[Licenties] Is dit legaal?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heey, ik heb hier een computer staan . Origineel stond er windows xp op. Toen kwam er een kennis van me moeder aan met een windows 7 cd die hij had gekocht voor goedkoop. ik zei al tegen hem dat het waarschijnlijk een neppe/illegale/trial versie was. Nouja mijn computer was het niet dus ik liet hem zijn gang gaan . nouja nu een tijdje later vraagt hij dus om die activerings code.

Ik heb nu dus 2 vragen:

Ik heb hier een computer met vista(de mijne) en die met de neppe windows 7. Ik heb een vriend met een windows xp cd. kan ik die in mijn comuter doen, instaleren en dan de productie code gebruiken van de computer met die windows 7 erop?

En,

Als dat niet kan/mag is er een manier om die windows 7 van die computer af te halen en weer origineel xp erop te krijgen? ik heb ook nog de 2 master cd's, weet niet of ik daar iets mee kan. Nogmaals ik heb de productie code nog van die windows xp, die staat nog op een sticker op de zijkant van die computer.

MVG,
Karim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 14:35
Stickers (de codes erop dus) mogen niet onderling worden uitgewisseld.
Dus nee.

Xp kan je denk ik gewoon installeren met de xp cd's.

[ Voor 7% gewijzigd door Erwinvz1 op 07-08-2010 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXcyle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 15:55
In principe maakt het niet uit of je CD legaal is of niet, zolang je maar een licentie stikker hebt voor die versie windows.

Houd er wel even rekening mee dat de meeste "ilegale" cd's van "windows XP Pro Corperate" zijn, en de stikker die je op de zijkant van je PC hebt vermoedelijk "Windows XP Home (of Pro) OEM" is, je moet dus zorgen dat je precies de zelfde versie krijgt als er op je stikker staat, anders accepteerd de installatie je serienummer niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:11

Haan

dotnetter

Ik snap sowieso niet wat je nu precies wil gaan doen :? Je hebt het over drie pc's (Vista, XP, 7), maar het is mij niet helemaal duidelijk wat je nu waar wil installeren en welke keys je wilt gebruiken.

En als antwoord op je laatste vraag: schijf formatteren en XP weer installeren. Zou in principe ook gewoon via de setup van XP moeten kunnen, al ben ik nooit van Windows 7 terug naar XP gegaan.

[ Voor 32% gewijzigd door Haan op 07-08-2010 15:07 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXcyle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 15:55
Haan schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 15:06:
Ik snap sowieso niet wat je nu precies wil gaan doen :? Je hebt het over drie pc's (Vista, XP, 7), maar het is mij niet helemaal duidelijk wat je nu waar wil installeren en welke keys je wilt gebruiken.

En als antwoord op je laatste vraag: schijf formatteren en XP weer installeren. Zou in principe ook gewoon via de setup van XP moeten kunnen, al ben ik nooit van Windows 7 terug naar XP gegaan.
2 pc's 1 met vista (niet relevant voor het hele verhaal) en 1 met XP die ge-upgrade is naar een illegale Windows 7 en een windows XP stikker op de zijkant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-09 20:26

epic_gram

undercover moderator

Hij heeft 2 computers,

1 waarop eerst windows vista stond, maar waar hij windows XP wil installeren van computer 2.
2 waarop xp stond, maar nu windows 7. en nu wil hij weten of hij XP op computer 1 kan installeren met de key van computer 2. Verder wil hij hem downgraden naar XP.

edit: ik snap het nu ook niet meer 8)7

edit2: ik begrijp het weer, en heb me verhaaltje aangepast. Maar je wilt dus 2 keer windows XP installeren van 1 licentie, en dat gaat niet. Je kan wel gewoon die windows 7 computer downgraden met de originele key, en op je eigen pc gewoon windows vista blijven gebruiken als die legaal is toch?

