[Audi A3] Gescheurde cilinderkop (<110.000km)

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:05

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Hallo,

Het begon allemaal ongeveer 2 maanden terug, mijn Audi A3 begon na een ritje van Amsterdam naar Middelburg te klagen dat de koelvloeistof op was. Kan gebeuren, dus ik vul het bij en dacht dat het daarmee wel allemaal in orde was.

De volgende dag kwam de melding terug, dus ik heb contact opgenomen met Audi's Mobiliteitsgarantie (onderhoud de auto al 3 jaar bij Audi) en ben toen netjes geholpen. Het bleek dat mijn thermostaat kapot was, deze is toen vervangen.

De problemen waren toen even weg, maar een paar dagen terug kwam de melding weer terug en kon ik er koelvloeistof in blijven gieten, elke 400km kon er een liter bij, dat klopte natuurlijk niet.

Afgelopen woensdag heb ik de auto dan ook weer naar de dealer gebracht en ik kreeg vandaag de conclusie van de diagnose stelling: De cilinderkop is gescheurd en ook de cilinders vertonen ernstige slijtage.

Dit komt in totaal op een reparatie van iets meer als 5600 euro.

Daar viel ik nogal stil van, een auto van nog geen 3 jaar (Oktober 2007) die zulke slijtage vertoond!?

In 2007 heb ik gekozen voor een auto met full options, ik kon voor een A4 gaan, maar heb uiteindelijk gekozen voor een Audi A3 met:
- 2.0TDI (140pk)
- DSG
- Sportonderstel
- Sportstoelen / stuur
- Navigatie
- Bose soundsystem

Alles er op en aan dus, totaalbedrag van die auto, ongeveer 48.000 euro. Een fors bedrag voor een dergelijke auto, maar aangezien ik 40.000km per jaar rijd vond ik dat het waard.

Via de dealer heb ik nu vernomen dat ik niet in aanmerking kom voor een coulance regeling bij Audi, ze geven 2 jaar garantie op de auto en daarna is het mijn probleem.

Daar ben ik het (logisch denk ik) totaal niet mee eens, ik heb gekozen voor een A-Merk en het is naar mijn idee niet reeël dat een auto binnen 3 jaar tijd (zeker een diesel) zulke slijtage vertoond, dat moet bijna wijzen op een fabrikage fout.

Nu sta ik echter wel met de rug tegen de muur, 5600 euro betalen of geen auto meer, inmiddels heb ik de dealer dan ook maar de opdracht gegeven de auto te repareren, ik heb hem simpelweg nodig voor mijn werk.

De monteurs stonden hier ook al van te kijken en waren geschrokken van de schade binnen in het blok (was overigens niets aan de auto te merken) en vonden het ook erg vreemd. Op aanraden van de dealer heb ik inmiddels dan ook een brief gestuurd naar Audi.

Echter ben ik bang dat het antwoord gaat worden: "Geen garantie meer"

Wat zijn echter mijn rechten hier? Ik meen dat we in de EU nog altijd wetten hebben waarin een product een verwachte levenstermijn heeft en dat een fabrikant zich niet zo maar kan verschuilen achter zijn of haar garantie?

Wie heeft er raad/advies? Want het is denk ik begrijpelijk dat dit met niet zo lekker zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Weet je zeker dat de dealer met PON contact op heeft genomen mbt coulance? Kan me niet voorstellen dat dit niet onder coulance valt namelijk. Anders zou je dat misschien zelf kunnen doen?

[ Voor 14% gewijzigd door Shiver23 op 13-08-2010 17:07 ]

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Shiver23 schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 17:07:
Weet je zeker dat de dealer met PON contact op heeft genomen mbt coulance? Kan me niet voorstellen dat dit niet onder coulance valt namelijk. Anders zou je dat misschien zelf kunnen doen?
Wat ik van de dealer begreep wel ja. Heb van hen een contactpersoon bij PON gekregen en daar is de brief inmiddels ook naar onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:03
Een enigzins onsamenhangend verhaal:

Ik had een vergelijkbare situatie: Toyota Corolla diesel, na 5 jaar en 217K kilometers een gebroken drijfstang in de motor. Geen oorzaak voor gevonden. Ik heb gekozen voor een iets goedkopere reparatie: een 2e hands motor van een sloop-auto - reparatiekosten ruwweg 3500 euro.

Wat zijn je opties:
Als eerste even kort afwachten wat PON zegt, maar als die niet met iets interessants komen kan je die weg verder vergeten. De enige keus is dan om het bij de dealer te claimen: zij verkopen je een auto en daar mag je bepaalde verwachtingen van hebben, ongeacht de garantie.

Probeer in elk geval zo snel mogelijk om het defecte motorblok veilig te stellen: vraag wat de garage er mee gaat doen en regel dat 'ie op z'n minst voor onderzoek bij de garage blijft, of liever nog: haal 'm zelf op, als je daar mogelijkheden voor hebt (aanhangwagen, klein takeltje of zo).

Het grote probleem wat je hebt: buiten garantie moet jij aantonen dat het om een productiefout o.i.d. gaat. Zeker als je zelf geen expert op motorgebied bent gaat dat niet meevallen.

Heb je een rechtbijstandverzekering, of eventueel een consumentenbond lidmaatschap? Dan daar eens aankloppen.

Als je je rechtbijstand gaat inschakelen, dan heb je een goede kans dat ze dit gaan aankaarten bij de geschillencommissie voertuigen. Kan je ook wel zelf, maar je moet wel een bepaald bedrag betalen bij het aanmelden dat je, afhankelijk van de uitspraak, deels terug krijgt. Als je rechtbijstand het aankaart nemen zij de kosten voor rekening.

Indien je er na aanmelding van de klacht niet in eerste instantie met de dealer uitkomt (dealer zal misschien wakker geschud worden als ze merken dat je het niet zomaar slikt) zal de geschillencommissie een onafhankelijke expert sturen om auto en/of motor te onderzoeken. Daar komt een mooi rapport van en dan is er een gelegenheid voor jou en de dealer om daar weer commentaar op te geven. Daarna komt er hoorzitting waarbij jij en dealer wat mondeling mogen toelichten - en twee maanden later volgt er een uitspraak. Da's geen definitieve uitspraak - je mag daarna nog naar een echte rechtbank toe.

In mijn geval vond de expert na onderzoek geen oorzaak voor het spontaan breken van de drijfstang, maar kwam met een aannemelijke theorie (turbodruk te hoog wegens defecte drukmeter). Die theorie werd daarna weerlegt door de dealer (zelfde drukmeter is na motorvervanging gewoon weer in gebruik).
Tijdens de hoorzitting werd er nadruk op gelegd dat *ik* moest aantonen dat er een productiefout was; aan de dealer werd specifiek gevraagd of en hoe ze mij tegemoet waren gekomen.

Ik wacht nog op de uitspraak (maar om eerlijk te zijn verwacht ik daar voor mij niets positiefs van), maar dan weet je een beetje wat je opties zouden kunnen zijn. De grootste moeilijkheid, als PON niet met een acceptabel bod komt, is denk ik aantonen dat het een productiefout is. Maar goed: bij goed en regelmatig onderhoud bij de Audi dealer en zo kort na het aflopen van de garantie begint dat natuurlijk wel aannemelijk te worden. Ben in elk geval wel benieuwd hoe dit afloopt - zeker omdat ik als volgende auto een PON auto overweeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:48

PauseBreak

derp!

Oh ja, dit gaat via PON.
Dat is vrij simpel, want PON wuift dit soort zaken standaard weg, zowel naar jouw dealer toe, als naar jou toe. In principe heb jij natuurlijk vrij weinig met PON te maken, want zij hebben jou de auto niet verkocht. Je dealer zal dus in eerste instantie moeten proberen dit fatsoenlijk op te lossen. Pas daarna komt voor jou PON in beeld, maar zoals al gezegd, daar hoef je niks van te verwachten.
Ga anders eens langs je rechtsbijstandsverzekering (die zul je vast hebben, neem ik aan) en win advies in. Doe dit zsm, anders willen die je wellicht niet meer helpen omdat je er te lang mee hebt gewacht.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snow_King schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 17:04:
Hallo,

Het begon allemaal ongeveer 2 maanden terug, mijn Audi A3 begon na een ritje van Amsterdam naar Middelburg te klagen dat de koelvloeistof op was. Kan gebeuren, dus ik vul het bij en dacht dat het daarmee wel allemaal in orde was.
Kan eigenlijk niet gebeuren, koelwater is een gesloten systeem. Als er geen plas onder je auto ligt lekt 't dus ergens de motor in. Ik weet niet wat er in de handleiding van je auto staat, maar daar zal ongetwijfeld iets staan van "bij laag koelvloeistofniveau direct motor uit en na laten kijken".
Het probleem is nu dus dat je behoorlijk lang hebt doorgereden met waarschijnlijk een lekke koppakking. Ik vraag me af of je dan nog steeds recht hebt op coulance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
PauseBreak schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 18:06:
Oh ja, dit gaat via PON.
Dat is vrij simpel, want PON wuift dit soort zaken standaard weg, zowel naar jouw dealer toe, als naar jou toe. In principe heb jij natuurlijk vrij weinig met PON te maken, want zij hebben jou de auto niet verkocht. Je dealer zal dus in eerste instantie moeten proberen dit fatsoenlijk op te lossen. Pas daarna komt voor jou PON in beeld, maar zoals al gezegd, daar hoef je niks van te verwachten.
Ga anders eens langs je rechtsbijstandsverzekering (die zul je vast hebben, neem ik aan) en win advies in. Doe dit zsm, anders willen die je wellicht niet meer helpen omdat je er te lang mee hebt gewacht.
Kun je mij uitleggen waarom PON hierbij betrokken moet worden?

Vanuit juridisch oogpunt is er enkel een verbintenis tussen verkoper (dealer) en koper.
Ik kan niet bevatten waarom mensen zo snel menen dat de koper zich tot PON dient te wenden.

De verkoper zal hoogstens een regresvordering kunnen hebben op zijn leverancier (PON), maar ik zie niet in wat de koper daarmee te maken heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door P.B. op 13-08-2010 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 18:22:
[...]

Kan eigenlijk niet gebeuren, koelwater is een gesloten systeem. Als er geen plas onder je auto ligt lekt 't dus ergens de motor in. Ik weet niet wat er in de handleiding van je auto staat, maar daar zal ongetwijfeld iets staan van "bij laag koelvloeistofniveau direct motor uit en na laten kijken".
Het probleem is nu dus dat je behoorlijk lang hebt doorgereden met waarschijnlijk een lekke koppakking. Ik vraag me af of je dan nog steeds recht hebt op coulance.
Nadat de thermostaat vervangen is was het probleem een tijdje weg, maar kwam toen weer terug.

