-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-
Verwijderd
Verwijderd
Ik denk altijd al, wat hebben al die wijfen een zware stem in de bioscoop!!
Verwijderd
Joh ! Ze hebben ruzie over 4 MINUTEN hoor ! Toch behoorlijk interessant !!Op maandag 12 maart 2001 11:06 schreef JK_at_Work het volgende:
Ik snap niet waar jullie moeilijk over doen, als de film 24 fps zou zijn, en een videoband 25fps, dan duurt een film in de bios ECHT niet langer hoor.. ja hooguit een paar SECONDEN. In de bios duurt het langer omdat er een pauze tussen zit. DUH!
He Larsie, net iets eerder
Dat kan op verschillende manieren. Je kan natuurlijk elke 24e frame een extra keer laten zien, maar dat kan een schokkerig effect opleveren.
Ook kan er gemorphd worden zodat de 24 frames uitgesmeerd worden over 25. Gevolg: Geen enkel frame is meer echt scherp.
Het makkelijkst is dus om gewoon het volgende frame als 25e te nemen.
De stemmen klinken inderdaad iets lager, vooral bij vrouwenstemmen merkbaar (als je de gedownloade Starwars trailer nog hebt en die vergeleijkt met eentje die op video staat hoor je het verschil duidelijk).
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
Ze coneversen dit voor Video naar 25 fps ze laten dus beeltjes weg.. Hij duurd dus wel evenlang...
Op NTSC is de fps 30 dus daar duurt hij theoreties iets langer... De 30 is gemaks halve afgerond... Dus in NTSC duurd de film langer omdat hij trager afspeeld....
Omdat PAL video's ook nog weleens omgezet worden van een NTSC master tape kan het dus voorkomen dat de PAL video ook langer duurd dan de bioscoop film...
Ik hoop dat je het nu snapt en weer blij samen bier kan gaan drinken
Would you like to know more?!! [StarShip Troopers] - Void Station
Verwijderd
Hoe denk je dat het zit met een normale tv en een 100 hz tv dat je dan op de 100 hz tv sneller tv kijkt.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Dan duurt de film juist korter, want ze laten meer frames in 1 seconde zien.Op maandag 12 maart 2001 12:18 schreef KMK het volgende:
Op NTSC is de fps 30 dus daar duurt hij theoreties iets langer... De 30 is gemaks halve afgerond... Dus in NTSC duurd de film langer omdat hij trager afspeeld....
juist, het is toch Frames per _second_, als je een film van 300sec hebt op 25fps en je hebt dezelfde op 1fps duurt ie toch nog steeds 300sec|:(Op maandag 12 maart 2001 12:18 schreef R_Kremer het volgende:
Hallo let nou effe goed op fps frames per second de vilm duurt dus gewoon even lang.
Hoe denk je dat het zit met een normale tv en een 100 hz tv dat je dan op de 100 hz tv sneller tv kijkt.
Het gaat alleen stukken schokkeriger met 1fps:)
Dit is eenvoudig om te zetten in 29.97 (NTSC) fps. een frame wordt opgedeeld in 2 halve frames.
elke zoveel (6 geloof ik) halve frames wordt er een half frame herhaald, zodat je precies uitkomt op die NTSC framerate.
voor PAL wordt gewoon de film iets korter. voor DVD-authoring wordt de pitch van 't geluidsspoor iets aangepast, zodat je dezelfde toonhoogte houdt.
Wanneer je zelf bezig gaat hiermee (DVD-rippen) moet je daar rekening mee houden, want op de DVD staat 't ook met 23.976 fps opgenomen (comprimeren naar 30 fps heeft dus geen zin
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Een film wordt opgenomen met 24 frames per seconde. Hier wordt later het geluid onder gemixt. In de bioscoop wordt de film ook met 24 frames per seconde vertoond. (het licht flikkerd echter 48 keer per seconde zodat het aangenamer kijkt)
Wat doet met nu bij PAL?
PAL heeft een beeldfrequentie van 25 frames per seconde. Men laat de film lichtjes sneller lopen zodat er 25 frames in een seconde passen i.p.v. 24. Dit zorgt ervoor dat een PAL video iets sneller is afgelopen dan een bioscoopfilm, tevens loopt het geluid dus ook iets sneller wat zorgt voor hogere stemmen (niet merkbaar overigens).
Wat doet men nu bij NTSC?
NTSC heeft een beeldfrequentie van 29,97 frames per seconde. NTSC is oorspronkelijk ontworpen voor zwartwitfilms van 30 frames per seconde, maar door de komst van de kleurenfilm werd de standaard gewijzigd in 29,97 frames per seconde.
Bij NTSC is het dus een iets ander verhaal. Hier laat men enkele frames 2 keer zien, bijvoorbeeld frame 1, 5, 9, 13, 17 en 21. Met 24 orginele filmframes plus deze dubbele frames kom je uit op ca. 30 frames per seconde. Het geluid loopt nog gelijk aan het orgineel, echter heb je enkele beeldframes dus dubbel. Als je zit te kijken merk je dit overigens niet.
En zo zit het...
(edit: uitleg van TD-er klopt ook, maar verscheen toen ik nog aan het tikken was)
Verwijderd
Nu is mijn tweede vraag, WAAROM veranderen wij(of andere natuurlijk) het in 25 fps ??
Ik dacht dat de bioscoop zich wilde onderscheiden van de "normale" TV.
Verwijderd
Correct me if i'm wrong!!
Het gaat mij om het verschil tussen bioscoop en zeg maar video. Waarom is dat verschil er?
In Nederland is de fps 24 in de bios, maar op video 25. Lijkt me niet zoveel met het land te maken.
Geluid moet dan ook sneller natuurlijk, maar soms verlagen ze de pitch na het converteren om de toonhoogte te corrigeren.
Als je zou gaan interpoleren om 24fps op 25fps te krijgen zouden bijna alle frames geinterpoleerd zijn en je zou allerlei rare effecten krijgen, bijvoorbeeld wat als het beeld opeens op zwart springt en je moet interpoleren?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan.