Geluidskaarten bomen-bos...advies aub

Pagina: 1
Acties:

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:37
Ik had een Creative Live geluidskaart die ik uitgeleend heb of liever gezegd gedoneerd voor een goed doel :P.
Een vriendin blij en ik dacht dat de chip op mijn mobo ook wel redelijk was.....niet dus.

De huidige pc (AMD Athlon(TM) XP 2200+ Fred Flintstone model met Asus A7V8X-X moederbord)wordt binnen een aantal maanden vervangen door een wat meer hedendaags wonder der techniek.

Wat is op het moment een beetje aan te raden, je ziet kaarten van nog geen €10,- tot prijzen waar de , een ander plaatsje heeft.
Nu stel ik geen echte hoge eisen (zie de Live kaart) maar het moet wel wat beter zijn dan zo'n onboard chip.

Een zoektocht levert je ook evenveel verschillen op. De ene zweert weer bij de onboard chip bij de andere is de enige chip die goed geluid geeft een Lays paprika chip(s) :P
Is het op de huidige systemen inderdaad zo dat de onboard chip een stuk beter is dan die op mijn Asus A7V8X-X moederbord?

Mijn profiel op Discogs

• Macchill
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-02 13:12
Ik zou als ik jouw was gewoon wachten tot je je pc hebt, en dan kijken of de onboard goed genoeg voor je is.
Tegenwoordig zit er bijna overal 7.1 op.

Achteraf kan je altijd nog een PCI(e) kaartje erin prikken als je er ruimte voor over houdt.

Let op: NSFW!! | Altijd handig

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Huidige onboard chipjes zijn prima, afhankelijk van je eisen natuurlijk. Meeste huidige Realteks doen mooi 44.1KHz digitaal uit en daarmee kun je dus netjes een receiver of DAC aanhangen zonder dat er met het signaal gefrobelt wordt. Ook als je er een gewoon PC speakersetje op aansluit voldoen die prima.
Ga je met kwaliteits hoofdtelefoons spelen direct op je onboard, of heb je een goede Hifi die je analoog wil aansluiten dan kun je beter voor een aparte geluidskaart gaan. Zelfde als je bijvoorbeeld gebruik wilt maken van DD/DTS Live (voor surround encoding over digitaal).

Maw, hangt dus puur van je eisen en gebruik af.

• Ad de Jong
Sorry, ik was vergeten te vermelden dat hij gewoon op een analoge (Pioneer VSX-806 met 2x Jamo E650) versterker aangesloten wordt.
(staat iets te ver van mijn digitale Pioneer VSX-839)
In de toekomst gaat de pc toch niet aangesloten worden op de laatst genoemde receiver omdat er ook plannen zijn voor een mediaplayer (ACRyanHD).

Het is dus echt voor erbij maar toch dat er een beter geluid uit moet komen dan de huidige onboard chip.
Kost een beetje kaart dan een paar euro's (max 20) dan is het de moeite nog waard.
Kost zo'n kaart echt een aantal tientjes terwijl de toekomstige onboard chip ook goed is (zoals ik beetje begrijp van jullie) dan is dat weer zonde van het geld. Dan wacht ik inderdaad op de nieuwe pc.

Mijn profiel op Discogs

• Bremg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-01 08:24
Ik heb sinds kort pas een knappe receiver (Denon avr 1611) en hoorde meteen dat mijn onboard kaartje ook wel iets beter kon, ik heb toen een sweex(!) kaartje (dat ik nog had liggen en weigerde te gebruiken,Sweex en ik zijn geen vrienden) erin gepropt en die was al meer dan prima. Volgens mij heb je zon kaartje voor 10 euro..

Then again, ik kom pas net kijken in Hifi land dus misschien hoor ik (nog) anders dan jij..

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Voor het geval dat je dit nog niet wist, bij analoge aansluitingen:
- geluidskaart volume op 100% zetten
- goede dikke afgeschermde kabel tussen geluidskaart en versterker / receiver plaatsen
- eventuele extra 3d effecten etc uitzetten bij driver geluidskaart

Bovenstaande dingen scheelden bij mij een heleboel in het geluid. In die zin dat het geluid veel voller werd en alles nu duidelijker te onderscheiden is. Ik gebruik een Audigy SE van 30 euro oid.

[ Voor 4% gewijzigd door Lethalis op 14-08-2010 12:08 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Ad de Jong
Thnx,
Ik ga (denk ik) gewoon zo'n cheapass kaartje halen. Is altijd beter dan dit. Mocht later blijken dat de nieuwe pc met onboard beter klinkt dan is het me die (ongeveer) €10 wel waard. Altijd beter dan de huidige onboard.

