Magneten gebruiken in een custom case

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-07 23:18
Hallo,

Ik ben weer verder aan het werken aan een custom kast die ik zelf helemaal maak. Ik heb het frame twee jaar geleden in mijn zomervakantie in elkaar gelast en sinds dien niets meer mee gedaan, omdat ik het druk had met school. (HxBxD= 45cm x 22,5cm x 50cm) Hier een foto van het frame:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/idryzxQZ9mvN0VuWW1sWyt6O/full.jpg

Ik ben laatst bezig geweest met aluminium platen op maat te maken (1mm dik) en moet nu een manier vinden om deze op het frame te bevestigen. Eerst wou ik het zo doen dat ik gaten in het frame boor en aan de binnen kant moeren vast las en daarmee met bouten de platen vast kan maken. Maar dit is redelijk veel werk aangezien het las apparaat en mijn las skills zien niet bijster goed.
Maar toen kwam een vriend van mij op het idee om de platen met magneetjes vast te zetten. Dat leek mij wel een vet idee, want dan is het ook veel makkelijker om de platen los te halen (geen schroeven meer losdraaien. Maar wat ik mij nu wel afvraag is of die magneten schadelijk zijn voor mijn computer onderdelen. Ik was van plan deze magneet schijven te gaan gebruiken. Hiervoor zou ik dan nog wel een gat in het frame moeten boren en aan de binnen kant de magneet schijven plaatsen en dan een voetje van ijzer op het aluminium lijmen, of mogelijk op een andere manier bevestigen. Het frame is van ijzer dus zou ook enigszins de magnetische velden 'absorberen'.

PS: Het uiteindelijke ontwerp zal er ongeveer zo uit komen te zien:
Ontwerp
De zwarte dingen op de hoeken zijn van rubber. Deze houden de hoeken van de platen op hun plek en dienen als voetjes van de kast. Zou ik deze ook met magneten vast kunnen zetten? Of is het verstandiger deze wel met schroeven vast te zetten?

[ Voor 9% gewijzigd door kwinvdv op 08-08-2010 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wâldpyk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-08 19:45

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

kan je de voor en achter kant er niet op popnagelen? en dan de zij panelen vast maken met piano schanieren?

of onder in een draaiding maken zo dat het lambo deuren worden?

If water polo was easy, it would be called football

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cedrix9000
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-01-2023

Cedrix9000

Tip Top

(jarig!)
Het is beter ze met schroeven vast te zetten, IVM je HDD's , als je wil dat deze goed functioneren zou ik schroeven gebruiken.

f*ing magnets how do they work??? :P

Just do It

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 10:46
Waarschijnlijk zullen die magneten geen invloed hebben op het werken van je pc, zolang je geen sterke magneten over de platters van je harde schijf gaan halen.

Kun je de gaten niet gewoon tappen? Dat is heel wat makkelijker dan moeren erop lassen, en het effect is hetzelfde.

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:25
Aluminium is toch niet magnetisch?
Zolang je magneten niet al te dicht bij de schijven zitten zal het wel los lopen denk ik, al zou ik er niet eentje direct achter je CPU doen (zou wel eens instabiel kunnen worden).

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
brinkdinges schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 20:19:
Waarschijnlijk zullen die magneten geen invloed hebben op het werken van je pc, zolang je geen sterke magneten over de platters van je harde schijf gaan halen.

Kun je de gaten niet gewoon tappen? Dat is heel wat makkelijker dan moeren erop lassen, en het effect is hetzelfde.
Hier zat ik ook eerst aan te denken, maar het frame is maar 1mm dik, dus ik weet niet of dat voldoende zou zijn voor schroefdraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
wâldpyk schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 20:17:
kan je de voor en achter kant er niet op popnagelen? en dan de zij panelen vast maken met piano schanieren?

of onder in een draaiding maken zo dat het lambo deuren worden?
Ik kan geen gebruik maken van scharnieren, omdat die rubberen hoeken daarvoor in de weg zitten.
En ik was van plan om de magneten in het midden van elke zijde te plaatsen, dus de cpu en de hdd zullen er hopelijk geen last van hebben, alleen vraag ik mij af of dan nog wel magneten op de korte zijdes (van 22,5cm) zou plaatsen, want een zo'n zijde zit wel dicht in de buurt van de hdd en ik weet ook niet of dat nodig zal zijn aangezien de platen daar ook door rubberen hoeken op hun plek worden gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Magneten zullen geen invloed geven op de werking van je PC. Ook is de afstand tot de HDD, en de afscherming daarvan, voldoende.

Misschien een idee om grotere diameter magneten te nemen, en deze te lijmen op de aluminium panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06 15:52

JvW

On my way home...

Magneten kunnen wel (al is je alu natuurlijk niet magnetisch en zul je dus iets moete regelen - vind zelf de oplossing van _ferry_ wel mooi), maar dan moet alles ook wel precies passen. De meeste huis- tuin- en keukenmagneetjes zijn niet bijster sterk. Als er een beetje spanning op staat dan komen ze gemakkelijk los.
Qua storingen met je computer zal het zo'n vaart niet lopen.