Toen het probleem (begin Aug) terug kwam ben ik direct weer naar de dealer gereden en die heeft toen voor 11 Aug direct een afspraak in gepland, maar tot die tijd kon het volgens hen geen kwaad als zolang ik er maar voor zorgde dat er voldoende in zat.

Het idee was toen nog een klein lek ergens in het systeem, maar dat bleek dus anders.

Klein probleem is, de auto is in Breda gekocht, maar ik ben net na de aankoop naar Zeeland verhuisd, sinds de aankoop is de auto dan ook altijd in Vlissingen onderhouden en nooit waar hij aangekocht is. Maarja, Audi is Audi voor mij.

Op de Audi website vond ik echter dat bij geschillen de ANWB wordt geraadpleegd en dat zij een bindend advies uitbrengen, maar ik hoop dat het niet zo ver moet komen.

De auto is verder zakelijk aangekocht (eigen B.V.) en daar heb ik gewoon rechtsbijstand (DAS), zal hen dan ook raadplegen.

Ga morgen ochtend direct langs de dealer om zelf de kijken en foto's te maken (waar mogelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:48

PauseBreak

derp!

P.B. schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 18:23:
[...]

Vanuit juridisch oogpunt is er enkel een verbintenis tussen verkoper (dealer) en koper.
Ik kan niet bevatten waarom mensen zo snel menen dat de koper zich tot PON dient te wenden.

De verkoper zal hoogstens een regresvordering kunnen hebben op zijn leverancier (PON), maar ik zie niet in wat de koper daarmee te maken heeft.
Ik zeg toch juist dat je in eerste instantie moet proberen dit via de dealer en dus niet via PON te regelen? Tot PON wenden kan altijd nog als de dealer niet mee wil werken.

Edit:
Wat denk ik dit misverstand veroorzaakt heeft is dat de dealer altijd via PON moet werken en ik dat niet zo heel handig heb verwoord. Hoe dan ook, dit is echt iets waarvoor je een lange adem moet hebben, want PON staat echt niet bekend om het meewerken in dit soort situaties.

[ Voor 17% gewijzigd door PauseBreak op 13-08-2010 18:55 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
PauseBreak schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 18:49:
[...]

Ik zeg toch juist dat je in eerste instantie moet proberen dit via de dealer en dus niet via PON te regelen? Tot PON wenden kan altijd nog als de dealer niet mee wil werken.

Edit:
Wat denk ik dit misverstand veroorzaakt heeft is dat de dealer altijd via PON moet werken en ik dat niet zo heel handig heb verwoord. Hoe dan ook, dit is echt iets waarvoor je een lange adem moet hebben, want PON staat echt niet bekend om het meewerken in dit soort situaties.
Mij werd dus verteld direct met de klantenservice van PON contact op te nemen aangezien de dealer/garage toestemming van hen moet krijgen om volgens garantie te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Ik wens je succes.

Ten eerste staat Pon niet echt bekend om een coulante houding in deze. Kijk bijvoorbeeld maar eens op het Autoweek Forum, daar staat een heel topic van een user (Ketellapper) met heel erg veel ellende met een nieuwe A6. Kon van Pon mooi de boom in

Ten tweede: dit blok is hier min of meer berucht om. Ik had niet verwacht dat het bij een 2007 model nog kon gebeuren, want eigenlijk hadden alleen de eerste modellen (04/05) er last van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Timmert schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 21:12:

Ten tweede: dit blok is hier min of meer berucht om. Ik had niet verwacht dat het bij een 2007 model nog kon gebeuren, want eigenlijk hadden alleen de eerste modellen (04/05) er last van..
Des te meer reden om coulance te geven aan de TS als het een bekend probleem is toch?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nevada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-09 19:13

Nevada

UT

De 2.0 TDI staat hier idd om bekend, echter zoals Timmert zegt is dat alleen voor model 04/05 en die gaan dan naar de klote zo rond de 200k km. Bij de tdi die jij hebt, zou dit zeker niet zomaar mogen gebeuren, laat staat bij 110k aan km. Laat trouwens gelijk even je vliegwiel checken, zijn ook niet de beste in hun soort ( vooral model 04/05) :P

Unreal Tournament '99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou er op staan dat je hierbij normaal wordt geholpen en niet op een dergelijke wijze als deze wordt "weggewuifd". Zeker Audi's (laten we eerlijk zijn, het is nou niet alsof je een Renault hebt gekocht) horen gewoon van goede kwaliteit te zijn en lang mee te gaan. Hiermee adverteert Audi ook ("Voorsprong door techniek" enzo). Ze kunnen zich hoe dan ook niet zo maar verschuilen achter de garantietermijn, getuige het feit dat je als consument recht hebt op een deugdelijk product. Dit laatste is op Europees niveau vastgelegd. Helaas is deze regelgeving dusdanig flauw (Wat is immers een "deugdelijk product"?) dat het altijd een welles-nietes discussie blijft tussen consument en fabrikant.

Ik zou proberen om een redelijk iemand aan de telefoon te krijgen. Aangetekende brieven, juridische stappen en al dat soort dingen kosten veel tijd, geld en energie. En dat zijn 3 elementen die schaars zijn, voor beide partijen. :)

Vette auto's, die A3's. Dat zou best mijn eerste auto kunnen worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
vanaalten schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 18:02:
Probeer in elk geval zo snel mogelijk om het defecte motorblok veilig te stellen: vraag wat de garage er mee gaat doen en regel dat 'ie op z'n minst voor onderzoek bij de garage blijft, of liever nog: haal 'm zelf op, als je daar mogelijkheden voor hebt (aanhangwagen, klein takeltje of zo).

Het grote probleem wat je hebt: buiten garantie moet jij aantonen dat het om een productiefout o.i.d. gaat. Zeker als je zelf geen expert op motorgebied bent gaat dat niet meevallen.
Ben vandaag nog bij de garage geweest en heb aangegeven dat ik alle onderdelen die er uit komen wil hebben en dan vooral die defecte cilinderkop.

Maandag ga ik er nogmaals heen om een monteur me te laten zien wat er is en hier ook met een goede camera foto's van te kunnen maken.

Zelf heb ik geen plaats om de auto te stallen, want alles ligt er nu uit, dus buiten zetten gaat even niet.

Ik hoop er echter eerst op dat ik er met PON uit ga komen, anders zal ik toch andere stappen moeten ondernemen.

Het is echter ook zo zonde dat het zo ontzettend veel tijd en energie gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

P.B. schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 18:23:
[...]

Bij andere automerken helpt het vaak wel de importeur er bij te betrekken. Mijn vader heeft daar al geregeld een regeling mee kunnen treffen terwijl hij er met de dealer niet uit kwam.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:43
Wat is je motorcode?
staat in het onderhoudsboekje of hier je kenteken invullen:
http://start.mijngrossier.nl/catalog/kentekenbouwjaar.aspx
vervolgens eens googlen op je motorcode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
pacificocean schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 15:43:
Wat is je motorcode?
staat in het onderhoudsboekje of hier je kenteken invullen:
http://start.mijngrossier.nl/catalog/kentekenbouwjaar.aspx
vervolgens eens googlen op je motorcode.
Boekjes e.d. liggen allemaal in de auto, heb dat dus niet bij de hand.

Maar wat zou ik kunnen vinden op Google op die motor code?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Er is een tdi motorcode waarbij er inderdaad een fabricage fout inzit en coulance voor gegeven wordt. met wat extra informatie sta je altijd sterker tegen de delaer/PON.Je motercode kan je ook vinden via de website die ik gegeven heb.

Ik gok dat het een BKD is:
http://www.google.nl/sear...kd+Gescheurde+cilinderkop

[ Voor 19% gewijzigd door pacificocean op 14-08-2010 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
pacificocean schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 16:48:
Er is een tdi motorcode waarbij er inderdaad een fabricage fout inzit en coulance voor gegeven wordt. met wat extra informatie sta je altijd sterker tegen de delaer/PON.Je motercode kan je ook vinden via de website die ik gegeven heb.

Ik gok dat het een BKD is:
http://www.google.nl/sear...kd+Gescheurde+cilinderkop
Ah, kijk, daar heb ik wat aan (Google link).

Die andere link ligt hier plat, kan daar niets mee. Maandag ga ik gelijk kijken welke motor code ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
is deze beter?:
http://www.hbase.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Daar komt uit:

code:
1
Audi A3 2.0 tdi pd dpf mot.bmm 1968cc 103kw 08-2005 t/m 06-2008

Kan daar niet uit afleiden of het een BKD of BLB is.

Voor de duidelijkheid, de auto is op 9 Oktober 2007 op kenteken gezet. (Was toen ook helemaal nieuw).

Het kán dus een BKD blok zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Volgens hbase is dat een BMM
http://wiki.tdiclub.nl/BMM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Ik ben niet helemaal thuis in die benamingen, maar volgens die website is dat blok nooit in een Audi A3 geleverd, hoe kan dat dan een BMM zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Ik denk dat de tdiclub niet helemaal up to date is. Volgens bv deze website bestaan ze wel:
http://www.brusmotors.nl/...e=&code=&type=&merk=&cat=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Dat de dealer heeft aangegeven dat je er gewoon mee kon doorrijden is best een stok om mee te slaan lijkt me. De dealer weet dat je een 'grootverbruiker' bent (gezien je diesel rijdt, je kilometerstand en wss de factuur op naam van de zaak). Een ritje van jou is niet naar het volgende dorp om schoonmoeders te bezoeken, maar zoals je zelf al aangeeft bijvoorbeeld van Middelburg naar Amsterdam. Met een lek koelsysteem is dat een absolute no-go.

Ook met het vervangen van de thermostaat hebben ze een verkeerde conclusie getrokken en jou op het verkeerde been gezet, dat was gewoon een absurde diagnose als je het mij vraagt. (Zo van; hey, koelwater is laag volgens computer, oh dat zal dan wel een defecte thermostaat zijn.) Ze hadden ten eerste de originele thermostaat kunnen checken op juiste werking en daarnaast hadden ze de foutcode -koelwater laag- anders moeten interpreteren (want dat heeft immers weinig te doen met de temperatuur). Enfin, jij denkt gewoon door te rijden op hun advies en dat is wat hoogstwaarschijnlijk dat blok de grootste klappen heeft opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
ebia schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 00:19:
Dat de dealer heeft aangegeven dat je er gewoon mee kon doorrijden is best een stok om mee te slaan lijkt me. De dealer weet dat je een 'grootverbruiker' bent (gezien je diesel rijdt, je kilometerstand en wss de factuur op naam van de zaak). Een ritje van jou is niet naar het volgende dorp om schoonmoeders te bezoeken, maar zoals je zelf al aangeeft bijvoorbeeld van Middelburg naar Amsterdam. Met een lek koelsysteem is dat een absolute no-go.

