums.nvidia.com/...hp?showtopic=150630&st=80, deze link heb ook de eerste keer verstuurd). Merk op dat NVIDIA Technical Support het probleem erkend. (gebruiker manuelG). Er wordt ook gesproken over RMA indien de videokaart in garantie zit.
    • Kortom; het werkt niet icm mijn huidig moederbord en een vorig moederbord. Welke is dan stuk? Dat is onduidelijk. Los testen zal vast en zeker beide probleemloos door de tests heen halen. Omdat de computer zonder de videokaart wel werkt, en na het plaatsen niet, kan ik tot de conclusie komen dat de videokaart niet naar behoren werkt.
  3. Als u toch van mening bent dat het een probleem is van mijn moederbord, dan moet ik dus nu een RMA voor het moederbord aanvragen. Deze komt ook van Cool-prices; deze staat namelijk ook op de bon
  4. De videokaart doet het wel op sommige andere moederborden. Maar zoals al beschreven in mijn probleemomschrijving, 2 van de 3 moederborden die ik heb gehad niet. Degene waar het wel op 'werkte' (de pc kon tenminste opstarten), had problemen met crashende drivers (iedere paar minuten / seconden).
  5. Wellicht is het product wel ok naar jullie mening. Feit is wel dat deze niet werkt op mijn systeem, ook dus niet na vervanging moederbord. Dit kan ik aantonen met een video. Ik heb in ieder geval niets aan de videokaart, dus mocht deze nog goed zijn, dan kan Alternate deze dus nog prima verkopen.
Wat kan ik het beste doen? Telefonisch contact opnemen met ICT-Waarborg? Of Alternate / nVidia/XFX?

edit:
Ik heb nu het full-HD probleem opgelost met een andere 2hands CPU + IPG. Geen nVidia kaarten voor mij voorlopig ;)

update:
Contact gehad met Alternate. Ze konden het product niet opnemen ondanks dat ze precies hetzelfde product zelf verkopen (zelfs voor een hogere prijs). Want het systeem kon niets crediteren van 'klanten' die geen klantnummer hadden. Ik had nog vermeld dat het ook voor hun onvoordelig is (verzendkosten) & dat een mens zich niet moet beperken door systemen :P
En wat moet ik met een videokaart waar ik niets aan heb, maar hun wel.

[ Voor 4% gewijzigd door apokalypse op 18-08-2010 15:33 . Reden: nVidia/XFX geen nederlandse support? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je kan het beste het probleem oplossen met XFX zelf denk ik. Zeker aangezien de winkel failliet is, lijkt me dat de beste weg... nVidia levert geen kaarten direct aan de eindgebruiker, dus die gaan je gewoon doorverwijzen naar de fabrikant of winkel.

[ Voor 32% gewijzigd door Admiral Freebee op 18-08-2010 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Misschien een heel lullig antwoord, maar kan je de kaart niet op Tweakers V&A ruilen?
Post dit verhaal erbij en er zijn vast wel mensen die je willen matsen...
Ikzelf heb een 4670 en als die GT220 even snel is zou ik hem haast ruilen ;)

slightly offtopic:
Heb je de onboard GPU altijd uitgeschakeld als je de GT220 in je systeem stopte?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 10:01

@r!k

It is I, Leclerq

Gezien het een compatibiliteitsissue is denk ik dat je verder geen poot hebt om op te staan. De videokaart werkt, het moederbord werkt alleen de combinatie werkt niet.

Kun je niet beter je videokaart op vraag en aanbod zetten en een nieuwe videokaart kopen waarvan je weet dat deze het wel gaat doen met je moederbord?

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:00
Het beste lijkt mij om de videokaart te verkopen en een nieuwe (andere) te kopen. Het is nu eenmaal lastig als een winkel failliet is gegaan.

Ik zit nu ook met een koeler van coolprices welke ik niet kan gebruiken, terug sturen heb ik niet gedaan omdat de zaak 2 dagen na de levering failliet is gegaan.

Het is natuurlijk niet leuk dat je nu niets werkends hebt, maar je wordt nu toch telkens van het kastje naar de muur gestuurd en dit kan misschien alleen via de rechtsbijstand goed opgelost worden.

