• rxr1991
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-10 18:02
Wellicht is de topic titel niet zo helder maar ik heb een opblaasbare jacuzzi gekocht. Deze kon mooi verwarmen en bubbelen helemaal perfect zeg maar.

Helaas is na een aantal weken het apparaat kapot. Of te wel hij gaat niet meer aan. Nu wat frustratie kwam ik er achter dat de stekker niet meer functioneerde want normaal als hij aan kon zag je een rood iets voor het venstertje van de stekker. Dat doet hij nu dus niet meer.

om een indruk te geven waar we het nu over hebben:

Afbeeldingslocatie: http://www.rubenlubben.nl/help1.jpg

Goed volgens mij is het als het ware een soort digitale zekering (maar ik heb er niet zo veel verstand van dus ik kan het ook rustig mis hebben)

des al niet te min hij doet het niet. Dus ik heb hem los gehaald.

Dit zag er zo uit

Afbeeldingslocatie: http://www.rubenlubben.nl/help2.jpg

Zoals ik het heb kunnen bekijken gaat de stroom een printplaatje in. Dit printplaatje zet het stroom op een koper strip op een beweeg baar stukje plastic. Dit stukje plastic kan ik naar beneden duwen zodat het contact maakt zodat de pomp en dergelijke weer aanspringt maar, als ik hem weer los laat sprint hij ook weer terug. Wat normaal de bedoeling is (althans denk ik) dat de ijzeren pin hem normaal naar beneden trekt dmv van magnetisme en hem dus bij elkaar houdt. Zodra er een soort kortsluiting ontstaat het magnetisch veld weg valt en daarmee het stroom van de pomp gaat.

Goed op het moment dat er stroom op staat gaat het lipje niet naar beneden. Kan het kwaad dat ik hem geforceerd naar beneden ga drukken (door middel van een tandenstoker of dergelijke)? wat kan er dan gebeuren. Als er al kortsluiting in de pomp zelf zit wat voor consequenties heeft dat?

of zou ik er gewoon een normale stekker op kunnen zetten? of zou dit tevens een travo kunnen zijn.

en als ik er een gewone stekker op zou kunnen zetten zou ik een zelfde soort beveiliging er weer op kunnen krijgen?

wellicht is het allemaal heel vaag wat ik vraag maar als het niet duidelijk is ik geef graag opheldering want het gaat mij sneu af dat hij het niet doet.

Alvast bedankt voor het lezen.

• TheMazzter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-09 09:29
Misschien is het handiger om gewoon garantie te claimen, of in ieder geval je vraag aan de favrikant te stellen?

• rxr1991
Ik heb hem 2e hands gekocht maar ik zou inderdaad kunnen vragen of de fabrikant een oplossing weet maar, mochten andere mensen nog een idee hebben hoor ik dat uiteraard ook graag.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10 23:25
Ik denk dat het een beveiligingsmechanisme is. Om dat te forceren lijkt me niet veilig. Misschien is er iets mis met andere onderdelen zoals de pomp? Zou niet leuk zijn als daar kortsluiting in zit als je lekker zit te bubbelen!

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:33
Heb precies hetzelfde gehad (ook met opblaasjacuzzi)

het is een "Beveiligde stekker voor montage RCD"

zie hier:
conrad

edit: link werkt niet, maar zoek bij Conrad maar op "Beveiligde stekker voor montage RCD", dan vind je hem wel.

[ Voor 14% gewijzigd door cerebrum op 12-08-2010 14:35 . Reden: link werkt niet ]

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

• rxr1991
Link doet het niet maar heb hem inmiddels wel op conrad gevonden. Was bij jouw toen het probleem verholpen door deze stekker er op te monteren of zat het probleem ergens anders?

• cerebrum
Het probleem was bij mij verholpen ja.
De kapotte deed helemaal niks meer als ik op de knopjes drukte.
Soms moet je overigens wel heel kort op de reset knop drukken (aantikken zeg maar). Maar zelfs dat werkte bij de oude niet meer.

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-10 14:55
Dat is exact dezelfde stekker.. bubbelen maar!

• rxr1991
Nou dan maar even bestellen. Voor 20 euro is dat het proberen nog wel waard. Wellicht een domme vraag maar heb jij je jacuzzi op buiten staan en zo ja, haal jij telkens de pomp er van af, want ik laat hem altijd mooi op buien staan.

• cerebrum
Jacuzzi staat altijd buiten (behalve 's winters).
De pomp-/verwarmingsunit zit bij mij geïntegreerd in het opblaasgedeelte en is dus niet afneembaar.
Maar volgens mij moet dat spul wel tegen een buitje kunnen...

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:38
Het is trouwens een aardlekschakelaar.

Bij de ouders van m'n vriendin was deze ook kapot, heb ik vervangen door een normale stekker. Wél zit deze op een groep die beveiligd is door een aardlekschakelaar (zelfde aantal mA toegestane lekstroom) (extra toegevoegd aan de groepenkast, speciaal om het veilig te houden).

Je moet dus de stekker iig niet zomaar vervangen door een gewone, als je verder geen beveiliging hebt!

[ Voor 4% gewijzigd door WVL_KsZeN op 12-08-2010 22:33 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• rxr1991
Uiteraard is het stopcontact waar de jacuzzi is aangesloten ook aangesloten op onze aardlekschakelaar. Hoeveel mA toegestaande lekstroom die heeft weet ik niet. Maar ik bestel denk ik gewoon z'n schakelaar weet ik zeker dat het goed komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:38
Volgens mij is het 30mA voor badkamers en dergelijke. Met eenzelfde stekker is het natuurlijk altijd goed ;)

Let wel even op dat ze niet tegen de regen kunnen, daarom was die van m'n "schoonouders" kapot gegaan.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10 21:53
Degene die je bij conrad koopt is IP44, dat houdt in dat er regen onder een hoek van 60 graden op mag komen, zonder dat de stekker water binnenkrijgt. Let er wel op dat de stekker in een spatwaterdichte wandcontactdoos zit.

RCD staat als ik me niet vergis voor Residual Current Detector, aardlekschakelaar dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

cerebrum schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 14:33:

edit: link werkt niet, maar zoek bij Conrad maar op "Beveiligde stekker voor montage RCD", dan vind je hem wel.
offtopic:
Je kan niet linken met het url, maar links in het lijstje met linken staat "direct link", die kan je gebruiken om conrad artikelen te linken. Eerst hadden ze dat lap middel nog niet voor het linkenl. Wat bezielt die prutsers toch om zoveel troep in een url te zetten en er volgens jaren niks aan verbeteren. :P :D

-Andere hobby- -

Pagina: 1