Ook met het vervangen van de thermostaat hebben ze een verkeerde conclusie getrokken en jou op het verkeerde been gezet, dat was gewoon een absurde diagnose als je het mij vraagt. (Zo van; hey, koelwater is laag volgens computer, oh dat zal dan wel een defecte thermostaat zijn.) Ze hadden ten eerste de originele thermostaat kunnen checken op juiste werking en daarnaast hadden ze de foutcode -koelwater laag- anders moeten interpreteren (want dat heeft immers weinig te doen met de temperatuur). Enfin, jij denkt gewoon door te rijden op hun advies en dat is wat hoogstwaarschijnlijk dat blok de grootste klappen heeft opgeleverd.
Dat zou kunnen, maar waar kwam de eerste klacht dan vandaan, waar ging de koelvloeistof heen? Van de garage heb ik te horen gekregen dat de kop scheurtjes vertoonde waardoor de koelvloeistof verdween.

Ik heb overigens wel altijd de motor olie goed in de gaten gehouden sindsdien, die heb ik niet warmer dan 98 graden gezien.

Over die thermostaat is overigens ook het laatste woord nog niet gesproken, de rekening daarvan wil ik gecrediteerd hebben aangezien deze helemaal niet de oorzaak van het oorspronkelijke probleem was, maar daar heb ik ook al flink voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Snow_King schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 00:35:
[...]

Dat zou kunnen, maar waar kwam de eerste klacht dan vandaan, waar ging de koelvloeistof heen? Van de garage heb ik te horen gekregen dat de kop scheurtjes vertoonde waardoor de koelvloeistof verdween.
Nou ja, 'verdween' is een groot woord... Het koelwater komt in zo'n geval in aanraking met de olie en vice versa, waardoor de smering van de olie achteruit gaat (en wat dus waarschijnlijk de oorzaak is geweest van de motorschade die je nu hebt).

Uiteindelijk gaat het er natuurlijk ook wat in de eerste plaats dat lek in je cilinderkop heeft veroorzaakt. Dat kan veel toeren bij een koude motor zijn (cq je rijgedrag) of gewoon een 'maandagochtendproduct'. Gezien de andere reacties over dit specifieke motorblok zou dit zomaar het geval kunnen zijn natuurlijk.
Ik heb overigens wel altijd de motor olie goed in de gaten gehouden sindsdien, die heb ik niet warmer dan 98 graden gezien.
Dat kan prima, maar je kunt niet de smerende werking en de hoeveelheid olie vaststellen aan de hand van de temperatuursensor. Dat de olie verder op netjes op temperatuur blijft is ook niet verwonderlijk, daar -koelvloeistof- de eigenschap heeft zaken niet oververhit te laten raken. Prima dat je dit dus in de gaten hebt gehouden, maar het heeft en had je niet kunnen helpen in deze specifieke situatie.
Over die thermostaat is overigens ook het laatste woord nog niet gesproken, de rekening daarvan wil ik gecrediteerd hebben aangezien deze helemaal niet de oorzaak van het oorspronkelijke probleem was, maar daar heb ik ook al flink voor betaald.
Is dat zo? Een thermosstaatje, ook van een Audi, kan niet meer dan 20 euro kosten, het inbouwen ervan kost 10 minuten tijd (inclusief de verkeerde diagnose door de garage). Ik krijg altijd argwaan bij dealers die gekke bedragen rekenen voor dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Laatst online: 19:48

YellowCube

Wait...what?

Snow_King schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 15:18:
[...]

Het is echter ook zo zonde dat het zo ontzettend veel tijd en energie gaat kosten.
Niet lullig bedoeld, maar dan moet je die 5600 euro betalen.
Je zit over de garantie heen en dat houdt automatisch in dat je tijd en energie zult moeten opbrengen om evt. nog wat compensatie te krijgen.

Nogmaals, niet lullig bedoeld, want ik zou er ook verschrikkelijk ziek van zijn.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
ebia schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 01:40:
Is dat zo? Een thermosstaatje, ook van een Audi, kan niet meer dan 20 euro kosten, het inbouwen ervan kost 10 minuten tijd (inclusief de verkeerde diagnose door de garage). Ik krijg altijd argwaan bij dealers die gekke bedragen rekenen voor dat soort dingen.
Dat was een rekening van bijna 300 euro, meen 279 euro, heb de rekening zo niet bij de hand.

Maar je verhaal snap ik verder wel en is zeker interessant! Overigens ben ik ook bang dat het op rijgedrag gegooid gaat worden en dat zal een lastige worden. Maar aangezien het mijn eigen auto is heb (en geen lease) ben ik er altijd voorzichtig mee omgesprongen. Daarnaast denk ik dat een gemiddelde lease bak meer wordt afgetrapt.
YellowCube schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 09:27:
[...]

Niet lullig bedoeld, maar dan moet je die 5600 euro betalen.
Je zit over de garantie heen en dat houdt automatisch in dat je tijd en energie zult moeten opbrengen om evt. nog wat compensatie te krijgen.

Nogmaals, niet lullig bedoeld, want ik zou er ook verschrikkelijk ziek van zijn.
Oh, zo bedoelde ik het zeker niet! Die 5600 euro moet ik voor nu betalen, maar ik zal er alles aan doen om PON of de garage dit te laten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 16:15
Check deze link ook: http://www.google.nl/url?...9dx_8xOICcRnzorQb31bUYkGQ

Ik zou iig zo spoedig mogelijk contact met de rechtsbijstandverzekeraar opnemen als je die hebt. Het gaat tenslotte om een flink bedrag.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Abbadon schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 10:15:
Check deze link ook: http://www.google.nl/url?...9dx_8xOICcRnzorQb31bUYkGQ

Ik zou iig zo spoedig mogelijk contact met de rechtsbijstandverzekeraar opnemen als je die hebt. Het gaat tenslotte om een flink bedrag.
Bedankt! Interessant stuk informatie wat ik denk ik ook maar gelijk naar PON mee stuur. DAS (rechtsbijstand) heeft inmiddels mail.

Maar ik hoop nog steeds op een positieve reactie van PON en dat al die andere wegen niet nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Snow_King schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 09:45:
Maar aangezien het mijn eigen auto is heb (en geen lease)
Snow_King schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 18:39:
De auto is verder zakelijk aangekocht (eigen B.V.) en daar heb ik gewoon rechtsbijstand (DAS), zal hen dan ook raadplegen.
Is het nou je eigen auto of niet? En die 5600 euro, die haal je dan toch ook 'uit de zaak'? Dat kost je privé toch niets? Misschien heb ik het verkeerd hoor, dat kan. Heb niet zoveel kaas gegeten van eigen bedrijfjes, dan heb ik niets gezegd.

[ Voor 10% gewijzigd door Gunner op 15-08-2010 11:34 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Gunner schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 11:33:
[...]

[...]

Is het nou je eigen auto of niet? En die 5600 euro, die haal je dan toch ook 'uit de zaak'? Dat kost je privé toch niets? MIsschien heb ik het verkeerd hoor, dat kan. Heb niet zoveel kaas gegeten van eigen bedrijfjes, dan heb ik niets gezegd.
Ik ben voor 100% eigenaar van die B.V. Dus het geld komt wel uit mijn B.V. (de zaak dus), maar dat is ook gewoon mijn geld/inkomen.

Daarom "mijn" auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:32
ebia schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 00:19:
Ook met het vervangen van de thermostaat hebben ze een verkeerde conclusie getrokken en jou op het verkeerde been gezet, dat was gewoon een absurde diagnose als je het mij vraagt. (Zo van; hey, koelwater is laag volgens computer, oh dat zal dan wel een defecte thermostaat zijn.) Ze hadden ten eerste de originele thermostaat kunnen checken op juiste werking en daarnaast hadden ze de foutcode -koelwater laag- anders moeten interpreteren (want dat heeft immers weinig te doen met de temperatuur).
Het kan toch best zijn dat de eerste klachten daadwerkelijk veroorzaakt werden door de thermostaat? Zo'n ding kan ook gaan lekken lijkt me.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:13

Destruction

(ex-)Automonteur

Verwijderd schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 18:22:
[...]

Nou nou, het is iets minder zwart/wit hoor.. Een kleine lekkage in een KVS leiding (of misschien zelfs de pomp) is al voldoende om het peil te laten zakken.

@TS: Toen je KVS bijna op was, en je de dop losdraaide, hoorde je een korte "pssjt" of stond er echt flink druk op het systeem? In het geval van het eerste, kun je er vrijwel zeker van zijn dat de koppakking NIET stuk is.

Dat de dealer danwel PON niet staan te springen om een garantieregeling/coulance, zou wellicht door de kmstand kunnen komen (ik las 40k km per jaar, x3 is 120k km). Evengoed, 120k is wel erg vroeg, voor een in mijn ogen serieus probleem.

De kop gescheurd, ik weet niet welke motorcode je hebt (als je je kenteken invoert op een site ala hbase.nl kom je daarachter), maar hier kun je info vinden mbt bekende manco's aan de TDI motoren.

Laat je in elk geval niet afschepen. En die 5600 euro gaat om een nieuwe motor neem ik aan?
Ik weet niet in hoeverre de auto op dit moment rijdbaar is, vraag evt. een second opinion bij een diesel specialist, zoals Diesel Buchli in Harderwijk. Wellicht komt hij op een totaal andere diagnose, dan de dealer die je wellicht een oor aan probeert te naaien.

@Gunner: Ikzelf heb recent ook problemen gehad met mn bedrijfsauto (ook eigen zaak), het kost mij prive idd geen geld. Maar evengoed zit ik er niet op te wachten :) 1x jaarlijks APK en een beurtje, daarmee moet het eigenlijk afgedaan zijn :) Daarintegen blijft het (in mijn geval) een 2ehands auto, dan is het altijd afwachten wat er op je pad komt..

