Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 17:02
Gisteren kreeg ik tijdens een potje bad company 2 ineens een soort vastloper. Het scherm ging uit en de pc bleef draainen maar reageerde niet meer op reset of powerbutton soft off.

Ik heb de volgende setup:

GA-EP45-UD3LR
Q9550 (stock)
2x2GB OCZ reaper
Intel 80GB SSD
Cooler Master Real Power M520
HD4850 512M (pricewatch: Asus EAH4850 TOP/HTDI/512MB)

Het spelen van een potje BF2 leverde nooit problemen op, maar hierbij heeft de graka het ook niet echt geweldig zwaar.

Omdat ik de porcessor 2dehands heb eerst die aan een test onderworpen (intelburntest) en dit leverde geen herhaling van de crash op.

Hierna furmark gedowload en deze laten draaien. Wat me gelijk al opviel is dat het pluizige geval heel geleidelijk ronddraaide met af en toe een hickup.

De temperaturen liepen langzaam op met een crash tot gevolg. Boosdoener gevonden lijkt me.

Laatst gelogde temperaturen everest vlak voor de crash:
GPU diode (DispIO) 96 °C
GPU diode (MemIO) 102 °C
GPU diode (shader) 102 °C
Snelheden:
GPU chip: 625MHz
GPU Mem: 991MHz

Idle temps nu:
GPU diode (DispIO) 52°C
GPU diode (MemIO) 56 °C
GPU diode (shader) 54°C
Snelheden:

Ik ga nu even een Arctic Cooling Accelero S1 rev.2 installeren en kijken of dat de resultaten verbeterd. Dit topic als naslag voor anderen maar ook om te informeren of dit inderdaad temperaturen zijn waarbij de hd4850 hoort / zou horen te crashen. Mocht het blijken dat de lagere temperaturen de boel stabiel blijft dan heb ik zelf mijn antwoorden al, maar aangezien dit een budget versie van de hd4850 betreft kan ik me ook maar zo voorstellen dat het een slechte kaart is, oid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:15

epic_gram

undercover moderator

heb je al gekeken of je stof in je koeler had/hebt zitten?

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Bij mijn HD4870X2 heb ik al voor de tweede maal de videokaart open moet maken vanwege de grote stof-ontwikkeling. Als je hem schoonmaakt en de cores opnieuw voorziet van MX-3 koelpasta, draait dat ding ook weer als een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Zo ver ik het me nog kan herinneren was er volgens mij een ATI rule die zei dat iedere temperatuur boven de 90°C danger zone was. 90°C en hoger is toch wel erg warm. Zoals epic_fail zei zou ik eens kijken of er veel stof in de koeler zit.

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 17:02
Stof was er inderdaad in de stockcooler ("glaciator"), het geheugen werd niet gekoeld met behulp van blokjes o.i.d. maar gewoon luchtstroom direct over de chips.

Met een compressor zojuist de boel schoon geblazen en voor de zekerheid toch maar de accelero erop gehangen. + actieve fanmodule. De stroom voor de fannetjes heb ik op een moederbord header gezet en deze draaid nu zo rond de 540 RPM.

Idle temps na installatie Accelero:
GPU diode (DispIO) 44°C
GPU diode (MemIO) 46°C
GPU diode (shader) 44°C
Snelheden:

Dat scheelt al 10 °C. Nu maar eens even stressen. Dan update ik deze post weer even.

UPDATE:

Stresstemps met de Accellero, na 13 minuten stressen met Furmark:
GPU diode (DispIO) 64 °C
GPU diode (MemIO) 70 °C
GPU diode (shader) 66 °C
Snelheden:

Das toch een hele verbetering :P Oh, en hij crashed niet ;)

[ Voor 18% gewijzigd door lredev op 08-08-2010 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orionpax
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-05-2024
Uhm. Ik heb zelf een 4870 HD X2. Sinds 2 dagen heb ik af en toe artifacts en meestal enkele seconden later einde signaal.

A) Heeft dit mogelijk met een te hoge temperatuur te maken?
B) Hoe controleer ik dit eventueel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:15

epic_gram

undercover moderator

orionpax schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 20:16:
Uhm. Ik heb zelf een 4870 HD X2. Sinds 2 dagen heb ik af en toe artifacts en meestal enkele seconden later einde signaal.

A) Heeft dit mogelijk met een te hoge temperatuur te maken?
B ) Hoe controleer ik dit eventueel?
die kans is groot, je kan kijken via rivatuner of speedfan. Je kan het in ieder geval ook in je ATI control panel bekijken.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
@iredev: Dat is inderdaad een verbetering ;) En tegen die temperaturen moet een videokaart echt kunnen :D

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orionpax
Na het opstarten is de temperatuur 49 graden om daarna bij normaal gebruik op te lopen naar 54 graden. (Dit lijkt mij al hoog)

Maar tijdens het gamen schiet hij in snel tempo omhoog. Morgen eerst maar eens de boel schoonmaken. Ik zag redelijk wat stof. Moet bekenen dat ik de afgelopen 1,5 jaar hier nog geen last van heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:20
Ik heb dit ook sinds paar dagen, wil je eens in mijn topic kijken?

Nvidia 9800gx2 wil "ineens" niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orionpax
Reeds gecontroleerd:
* Stof: Mijn pc kast was schoon en nu helemaal na schoonmaak.
* Temp:
  • Temp Normaal idle: 53C en 47C
  • Temp (FAN 100%): 37C en 37C
PC
4870HD X2
Coolermaster 700W voeding
Coolermaster kast ( model moet ik opzoeken) (2 fans)
AMD Phenom X4 940 BE
Scyth Mugen 1 Cooler

Software
* Catalyst 10.7

Situatie:
Beeldscherm slaat eerst vast. Dan gaat hij tussen verschillende bronnen switchen (scherm) Na een tijdje komt het vastgeslagen scherm weer terug. Vervolgens kan ik met Windows niets meer doen.

Iemand nog suggesties wat ik kan controleren?
Pagina: 1