Volume altijd al op max staan, alle extra effecten ook altijd uit. Muziek moet van zichzelf al goed klinken (goede rips van originele cd op AAC+ op 256 kbps via winamp klinken voor mij op het moment even goed als de cd zelf)

Die tip van die dikkere kabel is wel een goede, heel stom maar dat is normaal het 1e waar ik naar kijk (goede kabels) en juist die heb ik in mijn haast over het hoofd gekeken. Snel de zooi aansluiten met prutkabel omdat ik geen goede heb liggen daarvoor. Daarna totaal vergeten.

Ik heb vroeger altijd heel goede ervaring gehad met Creative maar vooral sinds de Live veel ellende voordat het een beetje werkte (originele cd kwijt) En vooral al die verhalen die je leest ben ik erg terughoudend voor Creative kaarten. Heel vaak dezelfde verhalen, de kaarten prijs/kwaliteit erg goed, de drivers erg slecht dat is wat mij tegenhoudt om weer voor een creative te gaan.

Dat ze verder 5.1 / 7.1 DTS enz enz enz aankunnen dat is verder niet interesant voor mij. Liever een goed stereo geluid.

Mij kennende zal het er wel weer op neer komen dat ik voor een paar euro klaar wil zijn maar een veelvoud daarvan uit ga geven voor een kaart en kabel omdat ik het toch goed wil hebben ipv redelijk :P

Daarom maar meteen de vraag iemand dan ook een tip voor een (merk) kabel ;)

Mijn profiel op Discogs

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
theBandit schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 13:09:
Ik ga (denk ik) gewoon zo'n cheapass kaartje halen. Is altijd beter dan dit. Mocht later blijken dat de nieuwe pc met onboard beter klinkt dan is het me die (ongeveer) €10 wel waard. Altijd beter dan de huidige onboard.
Geen idee of dat altijd het geval is. Een sweex van 10 euro heeft namelijk vaak dezelfde chip (ook realtek).
Ik heb vroeger altijd heel goede ervaring gehad met Creative maar vooral sinds de Live veel ellende voordat het een beetje werkte (originele cd kwijt) En vooral al die verhalen die je leest ben ik erg terughoudend voor Creative kaarten. Heel vaak dezelfde verhalen, de kaarten prijs/kwaliteit erg goed, de drivers erg slecht dat is wat mij tegenhoudt om weer voor een creative te gaan.
Vooralsnog heb ik er weinig problemen mee. Moet er wel bij zeggen dat ik altijd gewoon de WHQL drivers gebruik die ik via Windows Updates krijg en niet die van Creative ga downloaden.
Dat ze verder 5.1 / 7.1 DTS enz enz enz aankunnen dat is verder niet interesant voor mij. Liever een goed stereo geluid.
Helemaal mee eens :)
Mij kennende zal het er wel weer op neer komen dat ik voor een paar euro klaar wil zijn maar een veelvoud daarvan uit ga geven voor een kaart en kabel omdat ik het toch goed wil hebben ipv redelijk :P

Daarom maar meteen de vraag iemand dan ook een tip voor een (merk) kabel ;)
Externe USB DAC niet iets voor jou? Kun je hem zowel met de huidige als de nieuwe PC gebruiken.

http://www.audiophileproducts.com/usbaudio

Ik gebruik gewoon HQ kabel.. als het maar dik en afgeschermd is. Ten opzichte van het oude kabel (schoenveter model) scheelde dat nogal. Moet er wel bij zeggen dat het kabel bij mij 10m lang is.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Ad de Jong
Dat is inderdaad iets voor mij, alleen........ ik wilde een goedkope oplossing voor beter geluid dan dat ik nu heb. Mij kennende gaat dat niet echt lukken maar dit is wel weer een heel stuk de andere kant op.
Zou een paar jaar geleden zeker een hele goede optie geweest zijn maar op dit moment...........

Dan is zo'n Creative misschien toch weer eens het proberen waard, zeker als er op die Sweex eenzelfde Realtek chip zit. Dat is dan wel weer zonde van het geld.
In ieder geval een goede tussen oplossing :P (al is bovenstaande wel aan het kriebelen... :P )

(heb de NL site er even bijgezet voor eventuele andere liefhebbers: Fubar 2 USB DAC)

In ieder geval bedankt voor het meedenken, en zal het zeker in mijn achterhoofd houden.
Zo'n HQ kabel daar zat ik ook al aan te denken. Ik heb ze laatst nog ergens zien liggen en zagen er niet verkeerd uit.
Inderdaad in ieder geval (veel?) beter dat de dropveter die er nu tussen hangt.

Mijn profiel op Discogs

• Ad de Jong
Probleem (tijdelijk) opgelost.
De Creative Live is terug. De pc waar die inzat is inmiddels geïnstalleerd met Windows 7 en daar is dat kaartje iets te oud voor.
Die kabel komt er nog wel (dit weekend naar Beverwijk, denk dat ze daar wel wat hebben)
Inmiddels een A.C.Ryan HD gekocht dus het geluid gaat ik denk toch het meeste op die manier afgespeeld worden.

