Pc word te warm met waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

• bomvu
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
hoi iedereen,

ik heb het volgende probleem, terwijl mijn pc niks doet word hij toch 60 graden |:( , dit vind ik erg vreemd aangezien ik waterkoeling heb. Vandaag nog volledig schoongemaakt, er zit geen stof meer in + waterkoeling tot high bijgevuld. Mijn specs:
  • motherboard: evga nfore 780i triple sli
  • powersupply: coolermaster 850watt
  • Ram: 4x OCZ Reaper HPC OCZ2RPR10662G 2 GB DDR2-800 DDR2 SDRAM
  • processor: Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q6600 @ 2.40GHz, 2400 MHz
  • Video: 3x Asus EN8800GTX (in sli)
  • Case: Cooler master Cosmos s
  • Water cooling: Thermaltake Bigwater 760i
  • Hard-drives: 4x 250gb
Video van mijn pc
nog wat foto`s:
1
2
3
4
5
6
Oh ja, nu ik toch al een topic open heb, hoeveel denken jullie dat deze pc nog waard is?

Met Vriendelijke Groet, Richard

[ Voor 15% gewijzigd door bomvu op 12-07-2010 16:43 ]

nisi credideritis non intelligetis

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-01 22:52
zie ik nou dat jij je rad onderin je kast hebt liggen? hoe moet dat ding dan zn hitte kwijt?

dan heb je het nog niet eens over het feit dat hitte stijgt.

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:58

painkill

Pain(k)(ill)

Wat een grap, het systeem neemt zo zijn eigen warmte weer op...
Ik zou die Water Cooling maar even buiten de kast plaatsten, dan moet alles goed gaan.

Mijn SNES verzameling!

• bomvu
  • Niet online
Verderf schreef op maandag 12 juli 2010 @ 16:26:
zie ik nou dat jij je rad onderin je kast hebt liggen? hoe moet dat ding dan zn hitte kwijt?

dan heb je het nog niet eens over het feit dat hitte stijgt.
hitte komt via de grill aan de bovenkant eruit, onderin de kast zit de 2e waterkoelingradiator.

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-01 12:56

McGryphon

Veul vrouwkes!

Misschien dat de waterkoeling gewoon niet krachtig genoeg is; koel je ook je videokaarten ermee? Indien dit het geval is is dit zeer goed mogelijk, de bigwater 760i is maar een goedkoop systeem met weinig capaciteit. Heb je alles op de standaardsnelheden lopen? Wat is de fanspeed van je koeler?
Als de antwoorden zijn: alleen processor, geen OC, en fanspeed op high, dan kan het zijn dat het koelblok slecht contact maakt met de processor. Het is eigenlijk altijd wel de moeite om het blok even los te halen en er Arctic Silver tussen te doen, de fabrieksprut is vaak maar matig.
note: ik heb je filmpje niet gekeken, youtube bokt hier.

[ Voor 4% gewijzigd door McGryphon op 12-07-2010 16:30 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik denk dat het door de videokaarten komt, als ik google op idle temp 8800GTX krijg ik hetvolgende topic.
http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=80086
Je ziet hier idletemps van rond de 60 zo niet hoger. Met 3 stuks is het water zo opgewarmt en een radiator met 1 12cm fan voldoet naar mijn weten niet om die warmte kwijt te raken, om maar niet te beginnen over de plaatsing van de radiator.

• bomvu
  • Niet online
Napo schreef op maandag 12 juli 2010 @ 16:29:
Ik denk dat het door de videokaarten komt, als ik google op idle temp 8800GTX krijg ik hetvolgende topic.
http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=80086
Je ziet hier idletemps van rond de 60 zo niet hoger. Met 3 stuks is het water zo opgewarmt en een radiator met 1 12cm fan voldoet naar mijn weten niet om die warmte kwijt te raken, om maar niet te beginnen over de plaatsing van de radiator.
wat je niet goed ziet op de video is dat dat kastje onderin de 2e radiator is, de volledige bovenkant is de 1e radiator. Onder de blauwe fans zit de 1e radiator.

