Wie wil/kan mij helpen een schakelschema te maken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:14

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
In Hoe kampvuur-ledjes maken? zocht ik naar een manier om een kampvuur te maken, daarvoor heb ik van die batterij-aangedreven waxinelichtjes van de blokker gekocht. 4 stuks, met diffuus plastic vlammetje erop, die precies goed knipperen.

Nu wil ik deze 4 ledjes het kampuur laten 'branden', en nog 2 of 3 'lampionnetjes' maken van miniscule stukjes ijzerdraad en metaal. Deze lampionnen zullen een schuurtje verlichten in het bouwsel (zie vorige topic voor details).

De ledjes zijn dus blijkbaar allemaal 3 volt, al denk ik dat ik voor de lampionnen wel kleinere leds nodig heb (lager voltage?) dan ik in het kampvuur ga gebruiken, en het geheel moet op een adapter kunnen werken. Ik heb nog een adapter liggen van een oude switch, deze doet 12 volt bij 110 milli-ampere, ik meen dan een gemiddelde led 20 á 30 mA doet, dus dan moet ik er wel een stuk of 5/6 kwijt kunnen: 3 á 4 voor het vuurtje en 2 á 3 voor de lampionnen.

Nu de hamvraag: hoe sluit ik het geheel aan? In het vorige topic werd al genoemd dat het niet een kwestie is van achter elkaar in serie knopen en klaar: Bovendien hebben de kampvuurledjes een schakelaartje (restant van het waxinelichtje) die ertussen blijf zitten bij elke led, want die zorgt voor het 'random' knipper-effect.

Ik heb vroeger wel met weerstandjes e.d. gesoldeerd en heb net een nieuw soldeerrevolver gekocht maar ik wil zeker weten dat ik de wandcontactdoos niet opblaas of mijn knutselwerkstuk in de fik zet :P

Vandaar dus mijn vraag!

5 ~ 6 ledjes van ongeveer 3 volt
1 adapter van 12 volt, 110 milliampere

Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud v A
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-12-2021
Het hangt er een beetje van af wat je precies wilt. Als je het niet erg vind dat alle leds precies hetzelfde knipperen, kun je ze parallel aansluiten op een circuit dat de flikker maakt. Dit is echter niet zo mooi. Als je ze niet tegelijk wilt laten flikkeren, moet je verschillende flikkergenerators hebben, of eentje waarbij je verschillende waardes kunt aftappen. (Ik kan me voorstellen dat je bepaalde dingen kunt hergebruiken en dat je dus niet een aantal keer hetzelfde circuit nodig hebt, maar maar een deel ervan.) Het hangt er ook vanaf op welke spanning die flikkergenerators werken. Als die kant-en-klare lichtjes op batterijtjes van drie volt werken, zou ik zeggen zet die gewoon vier in serie, en haal de ledjes los en zet er draadjes tussen, dan kun je die waxinelichtjes gewoon ergens wegwerken. Dat is denk ik wel het makkelijkst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:14

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
De 'flikkercircuits' zitten als het waren ingebakken in de schakelaar waarmee je de waxinelichtjes aan en uit zet - ik haal de behuizing eraf en hou alleen nog schakelaar + ledje over. Daar komen idd draden tussen.

De ledjes voor de lampionnen hebben geen schakelaar en knipperen ook niet - die mogen dus 'direct' stroom krijgen.

Waar het mij meer om gaat - hoe sluit ik het aan? Alles parallel met weerstandjes op de juiste plaats, of gooi ik een deel serieel? Heb ik ergens een beveiliging nodig? Vergeet ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud v A
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-12-2021
Dat is een kwestie van kijken welke spanning je waar nodig hebt. Als je dingen in serie zet, deelt de spanning zich. Zet je dingen parallel, dan blijft de spanning gelijk. (Over stroomsterkte zou ik me geen zorgen maken.) Als je teveel spanning hebt kun je er een weerstand in serie tussen zetten om de spanning te verminderen (omdat de spanning zich dan deelt over de weerstand en het andere component.) Beveiliging heb je denk ik niet nodig, je werkt met zeer lage spanningen. Mocht je iets verkeerd doen en je maakt kortsluiting, dan is het ergste dat er kan gebeuren dat er iets doorbrand. Het gaat hier om zo weinig stroom dat je ook niet echt een zekering nodig hebt.

Als je vier filkkerlichtjes van drie volt gebruikt, kun je die in serie zetten aan je spanningsbron van twaalf volt. Als dan ook nog vier lampionnetjes zou hebben, kun je die vier ook in serie zetten en dan parallel met je flikkerlichtjes aansluiten. Heb je minder lampionnetjes, dan kun je er een weerstand tussen zetten. Wat je ook nog zou kunnen doen, is de lampionnetjes parallel met één flikkerlichtje aansluiten. Dat is denk ik de beste oplossing. Dan krijg je dus één filkkerlichtje en de lampionnetjes parallel, en dat in serie met nog drie flikkerlichtjes. Overigens kun je de lampionnetjes en flikkerlichtjes gewoon omwisselen, als je maar zorgt dat je vier componenten in serie hebt, zodat de spanning drie volt is.
Edit: hoooo wacht even, hier klopt niks van. Zodra je de dingen parallel zet verandert de weerstand waardoor de spanning niet meer overal gelijk is. Bovendien moet de weerstand van je ledjes gelijk zijn aan die van je flikkerlichtjes.

Dan zou ik zeggen, zet alles parallel, en dat in serie met één weerstand. Meet de weerstand van al je lampjes, en dan heb je een weerstand nodig van 3/(1/lampje1 + 1/lampje2 + 1/lampje3 + ...) ohm.

[ Voor 13% gewijzigd door Ruud v A op 15-08-2010 18:23 . Reden: betere oplossing ]