Zelf zou ik eerder gebruik maken van popnagels en/of klem-sluitingen. Weet niet of dat het juiste woord is, maar ze liggen in de bouwmarkt ook tussen de scharniertjes en deurmagneetjes. Ik denk dat je daar een meer solide oplossing mee hebt

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 14:28

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

citruspers schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 20:21:
Aluminium is toch niet magnetisch?
Zolang je magneten niet al te dicht bij de schijven zitten zal het wel los lopen denk ik, al zou ik er niet eentje direct achter je CPU doen (zou wel eens instabiel kunnen worden).
Uhhh waarom zou een cpu instabiel worden van een simpel magneetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
MediJack schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 22:15:
Magneten kunnen wel (al is je alu natuurlijk niet magnetisch en zul je dus iets moete regelen - vind zelf de oplossing van _ferry_ wel mooi), maar dan moet alles ook wel precies passen. De meeste huis- tuin- en keukenmagneetjes zijn niet bijster sterk. Als er een beetje spanning op staat dan komen ze gemakkelijk los.
Qua storingen met je computer zal het zo'n vaart niet lopen.

Zelf zou ik eerder gebruik maken van popnagels en/of klem-sluitingen. Weet niet of dat het juiste woord is, maar ze liggen in de bouwmarkt ook tussen de scharniertjes en deurmagneetjes. Ik denk dat je daar een meer solide oplossing mee hebt
Zelf heb ik nog wel wat popnagels liggen en een tang daarvoor. Maar ik wil ze liever niet gebruiken, want ik vind de look van vlak aluminium mooi en wil dat niet 'bevuilen' met popnagels. Zelf zat ik te denken om een gat in het frame te boren en daar aan de binnenkant een schijfmagneet te plakken en op de aluminium platen een schijfje ijzer te plakken die in het gat in het frame past, want als ik de magneet op de aluminium platen plak is het denk ik lastig deze goed te plaatsen zonder dat deze elders op het frame vast komen te zitten. Maar vraag mij dan wel af of zo'n klein schijfje ijzer genoeg aantrekkingskracht heeft tot een magneet om de aluminium plaat op zijn plek te houden.
Ik zit er ook nog over te denken om de boven-, onder-, voor- en achterplaat niet met magneten te doen, maar vast te lijmen of zo, omdat deze platen toch niet verwijderbaar hoeven te zijn om binnen in de kast er bij te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally1987
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-08 00:24
[afbeelding]
Maak die hoeken van ijzer met een laagje rubber dan heb je de afsluiters voor je kast
Of een alu hoek profiel aan de binnenzijde van de platen en daar een scharnier in/op maken.
Het zijn wilde ideeën....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
@wally1987
De hoeken heb ik al (door een rubberen kop van een moker doormidden te zagen) en die wil ik het liefst wel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-07 11:41
alu is zo ver ik weet niet magnetish

[ Voor 77% gewijzigd door [Remmes] op 08-08-2010 23:57 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het frame is van ijzer dus zou ook enigszins de magnetische velden 'absorberen
ijzer zal magnetisme nooit absorberen, het doet net het tegenovergestelde namelijk! De permittiviteit (doorlaatbaarheid van een medium voor magnetisme) van ijzer is vele malen hoger dan het luchtledige. Men zegt dat ijzer 'de veldlijnen bundelt'. Je houdt dus een veel sterker magnetisch veld over mét ijzer dan zonder.

Los van bovenstaande uitleg denk ik niet dat deze magneten invloed zullen hebben op je computeronderdelen.

Qua bevestiging dacht ik persoonlijk eerder aan verlijmen? Er zijn een pak goede metaal-op-metaal-lijmen op de markt tegenwoordig :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
Verwijderd schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 00:01:
[...]

ijzer zal magnetisme nooit absorberen, het doet net het tegenovergestelde namelijk! De permittiviteit (doorlaatbaarheid van een medium voor magnetisme) van ijzer is vele malen hoger dan het luchtledige. Men zegt dat ijzer 'de veldlijnen bundelt'. Je houdt dus een veel sterker magnetisch veld over mét ijzer dan zonder.

[...]
Dus ijzer onttrekt de magnetische veldlijnen dus uit de lucht (en worden gebundeld in het ijzer zelf), waardoor het frame licht magnetisch is, maar daarbuiten is dan een vel zwakker magnetisch veld.
Of heb ik dit verkeerd? Want dit redeneer ik aan de hand van de werking van een cpu koeler, die vloeibaar metaal er in heeft zitten en wordt rond gepompt met magnetisme en om dit magnetisch veld op te vangen buiten de koeler zat er een ijzeren kap op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Verwijderd schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 00:01:
[...]

Los van bovenstaande uitleg denk ik niet dat deze magneten invloed zullen hebben op je computeronderdelen.