Immers heeft personeel van een failliet bedrijf jou advies gegeven, een ander bedrijf kan zeggen: je besteld iets wat werkt, als het niet werkt in combinatie met jou hardware dan had je zelf ervoor onderzoek moeten doen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apokalypse
FireDrunk schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 14:45:
Misschien een heel lullig antwoord, maar kan je de kaart niet op Tweakers V&A ruilen?
Post dit verhaal erbij en er zijn vast wel mensen die je willen matsen...
Ikzelf heb een 4670 en als die GT220 even snel is zou ik hem haast ruilen ;)
Ik heb nu een 2de hands CPU(via V&A :)) en met IPG is dit voldoende voor full-HD
slightly offtopic:
Heb je de onboard GPU altijd uitgeschakeld als je de GT220 in je systeem stopte?
Ja, maar het is een bekend probleem van nVidia. Probleem volgens nVidia: vbios (bios op videokaart) is out-of-sync. Dit ligt aan je moederbord (natuurlijk). Ze hadden updates verstuurd naar de moederbord fabrikanten. Punt.
@r!k schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 14:45:
Gezien het een compatibiliteitsissue is denk ik dat je verder geen poot hebt om op te staan. De videokaart werkt, het moederbord werkt alleen de combinatie werkt niet.
Ja, is dat dan zo? Het functioneert toch niet? Lastig hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 10:01

@r!k

It is I, Leclerq

apokalypse schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 14:51:

Ja, is dat dan zo? Het functioneert toch niet? Lastig hoor.
Dat is wat ik uit je post opmaak, installatie en alles gaat prima totdat je de videokaart erin doet. Je komt ook zelf met de gevevens van NVidia aan dat het een bevestigd probleem is in die combi. Daaruit maak ik op dat het dus in andere combinaties prima werkt wat dus inhoudt dat de videokaart zelf goed werkt.

Maar het is natuurlijk ook gewoon pure pech dat de winkel die jou adviseerde om extra spullen te kopen vlak daarna failliet gaat, krijg ik persoonlijk een beetje dubbel gevoel bij en kan me voorstellen als je je genaaid voelt om het even plat te zeggen.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apokalypse
@r!k schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 15:02:
[...]
Dat is wat ik uit je post opmaak, installatie en alles gaat prima totdat je de videokaart erin doet. Je komt ook zelf met de gevevens van NVidia aan dat het een bevestigd probleem is in die combi. Daaruit maak ik op dat het dus in andere combinaties prima werkt wat dus inhoudt dat de videokaart zelf goed werkt.
Dat klopt helemaal. Maar zonder videokaart werkt het systeem wel. Dus IMO functioneert de videokaart niet. Maar dat is inderdaad een grijs gebied.
Maar het is natuurlijk ook gewoon pure pech dat de winkel die jou adviseerde om extra spullen te kopen vlak daarna failliet gaat, krijg ik persoonlijk een beetje dubbel gevoel bij en kan me voorstellen als je je genaaid voelt om het even plat te zeggen.
Ik weet niet hoe lang Cool-prices het faillissement al hebben zien aankomen, maar ik heb niet het gevoel dat ze dit met opzet gedaan hebben.

Wel dubbele gevoelens bij de professionaliteit van ICT Waarborg. Ik heb tientallen keren vermeld dat het een compatibiliteitsprobleem is, ze keuren het goed en sturen het daarna weer terug met dezelfde redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ICT Waarborg is opzicht niet meer dan de verzekerings maatschaapij dat kan in een nood geval je helpen met zeer zwart/wit RMA zakken. Je verwachtings niveau is veels te hoog als je denkt dat zij kan of wil iets voor je doen in dit geval. De feiten zijn dat de als de componenten woord apart getest dan doen ze het wel. Dat is zo ver als een "nood stichting" als ICT Waarborg hoeft te gaan.

Je kan blijven roepen dat het een compatibiliteitsprobleem is, maar wat je niet beseft is dat ICT Waarborg hoeft daar geen gehoor aan te geven. Zo lang de componenten doet het in hun "test plek" (Ik vermoed bij Alternate), dan is de plicht van ICT Waarborg over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apokalypse
Verwijderd schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 15:28:
ICT Waarborg is opzicht niet meer dan de verzekerings maatschaapij dat kan in een nood geval je helpen met zeer zwart/wit RMA zakken. Je verwachtings niveau is veels te hoog als je denkt dat zij kan of wil iets voor je doen in dit geval. De feiten zijn dat de als de componenten woord apart getest dan doen ze het wel. Dat is zo ver als een "nood stichting" als ICT Waarborg hoeft te gaan.