[ Voor 3% gewijzigd door bomvu op 12-07-2010 16:32 ]

• Verderf
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-01 22:52
tja, lijkt erop dat je watercooling de hitte die de 3 8800's genereerd gewoon niet aan kan, vraag me ook af of die 2de rad wel zo verstandig is, helemaal daar.

| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:06
Wat voor radiators heb je nu dan?

De Bigwater 760i heeft standaard een 120mm rad (ik heb ook een 760i)

Onderin je kast ligt een tweede 120mm rad

En verder?

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:58

painkill

Pain(k)(ill)

Dan word het eigenlijk heel simpel..

Die 3 videokaarten alleen al hebben eigenlijk een eigen WC-systeem nodig.
Het blijft toch iets van 400 Watt aan warmte wat je kwijt moet raken.
Van je systeem zelf komt denk ik ook wel wat warmte...

Wat je nu kunt doen is de Cpu als eerste laten koelen en pas op het laatst de videokaarten laten koelen, die kunnen wel wat hebben qua temperatuur. 80+ is daar geen probleem.
Bij de Cpu moet je dan proberen niet boven de 60 uit te komen.

En is er ook een mogelijkheid om die 2de radiator buiten de kast te zetten? Dat zal ook wel schelen.

Mijn SNES verzameling!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-01 12:56

McGryphon

Veul vrouwkes!

Is de pomp van de bigwater dan nog wel sterk genoeg, gaat die het niet moeilijk krijgen met 2 rads en 4 blokken? Dat kan ook een deel van het probleem zijn; daar kan ik verder niks inhoudelijks over zeggen omdat ik niet heel bekend ben met het systeem, maar misschien is dat wel iets om over na te denken.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• bomvu
  • Niet online
ik heb nog wat foto`s toegevoegd, maar ligt het niet aan het weer? heb deze Problemen eigelijk pas sinds dit warme weer (in een dakkapel word het best wel warm). ik heb de kast openb gezet en een van erop gericht, de temp is nu 51, verder kan de WC niet buiten de kast.

• bomvu
  • Niet online
Mijn temps op dit moment: http://redryder.nl/temps.JPG

Verwijderd

met huidige buitentemperaturen kan je beter even een blazer op je systeem zetten :)
ik vermoed dat het tijdelijk fenomeen is. zorg dat alles netjes ontstoft is, zorg voor een logische airflow, en laat energiebeheer stevig af op je kaarten, want eigenlijk is het niet verantwoord dat je idle zoveel warmte genereert.

Verwijderd

Als je temp onder normale weersomstandigheden 50/51 is ,dan is het niet vreemd dat je nu de 60 aantikt.
Maar zelfs dan vind ik het in idle best veel.
Inderdaad zoals gezegd de drie kaarten produceren veel warmte.
Mischien moet je de kast opnieuw inrichten en de airflow optimaliseren.
Hoe warm is het onder totale belasting?.
Mijn laptop is nu ook warmer ,zo`n 8 graden ,maar onder full load niet meer als normaal.

• bomvu
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 juli 2010 @ 17:00:
Als je temp onder normale weersomstandigheden 50/51 is ,dan is het niet vreemd dat je nu de 60 aantikt.
Maar zelfs dan vind ik het in idle best veel.
Inderdaad zoals gezegd de drie kaarten produceren veel warmte.
Mischien moet je de kast opnieuw inrichten en de airflow optimaliseren.
Hoe warm is het onder totale belasting?.
Mijn laptop is nu ook warmer ,zo`n 8 graden ,maar onder full load niet meer als normaal.
bij zware belasting word hij max 70 graden

• KaWaReZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-01 22:01
ik had 2x 9800GT in SLI , die dumpen heel veel warmte in het systeem

Nu met een 5870 en een 9800GT , waarbij de GT eerder in de loop voorkomt dan de 5870, wordt de 5870 meteen al 3 graden warmer

Nu heb je 3 van dat soort kaarten en een cpu blok welke niet bepaald "super" is en een simpele pomp (beetje overdreven, maargoed).

je radiatoren zo positioneren dat zij het beste zo veel mogelijk warmte kwijt kunnen (= koele lucht)

Verwijderd

"bij zware belasting word hij max 70 graden ,"dat valt -op zich- mee,maar aangenomen dat je een watercooler hebt,is het ver van optimaal.Wat ik normaal lees ,is dat juist mensen met Wc lage temps hebben.
Als je kijkt naar de specifice temps van gpu en mem ,dan valt dat ook weer mee.
Mcp is hoog met 68 graden .

