• bomvu
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://redryder.nl/UITLEG.png

Uitleg:
mijn huidige situatie zie je bij oud,
het probleem is dat het water niet de tijd krijgt om af te koelen.
daarom zat ik te denken om na de 2e radiator een pomp te zetten die het water door de 2e reservoir en door de 3e radiator te pompen (auto radiator) en het daarna weer in het normale circuit te pompen. (zie plaatje nieuw)

wat zijn jullie ideeën hierover? Moet ik het zo doen of is het slimmer om die 2e watercoolingcircuit alleen processor op de aan te sluiten, en mijn oude alleen op de videokaarten.

http://www.youtube.com/watch?v=Axwyy0X-5ss
PS. ik hoef geen reactie van, "koop een nieuwe waterkoeling", "waarom maak je het zelf", enz. enz.

[ Voor 3% gewijzigd door bomvu op 11-06-2024 15:56 ]

nisi credideritis non intelligetis

• kwinvdv
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-07-2025
Zou je dan ook niet een van de twee kleinere radiators weg kunnen doen, of misschien wel allebei, want die zullen niet heel veel uitmaken t.o.v. de grote radiator. En moet men ook nog rekening houden met dat de ruimte die het in neemt, en zitten er genoeg fans op de huidige radiators die koelere lucht er langs blazen?

En is dit nog steeds hoe jouw pc er nu uit zit (qua waterkoeling in ieder geval) met je eerste post, een een youtube filmpje en foto's? Zitten er nou die fans boven in de kast die lucht langs de bovenste radiator blazen?
Want het zou inderdaad best wel eens kunnen dat deze radiatoren geen 3 videokaarten en een cpu aan kunnen.

[ Voor 39% gewijzigd door kwinvdv op 12-08-2010 14:44 ]

• bomvu
  • Niet online
kwinvdv schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 14:38:
Zou je dan ook niet een van de twee kleinere radiators weg kunnen doen, of misschien wel allebei, want die zullen n......
ja dat is nog steeds mijn pc, youtubelink staat nu ook in de vraag
ps huidige waterkoelingset is thermaltake bigwater is.

bovenin zitten 3 fans die lucht ,door de radiator, uit de kast blaast, kortom de fans zuigen de lucht door de radiator.

[ Voor 22% gewijzigd door bomvu op 12-08-2010 14:47 ]

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:37
Ik zou der wel 2 circuits van maken, want 1 processor en 3 videokaarten warmt nogal op!

Maar alleen radiator 1 en 3 zou ook wel moeten werken, als je er wat fans op zet die genoeg koude lucht er door heen blazen.

Zucht...

• Nef
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-02-2024

Nef

Ik zou er inderdaad ook 2 circuits van maken, of eerst Reservoir -> Pomp -> CPU -> GPU1 -> Reservoir (-> Pomp ) ->GPU2 -> GPU3 -> Reservoir... Of zie ik dit nou verkeerd?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:20

BCC

Warmte stroomt het best als de delta (het verschil) het hoogst is, dus twee circuits zal idd beter zijn.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Nef
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-02-2024

Nef

BCC schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 19:11:
Warmte stroomt het best als de delta (het verschil) het hoogst is, dus twee circuits zal idd beter zijn.
Even tussen haakjes (OffTopic), Is dit ook zo met verwarmen? Mjin vader wil me nooit geloven als ik dat zeg O-) .

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

openingespost:
niet slim! de ene pomp pompt nooit even veel als de ander, en zo zal 1 reservoir overvol raken en een leeg.
verder kan je beter 1 reservoir met 2 pompen hebben en de mega-rad gewoon een eigen loop geven, dan kan je die als je t nodig hebt aanzetten, en uitzetten als het koel genoeg is.

Nef: verwarmen is net als koelen gewoon het uit evenwicht brengen, waardoor warmteenergie van hoog naar laag gaat herverdelen tot de balans hersteld is. doordat een pc constant energie gebruikt, blijft er een constante onbalans, en dus een temperatuursverschil tussen de buitenlucht en de cpu/gpu core.
voor verwarmingsketels is een hoge delta T tussen water in en water uit wenselijk, als het water in te warm is, zal de ketel een hoop energie verspillen om maar een paar graden toe te voegen naar de vastgestelde eindtemperatuur. en over radiatoren ook, hoe heter de radiator tov kamertemp, hoe meer energie er word afgestraald, en dus des te sneller de kamer warm word. (met thermostaatknoppen dus niet "hoe warmer de kamer word, want de knop schakelt gewoon de radiator af als de juiste kamertemperatuur is bereikt, en een goede ketelinstelling zorgt ervoor dat die ook uitgaat als er geen warm water meer word 'verbruikt' door de radiatoren..

Verwijderd

Om het energieverbruik laag te houden moet gestreefd moet worden naar verwarmingswater met een zo laag mogelijke temp, NIET zoals jij suggereert met een zo hoog mogelijke temp.
@Redryder; wil je die zeer grote rad buiten de kast plaatsen?
En waarom twee reservoirs? Een is genoeg.
De vraag is of de pomp het allemaal trekt. Misschien is dat zelfs wel je probleem.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2010 17:58 ]

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik zou de radiatoren direct na de warmtebronnen doen, zodat het verschil radiator-lucht zo groot mogelijk is, en er zo koud mogelijk water het reservoir in stroomt (waar het in theorie ook minder verdampt)

pomp-[CPU]-[GPU]-[GPU]-[GPU]-radiator1-radiator2-reservoir

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• daantjer94
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-12-2025

daantjer94

Lvl 26 Human Designer

Zo koel je de CPU en de GPU's het meest efficient:
Pomp-CPU-Rad1-Res1-Pomp-GPU-GPU-GPU-Rad2-Res2
Dit zodat je proc. en GPU's onafhankelijk worden gekoeld

Put Smarties tubes on cats legs, make them walk like a robot.

• bomvu
  • Niet online
ik heb besloten dat ik de 2e watercooling (die grote) appart van mijn andere watercooling ga bouwen en buiten mijn pc bouw. Degene die er nu inzit word alleen voor mijn videokaarten.

@iedereen, Bedankt voor jullie hulp.

Pagina: 1