Hoe kampvuur-ledjes maken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:02

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik wil voor een knutselproject dat een beetje low-budget moet blijven, een kampvuurtje maken met ledverlichting. Geel-Rood door elkaar en dat een beetje laten flikkeren, als het ware.

Je kunt ze online kopen voor een euro of 10 tot 15, maar dat vind ik een beetje veel geld, aangezien ik de materialen voor het project vooral goedkoop of gratis betrek (gratis hout van de bouwmarkt, uit het bos, oude verf, etc).

Kan ik zoiets zelf solderen/maken of komt er een ingewikkeld schakelschema bij kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt bij de action van die neplichtjes kopen voor weinig (ik geloof een euro per 4).

Verder heeft SA007 voor in mijnc asemod een microcontrollertje gemaakt dat de ledjes laat knipperen zodat het lijkt op echt vuur. Ik heb het helaas nog niet in een afgeronde case zitten, dus ook nog geen foto's, maar de testopstellingen zien er goed uit.
En basically is het een microcontrollertje waar wat ledjes aanhangen, kwa kosten is dat niet zo gek veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Moet het perse LED verlichting zijn? Want je hebt ook van die kant en klare vuurlampjes die je zo in een sliert kan kopen bij een bouwmarkt / tuincentrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
:o dat is nog nét iets te lastig om in elkaar te solderen voor mij denk ik.
ThinkPadd schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 14:14:
Moet het perse LED verlichting zijn? Want je hebt ook van die kant en klare vuurlampjes die je zo in een sliert kan kopen bij een bouwmarkt / tuincentrum.
Wellicht is dat dan een beter idee, nu ik de soldeerschema's gezien heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Deze lampjes bedoel ik: Afbeeldingslocatie: http://www.decoratieveverlichting.nl/PlaatjeUitDB.aspx?Table=ArtikelPlaatje&ArtikelNummer=SPBFLAMLE12&ID=-1&Type=klein

Die werken gewoon op 230V en flikkeren uit zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
ThinkPadd schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 14:16:
Deze lampjes bedoel ik: [afbeelding]

Die werken gewoon op 230V en flikkeren uit zichzelf.
Ja, maar dat is helaas te groot :P

http://www.nproject.org/n...an-een-led-theelicht.html

Zoiets moet ik zien op te schalen, want dit voorbeeld is voor een modelspoor bedoeld.

Om jullie wat inzicht in de situatie te geven: Ik wil voor mijn moeder een nieuwe kerststal bouwen, haar oude is kapot en de poppetjes zijn bijna allemaal hun benen kwijt etc.

Ik ga iets bouwen met natuurlijke materialen voor de stal (hout, touw, takjes, stro) en de figuurtjes maken we zelf van fimo-klei. Uiteraad moet er een kampvuurtje komen, een kerstster boven de stal en eventueel ook een melodietje. Naast de stal komt een 'houtopberghok' wat afsluitbaar is en de batterijen + evt schakelmateriaal zal herbergen.

Ik ben net bij de bouwmarkt geweest en heb de gratis triplex onderplaat al gescoord van een vriendelijke medewerker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ok, ik heb bij de Blokker 4 van die CR2032-aangedreven waxinelichtjes gescoord, waren maar 1,49 voor de set :P

logica zegt mij dat in serie dit 6 volt gaat gebruiken, wat nuttig is om te weten aangezien ik het geheel met een poweradapter wil aansturen, gewoon via het stopcontact. Stuk handiger, op die manier kan ik ook nog meer lichtjes aansluiten en eventueel een muziekje.

Eerst maar eens de bodemplaat in orde maken. Wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:01

SA007

Moderator Tweaking
Van die dingen aandrijven via een voeding gaat je flink problemen geven.

Dat soort cheapo meuk gaat er namelijk vanuit dat je voeding maar een heel beperkt vermogen kan leveren.
Zo'n CR2032 (zijn 3V btw) kan namelijk maar een heel erg beperkt vermogen leveren waardoor er niks doorbrand.

Als je dat soort dingen op een voeding wil gebruiken een paar puntjes:
- Niet in serie, geeft je een garantie van korte levensduur.
- De stroom beperken tot ongeveer wat een CR2032 kan leveren (gewoon een weerstand in serie)
- Spanning hetzelfde als de CR2032.

Dus dan moet je een 3V voeding hebben, die beperkt is op het vermogen van je leds.
Je zou daarvoor zo'n lampje in serie met een amperestand van een multimeter moeten zetten en de stroom meten.
Dan kan je uitrekenen wat voor weerstand erbij moet om het goed te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
SA007 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 17:19:
Van die dingen aandrijven via een voeding gaat je flink problemen geven.

Dat soort cheapo meuk gaat er namelijk vanuit dat je voeding maar een heel beperkt vermogen kan leveren.
Zo'n CR2032 (zijn 3V btw) kan namelijk maar een heel erg beperkt vermogen leveren waardoor er niks doorbrand.

Als je dat soort dingen op een voeding wil gebruiken een paar puntjes:
- Niet in serie, geeft je een garantie van korte levensduur.
- De stroom beperken tot ongeveer wat een CR2032 kan leveren (gewoon een weerstand in serie)
- Spanning hetzelfde als de CR2032.

Dus dan moet je een 3V voeding hebben, die beperkt is op het vermogen van je leds.
Je zou daarvoor zo'n lampje in serie met een amperestand van een multimeter moeten zetten en de stroom meten.
Dan kan je uitrekenen wat voor weerstand erbij moet om het goed te laten werken.
Ok, goed dat je het zegt, dat wist ik niet.

Ik wil er nog wat zaken bij maken zoals een melodie en licht voor een kerstster en eventueel een lampionnetje, ik denk dat het wijs is dat ik pas aan een eventuele voeding begin zodra ik precies weet wat ik nodig ga hebben en alles even op een rijtje kan zetten.

Mag ik me hier weer melden voor advies aangaande die opstelling zodra ik zover ben? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aotearoa
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-09 12:59
hang maar eens een speakertje aan 1 van die kant-en-klare theelichtjes. Grote kans dat er een "happy birthday" of "merry christmas" melody uit komt. Volgens mij wordt hiervoor dezelfde goedkope ingegoten IC ("muziek in a chip") gebruikt als in kerst- en verjaardagskaarten met melodie. Misschien kun je zo'n kerst-kaart halen, en er een speaker en een led op aansluiten. Een beetje aanpassen door een battery met wat meer capaciteit te gebruiken enzovoorts...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
bigall007 schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 18:31:
hang maar eens een speakertje aan 1 van die kant-en-klare theelichtjes. Grote kans dat er een "happy birthday" of "merry christmas" melody uit komt. Volgens mij wordt hiervoor dezelfde goedkope ingegoten IC ("muziek in a chip") gebruikt als in kerst- en verjaardagskaarten met melodie. Misschien kun je zo'n kerst-kaart halen, en er een speaker en een led op aansluiten. Een beetje aanpassen door een battery met wat meer capaciteit te gebruiken enzovoorts...
Nee, die kaarten geven een kutgeluid, ik wil wel iets met meer kwaliteit laten horen. Overigens komen er schakelaartjes, zodat je de muziek afzonderlijk van de verlichting aan kunt zetten, anders kan het snel irritant worden.
Pagina: 1