Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djvoyager
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-01-2021
Hallo,

Sinds kort heb ik een probleem met een externe Packard Bell (Store & Save 3500) harde schijf, als ik de stroom erop zet dan draait die gewoon en lijkt alles het te doen. Maar als de USB-stekker in me PC wordt aangesloten, doet hij het niet meer.

Ik heb de harde schijf (een SATA Seagate Barracuda 7200.10) al uit de hoes gehaald en los in me PC gedaan, maar als ik me PC opstart krijg ik een melding met: "Fout tijdens het lade van besturingssysteem". Terwijl de harde schijf (SATA2) als slave ingesteld staat.

Graag hulp aub, staan hele belangrijke dingen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:11

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

djvoyager schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 13:25:
Sinds kort heb ik een probleem met een externe Packard Bell (Store & Save 3500) harde schijf, als ik de stroom erop zet dan draait die gewoon en lijkt alles het te doen. Maar als de USB-stekker in me PC wordt aangesloten, doet hij het niet meer.
Wat bedoel je precies met "hij doet het niet meer", stop de hardeschijf daadwerkelijk met draaien wanneer je de USB kabel aansluit aan een PC?
Ik heb de harde schijf (een SATA Seagate Barracuda 7200.10) al uit de hoes gehaald en los in me PC gedaan, maar als ik me PC opstart krijg ik een melding met: "Fout tijdens het lade van besturingssysteem". Terwijl de harde schijf (SATA2) als slave ingesteld staat.
Aller eerst S-ATA kent geen master en slave zoals P-ATA dat kent, dus een S-ATA als slave instellen gaat gewoon niet. Ik vermoed dat jij de boorvolgorde in het BIOS niet juist hebt staan. De hardeschijf waar de Windows installatie op staat zou boven aan moeten staan. Mochten er meerdere controllers op het moederbord aanwezig zijn, dan kan de volgorde van de controllers ook nog meespelen. Daar kan op dit moment weinig over gezegd worden aangezien je niet aangeeft wat voor systeem je hebt.

Als laatste een kleine opmerking je geeft aan dat de data erg belangrijk is. Ik neem aan dat je hier dan ook een backup van hebt of als de externe hardeschijf de backup bevat je elders nog het orgineel hebt staan. Als je een backup maakt van data betekend het dat je ten alle tijden de data op minimaal twee verschillende locaties op twee verschillende systemen of media hebt staan. Je hebt dan op het eene systeem of media het orgineel en op het andere systeem/media de backup.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• djvoyager
Wat bedoel je precies met "hij doet het niet meer", stop de hardeschijf daadwerkelijk met draaien wanneer je de USB kabel aansluit aan een PC?
Hiermee bedoel ik dat de hardeschijf wel blijft draaien, maar dat op het moment dat de USB kabel in de PC gaat, gaat hij een knipperlicht effect gegeven. Aan uit aan uit enzovoorts.
De hardeschijf waar de Windows installatie op staat zou boven aan moeten staan.
Dit heb ik gedaan, mijn hardeschijf (ook SATA) staat op 1, en de andere hardeschijf op 2.
Mochten er meerdere controllers op het moederbord aanwezig zijn, dan kan de volgorde van de controllers ook nog meespelen. Daar kan op dit moment weinig over gezegd worden aangezien je niet aangeeft wat voor systeem je hebt.
Mijn moederbord is van ECS, type is GeForce6100PM-M2 (link met eigenschappen: http://www.ecs.com.tw/ECS...oryID=1&MenuID=20&LanID=0)
Ik neem aan dat je hier dan ook een backup van hebt of als de externe hardeschijf de backup bevat je elders nog het orgineel hebt staan.
Nee dat niet, de externe hardeschijf waar alles op staat was de back-up schijf.
En op de computer stonden die bestanden niet.

Maar als u mij kan helpen met de gegeven informatie, graag een reactie.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Plug de schijf eens in nadat je OS gestart is. Dan kun je in elk geval gewoon booten, en gezien SATA hotpluggable is kan het geen kwaad (hooguit moet je in je devicemanager even laten zoeken naar nieuwe hardware).

Verder is het verstandig Thematopic: Backups eens door te nemen. Je hebt nu gewoon geen backup, en dat is niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djvoyager
Hallo mede-tweakers,

Het is een tijd geleden dat ik weer online ben geweest.
Maar het probleem met de harde schijf is opgelost.

Het probleem was de behuizing, wat ik nog steeds een beetje raar vind.
Alle data stond er ook nog op dus niks is kwijt geraakt.