Qua bevestiging dacht ik persoonlijk eerder aan verlijmen? Er zijn een pak goede metaal-op-metaal-lijmen op de markt tegenwoordig :*)
lijkt me wel dat de panelen open moeten kunnen

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
Ik kom er ook net achter dat het frame 1,5mm dik, zou dit eventueel wel te tappen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzaislekker
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-08 22:50

pizzaislekker

1 pizza maakt nog geen zomer

Op een videokaart en dergelijke zitten toch spoelen? Een magnetisch veld wekt dan toch een inductiestroom op? Ik kan me voorstellen dat zoiets de werking van je pc wel degelijk zou kunnen beïnvloeden. Desalniettemin denk ik dat deze kleine magneetjes niet zoveel zullen kunnen aanrichten. Je moet de magneetjes dan in ieder geval niet OP je moederbord plakken natuurlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
1,5 zou denk ik net kunnen, ( zeker weten doe het niet)

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
Ik stelde eerst voor om een klein stukje metaal op het aluminium te lijmen wat dan door de magneet wordt aan getrokken, maar denk niet dat dit sterk genoeg zal zijn. Waarom denk ik dat ik 4mm in Ø bij 1,5mm dikke schijfjes pak die ik op de platen lijm en dan in het frame 4mm gaten boor waar achter 6mm in Ø bij 1mm dikke schijfjes gelijmt zitten. Dit zou gezien de sterkte van de magneten genoeg zijn om de plaat goed op zijn plek te houden.
En voor de rubberen hoeken had ik 10mm bij 5mm schijven in gedachte, waarbij ik er 3 per hoek gebruik (één voor elke binnen zijde van de hoek, als het ware X, Y en Z) Ik wil hier meer doen omdat de hoeken ook als poten dienen, maar houden ook de hoeken van de platen op hun plek en daarom zeker wil weten dat ze goed vast zitten.

EDIT:
@Remmes_NT
Dan ga ik die gok ook maar niet wagen :P

[ Voor 29% gewijzigd door kwinvdv op 09-08-2010 03:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:28
Er moet schroefdraad in het frame komen en niet in de alu panelen, want anders moet je je kast van binnenuit dichtschroeven, wat fysiek onmogelijk is. :P

[ Voor 13% gewijzigd door Jaap-Jan op 09-08-2010 03:02 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
Als ik een bestelling wil plaatsen bij http://www.supermagnete.nl/ moet die minimaal 15 euro bedragen, ander komt er een toeslag die tot 15 euro aanvult. Maar als ik alleen voor de zij panelen en de hoeken magneten wil kom ik daar nog niet aan, maar wel als ik ook de andere platen (behalve de achter plaat) met magneten vast ga zetten kom ik daar wel precies aan. Van mij hoeven die platen niet perse afneembaar te zijn, daarom vroeg ik mij af of iemand nog een (internet)winkel kent waar ik dit soort magneten kan kopen, maar dan ook in kleinere aantallen. Zo niet dan ga ik denk ik toch voor alle platen afneembaar, de kosten zullen dan daarvoor in totaal €21,50 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
waar je wel mee moet opletten s i da tje die maagneetjes op je panele wel in/door je frame moet laten komen, ( aders krijg je een kier door dikte van magneetjes,

tenzij je dat oplost met toppaneel

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
Zo als ik al eerder zei, boor ik ook gaten in het frame met een iets grotere diameter als die van de magneetjes op de panelen, en om de magneetjes van de panelen er wat makkelijker in te laten vallen zal ik de gaten ook wat verzinken.

Ik lees op de site van de magneten dat ijzer de magnetische veld lijnen op afstand wel erg afzwakken:
"... Magneten in een stalen pot werken nauwelijks op grotere afstand en zijn dus niet geschikt om iets over een grotere afstand aan te trekken. Ze lenen zich daarentegen uitstekend voor het zeer goed vasthouden van objecten bij volledig contact."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:56
Aluminium en ijzeren plaat/schroefjes etc mogen niet met elkaar in kontakt komen dit gaat oxideren. In fabrieken waar dit gemengt word gebruikt dan ligt er een laklaag en of kit(of zoiets) over de te gebruiken onderdelen, dus bijv de popnagels schroeven bouten etc.
Hoe erg dit in de praktijd is weet in niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou me beperken met het gebruik van magneetjes tot de delen die los moeten , Dat is alleen je linkerpaneel . Je kan bv onder die rubber hoekjes , gewoon een normale verbinding maken.

In me coolermaster wavemaster zit ook een magneet om de deur dicht te doen , echt sterk is die verbinding niet. Maar het jouw kunstwerk dus uitijndelijk moet je zelf weten hoe je het doet :)

Edit , wat betfreft bovenstaande post , je moet in aluminium altijd rvs schroeven gebruiken