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-01 23:52
Los van automatisch terugklokken maakt het voor de processor niet uit of die nou 40 of 60 graden is. Technisch gezien kunnen ze heel wat hebben. Mijn laptop gaat pas uit bij 100 graden!

Verwijderd

Aan die temps is wel te zien dat die opwarmt per videokaart , je cpu krijgt dan opgewarmt water, plus de eigen ontwikkelde warmte , maakt hem iddle al warm. Het is ook het weer wat parten speelt , met hoge buitentemps :)

• FastFred
Als ik die temperaturen zo zie dan snap ik niet waar jij je druk om maakt. Die temperaturen zijn prima binnen de perken. Mijn Core i5 750 wordt ook gekoeld door een Bigwater 760i in combinatie met een EK Supreme LT Acetal en die houdt 'm netjes op 31/35 graden (koudste/warmste core). Jij hebt er 3 stroomvretende, warmteproducerende videokaarten bij in zitten en je haalt 40 graden idle.

Hou er ook rekening mee dat er een 120mm rad in de Bigwater zit, je hebt een 120mm rad onderin de kast, en een 360mm rad bovenin, + ook nog eens 3 waterblokken extra voor de videokaarten. De pomp van de Bigwater is niet ontworpen, dus niet krachtig genoeg, om zoveel water naar boven te pompen en dan ook nog eens door 2 extra radiators, plus 3 extra waterblokken van je videokaarten.

De pomp is ontworpen voor een single 120mm rad, hooguit 20 cm aan slang, en een enkel waterblok voor de processor.

Bedenk daar even bij dat het de afgelopen dagen flink warm is geweest ;)

• KaWaReZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-01 22:01
:^

probeerde zoiets al duidelijk te maken :+

• bomvu
  • Niet online
@iedereen, Ik had een foutje gemaakt, Ik heb de Bigwater760is ipv 760i

• FastFred
Dat maakt geen zak uit volgens mij, ik heb ook de 760is, dat staat er op tenminste. Maar ik kan er op internet geen duidelijke verschillen in vinden

• Lemmy18
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-01 11:10

Lemmy18

H2O-cooling addict

- Zoals gezegd

- TTpomp is verre van krachtig
- TTblok trekt volgens de waterkoelverslaafde al op niks
- te weinig radiatorcapaciteit, welke is die 2e trouwens, een magicool?

wat de ervaren waterkoeler zou doen
- TT troep de sloot in flikkeren
- goede waterkoeling kopen en installeren
- geen gezeur meer met temps, tenzij je de remove before use sticker er vergeet af te trekken

Duality: i5 4670K@4.2Ghz || Gigabyte Z87X-UD4H || 32GB Corsair 1600 || EVO 250GB + 2x4TB WD RE R1 || Radeon HD6970 || Lian Li V1000b || Seasonic 650w S12g || X-fi || => EK Supreme HF Ni-EK Supremacy GPU Ni-PA120.3-PA120.1-MCP355-MIPS ramfreezer 4

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Met hierboven,

En...
bomvu schreef op maandag 12 juli 2010 @ 16:22:
terwijl mijn pc niks doet word hij toch 60 graden
bomvu schreef op maandag 12 juli 2010 @ 17:05:
bij zware belasting word hij max 70 graden
Pc word te warm met waterkoeling

Haal dat te maar weg hoor, niks mis met de temperaturen met dit weer en deze setup.. ;)

Wear Sunscreen!

Pagina: 1