[ Voor 58% gewijzigd door epic_gram op 07-08-2010 15:16 ]

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-09 17:44
Verwijderd schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 15:00:
Toen kwam er een kennis van me moeder aan met een windows 7 cd die hij had gekocht voor goedkoop.
Hier ging het dus fout?
Hem bellen en het hem op laten lossen scheelt jouw al dit gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 15:00:
Ik heb hier een computer met vista(de mijne) en die met de neppe windows 7. Ik heb een vriend met een windows xp cd. kan ik die in mijn computer doen, installeren en dan de productie code gebruiken van de computer met die windows 7 erop?
Nee. Het is niet jouw licentie namelijk.
Als dat niet kan/mag is er een manier om die windows 7 van die computer af te halen en weer origineel xp erop te krijgen? ik heb ook nog de 2 master cd's, weet niet of ik daar iets mee kan. Nogmaals ik heb de productie code nog van die windows xp, die staat nog op een sticker op de zijkant van die computer.
Als je daar je Recovery CD's mee bedoelt: dat zou goed kunnen.
Ligt er wel aan of er ooit een recovery partitie is geweest, van HP weet ik dat de CD's bij bepaalde series ook zonder die recovery partitie werken.

Vervolgens kun je dan wel zelf een Upgrade licentie voor Windows 7 gebruiken om die XP installatie naar Windows 7 te brengen.
Uiteraard komt je XP licentie dan te vervallen, en is die code niet meer bruikbaar - anders was het geen upgrade geweest ;)

[ Voor 21% gewijzigd door alt-92 op 07-08-2010 15:20 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foetus_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-12-2024
De licentie op je kast is een OEM gebonden licentie voor die computer voor 1 bepaalde soort Windows. Kan gewoon terug gebruikt worden tijdens herinstallatie.
Downgraden van win7 naar xp (dus setup starten vanuit de windows 7 installatie) is niet ondersteund.

Paar opties :

1/ die 2 cd'tjes waar je over praat zijn meer dan waarschijnlijk de recovery / herinstallatie schijfjes. Hiermee kun je je computer weer tot de begin staat brengen. Is die computer bv. al 3 jaar oud, dan inderdaad een Windows die 3 jaar oude applicaties zal hebben en updates missen. Gemakkelijkste optie indien beperkte kennis. Zal ook al OEM geactiveerd worden tijdens installatie. Gewoon starten van cd1 en stapjes volgen. Opgelet, al je data zal verloren zijn. Dus vergeet geen eventuele back-ups.

2/ je stapt de eerste de beste computerwinkel binnen en vraagt of je een copy'tje zou mogen hebben van een OEM en retail windows XP Home CD*(of pro, vermoed dat het wel een Home licentie zal zijn). Leg uit dat je zelf een legale code hebt, maar geen medium om te installeren. Deze installeer je dan en activeer je met jouw code. Vereist iets meer kennis betreffende drivers en eventuele sata drivers laden tijdens setup. Genoeg uitleg te vinden indien je wat rondneust en op de support site van je fabrikant van de pc of onderdelen.

3/ Je koopt een legale win7 licentie en activeert de huidige installatie. Aangezien die kennis waarschijnlijk iets a la Pro, Ultimate of Enterprise zal geïnstalleerd hebben, kostelijk en verloren geld.

4/ Breng hem ergens binnen waar ze wel weten wat ze doen, en betaal 40 Euro om het eens goed te laten installeren. Presenteer de rekening aan de kennis :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

alt-92 schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 15:16:
Nee. Het is niet jouw licentie namelijk.
Kan je niet zeggen dat je een mobo wissel hebt gedaan?

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
epic_fail schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 15:18:
[...]

Nee daar gaat het niet om in dit geval.
HIj wilt een licentie gebruiken op een machine die er niet bij hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

epic_fail schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 15:18:
[...]

