Graag uw deskundigheid, Me beeldscherm werkt niet meer.

Pagina: 1
Acties:

• caddywouter
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-02 17:09
Goedenavond,

Ik zou graag een beroep willen doen op u deskundigheid.

Het beeldscherm van mijn laptop blijft tijdens het opstarten compleet zwart!

In het verleden heb ik wel lichte problemen gehad met vage strepen over mijn scherm, alleen dit was met een beetje wrikken aan het scherm snel weer weg! Echter blijft nu tijdens het opstarten het scherm compleet zwart.

De laptop heb ik 3 jaar en is van alternate (fabrikant BTO ) Een intel T7500 er zit een nvidia 8600 512 videokaart in en een 15.4 inch WSXGA= tft scherm

Ik heb de volgende dingen al geprobeerd:
1. het aansluiten van een extern scherm (twee verschillende) geprobeerd --> scherm blijft zwart.
2. opstarten zonder accu --> scherm blijft zwart
3. opstarten met alleen de accu --> scherm blijft zwart
4. opstarten zonder harddisk --> scherm blijft zwart
5. opstarten met ander intern geheugen --> scherm blijft zwart

Voor zo ver ik kan beoordelen start de laptop nog wel normaal op (zelfs na 40x aan en uit).

Ik ben benieuwd wat de oorzaak van het probleem kan zijn?
Duid dit op een defect van de VGA kabel die het beeldscherm verbind? of zou zelfs de videokaart of moederbord kapot kunnen zijn?
en wat zegt het dat het aansluiten van een extern scherm ook zwart blijft?

Alvast bedankt voor de hulp!

mvg wouter

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:50
Wat zijn de specificaties van het scherm?

Misschien zit er een analoog naar digitaal schakelaar op, en moet je die op analoog zetten (of in het menu).

Heb je in je laptop niet een resolutie ingesteld die het externe scherm niet aankan?

[ Voor 22% gewijzigd door Jumpman op 12-08-2010 20:07 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:35
Zie je ook geen POST?
Aangezien een extern scherm ook geen beeld geeft zal je videokaart wel kapot zijn. De Nvidia (notebook) kaarten uit de 8 serie zijn hier berucht om.

• caddywouter
@ jumpman

Het externe scherm, springt altijd automatisch naar de juiste resolutie (dat deed hij vroeger ook). Daarbij komt ik heb het op meerdere schermen geprobeerd. Ik zou niet weten of er een digi of analoog swits op zit, in het menu kan ik niet komen aangezien ik geen beeld heb:D

@polster
Ik zie ook geen post, ik zien namelijk helemaal niets! 0,nada:D.de Nvidia 8 serie kaarten hebben meer problemen? Is de vervanging hiervan mogelijk en is dat duur?:$

Ik heb hieronder de specificaties van mijn laptop en scherm beschreven.
alternate 15W25+ extreme
Scherm/15.4inch WSXGA+ TFT 1680 x 1050 pixels (beeldscherm verhouding weet ik zo niet ik gok 16:9?)

S-ata HHD 160g /
Nvidia 8600 512MB videoram /
1000Mb lan
intel core 2 duo T7500 2.20ghz (4mb-800mhz)
2 gig ddr2 800mhz.
intel pro wireless 4965agn 54?300mbit wlan
internal bluetooth module 15w12/23 & 14w12/23
intel turbo flash memory module 1gb (intel 1gb)

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:50
De mobiele nVidia GeForce 8600 GT(S) videokaarten zijn inderdaad geen hoogvliegers m.b.t. betrouwbaarheid en defecten.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-02 17:22
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1367618
waarschijnlijk is je videokaart dood, en kun je hem e.v.t. nog bakken om hem voorlopig weer aan de gang te krijgen (mijn 7900GS is na 2x bakken er ook weer mee gestopt (toch weer 0,5 -1,5 jaar gewerkt), binnenkort maarweer opnieuw)

• caddywouter
oke, is vervanging hiervan mogelijk en hebben jullie een idee wat het kost?

Of ik moet me videokaart bakken? wat is dat:$ en hoe werkt dat? hoe doe ik dit? :$ pleur ik dan zowel mijn videokaart als moederbord in de oven? hoelang en hoe heet dan:S
dit meen je toch niet echt he hahahaha:P

[ Voor 28% gewijzigd door caddywouter op 12-08-2010 21:25 ]

• base_
Lees dat topic ff en kijk ook even in google. Kort uitgelegd: videokaart eruit (hopen dat deze niet onboard is ;)), koeling eraf (en andere losse delen), oven goed voorverwarmen op 200 graden (nauwkeurig meten/instellen!), kaart op een stukje alufolie met een paar bolletjes alufolie als afstandshouder 10 min laten bakken en dan langzaam in de oven laten afkoelen, suc6! ;)

b.t.w., als jouw kaart ook een van de de verdachte GPU's bevat en de bekende symtonen vertoont dan heb je weinig te verliezen. Een passende videokaart vinden is vaak moeilijk, de eerste standaarden voor laptop videokaarten zie ik nu pas een beetje van de grond komen.

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:40
Meestal zijn dat gewoon onboard videokaartjes.
Gewoon beroepen op je garantie.
Mocht je geen garantie meer hebben kost een moederbord je meer dan je lief is denk ik.

• base_
Die defecte GPU's zijn overigens geen gewoon garantiegeval maar een productiefout, afhankelijk van de fabrikant is er vaak ook buiten de garantieperiode nog iets te regelen (2e reparatie werd bij mij door Dell nog buiten garantie voor niets uitgevoerd, daarna (jaartje later) ben ik maar gaan bakken :P

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:40
base_ schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 21:48:
Die defecte GPU's zijn overigens geen gewoon garantiegeval maar een productiefout, afhankelijk van de fabrikant is er vaak ook buiten de garantieperiode nog iets te regelen (2e reparatie werd bij mij door Dell nog buiten garantie voor niets uitgevoerd, daarna (jaartje later) ben ik maar gaan bakken :P
Alternate en garantie ;w

• caddywouter
@mr. joker
Voor zover ik weet is het geen onboard videokaart, tenminste.... of is dat altijd zo in een laptop? het betreft echt specifiek een GeForce 8600M GT het heeft 512mb wel eigen geheugen enzo... geen sherdmemory!
maar garantie heb ik niet meer;)
of is jou ervaring dat het gewoon een onboard videokaart beteft?
Zo super technisch ben ik nou ook niet!!

kan ik niet beter er gewoon een nieuwe videokaart der inzetten?:$ ik ben niet zo een goede kok namelijk:P

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Heb hier nog een 8600m GT (MXM-II) liggen. ooit gekocht als upgrade voor een laptop mislukt... Weet dus niet of hij werkt. Als je intresse hebt hoor ik het wel :P

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Polster
Nvidia heeft toegegeven dat er een productiefout zit in deze kaarten dus mogelijk kan je toch nog garantie claimen. Je mag er nl. vanuit gaan dat je laptop langer dan 3 jaar meegaat.

• caddywouter
@polster,
is er toevallig ook een officieel statement van die productie fout? nieuwsbrief of ander persbericht, weet jij dit toevallig?

@ warhamstr, dank voor je reactie echter wil eerst uitvinden of ik het op een andere manier kan fixen... ik zal je aanbod in ieder geval in me achterthoofd houden:D

trouwens... iedereen tot zover bedankt voor de reacties..
Ik denk dat ik eerst me laptop maar terug stuur naar de fabrikant en vervolgens kijk wat der aan de hand is, mocht blijken dat het idd zoals jullie allemaal zeggen (wat warschijnlijk ook zo is) de videokaart is, miss weet ik dan nog iets van garantie der uit te slepen... en anders maar BAKKERTJE spelen:P

weet er iemand toevallig meer over het toegeven van nvidiea van de productie fout? een persbericht ofzo:S????

• base_
In dat topic staan genoeg links naar verschillende technische artikelen over het falen, handleidingen voor het bakken van je GPU en garantiegevallen ;)

• caddywouter
he mensen bedankt voor jullie reactie, ik heb mijn laptop inmiddels opgestuurd naar de fabrikant, kijken of zij het probleem kosteloos willen oplossen aangezien het een erkent probleem is door nvidia, echter moet ik nog wel even een officieel persbericht vinden van nvidia waarin ze de problemen erkennen.

mocht iemand dat nog tegenkomen.....

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:29
caddywouter schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 13:15:
he mensen bedankt voor jullie reactie, ik heb mijn laptop inmiddels opgestuurd naar de fabrikant, kijken of zij het probleem kosteloos willen oplossen aangezien het een erkent probleem is door nvidia, echter moet ik nog wel even een officieel persbericht vinden van nvidia waarin ze de problemen erkennen.

mocht iemand dat nog tegenkomen.....
Even een kleine schop,

Momenteel is mijn laptop ook bij Alternate met het bekende probleem van de videokaart.
Ik heb een offerte ontvangen van 365 euro maar zo snel ga ik nog niet over de boeg natuurlijk. Ik heb de manager aan de mail gehad en die zegt het volgende:

"De fabrikant geeft aan dat zij nimmer dergelijke chips in hun laptops hebben
gebruikt, zij kennen dit verhaal uiteraard wel, los hiervan is een zgn. "artifacts"
probleem bijna altijd aan het videogeheugen te wijten ipv. de grafische chip zelf.

Helaas u niet beter te berichten."

Wat kan ik nu het beste doen? Ik heb al diverse internetpagina's gemaild waar het probleem ter sprake komt.
Ik ben van mening dat het geheugen ook gewoon bij de videokaart hoort en dus ook onder Nvidia valt.

• Polster
Ik denk dat je het beste hier Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten verder kunt gaan.
Overigens is er geen productiefout in de grafische chip, het probleem ligt bij het gebruikte soldeersel wat bij verwarming en afkoeling beschadigd. De door jou ervaren problemen met het videogeheugen kunnen hier prima door veroorzaakt worden.
Pagina: 1