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2010 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
jan99999 schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 08:30:
Aluminium en ijzeren plaat/schroefjes etc mogen niet met elkaar in kontakt komen dit gaat oxideren.
.... in een vochtige omgeving zoals buiten. In een binnenshuis omgeving nauwelijks een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het neodimium (sorry als de spelling verkeerd is, het is vroeg >_<) magneten zijn, zijn deze ontzettend krachtig op korte afstand. Op grotere afstand hebben ze weinig invloed. Wat mijn advies is, is om ze in rubber te verzinken als je ze echt wil gebruiken. Dit om contact met de case te voorkomen. Magneten worden minder naarmate ze langdurig in contact met een ander oppervlak staan dat ook magnetisch werkt. Is het wellicht niet verstandiger om intern een ophangsystem in te lassen/lijmen waarin je je plaat vast kunt zetten? Dit zal je een hoop rotzooi met magneten besparen. Ik ben er zelf altijd redelijk huiverig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case-study
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-03 12:20
ik weet niet tot hoe klein die gaan, maar je hebt ook zgn "blindklinkmoeren"
soort popnagels die je met een draadspindel in plaatwerk trekt, waarna je er boutjes in kunt zetten..
heb je daar wat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
jan99999 schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 08:30:
Aluminium en ijzeren plaat/schroefjes etc mogen niet met elkaar in contact komen dit gaat oxideren. In fabrieken waar dit gemengd word gebruikt dan ligt er een laklaag en of kit(of zoiets) over de te gebruiken onderdelen, dus bijv de popnagels schroeven bouten etc.
Hoe erg dit in de praktijk is weet in niet.
Je bedoelt dat er dan zo iets als termiet kan ontstaan? Wees daar maar niet bang voor het ijzeren frame wordt ook nog geverfd om zo het roesten daarvan te voorkomen.
Verwijderd schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 09:11:
Als het neodimium (sorry als de spelling verkeerd is, het is vroeg >_<) magneten zijn, zijn deze ontzettend krachtig op korte afstand. Op grotere afstand hebben ze weinig invloed. Wat mijn advies is, is om ze in rubber te verzinken als je ze echt wil gebruiken. Dit om contact met de case te voorkomen. Magneten worden minder naarmate ze langdurig in contact met een ander oppervlak staan dat ook magnetisch werkt. Is het wellicht niet verstandiger om intern een ophangsysteem in te lassen/lijmen waarin je je plaat vast kunt zetten? Dit zal je een hoop rotzooi met magneten besparen. Ik ben er zelf altijd redelijk huiverig voor.
Ik was dat ook van plan. Alleen verliezen de magneten al de helft van hun kracht als er een ruimte van 1mm tussen zit. En als de magneten in de buurt van het ijzeren frame zijn dan wordt het frame toch nog steeds zelf ook magnetisch (alleen minder) dus zullen de magneten zo ook op den duur aan kracht moeten inleveren? En hoeveel van deze kracht zeg jij dat er dan verloren kan gaan, want bij de panelen komen er ook magneetjes die direct (met een laagje verf er tussen) op het frame gelijmd zitten.
En ik heb nog even opgezocht, het zijn neodymium-ijzer-boor magneten en volgens de winkel de sterkste permanent magneten in de wereld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
Case-study schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 13:52:
ik weet niet tot hoe klein die gaan, maar je hebt ook zgn "blindklinkmoeren"
soort popnagels die je met een draadspindel in plaatwerk trekt, waarna je er boutjes in kunt zetten..
heb je daar wat aan?
dat zou wel wat zijn. Alleen een vraag: steekt een zo'n blindklinkmoer aan beide kanten van oppervlak uit, waar je ze in vast zet? Want dat wil ik het liefst niet, zodat de panelen wel strak tegen het frame vast gemaakt kunnen worden.

Edit: Ik heb even wat opgezocht en daar kan ik in ieder geval zien dat er maten zijn tot 3mm wat zeker wel klein genoeg is, alleen vraag ik mij wel af hoe erg deze nou uit steken, want als dit minder is als 1mm heb ik er niet zo'n heel erg probleem mee, weet iemand dit?

En zou het anders nog wat kunnen zijn om in plaats van moeren op het frame te lassen, deze er op te lijmen. Mits de magneten niet door gaan, want het is ook veel makkelijker en vetter als de panelen met magneetjes vast zitten, want dan hoef je niet eerst schroefjes los te draaien en zie je geen bouten aan de buitenkant van de kast.

[ Voor 16% gewijzigd door kwinvdv op 09-08-2010 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 09:11:
Magneten worden minder naarmate ze langdurig in contact met een ander oppervlak staan dat ook magnetisch werkt.
Een permanente magneet kan onder bepaalde omstandigheden zijn magnetische eigenschappen verliezen, maar de factor *tijd* zit daar niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dier
  • Laatst online: 22-08 20:35
tappen in anderhalf mm staal moet wel lukken, ik heb zelf hier een soort casemodje van plexi met van de aluminium hoekprofielen, deze zijn ook ongeveer anderhalf mm dik en bij mij ging het tappen (3.2mm) prima :9

ik vind je schets trouwens echt prachtig dus ik ga deze volgen!

edit: dikke typo 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door dier op 09-08-2010 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

1.5mm staal kan je prima in tappen, hoe dik denk je dat het staal in 'goedkopo' standaard kasten is? nog geen mm, en daar is ook in getapt.