Je kan zoveel zeggen. Waar gaat het nu om, dat we de TS alsnog de gelegenheid gaan geven de boel te flessen terwijl hij hier vraagt hoe ie het netjes kan doen?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Maar zolang de TS zijn windows XP op maar één computer heeft geïnstalleerd is er toch niets illegaals aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
epic_fail schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 15:27:
Maar zolang de TS zijn windows XP op maar één computer heeft geïnstalleerd is er toch niets illegaals aan?
Als het maar de computer is waar de oem licentie op gekocht is.
Oem licenties krijg je daarom korting, mag je dus niet herbruiken op ander system.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

^^ Met is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Erwinvz1 schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 15:30:
[...]

Als het maar de computer is waar de oem licentie op gekocht is.
Oem licenties krijg je daarom korting, mag je dus niet herbruiken op ander system.
en mag het dan wel met een retail versie? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oke hier ben ik weer. :)

Wat is dus wou doen was die computer met die windows 7 wegdoen, die code die erbij hoort op mijn eigen computer te gebruiken, ik heb nu op de mijne een legale vista maar die specs zijn niet zo super dus ik had het idee dat hij beter draait met XP. Nou dat verhaal gaat dus niet door.

Maar is er iemand hier die me dus kan uiteggen hoe ik die computer met windows 7 kan downgrade naar XP weer. ik heb dus de legale productie code van die XP en de recovery/master CD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
epic_fail schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 15:37:
[...]

ja 3x en daarna mag je weer een nieuwe kopen :) "geloof ik"
Verwijderd schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 15:39:
oke hier ben ik weer. :)

Wat is dus wou doen was die computer met die windows 7 wegdoen, die code die erbij hoort op mijn eigen computer te gebruiken, ik heb nu op de mijne een legale vista maar die specs zijn niet zo super dus ik had het idee dat hij beter draait met XP. Nou dat verhaal gaat dus niet door.

Maar is er iemand hier die me dus kan uiteggen hoe ik die computer met windows 7 kan downgrade naar XP weer. ik heb dus de legale productie code van die XP en de recovery/master CD's.
Niet, gewoon helemaal opnieuw installeren met de master cd's nadeel is wel je alles kwijt bent.
Maar je kan wel eerst alles backuppen door dus je hdd eruit te halen en even alles te backuppen naar je andere pc ;)

[ Voor 66% gewijzigd door Mektheb op 07-08-2010 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
[...]

en mag het dan wel met een retail versie?
Ja.
Daarom is die zo duur.

Een oem licentie hoor je support te krijgen van je systeembouwer voor 1windows versie op 1 bepaalde configruatie.
Je mag dus eigenlijk niet 2 of meer verschillende oem versies van windows hebben op 1 systeem
Bijvoorbeeld Xp, vista en windows 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DivxLover
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-09 08:29
[...]

Ja.
Mektheb schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 15:40:
[...]

ja 3x en daarna mag je weer een nieuwe kopen :) "geloof ik"

[...]
Dat is volgens mij een broodje aap.

[ Voor 41% gewijzigd door DivxLover op 07-08-2010 15:43 ]

Als het niet kan zoals het moet....dan maar niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:45

MsG

Forumzwerver

Weet je zeker dat het wel een rare licentie is? Als je Windows 7 upgrade kaal installeert krijg je ook gezeur met activeren.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Verwijderd schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 15:39:
Windows 7 eraf gewoon helemaal afhalen, windows xp er weer op denk ik.

en bedankt voor de uitleg over retail en oem licencies hierboven. d:)b

[ Voor 11% gewijzigd door epic_gram op 07-08-2010 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

MsG schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 15:42:
Als je Windows 7 upgrade kaal installeert krijg je ook gezeur met activeren.
Niet iets wat niet met een telefonische activatie te verhelpen is.
Gewoon even
slui 4
intikken en de wizard doorlopen :)

[ Voor 43% gewijzigd door alt-92 op 07-08-2010 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
DivxLover schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 15:42:
[...]

Ja.

[...]

Dat is volgens mij een broodje aap.
Kan maar heb het toch wel is gehad dat licentie's niet meer geaccepteerd werden, en je moeilijk moest doen met bellen voor ze pas werkte.

Maar verder het kan daarom zei ik ook "geloof ik "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erwinvz1 schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 15:40:
[...]

Ja.
Daarom is die zo duur.

Een oem licentie hoor je support te krijgen van je systeembouwer voor 1windows versie op 1 bepaalde configruatie.
Je mag dus eigenlijk niet 2 of meer verschillende oem versies van windows hebben op 1 systeem
Bijvoorbeeld Xp, vista en windows 7
Hoe zit dat eigenlijk met die configuratie , is dat gekoppeld aan de behuizing plus interne hardware .
Maar als dan alle interne hardware kapot gaat , en alles op de behuizing na vernieuwd wordt is het nog dezelfde sticker die er hangt met een hele nieuwe binnekant .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Fijn dat die sticker er dan nog opzit, maar bij de installatie wordt een hash gegenereerd van de aanwezige hardware. Daarmee activeer je dan.
Andere hardware maakt die hash ongeldig.

Als we het gaan hebben over licenties is de hardware (dus niet de kast want die heeft geen serienummer doorgaans) waar jij die OEM licentie bij hebt aangeschaft niet meer aanwezig, en is je gebruikersrecht onder die voorwaarden daardoor ook komen te vervallen.

[ Voor 7% gewijzigd door alt-92 op 07-08-2010 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03:38
alt-92 schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 23:19:
Fijn dat die sticker er dan nog opzit, maar bij de installatie wordt een hash gegenereerd van de aanwezige hardware. Daarmee activeer je dan.

Als we het gaan hebben over licenties is de hardware (dus niet de kast want die heeft geen serienummer doorgaans) waar jij die OEM licentie bij hebt aangeschaft niet meer aanwezig, en is je gebruikersrecht onder die voorwaarden daardoor ook komen te vervallen.
Uhm die hash kan ik niet geheel rijmen. Even een stel dat:
Simpele pc van 8 jaar geleden, sec gebruik Word&Internet. Processor is kapot en nu zet ik er een simpel nieuw moederbord in met bijbehorende processor. Processor voor oude socket is natuurlijk niet meer te koop.
Uitgaande van jouw verhaal is de hash verandert (ander mobo) en zou ik dus ook een nieuwe windows licentie moeten kopen?
Beetje raar naar mijn mening. Als ik eenmaal een rijbewijs heb hoef ik het toch ook niet opnieuw te halen als ik mijn versnellingsbak laat vervangen?
Misschien beetje zwart/wit maar wil de argumentatie wel eens horen.

[ Voor 3% gewijzigd door significant op 07-08-2010 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:26
Je mag bij een oem installatie een aantal onderdelen vervangen zonder dat die opnieuw geactiveerd dient te worden. Alle onderdelen hebben hierbij een andere waarde waarbij het moederbord het zwaarste weegt. Je kunt dus bijvoorbeeld 2 harde schijven erbij zetten, 1 keer de videokaart enz. Na het vervangen van het moederbord dien je opnieuw te activeren en bij oem mag je 1 keer opnieuw activeren.

Edit: als je 2 keer probeert te activeren krijg je inderdaad de melding dat je windows opnieuw dient aan te schaffen.

[ Voor 13% gewijzigd door DutchKel op 07-08-2010 23:40 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 23:47

Bolletje

Moderator Harde Waren
alt-92 schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 23:19:
Uhu, ik ben dit al eens tegen gekomen tijdens het repareren van een oude PC. Hij zegt dan dat de key niet overeenkomt met het gebruikte OS ofzo.
Hmm, dat is wel zuur ja. Ik heb hier nog een PC staan die kapot is gegaan omdat die S478-borden niet zo heel goed waren. Dat was van een barebone (dus alleen het moederbord heeft dan een hash-mogelijkheid).

Betekent dat nu, door het kapot gaan van het moederbord, dat de hele licentie niet meer gebruikt kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Bolletje92 schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 23:47:
[...]

