Mx. Alba schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 19:28:
[...]
Er is wel degelijk een repercussie in de praktijk. Nou ja, een
mogelijke repercussie in de praktijk. Immers, wat zou er gebeuren als iedereen de mening van Notna deelt? Dan zou geen enkel kind meer ingeënt worden en zouden al die ziektes weer ongetemd de kop op steken...
Aan je reactie te zien lees je mijn tekst precies verkeert om. Ik bedoel juist dat er repercussies zijn en dat ik daarom zo reageer.
Dit vraagstuk is bij lange na niet zo absoluut als de zwaartekracht...
Nee, maar absoluut genoeg om dit (nogmaals) als een non-discussie te zien en dat wil ik illustreren.
Als je een ei loslaat, dan valt hij op de grond en gaat hij hoogstwaarschijnlijk stuk. Als je je kind niet inent zal die niet direct polio of mazelen krijgen, ook heeft het kind zelf niet eens zo veel meer risico om die ziekte op te lopen. Het risico zit hem in de collectiviteit. Hoe meer kinderen niet zijn ingeënt, des te groter is de "safe haven" waarin dat soort ziektes kunnen overleven. Als die "safe haven" klein genoeg blijft is er niets aan de hand, maar als hij te groot wordt kan er een epidemie volgen... Het risico dat één enkel persoon (of gezin) neemt is dus zeer beperkt; je zou zelfs kunnen beweren dat een niet ingeënt kind in zijn totaliteit minder risico loopt dan een wel ingeënt kind, omdat een niet ingeënt kind immers geen risico heeft op complicaties na de vaccinatie... Puur egocentrisch gezien is de keuze om niet in te enten dus zeer logisch. Echter, wij met zijn allen als samenleving zijn erbij gebaat dat zo veel mogelijk kinderen ingeënt zijn. Een klassiek Prisoner's Dilemma...
Dit is allemaal waar, en dat begrijp ik allemaal wel, maar nou en? De keuze is op zijn minst egocentrisch of om het een waardeoordeel te geven: niet sociaal.
Maar hier is dat juist wel de bedoeling. Met te scherpe bewoordingen doe je de discussie eigenlijk alleen maar schade aan... De kunst van het discussiëren is om de goede balans te vinden.
Tsja, nu geef je zelf aan dat je jouw discussie met Notna als een soort van gevecht ziet. Dat is het niet. Een discussie is een uitwisseling. Als één van beide partijen het als een gevecht gaat zien, gaat de andere partij zich natuurlijk verdedigen en dan zijn de rapen gaar. De discussie klapt dicht en in het geschreeuw kom je geen steek verder.
Daar is hier geen spraken van omdat ik niet zomaar roep 'jij bent stom' maar ook argumenten geef. Als in 'ik vind dit heel stom omdat...
Er is wel degelijk een fatsoenlijke reden om je kinderen niet in te enten. Vaccins zijn namelijk niet zonder risico's. Je kan er flink ziek van worden. Er zijn ook gevallen bekend waarbij zeer jonge kinderen aan de gevolgen van een (verkeerd) vaccin gestorven zijn. In het licht van dat risico, en met in het achterhoofd dat zelfs ongevaccineerd, het risico op ernstige ziektes zeer beperkt is, en dat de meeste van die ziektes goed behandeld kunnen worden, is het vanuit een egocentrisch overlevingsinstinct heel begrijpelijk om ervoor te kiezen om je kind niet te laten vaccineren. Ik heb daar ook alle begrip voor. Gelukkig maar dat de overheid ons niet verplicht om ons en onze kinderen te vaccineren!
Mijn dochter heeft daarentegen wel al haar vaccins, zelfs meer dan de meeste kinderen want ze is ook ingeënt tegen tropische ziekten (gele koorts, hepatitis etc.)...
Puur het feit dat vaccineren niet zonder risico is, is een gegeven dat eventueel twijfelen aan vaccinatie rechtvaardigt. Maar je eigen bewoording hieronder toont aan dat dit gegeven het daadwerkelijke risico het absurd is.
Het valt inderdaad niet te ontkennen dat vaccins ook slachtoffers maken. Maar dit zijn er orden van grootte minder dan de ziektes die de vaccins voorkomen. Neem polio. Heb je liever een risico van 1 op 10.000 dat je kind verlamd wordt of erger door polio, of een risico van 1 op 10.000.000 dat je kind sterft door het vaccin? Als je kind op straat speelt loopt het al vele malen meer risico dan door een vaccinatie...
Met andere woorden, je wilt wel het risico nemen dat je kind op straat speelt, maar niet het risico nemen, in het belang van het kind en de omgeving, dat het een vaccinatie neemt. Dat is irrationeel. Maarja, mensen doen mee aan de loterij, dus wat dat aan gaat.
En dan nog offtopic over of Wilders wel of niet succesvol is.
Laten we Wilders maar in een ander topic behandelen.
Edit:
Ik stoor mij er echt aan dat mensen zich niet in de materie verdiepen en niet een beetje 'research' doen voordat ze een standpunt kiezen. Nu dropt Notna dus een paar linkjes naar wat videotjes en prompt komt een ander forumlid, die niet lui is, met info terug waaruit je snel kunt opmaken dat de filmpjes waarschijnlijk van een kwakzalver afkomstig zijn.
Eigenlijk maak ik mij hier het meeste 'boos' over.
Het gaat om een tendens dat anno 2010 er toch veel mensen zijn die denken dat iedere mening relevant is en dat ze zonder enige gedegen grondslag alle huidige kennis even van tafel mogen vegen, niet gehinderd door enige inhoudelijke kennis.
Ik quote Confusion even voor eigen doeleinden.
Je kan bijvoorbeeld zoveel mening hebben als je wilt over de relativiteitstheorie, maar ik weet precies wat de krachten en tekortkomingen van de huidige theorie zijn, dus ik kan onmogelijk voor jouw mening open. Feiten en experimentele data zijn een ander verhaal. Hetzelfde geldt voor inenten: daar zijn een heleboel glasheldere feiten over, waar je geen mening over kunt hebben.
En Gambieter mijn wrevel nog eens mooi weergeeft in 'nette' bewoordingen:
Ik heb als wetenschapper inderdaad een hekel aan moedwillige onwetendheid, zeker als de persoon dan ook nog claimt rationeel of wetenschappelijk te denken. Dergelijke delusies ga ik ook niet med handschoenen aanpakken, het zij zo.
[
Voor 13% gewijzigd door
Q op 11-08-2010 23:11
]