Precies jaFairy schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 12:46:
Ik weet niet of het genoemd is, maar als je het écht goed wil doen, zou je moeten investeren in een groothoek Tilt&Shift objectief. Deze is in staat (bij vakkundig gebruik!) de vertekening van het perspectief te corrigeren.
Steile leercurve? Da's onzin, als je de juiste apparatuur hebt. Ik kocht een tilt-shift objectief en twee dagen later fotografeerde ik een museum met enig succes. Als je zorgt voor een goed statief met geared head, evt. full-frame en een 17mm lens, dan kun je elk interieur moeiteloos fotograferenvandijk schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 12:51:
Erg duur, steile leercurve en als je de camera waterpas zet, dan is het ook niet echt nodig. Je schiet toch op f/8-f/11, dus scherptediepte is ook niet echt een probleem. Teveel aan plafond of vloer kan je altijd nog weg croppen.
Een ander probleem aan tilt-shift lenzen: geen zoom. Dus welke moet je hebben 17mm, 24mm, 45mm? Als je echt wijd moet, dan moet jer er ook nog een fullframe body bij hebben.
Canon 10-22 op een xxxD met live view is volgens mij een prima optie. Niet goedkoop, maar je haalt er wel kwaliteit mee in huis.
Het huren van een Alpa, Cambo of Sinar met middenformaat digitale achterwand is misschien ook een optie als je opdrachtgever hoge eisen stelt aan de afgeleverde kwaliteit
Er is niets mis met een 10-22 hoor, maar je zult altijd zien dat wanneer je de camera waterpas houdt, er net een belangrijk gedeelte wegvalt. Met een tilt-shift lens kun je daar mooi voor compenseren.
Nog even wat inspiratie:

[ Voor 18% gewijzigd door mcdronkz op 13-08-2010 14:12 ]