je hebt ook popnagels met verzonken kop, maargoed, als je je plaat alu glad zonder wat dan ook wilt hebben is magneten een van de oplossingen, of je doet het zoals in standaardkasten, een soort haakjes die aan de binnenkant haken, en die op hun plaats worden gehouden door 2 duimschroeven aan de achterkant.

en ten laatste, hoeveel kracht denk je nodig te hebben om die deur dr op te houden? als het alleen maar voor de deur is valt het wel mee :) een andere optie is een bout met mooie kop uitzoeken, dan hoef je niet zo te prutsen, dan zie je ze wel zitten, maar ziet het dr toch niet lelijk uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
Ik weet niet hoeveel een ding kost waarmee je kan tappen, want dan kan ik het eerst ook proberen in wat restmateriaal wat ik nog heb liggen. Alleen lijkt mij magneten toch leuker, omdat je dan strakke Alu platen hebt zonder iets dat er op uit steekt en is makkelijker los te maken, want anders moet je aardig wat bouten los draaien voor dat je een paneel er af kan halen.
De kracht die er voor nodig is om de platen op de plek te houden is in principe gewoon het gewicht van de platen (als je dat even uit rekent, heb namelijk geen weegschaal bij de hand, komt dat neer op ongeveer 600 gram voor de twee zij panelen) Daar gaat dan eigenlijk nog van af dat de platen op de hoeken door de rubberen hoeken op de plek worden gehouden.
Maar mijn computer wordt ook regelmatig vervoerd als ik naar LAN's ga. Dus een plaat moet niet los trillen tijdens het vervoer.

Edit: Ik heb ook nog rond gezocht op internet, maar kan nergens vinden dat een permanent magneet aan magnetische fluxdichtheid verliest als deze enige tijd in contact staat met een zacht magnetisch materiaal, zoals het ijzer uit mijn frame.

Gemagnetiseerde materialen kunnen worden gedemagnetiseerd op de volgende manieren:
  • Verwarmen van een magneet voorbij de Curie temperatuur, de moleculaire bewegingen vernietigt de uitlijning van de magnetische domeinen. Hiermee verdwijnt voor altijd alle magnetisatie.
  • Hameren of stoten: de mechanische verstoring van de magnetische domeinen. Laat een aantal resterende magnetisatie achter.
  • Het plaatsen van de magneet in een wisselend magnetisch veld met een intensiteit boven de materialen coërciviteit, waarna de coërciviteit van de magneet langzaam verminderd van het magnetisch veld naar nul.
Maar elke permanent magneet verliest langzaam zijn kracht, maar dat gaat volgens wikipedia bij NdFeB magneten veel langzamer als bij gewone magneten.

[ Voor 42% gewijzigd door kwinvdv op 10-08-2010 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDA441
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-02 11:22
gebruik anders van die magneetstrips, die plak je daar gewoon en zijn niet schadelijk omdat ze niet zo'n sterke aantrekkingskracht hebben. :P

Mijn motorblog | Mijn motovlogkanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
CDA441 schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 11:46:
gebruik anders van die magneetstrips, die plak je daar gewoon en zijn niet schadelijk omdat ze niet zo'n sterke aantrekkingskracht hebben. :P
Maar dat heeft het nadeel dat deze een dikte toevoegen tussen de platen en het frame, dus zal je die magneten heel opzichtig zien zitten. En een ander nadeel is dat je de platen zo ook niet makkelijk goed in het midden uitgelijnd op het frame kan plaatsen (dit omdat de platen iets kleiner zijn als het frame, omdat het frame niet strakke maar een beetje ronde hoeken heeft waardoor de platen anders niet tot aan het einde van het frame er tegen aan gezet kon worden)
Ik denk toch dat ik voor de NdFeB magneten ga, omdat deze alleen van dichtbij krachtig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
kwinvdv schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 12:26:
[...]Ik denk toch dat ik voor de NdFeB magneten ga, omdat deze alleen van dichtbij krachtig zijn.
Bij iedere magneet neemt de veldsterkte op dezelfde manier af t.o.v. de afstand. (hyperbolisch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
joopv schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 12:53:
[...]
Bij iedere magneet neemt de veldsterkte op dezelfde manier af t.o.v. de afstand. (hyperbolisch).
Maar NdFeB magneten hebben een grotere magnetische fluxdichtheid waardoor deze sneller ik kracht af neemt als je er van weg gaat.
Elk kristalletje van Nd2Fe14B is volgens mij een klein magneetje. Maar omdat deze kristalletjes een hoge magnetische fluxdichtheid hebben, heb je minder van deze kristalletjes nodig t.o.v. het aantal tesla dat elk kristal leverd, als je het zou vergelijken met een magneet met kristallen met een minder hoge magnetische fluxdichtheid, als je dezelfde draagkracht wil bereiken aan het oppervlak. Omdat je een kleinere NdFeB magneet nodig zal hebben en daardoor verst afgelegen kristal een kleinere afstand tot het oppervlak heeft als bij een 'zwakkere' magneet, om dezelfde rede als die jij zei. Hierdoor zal, als je van het oppervlak af gaat, bij een NdFeB magneet wel sneller de aantrekkingskracht verminderen, omdat de verst afgelegen kristallen nu sneller als bij de 'zwakkere' magneet in afstand zal verdubbelen. Een goed voorbeeld hiervan is de aarde, omdat de aarde eigenlijk gezien kan worden als een hele grote maar ook hele zwakke magneet gezien kan worden. En als je van de aarde afgaat, neemt de magnetische sterke maar langzaam af, omdat de kracht van het aards magnetische deeltjes aan de andere kant van de aarde maar een minimaal afstandsverschil (hyperbolisch) zullen merken dus daarvan ook een minimaal verschil in magnetische kracht. En het omgekeerde geld dus voor NdFeB magneten.
Ik hoop dat ik het nu goed genoeg heb uitgelegd om je er van te overtuigen dat het wel zo is.

