Ik open deze topic omdat een discussie m.b.t. vaccinatie van kinderen in Zwanger/Ouderschap deel 7 nogal wat stof deed opwaaien.
De ziekten waartegen het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) beschermt, vormden vroeger een groot probleem voor de volksgezondheid. Na het invoeren van het programma zijn veel van die ziekten helemaal of bijna helemaal verdwenen. Daardoor zouden we bijna vergeten hoe ernstig ze zijn en hoeveel leed vaccinatie voorkomt: lijstje met hele vervelende ziektes
Ik zal beginnen met het reageren op de laatste topic post over dit onderwerp.
, kijk anders eens naar het lijstje van ziektes waar tegen gevaccineerd wordt. Dat zijn niet zomaar ziektes die je even wilt krijgen want het letsel wat je aan veel van die ziektes over houdt vallen vies tegen (als je al overleeft en het kunt navertellen).
Echter...
Waar ik niet tegen kan, is de stellingname van deze groep mensen dat ze op basis van wetenschappelijke informatie tot deze conclusie zijn gekomen. Misschien zijn ze door bepaalde sites/instanties misleidt maar ik heb nog geen overtuigd bewijs gezien dat hun argumentatie ook maar enigszins gefundeerd is.
En bovengenoemde uitsmijter is zo'n beetje waarom ik deze topic start. Als iemand denkt een goede bron te hebben gevonden of hierover wil discussiëren, dan mag dat hier.
De ziekten waartegen het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) beschermt, vormden vroeger een groot probleem voor de volksgezondheid. Na het invoeren van het programma zijn veel van die ziekten helemaal of bijna helemaal verdwenen. Daardoor zouden we bijna vergeten hoe ernstig ze zijn en hoeveel leed vaccinatie voorkomt: lijstje met hele vervelende ziektes
Ik zal beginnen met het reageren op de laatste topic post over dit onderwerp.
Nou, zo extreem als je het nu stelt hoeft het geeneens. In een artikel waar Notna mee kwam (dank daarvoor) wordtCassius schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 19:14:
Disclaimer, wat ik postte ging uiteraard niet om de discussie als kinderen vaak in het buitenland komen of vaak in contact met zeer exotische dieren en of voedselgroepen. Leek me enigzins logisch, maar toch.
. Pockets of intentionally unvaccinated children provide a perfect place for a disease to squat, leading to outbreaks that spread to other unprotected kids, infants and the elderly. Ongoing measles outbreaks in four states are centered in such communities; one originated with an unimmunized boy from San Diego who contracted the virus while traveling in Europe—where the bug was thriving among intentionally unimmunized people in Switzerland. Dr. Anne Schuchat, director of the National Center for Immunization and Respiratory Diseases at the Centers for Disease Control and Prevention (CDC), says, "We are seeing more outbreaks that look different, concentrated among intentionally unimmunized people. I hope they are not the beginning of a worse trend."
Leuk gegoktVan mijn drie punten kan ik me er 2 herinneren die wetenschappelijk aangetoond zijn, de derde is alleen 'aanneembaar' aan de hand van resultaten.
Punt 1. Ik zei dat tegenwoordig veel kinderen geen blijvend letself overhouden aan een ziekte omdat ze niet gevaccineerd zijn. Tegenpunt: Ja omdat iedereen al gevaccineerd is. Dit soort causaliteit zal je me nergens kunnen bewijzen, maarrr, ik jou het tegenovergestelde ook niet. Je kan echter niet zeggen dat onze hygiëne en ziektebeeld direct toe te schrijven is aan vaccinaties. Ik gok namelijk dat als ik goede access had tot gezondheidszorg databases we zomaar konden vinden dat een bepaalde ziekte waar tegen gevaccineerd wordt nu net zo vaak voorkomt als toen er niet tegen gevaccineerd werd. Alleen hopelijk met minder blijvend letsel of dood tot gevolg (mede te danken aan onze medische zorg etc).