En ja, ik kan onderdelen voor de bedrijfsauto (en deels voor mn prive-auto) gewoon inboeken, btw terugvorderen etc. Feit voor mij, als garagist, blijft wel: De tijd die ik NIET aan mn eigen auto('s) hoef te besteden, kan ik besteden aan de auto van een klant, die geld in het laatje brengt :)

[ Voor 22% gewijzigd door Destruction op 15-08-2010 22:50 ]

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Destruction schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 22:41:
@TS: Toen je KVS bijna op was, en je de dop losdraaide, hoorde je een korte "pssjt" of stond er echt flink druk op het systeem? In het geval van het eerste, kun je er vrijwel zeker van zijn dat de koppakking NIET stuk is.
Er stond wel een flinke druk op, de koelvloeistof kwam dan ook terug "borrelen" het reservoir in.
Dat de dealer danwel PON niet staan te springen om een garantieregeling/coulance, zou wellicht door de kmstand kunnen komen (ik las 40k km per jaar, x3 is 120k km). Evengoed, 120k is wel erg vroeg, voor een in mijn ogen serieus probleem.
De teller staat nu op iets van 110.0XX, maar voor een Premium merk als Audi is het gewoon onzin en niet normaal dat dergelijke problemen optreden. Het is niet dat ik de enige ben die zo veel kilometers maak.
De kop gescheurd, ik weet niet welke motorcode je hebt (als je je kenteken invoert op een site ala hbase.nl kom je daarachter), maar hier kun je info vinden mbt bekende manco's aan de TDI motoren.
Had ik hier boven gepost, motor code:

code:
1
Laat je in elk geval niet afschepen. En die 5600 euro gaat om een nieuwe motor neem ik aan?
Ik weet niet in hoeverre de auto op dit moment rijdbaar is, vraag evt. een second opinion bij een diesel specialist, zoals Diesel Buchli in Harderwijk. Wellicht komt hij op een totaal andere diagnose, dan de dealer die je wellicht een oor aan probeert te naaien.
Nee, de kosten zitten hem vooral in de manuren die er in gestoken zijn om de oorzaak te vinden. Eerst is er gezocht naar lekkage en daarna is het geheel afgeperst, toen kwam deze diagnose.

Ik meen dat er voor rond de 3000 euro aan manuren in zit (100 euro per uur).

Rijden met de auto was wel mogelijk, alleen bleef je er koelvloeistof in gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Snow_King schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 09:28:

Vind het wel behoorlijk matig dat ze de oorzaak niet kunnen vinden als het blijkbaar een veelvoorkomend probleem is, en je komt ook nog met een heldere probleemstelling volgens mij.

Zijn ze er 30 uur mee bezig geweest om het probleem te vinden en dat aan de klant factureren? belachelijk :X

[ Voor 29% gewijzigd door Slasher op 16-08-2010 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Tja, er vanuit gaande dat je normaal in de auto hebt gereden bij een koude motor is dit echt gewoon pech. Ik snap niet dat Audi dat niet onder coulance gooit, maar blijkbaar komt dit ook voor als je bijv. dagelijks met koude motor wegblaast, of heeft dat niks met een gescheurde cilinderkop te maken?

Als je inderdaad kan aantonen dat dit niet door je rijstijl heeft kunnen gebeuren sta je misschien nog in je recht. Zo niet, tja, je hebt in ieder geval de winst van je BV dan weer wat gedrukt :P

19% van 5600 terugvorderen (als dat bedrag incl. was) en je betaalt wat minder VPB (20%) dus dan vallen de kosten op een auto van bijna 50k wel mee.

tip: volgende keer een BMW ;)

[ Voor 17% gewijzigd door YoshiBignose op 16-08-2010 09:38 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:20
Simpel en kort: gescheurde cilinderkop is een bekend probleem van de 2.0 TDI en daar moet echt een coulanceoplossing voor komen. Komt die er niet, schakel dan rechtsbijstand of een advocaat in.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:14
Hierboven is het al eens gezegd maar inderdaad meteen contact opnemen met de rechtsbijstand voordat je zelf nog (verdere) opdrachten voor reparatie gaat geven. De rechtsbijstandverzekering heeft in de voorwaarden staan dat je ze ASAP moet inschakelen, daar ben ik zelf nl. ook eens tegenaan gelopen toen was ik te laat en kon/wou de verzekering niets meer voor me doen.

no animals were harmed during the production of this message

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

[...]
Er stond wel een flinke druk op, de koelvloeistof kwam dan ook terug "borrelen" het reservoir in.
Grote kans dus dat er toen al iets mis was met de koppakking danwel de kop.
De teller staat nu op iets van 110.0XX, maar voor een Premium merk als Audi is het gewoon onzin en niet normaal dat dergelijke problemen optreden. Het is niet dat ik de enige ben die zo veel kilometers maak.
Idd, zeker bij een Audi verwacht je zoiets niet. En een diesel moet voor een flink aantal km's gemaakt zijn.
Had ik hier boven gepost, motor code:

code:
1
Ah juist :) Zoals StevenK al aangeeft, het komt vaker voor bij de 2.0TDI.
[...]
Nee, de kosten zitten hem vooral in de manuren die er in gestoken zijn om de oorzaak te vinden. Eerst is er gezocht naar lekkage en daarna is het geheel afgeperst, toen kwam deze diagnose.

De dealer is je alleen al een coulanceregeling verschuldigd, laat ze het bedrag halveren onder het mom van "no cure, no pay".
Rijden met de auto was wel mogelijk, alleen bleef je er koelvloeistof in gooien.
Dat is idd niet zo raar als er veel druk op het systeem staat. Het gaat de motor in, of hij perst het eruit bij het reservoir, maar die druk wil-ie kwijt in principe :)

Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Caeruleus schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 09:41:
Hierboven is het al eens gezegd maar inderdaad meteen contact opnemen met de rechtsbijstand voordat je zelf nog (verdere) opdrachten voor reparatie gaat geven. De rechtsbijstandverzekering heeft in de voorwaarden staan dat je ze ASAP moet inschakelen, daar ben ik zelf nl. ook eens tegenaan gelopen toen was ik te laat en kon/wou de verzekering niets meer voor me doen.
Ik heb gisteren ochtend al een mail gestuurd naar DAS toe, ze zijn dus nu op de hoogte en ik hoop van de week reactie te krijgen.

De reparatie is nu eenmaal nodig, ik moet deze week al weer naar Frankrijk en volgende week naar Engeland toe, ik kan dus helaas niet een tijd afwachten met repareren.

Maar de info die hier vandaan komt is zeker interessant! Maar nog steeds, de brief zal vandaag of morgen bij PON aankomen. Wellicht komen hier allemaal doem scenario's langs maar is dat helemaal niet nodig en gaan ze helemaal niet moeilijk doen.

Wat ik ook nog tegen kom: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,3347524,3542452

Het lijkt dus een wel erg bekend probleem te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Snow_King op 16-08-2010 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:03
Voor het vervangen van een motor?
Wellicht dat het bij een Audi een enorm ingewikkeld tijdvretend karwei is, maar ik heb mijn rekening er nog eens bijgezocht:
  • arbeid 833 euro
  • gebruikt motorblok 2458,54 euro
  • klein materiaal (olie en zo) 165.84 euro
... totaal dus 3457.38. Bij een volwaardige Toyota dealer, dus ook niet de goedkoopste qua uurloon.

Als je het mij vraagt wordt je dus behoorlijk gepakt met het aantal uren wat ze rekenen, maar wellicht dat een goed ervaren audi-hobbyist daar een beter idee over heeft.

Wil je een beter idee over die kosten: bel eens naar een andere Audi garage (liefst een zonder band met de jouwe, dus andere kant van het land) en een niet-merkgebonden dealer en vraag eens hoeveel werk er in het vervangen gaat zitten.

(de gein is natuurlijk dat als er straks een 50% coulanceregeling wordt toegepast, ze door het opvoeren van teveel uren die regeling ze niet teveel gaat kosten...)

[ Voor 3% gewijzigd door vanaalten op 16-08-2010 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:38
Tot zover de wassen neus die Duitse degelijkheid heet. De VAG groep is imo al jaren niet goed bezig, als ik verschillende monteurs spreek. Waterpomp alweer na 30K stuk, distributie die er binnen de tijd en aantal km gewoon vanaf loopt (en natuurlijk geen non-interference dus kleppen stuk etc). En ook andere zaken waardoor je niet lang na aflopen van de garantie een rekening van een paar duizend euro of meer krijgt gepresenteerd. Terwijl mensen dan zo'n jonge auto kopen om weinig kosten te hebben.
Maar goed, bij andere fabrikanten spelen weer andere problemen.

Ik mag hopen dat je coulance krijgt, maar in feite valt dit binnen de verwachte levensduur van het product, dus zou je gewoon volledige vergoeding moeten krijgen.

Ik zou verder ook aanraden ergens anders te informeren. Zoals blijkt heeft het geen meerwaarde om je auto te onderhouden bij deze dealer, geen reden om daar te blijven. Verder, als je helemaal geen coulance of garantie krijgt, zou ik ook kijken bij merkloze garages, waar men goede ervaringen mee heeft. Kan de rekening zo maar de helft worden.

Succes iig.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
vanaalten schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 10:15:
Als je het mij vraagt wordt je dus behoorlijk gepakt met het aantal uren wat ze rekenen, maar wellicht dat een goed ervaren audi-hobbyist daar een beter idee over heeft.
30 uur voor een motorswap is 3.5 dagen, dat is beetje ruim geteld maar ansich niet zo heel gek.
Bij ons op het werk doen we een powertrain swap in 4 uur omdat daar alles klaar ligt (aandrijfassen + motorsteunen en laten vallen dat geheel.) Hier moeten de componenten worden overgezet aircopomp, alternator,... en dat kost ook tijd.

2 dagen is iets wat ik al vaker hoor als je er de schouders eronder in zet. 3.5 dagen met ruimte voor eventuele problemen is netjes imo. Niets is vervelender als horen dat je wagen ipv de afgesproken woensdag pas op vrijdag middag klaar is...

Die 2.0TDI met Pumpedüse is idd niet het beste wat men heeft gemaakt...

[ Voor 7% gewijzigd door Chevy454 op 16-08-2010 11:15 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Chevy454 schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 11:08:
Niets is vervelender als horen dat je wagen ipv de afgesproken woensdag pas op vrijdag middag klaar is...
Ja okay, maar als klant mag je wel allemaal opdraaien voor die uren (a 100 euro per stuk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Gunner schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 11:15:
Ja okay, maar als klant mag je wel allemaal opdraaien voor die uren (a 100 euro per stuk).
Een goede garage maakt eerst een raming (die te hoog ligt) en daar de nodige uitleg bij geeft.