Edit: Ik heb de magneten nu gekocht en zijn als het goed is over twee dagen binnen; er is nu geen weg meer terug, of ik moet €21,50 voor niets uitgegeven hebben :P
Onder tussen ga ik nog even wat gaten in de panelen maken, heb alleen nog maar dat rek waar alle moederbord uitgangen aan de achterkant zitten op het achter paneel geplaatst. Geen nog wel updates als ik verder ben.

[ Voor 9% gewijzigd door kwinvdv op 10-08-2010 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Er komen hier een hoop theorieen voorbij, die naar mijn idee in de praktijk echt totaal zinloos, of in dermate kleine factor van invloed zijn, dat het meer als een soort kennis beschouwd kan worden dan van informatie waar de TS ook echt wat aan heeft

Mocht je echt lekker aan het bouwen slaan, vraag je dan een CiP aan voor de case? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
_ferry_ schreef op dinsdag 10 augustus 2010 @ 18:44:

[...]

Mocht je echt lekker aan het bouwen slaan, vraag je dan een CiP aan voor de case? :)
Ik begin denk ik pas een CiP als de kast zo goed als af is, want na deze week heb ik een redelijke tijd geen tijd meer om verder aan mijn kast te werken, want begin dan ook met mijn studie. Maar heb gister nog de voeding passend gemaakt, moet voor de achterkant alleen nog een gat voor een 92mm fan plaatsen. Achterkant kast
En om jullie een idee te geven heb ik de losse platen tegen het frame gezet en de rubberen hoeken op gezet en er een foto van gemaakt.
Onafgewerkte kast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teamacc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-08 13:31
Dat ziet er echt superstrak uit.
Niet teveel in de platen boren/zagen.
Hou je de hoeken voor het uiteindelijke ontwerp?

Goed koper is duurder dan slecht koper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
T schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 20:38:
Dat ziet er echt superstrak uit.
Niet teveel in de platen boren/zagen.
Hou je de hoeken voor het uiteindelijke ontwerp?
ja, allen moet ik die nog een beetje afwerken, alleen de hoek die het dichtst bij is heb ik een beetje afgewerkt. Een wat ook een nadeel is dat het frame niet 100% recht is, dus waarschijnlijk zal ik een enkele hoek wat dunner aan de onderkant moeten maken, zodat de kast wel stabiel staat.
Aan de platen zelf wou ik niet veel nog gaan doen, alleen nog wat bramen weg schuren en zo en aan de voorkant nog een opening voor de DVD-speler aan/uit knop en een a twee fans. Ik zat alleen eerst nog wel te denken om in de zij panelen en het voor paneel een air-intake te doen, zoals te zien in mijn basis ontwerp:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ivMFwpWv0fhFjY01n4qY1vrs/full.jpg
Alleen zit ik nu te twijfelen of dit geen afbreuk zou doen aan het ontwerp.

[ Voor 0% gewijzigd door Rukapul op 17-03-2014 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je je case zo strak mogelijk moet houden, probeer een slot in drive te krijgen zodat je met een dunne spleet al genoeg hebt voor je dvd speler

• kwinvdv
Verwijderd schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 21:44:
Ik denk dat je je case zo strak mogelijk moet houden, probeer een slot in drive te krijgen zodat je met een dunne spleet al genoeg hebt voor je dvd speler
Ik heb al een rek in het frame gelast waarin een normale dvd/cd-speler past. En wat ik eerst dacht dat je bedoelde, dat alleen het frontje van de dvd la van de dvd-speler zichtbaar was, maar kwam er snel achter dat dat niet ging lukken aangezien ik het rek zo het afgesteld het gehele frontje voor het paneel zou zitten waardoor een deel van de speler zelf iets buiten het frame steekt.
Ik zou er ook nog voor kunnen kiezen om het frame opnieuw te plaatsen aangezien het frame ook heel lelijk en slecht gelast is en dan zou ik beide nog kunnen doen, alleen een slot in drive is niet heel goed koop en heb geen zin om een extra 45 euro voor uit te geven, terwijl ik er al een heb (een normale dan).
Ik zou, als ik het rek opnieuw zou doen, er ook voor kunnen kiezen om het voor paneel vast te lijmen, want dan kan ik het rek heel makkelijk ook op het voor paneel lijmen en daarvoor gewoon wat rest aluminium gebruiken. Moet dan alleen nog uitvogelen hoe ik de 'open' knop van de speler ga doen en of ik een deurtje van aluminium voor de speler zou doen zoals hier te zien vanaf 0:43 want dan heb ge geen gezeik dat het frontje van de dvd la zelf in formaat varieert.