Ben erg geinteresseerd, kun je hem nog vinden? En om maar een voorbeeldje te gebruiken:Punt 2. Ik kan denk ik wel een paper vinden waarin staat dat de hoeveelheid antilichamen en snelheid van de reactie van het lichaam bij sommige ziekten sterker verbetert na het genezen van een echte ziekte dan na een vaccinatie.
Lijkt me toch lastig, dat geamputeerde lichaamsdelen spontaan weer aangroeien, je ineens weer kunt horen etc etc.Meningokokken C
Kan bijvoorbeeld hersenvliesontsteking en bloedvergiftiging veroorzaken. Soms zijn er ernstige blijvende gevolgen zoals amputaties, littekenvorming, doofheid, motorische problemen en leer- en gedragsproblemen. Een patiënt kan ook overlijden.
Hoho, ik bevestig alleen dat er een instantie is die eventuele bijeffecten monitort en indien nodig, daarop reageert. Daarmee zeg ik niet dat per definitie elke vaccinatie (permanente) bijwerkingen met zich brengt.Punt 3. Ik neem aan dat je wel gelooft dat ik -veel- stukken kan posten waaruit naar voren komt dat vaccinatie bijverschijnselen oplevert of echte ziekte tot gevolg heeft. Dit punt doe jij dan af met:
"Verder niks geks aan, net zoals geneesmiddelen kunnen er (ongewenste) bijwerkingen zijn. In bepaalde gevallen wordt er vervolgens nader onderzoek gedaan. Dat betekent niet automatisch dat alle vacinaties dergelijke ongewenste bijwerkingen hebben! Het is gewoon een instantie die deze zaken monitort."
Daar bevestig je dus het punt dat het voorkomt, en daar gaat het om. Snap je dan wel dat ouders daar bang voor kunnen zijn? "Er is niets geks aan" ... zeg dat maar als je kind ineens met 40c ziek is door een vaccinatie.
Volgens RIVM:Punt 4. Vaccines zijn overigens maar 85-95% effectief. Dus bij sommige mensen werkt een vaccin gewoon niet of reageert het immuumsysteem niet op de juiste manier bij detectie van echte ziektekiemen.
Laatste is ook niet geheel onbelangrijk.Na volledige vaccinatie met RVP-vaccins is meestal minimaal 95% van de kinderen tegen de betreffende ziekte beschermd. Het kinkhoestvaccin vormt hierop een uitzondering. De effectiviteit van dit vaccin is lager. Toch heeft ook vaccinatie tegen kinkhoest zin. Als een ingeënt kind ziek wordt, blijkt de ziekte minder ernstig te verlopen dan bij niet-ingeënte kinderen.
Misschien moet ik het anders formuleren. Ik kan me op zich voorstellen dat je als ouders voor een dilemma staat omdat je van alle kanten informatie krijgt. Je krijgt al snel dat je je laat beïnvloeden door allerlei spookverhalen en onderbuikgevoelens. Dat is helemaal niet raar.Ik zal het topic hiermee verder ook niet vullen, ook ik vond de reactie neerbuigend klinken dus moest nog even reageren voor geestesrust. Laat ik besluiten met; vaccineren is meestal best wel een goed idee
! Maar je moet niet zeggen dat je pissig zou zijn als je niet gevaccineerd was met als argument "hoe kan een intellectueel iemand dat nou zeggen". Het is eerder kortzichtig en niet zo slim als je een standpunt niet van beide kanten durft te bekijken.
Echter...
Waar ik niet tegen kan, is de stellingname van deze groep mensen dat ze op basis van wetenschappelijke informatie tot deze conclusie zijn gekomen. Misschien zijn ze door bepaalde sites/instanties misleidt maar ik heb nog geen overtuigd bewijs gezien dat hun argumentatie ook maar enigszins gefundeerd is.
En bovengenoemde uitsmijter is zo'n beetje waarom ik deze topic start. Als iemand denkt een goede bron te hebben gevonden of hierover wil discussiëren, dan mag dat hier.