[ Voor 6% gewijzigd door Chevy454 op 16-08-2010 11:16 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik probeer ook altijd bij VAG-garages prijsafspraken te maken. Ondanks dat ze een prijsgarantie geven op hun offertes (althans, dat pretendeert volkswagen.nl) durven ze nooit iets op papier te zeggen waar ik m'n krabbel onder zet. Dus achteraf sta je altijd met een houten bek als het op de prijs aankomt want dan is het mijn woord tegen dat van hun.

Zo gebeurde het dus dat ik ineens een prijs kreeg (achteraf) van 500 euro waar 'ongeveer 100 euro' was afgesproken voor het bijvullen van een airco :X Pas toen ik begon te steigeren en ik aangaf dat niet ging betalen bleek het ineens 80 euro te zijn 8)7

Maar misschien ligt dat aan die specifieke garage.

[ Voor 12% gewijzigd door Gunner op 16-08-2010 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

!null schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 10:29:
Tot zover de wassen neus die Duitse degelijkheid heet. De VAG groep is imo al jaren niet goed bezig, als ik verschillende monteurs spreek. Waterpomp alweer na 30K stuk, distributie die er binnen de tijd en aantal km gewoon vanaf loopt (en natuurlijk geen non-interference dus kleppen stuk etc).
Mbt die waterpomp en distri:

- Toen de distri werd vervangen, is het toen goed aangepakt (riem, spanrol, looprol, waterpomp) of is de eigenaar van de betreffende auto verkeerd zuinig geweest en alleen de riem laten doen? Veel mensen vergeten dat de rollen OOK die 90/120k km maken. Op den duur raakt dat spul versleten, als dan de span- of looprol stuk gaat, loopt de riem er vrolijk af --> motor kapot.
- Waterpomp stuk na 30K, orgineel VAG of imitatie? Daarbij, een waterpomp schaar ik onder "dat kan gebeuren".

Een gescheurde kop, zoals in het geval van TS, is daarintegen wel schandelijk.

Zelf rijd ik ook een TDI (welliswaar een oudere), het rijdt gewoon prima, en lekker zuinig. Zuiniger dan de 2004 2.0HDi van een bevriende garagist reed, bij rustig rijgedrag over langere stukken kwam het ding niet boven de 1:12... Mijn TDI'tjes (ik heb er prive een uit 1995, zakelijk een TDI van 2002/2003), rijden op diezelfde afstanden bij hetzelfde rijgedrag 1:17-1:18...
Ik mag hopen dat je coulance krijgt, maar in feite valt dit binnen de verwachte levensduur van het product, dus zou je gewoon volledige vergoeding moeten krijgen.

Ik zou verder ook aanraden ergens anders te informeren. Zoals blijkt heeft het geen meerwaarde om je auto te onderhouden bij deze dealer, geen reden om daar te blijven. Verder, als je helemaal geen coulance of garantie krijgt, zou ik ook kijken bij merkloze garages, waar men goede ervaringen mee heeft. Kan de rekening zo maar de helft worden.
Het kan idd (veel) goedkoper. De grote dealer, het is wel mooi, maar die verkopers achter hun eigen bureau met telefoon, laptop en internet, die werkplaats met 20 monteurs, die schadeafdeling etc.. Daar betaal jij als klant voor. Ik heb al die rommel niet (1 laptop met internet ivm APK afmelding etc..), en daarom kan ik goedkoper werken. Zo zijn er wel meer garages (lees: ik zit totaal niet om werk verlegen, het is drukker dan ik en mn monteur aankunnen :X). Informeer, kijk vooral naar een diesel specialist, dat hoeft niet duurder te zijn. En vaak heb je toch fabrieksgarantie, mits het merkloze bedrijf in overleg blijft met PON zie ik geen problemen..

Grote problemen bij diesels worden door de dealers sowieso vaak doorgestuurd naar een specialist, zoals Diesel Buchli die ik eerder noemde. De Forddealer waar ik werkte, stuurde de diesels standaard door bij motorproblemen. Men vond het maar appart, dat ik mijn Ford Transit 2.5TD zelf heb gefixt daar (brandstofpomp kapot, en een keer de koppakking vervangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 19:37

Specht

Il Cuore Sportivo

@ TS

Ik mag hopen dat je voor dat geld gewoon een nieuwe motor krijgt? Ik zou een blok met zo'n probleem wat opgelapt cq gereviseerd wordt niet eens meer erin willen.

Succes met de afhandeling iniedergeval.

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Ik kom net terug van de garage en heb daar nu zelf met de monteur gesproken.

De kop is naar een rivisie bedrijf gegaan en daar is dezr afgeperst en die kwam met de conclusie dat het inderdaad een gescheurde kop is bij de 2e en 4e cilinder.

Ik heb de officieële afwijzing gezien die PON gegeven heeft aan de garage en die is simpelweg: Ouder dan 2 jaar, geen garantie meer.

Volgens de garage is mijn beste optie de klanten service van PON/Audi aanschrijven en hen dit voorleggen.

Uiteraard heb ik nog een specificatie gevraagd van de rekening en die is als volgt:

- Nieuwe kop (is inclusief nokkenas (zou erg versleten zijn) en verstuivers): 2967,00
- Arbeidsloon: 2000,00
- Diverse losse onderdelen (koppakking e.d.): 400
- Afpersen kop: 85,00
- Transport naar specialist: 200

Zoiets was het, kwam het totaal op EUR 5656,00

Ben door de mensen daar vriendelijk geholpen en hebben me ook alles duidelijk laten zien.

Volgens de monteur komt de schade door met een koude motor te veel toeren te maken e.d. Naar mijn mening ben ik altijd uiterst voorzichtig met die auto omgegaan aangezien het toch een aardige dure auto is. Daardoor vertonen de cilinderwanden verticale strepen die duiden op slijtage door te rijden met olie die nog koud is.

Hierdoor zou ook de nokkenas schade hebben opgelopen en zo ook de cilinderkop. Dat is het verhaal vanuit de garage.

Het rivisie-bedrijf waar de kop is geweest om hem af te persen zegt echter dat het een bekend probleem is, die heeft tegenwoordig zelfs 2.0TDI koppen op voorraad liggen omdat ze het met bosjes begeven, voor hem was dit niets nieuws.

Volgens de monteur is het niet echt schade aan de cilinders, er kan prima mee gereden worden en zal verder ook niet voor problemen gaan zorgen.

Ik ga nu dan ook mijn brief naar PON/Audi verder afmaken en op basis van onder andere de zaken die ik in dit topic geleerd heb:
- Het is een veel voorkomend probleem bij de 2.0TDI
- Het product voldoet niet aan de verwachte levenstermijn

Waarom ik het onderhoud altijd bij de "dure" garages heb laten doen? Je krijgt er mobiliteitsgarantie bij van Audi, door heel Europa heen, maar ook omdat je bij de verkoop een nette onderhoudshistorie hebt van de auto. Geeft veel kopers toch een stuk meer zekerheid.

Maarja, is dat het allemaal waard geweest? Achteraf praten is natuurlijk altijd makkelijk.

Voor nu is het dus de brief afmaken en versturen en afwachten hoe daar op gereageerd gaat worden, volgens de garage is PON daar redelijk gevoelig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Destruction schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 12:12:
[...]

Mbt die waterpomp en distri:

- Toen de distri werd vervangen, is het toen goed aangepakt (riem, spanrol, looprol, waterpomp) of is de eigenaar van de betreffende auto verkeerd zuinig geweest en alleen de riem laten doen? Veel mensen vergeten dat de rollen OOK die 90/120k km maken. Op den duur raakt dat spul versleten, als dan de span- of looprol stuk gaat, loopt de riem er vrolijk af --> motor kapot.
Het voorbeeld ging om een auto van enkele jaren oud op de eerste set spanrollen en distrubtieriem, 60K gereden oid. Maar hij had het vaker gezien.
- Waterpomp stuk na 30K, orgineel VAG of imitatie? Daarbij, een waterpomp schaar ik onder "dat kan gebeuren".
Als ik het goed heb ging dit om een nieuwe wagen, maar hij zag de waterpompen het sowieso niet erg lang uithouden. De man rijdt zelf ook VW.
Ik vind een waterpomp niet iets dat "kan gebeuren". Dat kan gebeuren als je auto 170K of 250K heeft gelopen om maar wat te noemen, maar onder de 100K zou het nooit voor moeten komen (tenzij oververhitting natuurlijk is voorgekomen)
Een gescheurde kop, zoals in het geval van TS, is daarintegen wel schandelijk.

Zelf rijd ik ook een TDI (welliswaar een oudere), het rijdt gewoon prima, en lekker zuinig. Zuiniger dan de 2004 2.0HDi van een bevriende garagist reed, bij rustig rijgedrag over langere stukken kwam het ding niet boven de 1:12... Mijn TDI'tjes (ik heb er prive een uit 1995, zakelijk een TDI van 2002/2003), rijden op diezelfde afstanden bij hetzelfde rijgedrag 1:17-1:18...
Je referentie naar het oudere spul is niet relevant. De kwaliteit is gewoon teruggelopen, ook bij andere merken. Ik heb ook een Toyota uit '95 op benzine die goed naar de 3 ton gaat zonder olieverbruik terwijl ik hem toch iedere dag naar de toerenbegrenzer laat zwaaien. Pure kwaliteit die wagen, maar uit het verleden behaalde resultaten zijn helaas niet bepalend voor de toekomst.

@TS, m.b.t. merkloze garages e.d., ga op ervaringen af van andere grote klussen. Dus niet bandjes vervangen, of beurtje, nee ook andere grote reparaties.
Ik weet verder niet wat zo'n blok waard is op de markt, maar er kan misschien ook wel een nieuwe of tweedehands in voor dat geld.

Het punt is dat je met de nodige advocaten en consumentenbond e.d. wel je recht kunt halen lijkt me, want je hebt gelijk, je moet het alleen nog krijgen. Maarja, inderdaad kost een hoop moeite en tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Laatst online: 16-09 14:17
Als je met een 2.0 hdi niet zuiniger rijdt als 1:12 doe je iets goed fout: klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
!null schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 13:06:
maar onder de 100K zou het nooit voor moeten komen
Maatje van mij zijn Signum zijn waterpomp is vastgelopen bij 90k. Jammer dat die op de distributie zit: tuimelaars kapot, naadlagers overal en nergens in het blok. Het komt vaker voor dan je denkt.