Je kan blijven roepen dat het een compatibiliteitsprobleem is, maar wat je niet beseft is dat ICT Waarborg hoeft daar geen gehoor aan te geven. Zo lang de componenten doet het in hun "test plek" (Ik vermoed bij Alternate), dan is de plicht van ICT Waarborg over.
Helder verhaal. Ze voldoen waarschijnlijk wel aan hun plichten; doch wil ik het niet professioneel noemen. Had dat dan meteen vermeld, scheelt mij weer weken en verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Ik heb het zo ook begrepen volgens hun FAQ. Daarom heb ik mijn koeler ook niet terug gestuurd omdat ik dan waarschijnlijk naar mijn centen kon fluiten (de koeler werkte alleen op S775 en ik had hem nodig voor S939), zelfs als het nog binnen de 7 dagen was gevallen.

Dit omdat er ALLEEN was vermeld dat ze dingen onder garantie terugnemen. Daar valt bij mij dus die 7 dagen zonder problemen terugsturen niet onder net als jou compatibiliteits problemen. Bij mij was het ook een compatibiliteitsprobleem.

Natuurlijk hebben ze bij ICT-Waarborg hele andere mensen zitten dan bij cool-prices en ook van een heel ander niveau. Ik vind het echter wel prettig om te weten dat ik nog ergens terecht kan voor garantie, iets wat bij veel faillissementen niet mogelijk is.

Voor meer informatie over de mogelijkheden zie: http://www.ictwaarborg.nl/over-ictwaarborg/7-zekerheden/

Leg je probleem ook even voor in deze topic: Faillissement Cool-Prices die is juist speciaal voor problemen als deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apokalypse
kfaessen schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 16:04:
Ik heb het zo ook begrepen volgens hun FAQ. Daarom heb ik mijn koeler ook niet terug gestuurd omdat ik dan waarschijnlijk naar mijn centen kon fluiten (de koeler werkte alleen op S775 en ik had hem nodig voor S939), zelfs als het nog binnen de 7 dagen was gevallen.

Dit omdat er ALLEEN was vermeld dat ze dingen onder garantie terugnemen. Daar valt bij mij dus die 7 dagen zonder problemen terugsturen niet onder net als jou compatibiliteits problemen. Bij mij was het ook een compatibiliteitsprobleem.
Ik weet het, het is definitie gezeur, maar compatibiliteitsprobleem vind ik persoonlijk vallen onder niet-functioneren. En dat valt onder de garantie. Ook werd er op de nVidia forum gesproken over RMA's voor dat probleem.

Uiteindelijk had ICT Waarborg beter mijn aanvraag mogen lezen en dit op de voorhand mogen vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Je hebt toch een testresultaat ontvangen dat de kaart wel werkt. Dus incompatibiliteit is niet gelijk aan defect.

Hij is waarschijnlijk getest in een ander systeem, ik weet niet of er intussen testborden zijn om een videokaart te testen, maar ik heb bij een groothandel 8 jaar geleden videokaarten getest door ze gewoon op een moederbord aan te sluiten en 3D mark 2001 te draaien en vervolgens even Quake 3 (het kan ook een andere quake zijn) te spelen, dat laatste duurde soms wel 2 uur :P als er geen andere hardware lag om te testen. Zag ik geen artifacts of andere dingen die niet klopte dan ging de videokaart zonder pardon terug naar de klant met een rekening voor de onderzoekskosten. Incompatibiliteit hoefde ik niet op te letten, die kreeg dan een markering met user's fault. Ik vermeld de zaak niet om ze niet in een negatief daglicht t

Misschien wist de curator niet dat alternate niet zo coulant is en wilde ze toch de gok wagen dat ze hem misschien zouden omruilen. Dat is een beetje gissen. Je hebt immers zaken gedaan met cool-prices en alternate hoeft niet hun voorwaarde over te nemen.

Al met al vind ik het nog wel netjes dat ze hem zonder onderzoekskosten terug sturen.

• apokalypse
Tests kunnen alleen aantonen dat is defect is, niet dat het niet defect is.

Maar ik zie wel wat er bij v&a eruit komt. THX allen voor advies en meedenken.
Pagina: 1