• [Remmes]
toch zou ik een cip aanvragen, je bent toch met een casemod in progress bezig en zal waarschijnlijk ook hier updates plaatsen

ja, daag.

Verwijderd

Ben ik de enige die bij het zien van deze kast flashbacks heeft naar Portal?
Afbeeldingslocatie: http://www.gameledge.com/skitch/Companion_Cube-20071016-095205.jpg
Strak kastje, dat wel :)

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-08 18:57
@Schpijker: Denk het wel ;)

Let met die magneten op dat ze mechanisch vrij zwak zijn. Je krijgt ze vrij makkelijk door midden. Als ze met een redelijke snelheid tegen een object aan komen kunnen ze nog wel is gaan breken / schilferen. Het gevolg van deeltjes op je moederbord hoef ik natuurlijk niet uit te leggen ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Nijn op 12-08-2010 08:37 ]

• kwinvdv
Portal is ook een geinige game, misschien dat ik daardoor ook onbewust ben door beïnvloed :P
@Nijn: zo snel breken ze denk ik ook weel niet. De 6mm bij 1mm zijn denk ik het breekbaarst, maar die zitten in het frame verlijmd en de 4mm bij 1,5mm zouden dan nog wel schade kunnen krijgen als ik een paneel te hard om het frame laat komen. Daar voor is wel redelijk wat kracht nodig, want heb nog 10 10mm bij 5mm magneten liggen en die leveren een kracht van 2,4kg. Want bij drie van deze is nu een klein stukje af doordat een staaf van deze 10 magneten in het midden los probeerde te krijgen door het te kantelen, waardoor alle aantrekkingskracht op een punt geconcentreerd werd, maar dat is dus wel aardig wat kilo's aan kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Oorprop
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-01-2020
kwinvdv schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 13:59:
[...]

dat zou wel wat zijn. Alleen een vraag: steekt een zo'n blindklinkmoer aan beide kanten van oppervlak uit, waar je ze in vast zet? Want dat wil ik het liefst niet, zodat de panelen wel strak tegen het frame vast gemaakt kunnen worden.

Edit: Ik heb even wat opgezocht en daar kan ik in ieder geval zien dat er maten zijn tot 3mm wat zeker wel klein genoeg is, alleen vraag ik mij wel af hoe erg deze nou uit steken, want als dit minder is als 1mm heb ik er niet zo'n heel erg probleem mee, weet iemand dit?

En zou het anders nog wat kunnen zijn om in plaats van moeren op het frame te lassen, deze er op te lijmen. Mits de magneten niet door gaan, want het is ook veel makkelijker en vetter als de panelen met magneetjes vast zitten, want dan hoef je niet eerst schroefjes los te draaien en zie je geen bouten aan de buitenkant van de kast.
Ik weet niet waar die gaten moeten komen ivm bereikbaarheid van de tang, maar als je de gaten voor de blindklinkmoeren gewoon door-en-door boort, dan klink je ze gewoon aan de binnenkant van het frame. Dan kun je vanuit de vlakke buitenkant inschroeven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
Ik heb de magneten binnen. Het is nu een kwestie van de gaten boren, het frame afwerken (lasnaden en bramen afwerken en opschuren) verven (wil denk ik twee componenten verf gaan gebruiken om krassen op het frame te voorkomen), magneten er op lijmen en dan is in ieder geval het frame klaar. Bij de voorplaat moet ik dan nog een gat maken voor de dvd speler, aan/uit (en reset) knop en de power en hdd LED.

En dan kan je nog zo ver gaan met de afwerking als je zelf wilt. Bijvoorbeeld zit er over te denken om de aluminium panelen te brushen, om zo ook de schade die er nu op zit, aan krasjes, weg te krijgen:
Afbeeldingslocatie: http://www.cpiindustries.com/Quickstart/ImageLib/BrushedAluminum.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:04
Brushed Aluminum vind ik inderdaad wel het mooiste.
Die krasjes op de vorige foto's vielen mij inderdaad ook op.

Succes verder!

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 10:46
Verwijderd schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 08:03:
Ben ik de enige die bij het zien van deze kast flashbacks heeft naar Portal?
[afbeelding]
Strak kastje, dat wel :)
Zo'n kastje bedoel je? ;)

Afbeeldingslocatie: http://images.bit-tech.net/content_images/2008/01/the_weighted_companion_pc/twcpc29.jpg
Bron