De tijden dat men uit een motorblok nog 300% meer vermogen haalt zijn voorbij. En dat uit zich in allerlei dingen.
Je referentie naar het oudere spul is niet relevant. De kwaliteit is gewoon teruggelopen, ook bij andere merken. Ik heb ook een Toyota uit '95 op benzine die goed naar de 3 ton gaat zonder olieverbruik terwijl ik hem toch iedere dag naar de toerenbegrenzer laat zwaaien.
Tuurlijk is de kwaliteit terug gelopen. Dat is de normaalste zaak van de wereld. Want als een wagen 500k meegaat dan verkopen ze gewoon minder nieuwe wagens. Een nieuwe wagen, Premium of niet, _moet_ gewoon motorisch kapot zijn bij 200k.

Levensduur testen zijn ook maar voor 200k. Als het rapport zegt: overmatige slijtage maar zonder gevaar voor levensduur dan is het kwaliteitsnorm OK.

[ Voor 43% gewijzigd door Chevy454 op 16-08-2010 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Snow_King schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 12:59:
Volgens de monteur komt de schade door met een koude motor te veel toeren te maken e.d.
Dat geeft altijd problemen doordat de olie nog te dik is om een goede oliefilm na te laten. Maar ik heb doe vaak koudstarts en dat is toch altijd billen knijpen. Bij -32C een motor starten is gewoon altijd spannend, rond draaien doen die altijd maar aanspringen is maar de vraag. Soms starten die op 3 cilinders en dan is het even volgas om die 4de cilinder wakker te maken :+ (koud 5000rpm ja :Y :9 ) Maar die motoren zijn na 100 koudstarts en 3000km ook helemaal ramgaar.

Maar wat ik altijd een erg lekker geluid vind is volgas wegspurten met een koude motor en dan aanzuiggeluid horen van de oliepomp :9~ Net een stel ganzen. Dan weet je zeker dat je even lucht heb gezogen ipv olie.
Naar mijn mening ben ik altijd uiterst voorzichtig met die auto omgegaan aangezien het toch een aardige dure auto is. Daardoor vertonen de cilinderwanden verticale strepen die duiden op slijtage door te rijden met olie die nog koud is.
Vreemde conclusie. De schade komt zeker voor uit je mengsel water en olie maar vind het vrij vreemd. Ik zou eerder zeggen: door de emulsie olie en water is de olie die tussen de zuiger en cilinder lokaal gaan koken waardoor de oliefilm tgv de plaatselijke drukken is weggedrukt. Olie kookt nu eenmaal op een lagere temperatuur als water.
Hierdoor zou ook de nokkenas schade hebben opgelopen en zo ook de cilinderkop. Dat is het verhaal vanuit de garage.
Nokkenstok en cilinders geloof ik wel. Cilinderkop geloof ik niet direct daar dit de bron van de schade is. Lijkt me eerder een metalurgisch probleem door het zandgieten of.... (wel makkelijk praten zonder zo'n kop te hebben gezien)

[ Voor 28% gewijzigd door Chevy454 op 16-08-2010 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Snow_King schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 12:59:Waarom ik het onderhoud altijd bij de "dure" garages heb laten doen? Je krijgt er mobiliteitsgarantie bij van Audi, door heel Europa heen, maar ook omdat je bij de verkoop een nette onderhoudshistorie hebt van de auto. Geeft veel kopers toch een stuk meer zekerheid.
Bij VW geeft het 3 dagen recht op gratis vervangend vervoer (bij Audi dus ook vast). Mijn reparatie in Duitsland nam verleden jaar 5 dagen en dus kostte het vervangend vervoer (Skoda Yeti, iets groter dan de kapotte Lupo) maar 2x € 17. Voor mij is het ook een reden om al bijna 10 jaar alles bij de dealer te laten doen.

Hopelijk kun je aanspraak maken op een coulanceregeling. Is er geen Audi forum waar je bv een voorbeeldbrief kan vinden of correspondentie over eerdere succesvolle coulance claims?

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
ajhaverkamp schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 15:59:
[...]

Bij VW geeft het 3 dagen recht op gratis vervangend vervoer (bij Audi dus ook vast). Mijn reparatie in Duitsland nam verleden jaar 5 dagen en dus kostte het vervangend vervoer (Skoda Yeti, iets groter dan de kapotte Lupo) maar 2x € 17. Voor mij is het ook een reden om al bijna 10 jaar alles bij de dealer te laten doen.
Ik zie nog steeds geen reden. TS zit met een 'kapotte' auto, ik gok dat de drie dagen al voorbij zijn. Daar sta je dan met je door de dealer onderhouden auto, hij werkt niet en het kost een hoop geld. Tot zover de meerwaarde van de dealer.
Chevy454 schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 15:15:
[...]

Maatje van mij zijn Signum zijn waterpomp is vastgelopen bij 90k. Jammer dat die op de distributie zit: tuimelaars kapot, naadlagers overal en nergens in het blok. Het komt vaker voor dan je denkt.

De tijden dat men uit een motorblok nog 300% meer vermogen haalt zijn voorbij. En dat uit zich in allerlei dingen.
Bedoel je 300% meer kan halen? Zoveel meer wordt er namelijk niet uitgehaald dan de efficientere motoren uit de jaren 90. Wel schoner en zuiniger mits je normaal rijdt, dat geloof ik wel.
Bij diesels ligt het wellicht anders, maar mijn benzine voorbeeldje, daar zitten ze toch al aardig aan de max voor een normale straatauto. Ok, het was nog wel net aan onder de 100pk per liter, waar ze in een aantal straatauto's al wel aan voorbij zijn gegaan, maar dat zijn er weinig. (heb ik het natuurlijk over turboloze auto's)
[...]

Tuurlijk is de kwaliteit terug gelopen. Dat is de normaalste zaak van de wereld. Want als een wagen 500k meegaat dan verkopen ze gewoon minder nieuwe wagens. Een nieuwe wagen, Premium of niet, _moet_ gewoon motorisch kapot zijn bij 200k.

Levensduur testen zijn ook maar voor 200k. Als het rapport zegt: overmatige slijtage maar zonder gevaar voor levensduur dan is het kwaliteitsnorm OK.
Ok, niet echt geweldige maar wel duidelijke strategie. Maar er gaat dus al genoeg binnen de eerste 200K, of zelfs de eerste 100K stuk. Dat is wat ik storender vind, en ook minder begrijp dan dat je auto's niet te goed maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

melcon schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 13:36:
Als je met een 2.0 hdi niet zuiniger rijdt als 1:12 doe je iets goed fout: klik
De eerst volgende eigenaar had precies hetzelfde, wellicht een probleem met die auto, maar opvallend dat de bedrijfsauto van die bevriende garagist (Berlingo 2.0HDi), ongeveer hetzelfde verbruik laat zien.. Gewoon bij rustig rijgedrag.

* Destruction aait z'n TDI

Ontopic maar weer:
:X? 10 minuten tijd om een thermostaat te vervangen, bij een A3? Sure :D Nee, dat is iets meer werk. Maar geen dusdanig grote klus dat het een rekening van 300,- rechtvaardigt.

Ik moest het even opzoeken, maar de 2.0TDI ligt naar alle waarschijnlijkheid in de breedte. Dan zit de thermostaat (vanuit de bestuurderspositie bekeken) rechts voor/onderaan de motor, op een zeer kloterig te bereiken plek. Ik zou het schatten op een uur werk maximaal. Thermostaat kost ongeveer 15 euro. Beetje KVS en de BTW erbij, laten we zeggen max. 150,- all-in.
Nou ja, 'verdween' is een groot woord... Het koelwater komt in zo'n geval in aanraking met de olie en vice versa, waardoor de smering van de olie achteruit gaat (en wat dus waarschijnlijk de oorzaak is geweest van de motorschade die je nu hebt).
Goede kans dat dit het probleem geweest is. Maar niet noodzakelijk, als de TS druk op het koelsysteem had, kan de verdwenen KVS ook uit het reservoir geperst zijn. Dit zouden ze bij de dealer allang ondekt moeten hebben. Daarom ben ik benieuwd naar foto's :)
Uiteindelijk gaat het er natuurlijk ook wat in de eerste plaats dat lek in je cilinderkop heeft veroorzaakt. Dat kan veel toeren bij een koude motor zijn (cq je rijgedrag) of gewoon een 'maandagochtendproduct'. Gezien de andere reacties over dit specifieke motorblok zou dit zomaar het geval kunnen zijn natuurlijk.
Het is idd ook belangrijk dat men goed uitzoekt hoe dit heeft kunnen gebeuren. En nogmaals, laat je niet afschepen door PON. Heb je al foto's kunnen maken van de cilinders, en de kop evt?

Zo kreeg ik 2 maanden terug een Renault Espace van 2004 binnen, 2.0Turbo, benzine. Het ding was op de snelweg ineens enorm gaan roken, reed ook niet goed meer en liep stationair ook heel slecht. Netjes op afspraak dat ding opgehaald met een auto-ambu, en na een kort onderzoek de conclusie getrokken dat de turbo dood was. NIeuwe turbo besteld (1400,-), maar nu blijkt er toch meer aan de hand te zijn geweest. Oliepomp werkt slecht, stuk klep afgebroken en door de turbo geknald, tezien aan de schoepen van de turbo, die vrijwel allemaal weg waren.. Had ik nu, ala de dealer, alleen de turbo vervangen, zat ik er mooi in. Nu zit ik alleen nog met het vraagstuk hoe ik dit het beste bij de klant kan brengen... Gewoon even bellen "Er moet een nieuwe motor in, kost een paar duizend... Zal ik hem dan maar fixen?" is niet wat.. Nog een geluk dat de eigenaar op vakantie is, en dus geen haast heeft..

[ Voor 9% gewijzigd door Destruction op 16-08-2010 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Ik kon helaas geen goede camera meenemen vandaag, dus heb geen perfecte foto's, een paar te vinden op: http://zooi.widodh.nl/images/got/audi_a3/

De kop is er helaas niet, die ligt nog bij het bedrijf waar deze afgeperst is.