Mijn profiel op Discogs

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:57
Ik blijf erbij dat het onboard geluid van de meeste recente moederborden goed genoeg is.

• Ad de Jong
Tja als je mijn huidige onboard hoort of de Live dan is het echt zelfs op mijn receiver een heel groot verschil.
Ik heb gisteren bij een vriendin haar onboard chip kunnen vergelijken op haar MSI moederbord van 2 jaar oud en mijn live die daar toen nog in zat.
Zelfs op die zeer ell cheapo speakertjes en dropveter tulpkabel een heel groot verschil. Het is dat ze nu W7 draait en de Live niet ondersteunt wordt dus die heb ik weer terug.

Mijn profiel op Discogs

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-02 19:03
de meeste budget kaartjes zijn inderdaad allemaal op dezelfde chips gebaseerd, meestal inderdaad de realtek ALC.

Probleem is niet zo zeer dat de realtek niet voldoet (hoewel ik niet echt te spreken ben erover), Het is vaak dat de onboard plaatsing op de borden nogal wel eens interferentie (ruis, slechte signaaldoorgave) wil veroorzaken. Er zijn daarom merken zoals Asus die bij sommige borden nu een breakout PCI-e x1 kaartje (met dezelfde chip) erbij leveren om dat probleem te omzeilen.

De Live is in de meeste HIfi gevallen meer dan voldoende (hoewel ik ook over deze niet echt te spreken ben), heb je de mogelijkheid (en de wens) gebruik dan stereotulp uit of je optische uitgang ipv de 2,5" jacks.

Ik denk overigens dat je er beter aan doet je extra geld voor een "speciale" kabel beter aan de kaart kan uitgeven en een normale kabel kan kopen bij de onderdelenwinkel. Er zijn namelijk al redelijk audiofiele kaarten te koop voor rond de €50-60,- en de signaalverbetering van een goede kabel is altijd nogal discutabel dan wel niet meetbaar gebleken. Maar goed, zoals je al zei doet je Live het prima :)

• Ad de Jong
Inmiddels de "Live" terug geplaatst _/-\o_ die gaat niet meer weg bij papa.
Wat een verschil, veel warmer geluid en geen (statische) tikken meer.
Ik mag dan ouder worden, mijn apparatuur ook, mijn gehoor minder maar dit hoor ik dus nog zeker.

Jammer genoeg geen mogelijkheid om de kaart digitaal aan te sluiten (versterker ondersteund dat niet) en de kaart heeft verder alleen maar mini jack aansluitingen.

Maar ik ben tevreden, ik zocht een vervanger voor die Live omdat ik die weg gegeven had en dat is inmiddels opgelost.
Maar er komt zeker weer een losse kaart in de volgende pc.
Blijft verder het probleem voor het kaarten/bomen bos dus suggesties blijven welkom ;)
Ik stel de prijs dan dus wel naar boven bij, voor een "koopje"is het niet te doen dan ga ik er niet echt op vooruit t.o.v. de onboard kaart.

Mijn profiel op Discogs

• TMV
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

TMV

Lethalis schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 12:07:
Voor het geval dat je dit nog niet wist, bij analoge aansluitingen:
- geluidskaart volume op 100% zetten
Dit zou ik niet doen bij een on-board kaart... Die pikken nogal veel storing op van je moederboard en je gaat dan al die storing ook lopen versterken...

Verwijderd

TMV schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 13:11:
[...]

Dit zou ik niet doen bij een on-board kaart... Die pikken nogal veel storing op van je moederboard en je gaat dan al die storing ook lopen versterken...
Inderdaad, ook, is het soms iets te veel signaal, dat is toch het geval bij mij als ik de geluidskaart op 100 zet.

• vlaaing peerd
nou komt ie dan; merken als creative, auzentech, asus en terratec maken allemaal prima al dan niet uitstekende geluidskaarten voor hifi doeleinden. Heb je geen surround nodig dan kan ik je voor kwaliteit zeer zeker een stereo (2.0) kaart aanraden, indien mogelijk met tulp-uitgang. Van deze merken zit creative nogal aan de onderkant de AD/DA converters, frequency response,dynamisch bereik,SNR en soundchip is bij de andere veelal beter.

Mocht je het inderdaad bij stereo houden, dan kunnen audio productie kaarten ook interresant zijn, welke nog betere kwaliteit geven, merken als M-audio, E-MU en Edirol maken voor al behoorlijk lage prijzen een instap producer/DAW kaart. Deze zullen hogere bitdiepte aankunnen, hogere dynamisch bereik hebben en betere ad/da converters

even korte uitleg;
AD/DA - is een converter die digitaal naar anoloog en omgekeerd omzet, slechte ad/da of dithering zal zich uiten in minder nauwkeurige weergave.
Frequency response - het frequentiebereik van de kaart en de hoeveelheid variatie in decibel dat deze in de hele ljn afwijking heeft. Menselijk gehoor loopt ongeveer van 20-20.000 Hz, hoe minder +/-dB afwijking deze heeft, hoe nauwkeuriger deze de geluidsbron kan weergeven.
SNR - signal to noise ratio, de verhouding tussen werkelijk signaal er ruis die optreed, uiteraard hoe lager de verhouding to ruis des te beter.
dynamisch bereik; de hoeveelheid volume die de kaart produceren kan en daarmee ook hoeveel verhouding deze tussen een zacht en hard signaal kan maken, meer dB dynamisch breik is beter.

• Ad de Jong
_/-\o_
Niet dat ik met de rest niets kon, maar het bos wordt zo een heel stuk uitgedund dank je.

Ik weet dat ik nu die merken een beetje aan kan houden voor een kwalitatief goed geluid. Inderdaad stereo heeft mijn voorkeur, net als een tulp uit (voor het moment) maar het liefst ook digitaal mocht mijn huidige VSX839RDS nog eens vervangen worden als surround receiver en de plaats bij de pc gaat innemen van de huidige VSX806RDS.

Ik kan er weer heel wat mee d:)b allemaal.

Edit: ik moet het even delen.
Inmiddels mijn A.C.Ryan HD aangesloten en mijn muziek vanaf mijn pc gedeeld naar die speler....damnnnn.
Het beeld zuigt zwaar (komt puur door de tv) maar klinken.... _/-\o_
De set waar het nu op draait: Pioneer VSX839RDS met een Magnat Vector Needle surroundset.

[ Voor 23% gewijzigd door Ad de Jong op 19-08-2010 16:55 ]

Mijn profiel op Discogs

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:00
TMV schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 13:11:
[...]

Hoe meer origineel geluid je overhoudt hoe minder storing je versterkt. 100% is dus weldegelijk aan te raden. Daarnaast is die windows volumeregeling nog binnen het digitale domein, je gooit gewoon bits weg voordat het de d/a convertor in gaat en het daardoor er zachter uit komt.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• TMV
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

TMV

ShittyOldMan schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 17:00:
[...]

Hoe meer origineel geluid je overhoudt hoe minder storing je versterkt. 100% is dus weldegelijk aan te raden. Daarnaast is die windows volumeregeling nog binnen het digitale domein, je gooit gewoon bits weg voordat het de d/a convertor in gaat en het daardoor er zachter uit komt.
de storing staat parallel aan het gewenste geluid en beide worden evenredig versterkt. Maar aan de (analoge) output van je onboard geluidskaartje wordt de hele bende vrolijk geclipped als je alles op maximaal volume uitstuurd. Ik ben het er absoluut niet mee eens dat het geluid op maximaal volume uit je goedkope geluidschipje persen goed is voor de kwaliteit...

En wat betreft de volume regeling, die is inderdaad digitaal aangestuurd, maar de eigenlijke volumeregeling vind plaats na de DAC en is dus analoog. Het principe van een digitale volumeregeling zoals jij hierboven oppert is onzin. Een digitaal signaal kun je niet in amplitude regelen, het is gewoon een bitstream met de geluidsinformatie met afgesproken spanningsniveaus de de "1" en "0" uitmaken, niets meer. Het verwijderen van bitjes "om het volume aan te passen" zou leiden tot een lagere bitrate van je muziek en dus inderdaad de kwaliteit negatief beïnvloeden maar het zou geen enkel effect hebben op het volume. Je zit dan gewoon on-the-fly je mp3 van 320kbit naar bijvoorbeeld 128kbit om te zetten...

[ Voor 31% gewijzigd door TMV op 21-08-2010 14:17 ]

• vlaaing peerd
voor MP3 is de bitrate niet recht (of exponentieel) evenredig met de dynamiek geloof ik. Zou je echter wav afspelen dan zou elke 6dB die je zachter afspeelt in het digitale domein en daarna naar anoloog word omgezet 1bit verliezen aan informatie. Kwaliteitsverlies op dit gebied is echter verwaarloosbaar omdat je meestal toch al van plan was om zacht af te spelen als je player zacht staat, ergo de verloren dynamiek toch niet kan horen.

Overigens betwijfel ik of het volume niet in het digitale domein word aangepast, bij veel mediaplayers heb je nl ook galm, surround en eq effecten bij de regeling inzitten en die moeten absoluut wel digitaal zijn.
Pagina: 1