Surround advies (5.1 op een 6.1 versterker)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:26

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Ik wil graag mijn bestaande 2.0 installatie uitbreiden naar 5.1 .

Momenteel heb ik de volgende setup:

AV Receiver: Yamaha RX-V559 (6x95w)
Front Speakers: Mission M34i (140w)

================

Aangezien ik niet zo heel bekend ben met 5.1 configuraties, zou ik hier nog graag wat advies inwinnen.

Ik zit zelf te denken om de volgende spullen bij te kopen om tot een 5.1 setup te komen.

Rearspeakers: Mission M32i (100w)
Centre Speaker: Mission M3c2i (125w)
Subwoofer: Mission E-3AS ACTIV SUB (150w)

Volgens mij zit ik dan qua spullen best okay, maar op- of aanmerkingen / tips zijn welkom. De reden dat ik bij Mission blijf is dat ik het mooier vind om bij hetzelfde merk (en dan vooral dezelfde serie) speakers te blijven, ook omdat de kleur dan zeker weten matched.

Ik heb echter nog een paar specifieke vragen;

:? De Mission M32i (100w) speakers worden als front speakers getypeerd. Ik kan deze toch in een surround opstelling ook als rear/side speakers gebruiken?

:? Op mijn versterker heb ik aan de achterzijde de volgende speakeraansluitingen;

Front A (4 aansluitingen (L/R) voor 2 speakers); Hier zitten mijn twee front speakers al op
Front B (4 aansluitingen (L/R) voor 2 speakers); -

Surround (4 aansluitingen (L/R) voor 2 speakers); Hier zou ik de 2 rear speakers opzetten?

Centre; (2 aansluitingen voor 1 speaker); -
Surround Back (2 aansluitingen voor 1 speaker); -
Subwoofer aansluiting; -

De subwoofer en de centre speaker lijkt me duidelijk, ik zit alleen even met de achterste speakers.

Als ik in het boekje van mijn versterker kijk, wordt er gesproken over een 6.1 setup, dus met 2 front speakers, 2 side speakers (die op de Surround worden aangesloten) een subwoofer, een centre speaker en een enkele surround back speaker.

Ik wil echter (om praktische redenen) niet werken met een enkel surround back speaker en sidespeakers, maar met 2 rear speakers (die ik dan dus op de Surround aansluiting aansluit) en geen side speakers. Is dit mogelijk, of ga ik op die manier een raar geluid creëren? Wat ik eigenlijk doe is de side speakers naar achteren verplaatsen en de back speaker laten vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
Je kunt die ene back speaker gerust weglaten; films worden eigenlijk alleen met 5.1 DD/DTS uitgegeven en sinds Blu-Ray ook 7.1. Dus alles aansluiten zoals jij al voorstelt en je bent klaar zonder enig raar geluid te creëren :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Mja, ik las ook al ergens dat die enkele backspeaker beetje "overrated is". Ik zal mijn receiver natuurlijk wel moeten vertellen dat ik 5 speakers heb, maar dat lijkt me logisch.

In het boekje staat nog een mooi plaatje;

Afbeeldingslocatie: http://www.fstweb.nl/zooi/speakers.jpg

Zo zou mijn setup ook ongeveer worden, behalve dan dus zonder SB en de SL en SR een stukje naar achteren (gewoon in beide hoeken). Mijn woonkamer is 7 meter lang, ik zit ongeveer 3 meter van mijn tv (en dus front speakers) af, en de afstand naar mijn backspeakers zou dan dus 4 meter zijn. Moet ik daar nog ergens rekening mee houden? Of is dat prima binnen de marge?
(die 1.8 op het plaatje is de hoogte. Dat komt prima uit verder)

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 09-08-2010 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
Dat gaat prima werken. Ik kan wel zeggen dat het qua geluid beter is dat de surrounds meer naast je hangen dan achter je (wat ook zo is) maar dat moet huiskamertechnisch en esthetisch gezien allemaal wel passen natuurlijk :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-04 20:38
Dit is wel de eerste keer dat ik zie dat er aanbevolen wordt de speakers op 1.80 m hoogte te hangen.
Meestal wordt aanbevolen de speakers op oorhoogte te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Bedankt voor de info tot nu toe. Ik heb inmiddels de Subwoofer binnen, laatste model (wat ik in NL hebben kunnen vinden) stond bij Correct in de koopjeskelder..

Nu mijn volgende vraag, ik wilde (zoals in de startpost staat) gaan voor Mission M32I speakers tbv de rear speakers. Nu wil het feit dat ik deze nergens in NL meer in de kleur "Beuken" kan vinden. Bij bestsellers.eu hebben ze echter wel de Mission M30i in de kleur beuken. Probleem is echter dat dit bij de specificaties staat:
MISSION M30i SPEAKERS (PAIR) SPECIFICATIONS
Recommended amp power (watts): 15 - 75
Sensitivity (dB): 86
Nominal impedance (ohms): 8
Hoe zit dat nou? Ik heb altijd (van mijn vader) geleerd dat je speakers beter iets meer wattage kunnen hebben dan je versterker. Dus deze speakers kan ik (als ik zo redeneer) dus niet op mijn receiver aansluiten (95watt)... Is dit ook echt zo, of zit hier nog marge in? Als ik op internet zoek kom ik tegenstrijdige berichten tegen...

PS, de M32i (die ik dus eigenlijk zoek), kan 15-100watt aan, dus dat zou beter passen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:14
Hoe zit dat nou? Ik heb altijd (van mijn vader) geleerd dat je speakers beter iets meer wattage kunnen hebben dan je versterker. Dus deze speakers kan ik (als ik zo redeneer) dus niet op mijn receiver aansluiten (95watt)... Is dit ook echt zo, of zit hier nog marge in? Als ik op internet zoek kom ik tegenstrijdige berichten tegen...

PS, de M32i (die ik dus eigenlijk zoek), kan 15-100watt aan, dus dat zou beter passen....
Inderdaad, je versterker zal smelten en de speaker imploderen :+
Nee serieus, er zit inderdaad een marge in, van laten we zeggen, een paar honderd Watt. Normale speakers en normale versterkers gaan altijd goed samen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1