Maar ik begin toch aardig goede moed te krijgen na de replies in dit topic, me laten afschepen was ik dus zeker niet van plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als jouw auto gewoon altijd op tijd kleine en grote beurten heeft gehad wanneer ie dat nodig had, dan kan dit niets anders zijn dan een productiefout.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2010 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 18:53:
Als jouw auto gewoon altijd op tijd kleine en grote beurten heeft gehad wanneer ie dat nodig had, dan kan dit niets anders zijn dan een productiefout.
Dat zeker, zodra de boordcomputer dit aangaf is hij altijd direct weg gegaan voor een beurtje. Hele onderhoudshistorie staat ook in het boekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:44
Snow_King schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 18:58:
[...]
Dat zeker, zodra de boordcomputer dit aangaf is hij altijd direct weg gegaan voor een beurtje. Hele onderhoudshistorie staat ook in het boekje.
Wellicht handig om dit ook in je brief te vermelden, met daarin de vraagstelling hoe er nu pas kan worden geconstateerd dat het rijgedrag 'te fors' is geweest, terwijl dit ook eerder geconstateerd had kunnen worden, aangezien je iedere beurt bij een Audi-kwaliteitsdealer heb laten uitvoeren.

Persoonlijk vind ik, met alle andere tweakers hier, de houding van PON erg laks. Echter heb je vrij weinig aan een persoonlijke mening, en heb je middels een brief de meeste kans op een coulance-regeling. Met alle ingezamelde informatie zou je sterk in je schoenen moeten staan. Veel succes!

--
Edit:
Voeg bij je brief ook voldoende bewijsmateriaal:
- Kopie onderhoudsboekje
- Foto's cilinderkop
- Specificatie factuur

Daarnaast vind ik de strekking 'ik betaal deze reparatie vooruit aangezien ik de auto nodig heb' nog een punt waar Audi zich achter de oren mag krabben of zij een trouwe audi-rijder in de kou laten staan.

[ Voor 16% gewijzigd door dnhelle op 16-08-2010 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snow_King schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 18:58:
[...]
Daarom, zoals hierboven al is beschreven hadden ze dan al eerder het 'lompe' rijgedrag geconstateerd moeten hebben. Dat is ook niet gebeurd. Volgens mij kan Audi er gewoon niet om heen draaien. Zoals je al zei hadden ze er al zoveel cilinderkoppen op voorraad bij het revisiebedrijf, wat ook niet in Audi's voordeel is.

Goede reclame voor Audi dit, dat dan weer wel... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Laatst online: 16-09 14:17
@Destruction: niet gek natuurlijk, een berlingo heeft de luchtweerstand van een baksteen ;)

On-Topic, bijzondere gang van zaken bij Audi, dat de garantie afgelopen is betekent natuurlijk niet dat alle verplichtingen richting de klant voorbij zijn. Zeker niet met een auto die keurig onderhouden en behandeld is. Hier horen ze gewoon coulance te geven en in mijn ogen gewoon alle kosten te vergoeden minus de minder waard wording van het blok gekeken naar de gereden kilometers.

En dan maakt echt niet uit of het een Audi is of een opel of whatever, je hoort gewoon te gedragen richting de klant, ook al zou het niet in de wet staan (verwachte levensduur).

[ Voor 72% gewijzigd door melcon op 16-08-2010 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Vind het wel flauw dat PON op dit moment de boot afhoudt, coulance lijkt mij toch wel op zijn plaats voor je auto.

AUDI: Als U Duwen Interesseert

pun intended :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Verwijderd schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 18:53:
Dat kan je niet zo stellen. Als je koud de toeren in knalt of vol gas geeft krijg je dit ook.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Than again, AtleX, hadden ze dit eerder kunnen constateren door andere problemen (lees: pakkingen, overmatige bandenslijtage, remblokken etc.) en hadden zij Snow-king hier eerder op kunnen wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

dnhelle schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 21:29:
Than again, AtleX, hadden ze dit eerder kunnen constateren door andere problemen (lees: pakkingen, overmatige bandenslijtage, remblokken etc.) en hadden zij Snow-king hier eerder op kunnen wijzen.
Je banden en blokken slijten niet harder als je meer gas geeft hoor.. Volgens mij is het vrij lastig om te kijken [als er niks is gelogd oid] of iemand teveel toeren heeft gemaakt met koude motor. Totdat je cilinderkop scheurt natuurlijk :X

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
tdw schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 21:34:
[...]

Je banden en blokken slijten niet harder als je meer gas geeft hoor.. Volgens mij is het vrij lastig om te kijken [als er niks is gelogd oid] of iemand teveel toeren heeft gemaakt met koude motor. Totdat je cilinderkop scheurt natuurlijk :X
Hoge toeren bij koude start kan gelijk staan aan een bepaald type rijstijl, niet?

Daarnaast heeft een collega van mij een A4 Avant. Ongelofelijk wat daar wordt gelogd in de auto, en wordt teruggecommuniceerd naar Ingolstadt. Hij had als extra optie de 18" LM velgen besteld, terwijl er standaard er 16" onder lagen. Daarvoor moest gewoon een change worden doorgevoerd in de boordcomputer van de PC (nog niet zo erg) maar ook de 'hoofddatabase' van audi, volgens de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opteronx4
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

Opteronx4

Old Boy U.K.

Als je dit soort geld uitgeeft aan een hatchback en er werdt niet idioot mee gereden dan heb je recht op coulance, (anders zou ik m voor een skoda inruilen)

Acoustat Audio Note Cyrus Nuforce Kelvin Labs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Laatst online: 19:48

YellowCube

Wait...what?

Verwijderd schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 20:25:
[...]

Daarom, zoals hierboven al is beschreven hadden ze dan al eerder het 'lompe' rijgedrag geconstateerd moeten hebben.
zouden ze echt de moeite nemen om dat soort zaken te bekijken?
imo wordt er bij een beurt echt niet meer gedaan dan even olie verversen en andere noodzakelijke dingen.
Ik betwijfel ten zeerste of ze de olie gaan analyseren of de bougies gaan checken zodat ze sporen kunnen vinden van lomp rijgedrag. Het zal ze denk ik een worst zijn hoe jij met je auto omgaat. In principe levert het ze ook geen reet op. Ze zullen pas aan de bel trekken als er echt iets fout blijkt te zijn (waar ze iets aan kunnen verdienen).

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Opteronx4 schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 22:21:
Als je dit soort geld uitgeeft aan een hatchback en er werdt niet idioot mee gereden dan heb je recht op coulance, (anders zou ik m voor een skoda inruilen)
Ze zullen het er waarschijnlijk op proberen te schuiven, waar het mijn woord tegen die van Audi wordt (als het daar op uitloopt).

Uiteraard een makkelijke uitweg om te kiezen richting een berijder, echter blijf ik zeggen dat ik de auto normaal behandeld heb.

Het is mijn eigendom, daar ben ik toch een stuk zuiniger op dan de gemiddelde lease-rijder die de auto van zijn baas krijgt.

Maar als het hier op uit draait zal het een Wellus/Nietus spelletje worden, al hoop ik dat dat niet nodig is.

Ik denk dat iemand die zo veel geld aan een dergelijke auto uitgeeft, ook wel iets zuiniger met zijn auto is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR_VIPER
  • Laatst online: 13:55

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Om even meer inzicht te geven in PON. Er loopt op dit moment weer een actueel PON verhaal op het Audi forum. Zijn al meerdere threads over PON garantie / klachtafhandeling geweest.

http://www.audiforum.nl/f...t-neerleggen-bij-pon.html

*empty*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
MR_VIPER schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 09:30:
Om even meer inzicht te geven in PON. Er loopt op dit moment weer een actueel PON verhaal op het Audi forum. Zijn al meerdere threads over PON garantie / klachtafhandeling geweest.

http://www.audiforum.nl/f...t-neerleggen-bij-pon.html
Ah, dat klinkt goed... De brief moet vandaag (aangetekend) aankomen, dus we gaan het zien.

En mocht PON dan niet reageren, dan maar andere wegen gaan zoeken, wellicht maar eens langs gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

dnhelle schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 21:29:
Ja, dat had de garage kunnen doen als ze dat geconstateerd hadden. Maar dat is de verantwoordelijkheid van de garage niet. Het is jouw auto, jij rijd ermee en jij bepaald hoe je ermee rijdt. De garage gaat bij een simpel beurtje echt niet elke keer je kop lichten om te kijken of jij er wel voorzichtig mee bent hoor.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
AtleX schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 09:49:
[...]

Ja, dat had de garage kunnen doen als ze dat geconstateerd hadden. Maar dat is de verantwoordelijkheid van de garage niet. Het is jouw auto, jij rijd ermee en jij bepaald hoe je ermee rijdt. De garage gaat bij een simpel beurtje echt niet elke keer je kop lichten om te kijken of jij er wel voorzichtig mee bent hoor.
Ik wil het verhaal overigens op koud "trappen" nog wel ontkrachten, het is voor de garage een makkelijke uitweg (en voor PON ook) om het daar op te schuiven, het is namelijk gewoon altijd de klant zijn schuld.

Maar de gemiddelde lease rijder zie ik toch echt vele malen erger rijden, gaan ze me wijs maken dat ze daar ook elke 100.000km een nieuw blok er in gooien?

Nee, naar mijn idee is het nu gewoon lekker makkelijk op de klant afschuiven, ik weet van mezelf dat ik altijd netjes en degelijk met mijn auto om ben gegaan.

Nog twee foto's btw van de auto, om een indruk te geven:

Afbeeldingslocatie: http://zooi.widodh.nl/images/got/audi_a3/DSC_4245.jpg

Afbeeldingslocatie: http://zooi.widodh.nl/images/got/audi_a3/DSC_4247.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Heb je overigens een (zakelijke) rechtsbijstand? Wellicht kun je die om advies vragen of kunnen ze iets anders voor je betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
!null schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 09:58:
Heb je overigens een (zakelijke) rechtsbijstand? Wellicht kun je die om advies vragen of kunnen ze iets anders voor je betekenen.
Dat heb ik ook al gedaan, maar wacht nog op antwoord van hen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00KW4US
  • Laatst online: 11-09 13:10
Mooi k*t om dit mee te maken Snow_King ;( Rij zelf ook een A3 SB 2.0 TDI met de BKD motor. Dit zou de beruchte motor moeten zijn met haarscheurtjes in de cilinderkop. Als je al die verhalen op internet leest dan heeft zo'n beetje elke 2.0 TDI er last van. En meestal worden de mensen die het hardst op fora schreeuwen ook geloofd. Want zodra er over KVS en BKD wordt gesproken dan is het; "Ohnnoes scheuren in je kop!!!!11"

Paar weken geleden had ik ook last van een dalend KVS niveau. Omdat ik het niet vertrouwde en de horror verhalen van internet ken ben ik naar de dealer gereden. Er zit nog A-selectie garantie op de auto dus qua kosten hoefde ik er mij niet druk om te maken. Gelukkig was het geen gescheurde kop maar een lekkend rubbertje bij de radiator. Kijk, dat kan ook een probleem zijn van een dalend KVS niveau. Ik heb bij de dealer gevraagd of ze bekend zijn met de BKD en gescheurde koppen. En ja ze hebben het enkele keren meegemaakt maar niet in grote getalen, dus een stuk of 3 auto's.

Ik had niet verwacht dat model 2007 nog met dit probleem geconfronteerd zou worden. Ik zit met m'n 2005 BKD wel in de gevarenzone :D Al met al blijft het klote voor jou omdat je met een jonge auto zit waarbij de motor ff half naar de knoppen is gegaan. Zeker omdat de auto daar gekocht en onderhouden is en omdat deze zo jong is zou ik het er niet bij laten. Ik vind dat de dealer alle moeite moet steken in het contact met PON, jammer dat ze dat meteen afschuiven op jou. Succes met de A3!

Ken de dealer, mijn A3 komt daar ook vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
C00KW4US schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 10:11:
Zeker omdat de auto daar gekocht en onderhouden is en omdat deze zo jong is zou ik het er niet bij laten. Ik vind dat de dealer alle moeite moet steken in het contact met PON, jammer dat ze dat meteen afschuiven op jou.
Hij was toch juist niet gekocht bij de plek waar hij in onderhoud is? Maar goed, maakt ook niet uit, Audi is Audi. Van dealer hoef je niet te verwachten dat hij kosten gaat maken voor de reparatie als er verder vanuit de importeur geen compensatie komt richting de dealer, of het nu de dealer betreft waar je hem hebt gekocht of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
ebia schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 10:42:
[...]

Hij was toch juist niet gekocht bij de plek waar hij in onderhoud is? Maar goed, maakt ook niet uit, Audi is Audi. Van dealer hoef je niet te verwachten dat hij kosten gaat maken voor de reparatie als er verder vanuit de importeur geen compensatie komt richting de dealer, of het nu de dealer betreft waar je hem hebt gekocht of niet.
Klopt, de auto is bij een andere dealer gekocht, maar kort na de levering (had overigens 8 maanden levertijd!) ben ik verhuisd naar Zeeland.

Vanaf het eerste beurtje is de auto onderhouden waar hij nu gerepareerd wordt.

Maar voor mij is een Audi garage een Audi garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR_VIPER

MR_VIPER

Helaas is dat voor jouw wel zo. Maar voor de dealer zelf niet. Zijn allemaal aparte lijnen naar PON. Ik wens je veel sterkte met eea terug te halen. Maar ik ben bang dat het pech en uithuilen word. Zorg dat je Rechtsbijstand snel een antwoord geeft. Blijf niet wachten bel er desnoods achteraan. Zag dat je namelijk een mail had gestuurd. Hoe eerder zij betrokken worden en acteren in het traject hoe beter het is.

*empty*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Het is inderdaad ook om te janken. Dit gebeurt je niet eens als je een Kia koopt want die geven gewoon 7 jaar garantie op iig motor en bak. Het is gewoon armoede van Audi en het geeft wel aan hoeveel vertrouwen men (VAG of PON) in hun product heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
dnhelle schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 22:12:
Hoge toeren bij koude start kan gelijk staan aan een bepaald type rijstijl, niet?
Kan maar hoeft niet.
Hij had als extra optie de 18" LM velgen besteld, terwijl er standaard er 16" onder lagen. Daarvoor moest gewoon een change worden doorgevoerd in de boordcomputer van de PC (nog niet zo erg) maar ook de 'hoofddatabase' van audi, volgens de dealer.
Dat heeft een specifieke reden ivm calibratie updates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Excuus dat ik erover doorga, maar dat is exact de reden waarom ik het post.
Ipv 'kan, maar hoeft niet' denkt Audi: Die gescheurde kop kan onze schuld zijn, maar hoeft niet...

Ik wens snowking in ieder geval succes met de afhandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
De auto zou gisteren klaar zijn, echter was dat niet het geval, ook vandaag geen auto, morgen krijg ik hopelijk de auto weer terug.

Van PON heb ik nu na twee dagen ook nog niets vernomen, had ik ook niet verwacht, maar toch hoop je dat ze direct de telefoon pakken :)

Wat denk ik mijn zaak nog wat verder sterkt is het feit dat ik nog steeds met het eerste set remblokken en remschijven rijdt, dat na 110.000km. Meerdere malen gecontroleerd bij beurten, enkele maanden terug zelfs nog speciaal omdat ik een rit door de bergen ging maken, maar die waren nog helemaal in orde.

Daarmee denk ik dat het verhaal van "koud trappen" aardig onderuit wordt gehaald, want iemand die zulk rijgedrag er op nalaat, slijt ook wel wat meer setjes remmen/schijven.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Inmiddels is de auto klaar, ga hem morgen dan ook ophalen, daar zal ik onder protest de rekening betalen.

Belangrijk punt is nog de thermostaat die voor niets vervangen is, maar wel in rekening gebracht.

Ook reactie gehad van DAS, die hebben alles rondom voertuigen uitgesloten in hun polis, dus daar heb ik niets aan.

Verwijderd

Snow_King schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 18:14:
Inmiddels is de auto klaar, ga hem morgen dan ook ophalen, daar zal ik onder protest de rekening betalen.

Belangrijk punt is nog de thermostaat die voor niets vervangen is, maar wel in rekening gebracht.

Ook reactie gehad van DAS, die hebben alles rondom voertuigen uitgesloten in hun polis, dus daar heb ik niets aan.
Beetje offtopic misschien maar welke DAS rechtsbijstand verzekering heb je dan?
Wat ik zie staan is namelijk:
(Motor)voertuigen : Reparatie en/of onderhoud in Eur+ dit staat bij elke polis van de particuliere verzekeringen. Maar je verzekering is misschien bedrijfsmatig, met hele andere dekkingen?
De DAS advieslijn zou je nog kunnen bellen(duur 0900 nummer voor niet-klanten)maar die kunnen je enkel adviseren/informeren. Het lijkt GoT wel ;)
Kun je niet ergens een klacht indienen dat ze het hogerop in zo`n bedrijf oppakken? Daar zou ik het op gooien. Bovendien zou ik altijd vooraf een prijsopgave vragen voordat ik mijn auto afsta ter reparatie.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Snow_King schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 18:14:
Misschien een 'echte' jurist in de arm nemen?

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Gunner schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 19:14:
[...]

Misschien een 'echte' jurist in de arm nemen?
Ja, dat kan wel, maar dan ben je ook snel door je 5600 euro heen ;) Ik ga morgen met de ANWB bellen, kijken welk advies ik daar kan krijgen. Anders heb ik ook nog een advocaat die ik kan raadplegen, dat wordt dan ook de stap daarna.

Bij DAS is het inderdaad een zakelijke rechtsbijstandsverzekering, aangezien de auto op mijn B.V. staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:20
Snow_King schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 19:20:
[...]
Ja, dat kan wel, maar dan ben je ook snel door je 5600 euro heen ;) Ik ga morgen met de ANWB bellen, kijken welk advies ik daar kan krijgen. Anders heb ik ook nog een advocaat die ik kan raadplegen, dat wordt dan ook de stap daarna.

Bij DAS is het inderdaad een zakelijke rechtsbijstandsverzekering, aangezien de auto op mijn B.V. staat.
Met goede afspraken met een advocaat hoeft zo'n procedure niet meer dan pak 'm beet 1500 euro aan salaris te kosten. Dat is namelijk al meer dan de zaak op basis van gefinancierde rechtsbijstand voor de advocaat op zou leveren.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
De auto heb ik inmiddels weer terug, rijd wel weer prima (mag ook wel ;) ) Op de thermostaat komen ze nog terug, dat gaan ze uitzoeken.

Op de rekening heb ik bij de garage laten noteren dat ik onder protest de rekening voldaan heb, maw, ik ben het er niet mee eens, maar heb hem voldaan.

Daarnaast had de garage van alle schade nog foto's gemaakt, heb hen dan ook verzocht deze foto's aan mij toe te sturen zodat ik die zelf ook als bewijs heb.

Van PON inmiddels een brief gekregen dat ze er naar streven om binnen 30 dagen een reactie te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR_VIPER

MR_VIPER

Standaard brief van PON

*empty*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
heb je niet heel lang met een defecte thermostaat rond gereden (dit kan ongemerkt gebeuren) waardoor je motor eigenlijk altijd koud was omdat de thermostaat open bleef staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

(jarig!)
:? koelwater zorgt toch juist voor koeling?
ergo, een thermostaat gaat normaliter pas open op het moment dat de motor een temperatuur bereikt opdat hij gekoeld dient te worden?
Kan me niet voorstellen dat een motor 'te koud' blijft doordat de thermostaat altijd open staat.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb het wel vaker gezien dat een motor maar 70 graden wordt omdat de thermostaat continu open blijft staan en de motor gewoon nooit op temperatuur komt.

Vooral in de winter kan de motor dan veels te koud blijven omdat hij dan bijvoorbeeld continu wordt gekoeld door koelwater van -10 terwijl de motor nog niet eens op temperatuur is wat er voor kan zorgen dat de motor maar 60 of 70 graden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

(jarig!)
hmmm ... op die fiets.
wordt wellicht gelogd ergens?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Laatst online: 12:41
Mijn broertje heeft een tijdje bij een Audi/VW garage gewerkt en die zei ook al dat die 2.0 blokken veel sneller kapot gaan dan de oude 1.9's. Ze hadden destijds ook al een aantal van die auto's terug gehad met dit soort problemen. Je kan dan wel garantie hebben, maar anderzijds mag je er wettelijk ook vanuit gaan dat je een redelijke termijn kunt draaien met die motor, zeg 250.000 km. Volgens de wet zou je dus indien het niet je eigen schuld is en dit aantoonbaar gemaakt kan worden recht hebben op vergoeding van minstens een evenredig deel van de reparatiekosten.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Blueone schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 23:28:
heb je niet heel lang met een defecte thermostaat rond gereden (dit kan ongemerkt gebeuren) waardoor je motor eigenlijk altijd koud was omdat de thermostaat open bleef staan?
Kan ik uiteraard weinig zinnigs over zeggen, maar 12 uur nadat de koelvloeistof problemen optraden stond de auto al bij de dealer.

Daarnaast ben ik niet eens zeker dat de thermostaat het probleem ooit wel geweest is en dat het vanaf dag 1 niet gewoon de kop was die niet in orde was.
Pagina: 1 2 Laatste