Uhu, ik ben dit al eens tegen gekomen tijdens het repareren van een oude PC. Hij zegt dan dat de key niet overeenkomt met het gebruikte OS ofzo.

[...]

Hmm, dat is wel zuur ja. Ik heb hier nog een PC staan die kapot is gegaan omdat die S478-borden niet zo heel goed waren. Dat was van een barebone (dus alleen het moederbord heeft dan een hash-mogelijkheid).

Betekent dat nu, door het kapot gaan van het moederbord, dat de hele licentie niet meer gebruikt kan worden?
die mogelijkheid is er :).
maar uit mijn ervaring blijkt dat als je hem niet automatisch kan activieren je het vaak via het automatisch telefoon systeem nog kan doen en dat werkt vaak weer wel.

Maar ook dat is na eeen X aantal keer geblokkeerd, heb ook regelmatig gehad met windows licentie OEM uit de box dat ze niet geaccepteerd werden :).
"installeerd zo'n 25 / 50 pc's per week van klanten of nieuw"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

kfaessen schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 23:38:
Edit: als je 2 keer probeert te activeren krijg je inderdaad de melding dat je windows opnieuw dient aan te schaffen.
Ook als je op hetzelfde moederbord zit? De pc van mijn ouders is namelijk gecrashed, en aangezien de windows installatie redelijk brak was ben ik van plan om hem helemaal opnieuw te installeren. Er zat geen recovery CD bij, dus ik heb gewoon de OEM CD van bittorrent gehaald, en die wil ik gebruiken met de licencie van die pc. Dat moet toch gewoon kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Bolletje92 schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 23:47:

Dat is het nadeel van de goedkopere OEM licentie ja. Dan ben je afhankelijk van de coulance die voor telefonische activering gegeven wordt.
epic_fail schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 09:05:
[...]

Ook als je op hetzelfde moederbord zit? De pc van mijn ouders is namelijk gecrashed, en aangezien de windows installatie redelijk brak was ben ik van plan om hem helemaal opnieuw te installeren. Er zat geen recovery CD bij, dus ik heb gewoon de OEM CD van bittorrent gehaald, en die wil ik gebruiken met de licencie van die pc. Dat moet toch gewoon kunnen?
Dat ligt er ook nog eens aan of er een check in zit of er wel een vendor-supplied image wordt gebruikt. SLIC of SLP licenties die grote OEMs gebruiken zijn nóg goedkoper verhoudingsgewijs.

[ Voor 34% gewijzigd door alt-92 op 08-08-2010 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zitten te googlen om te ontdekken wat er gebeurd als je betrapt bent op illegaal W7 gebruik. De buroblad wordt dan zwart en je krijgt meldingen rechtsonder en je mist optionele updates (kritieke updates worden wel gedownt) maar verder niks? En nee, ik heb zelf geen illegale W7 maar zoek dit uit voor een vriend.

Ik las gewoon ergens een keer dat W7 na 3 maanden zichzelf uitschakelt en niet meer aangaat maar misschien ging dit over W7 RC na het verlopen van de proeftijd? Dit geldt niet voor de normale W7 v7600 builds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Er is een 90 dagen trial van Windows 7 Enterprise, en zonder activering kun je door een 'slmgr -rearm' tot maximaal drie maanden een installatie gebruiken (ligt eraan of het een OEM of Retail versie is - soms heb je maar een paar dagen).

Misschien dat daar het gerucht vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke en hoe is het situatie met een illegale W7 installatie? Buroblad op zwart en meldingen overal dat het illegaal is en optionele updates niet kunnen installeren. Meer niet? PC blijft voor altijd zo doorwerken? In dat geval zou het hem niet echt kunnen boeien of zelfs overhalen om een legale te kopen. Ik vind dat Microsoft na 3 maanden de installatie corrupt zou moeten maken.

Dan pas gaan mensen stappen ondernemen om een legale aan te schaffen?
Pagina: 1