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hahahahaha! Awesome ;) Bedankt voor de link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
Wel een vette kast, alleen te veel thema voor mij, portal betekent niet zo veel voor mij :P
Maar zit nog met een dilemma met de dvd-speler, want ik kan voor een slimline gaan met eventueel ook nog slot-loading, maar ik kaan ook helemaal geen er in doen. Want ik gebruik het toch bijna nooit. Zou het eventueel ook nog binnen in de kast kunnen bouwen zodat ik een zijpaneel moet los halen wil ik het kunnen gebruiken, of het er alleen aan hangen als ik ooit een keer moet gebruiken. Want dan is de voorkant nog cleaner en dan kan ik het lelijk en slecht gelaste rek voor de 5,25" drive er gewoon uit slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:04
kwinvdv schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 15:36:
Wel een vette kast, alleen te veel thema voor mij, portal betekent niet zo veel voor mij :P
Maar zit nog met een dilemma met de dvd-speler, want ik kan voor een slimline gaan met eventueel ook nog slot-loading, maar ik kaan ook helemaal geen er in doen. Want ik gebruik het toch bijna nooit. Zou het eventueel ook nog binnen in de kast kunnen bouwen zodat ik een zijpaneel moet los halen wil ik het kunnen gebruiken, of het er alleen aan hangen als ik ooit een keer moet gebruiken. Want dan is de voorkant nog cleaner en dan kan ik het lelijk en slecht gelaste rek voor de 5,25" drive er gewoon uit slopen.
Een USB DVD drive is ook een optie. Die sluit je alleen aan als je hem nodig hebt. Die zijn ook erg betaalbaar tegenwoordig.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
Ik heb de huidige rek voor de dvd speler er uit gesloopt (ging erg makkelijk omdat het echt slecht gelast was) moet alleen nog de restjes nog weg vijlen.

Maar ik moet nog aan/uit en reset knop hebben. Ik heb nog wel een knop liggen, maar die is niet heel mooi en steekt te ver uit. Dus moet waarschijnlijk nog knoppen kopen, maar ik kreeg ook het idee dat in de knoppen leds zitten (bij de aan/uit knop de led gebruiken als power led en de reset knop led gebruiken voor de led van hdd gebruik) Weet iemand waar ik dit soort knoppen kan kopen en zo ja, waar. Het liefst ook in verschillende formaten zodat de power knop groter is als de reset.

Edit: heb al wel iets gevonden bij conrad waar is niet erg mooi, want wil een meer afgewerkte knop zo als deze of zou het ook nog mogelijk zijn om zelf een led er in te bouwen.

[ Voor 23% gewijzigd door kwinvdv op 14-08-2010 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Towser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-08 10:39

Towser

ondertitel

is dit misschien iets? beetje prijzig, maar ziet er wel strak uit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
Dur3x schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 17:40:
is dit misschien iets? beetje prijzig, maar ziet er wel strak uit....
Wel mooi afgewerkt, zou het eventueel ook kunnen om er een twee kleuren led in te zetten en de twee verschillende kleuren voor power en hdd te gebruiken en deze knop voor de reset te gebruiken.
Alleen zit ik wel een beetje met de prijs. Deze knoppen kunnen ook veel hogere voltage aan dan ik nodig heb en conrad is niet de goedkoopste. Kent misschien iemand nog een andere winkel waar ik dit soort dingen kan kopen?

Heb nog verder gezocht en heb ook goedkopere gevonden maar niet zo mooi afgewerkt.
En nog meer voor minder, wel minder mooi :(
Alleen vraag me wel af of ik door de verzend kosten (van uit buitenland) niet als nog duurder uit ben.

[ Voor 44% gewijzigd door kwinvdv op 14-08-2010 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
Ik kan ook dit doen:
Afbeeldingslocatie: http://www.performance-pcs.com/catalog/images/products/16mmSwitch_04.jpg
Met deze twee knoppen.
Moet dan wel uit Amerika komen, maar ben wel goedkoper uit dan bij conrad vanwege de wisselkoers, alleen duurt het misschien wel wat langer voor dat het er is.

Want als ik het bij conrad zou doen zou ik deze twee knoppen nemen.

[ Voor 26% gewijzigd door kwinvdv op 14-08-2010 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Towser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-08 10:39

Towser

ondertitel

dit lijkt me een heel stuk goedkoper....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
Dur3x schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 23:47:
dit lijkt me een heel stuk goedkoper....
Dan is echt veel goedkoper, alleen wel jammer als ik dan een grotere er bij wil nemen, dat die dan van rvs is terwijl de kleine vernikkeld is. Of ik moet voor een grotere knop gaan, dus i.p.v. 16mm een van 19mm die ook rvs is, alleen kost die weer veel meer, zelfs meer als de 25mm knop.
En het jammere is dat t.o.v. die dingen uit amerika ook de ene puntverlichting heeft en de andere ringverlichting, wat ik mooier vind.

[ Voor 10% gewijzigd door kwinvdv op 15-08-2010 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

klopt, heb t uiteindelijk niet gepost, die zijn erg goedkoop ja :) bij de conrad kosten die 15 piek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
Ik heb na lang zoeken ook nog een aantal winkels gevonden, waarvan deze beide knoppen had en het goedkoopste was. Alleen hebben deze zwarte ringen ipv metalen en om gerekend naar euro zou het volgens mij €23,77 kosten, in ieder geval lager dan die uit Amerika.
Pagina: 1