Beste Tweakers,
Ik zit met een probleem met een PC die helemaal niet op wil starten. Ten eerste wil ik zeggen dat ik Hangen- en opstartproblemen al heb doorgenomen.
Daar kwam uit dat het moederbord waarschijnlijk 'gaar' was.
Systeemspecificaties
Moederbord: Asus P4S800-MX
CPU: P4 3,0GHz
RAM: 2 *512MB PC3200 Kingston
Voeding: FSP 250W (FSP250-60ATV)
Videokaart: Asus 4200Ti 64MB AGP 4x en Sis Onboard
Hardeschijf: Samsung 40GB
1 Floppydrive + 1 DVD-speler
De situatie
Vorige week had ik even op deze PC Trackmania Nations gespeeld (race-spel, niet heel erg zwaar). Dat ging allemaal goed en ik had ook al eerder het spel op die PC gespeeld voor een veel langere tijd. Alles ging goed en vervolgens heb ik de PC zoals het hoort afgesloten (Windows XP -> Afsluiten
)
De volgende morgen zei een familielid dat de computer het niet meer deed. Ik dus kijken en het bleek dat er een 'No Signal' werd weergegeven op het beeldscherm. De fans en de Power LED waren daarentegen wel aan.
Ik schroefde de behuizing open en zag dat de videokaart fan (4200Ti) niet draaide. Het eerste wat in me opkwam was dus dat de videokaart kapot was. Toen wilde ik de PC afsluiten met ~5 seconden de power-switch indrukken, maar dit werkte niet. Toen heb ik maar de schakelaar achterop de PC gebruikt; toen de videokaart eruit gehaald en de VGA-kabel op de onboard videokaart aangesloten. Wederom geen signaal :\
Toen heb ik het een en ander geprobeerd:
Wat ik al heb geprobeerd
- CMOS gecleared (zowel met Jumpers, als met de CMOS batterij eruit halen)
- PC dag van netspanning af
- Ander stopcontact
- Gekeken naar bolle/lekkende condensatoren: geen gevonden
- Monitor op een andere PC getest: werkt naar behoren
- Andere voeding : werkt ook niet
- Opstarten zonder toetsenbord/muis aangesloten
- Opstarten zonder P4 stekker: nu kan je de PC wel uitschakelen met de aan/uit-schakelaar 5 seconden in houden
- Opstarten zonder DVD-speler, hardeschijf en floppy: werkt ook niet
- Opstarten met één geheugenmodule (allebei de sloten, allebei de modules geprobeerd): werkt ook niet
- Opstarten met geen geheugenmodules: werkt ook niet (zelfs geen piep dus)
- Geheugenmodules omgewisseld
- Andere monitor gebruikt
- Videokaart (4200 Ti) in een andere PC gebruikt: geeft daar wel een signaal maar de fan draait nog steeds niet
- Andere videokaart in de PC gestopt (MX400): nog steeds geen signaal
- Kijken of NB en CPU nog warm worden: die worden nog warm.
Ik heb de pc toen een tijdje laten liggen. Vandaag heb ik hem weer bekeken en wat veranderingen gedaan. Zo heb ik opgestart zonder RAM waarna ik opeens wel beepcodes kreeg: 1 lang 1 kort, daarna viel die uit. Bij een reboot deed die opeens 1 lang 2 kort.
En toen deed die opeens geen beepcodes meer, maar de fans bleven nog wel draaien.
Na nog een paar keer testen bleef die in een rebootcyclus zitten (als ik de aan/uit-schakelaar inhield), waarna de fans steeds aan en uit gingen.
De stage waar ik nu ben is dat hij bij het aanzetten de fans heel even draaien en dat hij daarna weer uitvalt.
Ik kan dus niet het een bepaalde situatie dupliceren, zo vreemd is het.
Een ander moederbord die de P4 3,0GHz aan kan heb ik zo snel niet voorhanden.
Mijn gedachte
Zoals te zien heb ik het een en ander al geprobeerd. Het kan misschien wazig overkomen, en dat klopt; dat is de situatie ook voor mij
. Naar mijn weten is het moederbord niet helemaal meer in orde, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Ik ben er nu een beetje moedeloos van geworden
Ik hoop dat jullie me misschien nog op ideeën brengen.
Bij voorbaat dank.
Ik zit met een probleem met een PC die helemaal niet op wil starten. Ten eerste wil ik zeggen dat ik Hangen- en opstartproblemen al heb doorgenomen.
Systeemspecificaties
Moederbord: Asus P4S800-MX
CPU: P4 3,0GHz
RAM: 2 *512MB PC3200 Kingston
Voeding: FSP 250W (FSP250-60ATV)
Videokaart: Asus 4200Ti 64MB AGP 4x en Sis Onboard
Hardeschijf: Samsung 40GB
1 Floppydrive + 1 DVD-speler
De situatie
Vorige week had ik even op deze PC Trackmania Nations gespeeld (race-spel, niet heel erg zwaar). Dat ging allemaal goed en ik had ook al eerder het spel op die PC gespeeld voor een veel langere tijd. Alles ging goed en vervolgens heb ik de PC zoals het hoort afgesloten (Windows XP -> Afsluiten
De volgende morgen zei een familielid dat de computer het niet meer deed. Ik dus kijken en het bleek dat er een 'No Signal' werd weergegeven op het beeldscherm. De fans en de Power LED waren daarentegen wel aan.
Ik schroefde de behuizing open en zag dat de videokaart fan (4200Ti) niet draaide. Het eerste wat in me opkwam was dus dat de videokaart kapot was. Toen wilde ik de PC afsluiten met ~5 seconden de power-switch indrukken, maar dit werkte niet. Toen heb ik maar de schakelaar achterop de PC gebruikt; toen de videokaart eruit gehaald en de VGA-kabel op de onboard videokaart aangesloten. Wederom geen signaal :\
Toen heb ik het een en ander geprobeerd:
Wat ik al heb geprobeerd
- CMOS gecleared (zowel met Jumpers, als met de CMOS batterij eruit halen)
- PC dag van netspanning af
- Ander stopcontact
- Gekeken naar bolle/lekkende condensatoren: geen gevonden
- Monitor op een andere PC getest: werkt naar behoren
- Andere voeding : werkt ook niet
- Opstarten zonder toetsenbord/muis aangesloten
- Opstarten zonder P4 stekker: nu kan je de PC wel uitschakelen met de aan/uit-schakelaar 5 seconden in houden
- Opstarten zonder DVD-speler, hardeschijf en floppy: werkt ook niet
- Opstarten met één geheugenmodule (allebei de sloten, allebei de modules geprobeerd): werkt ook niet
- Opstarten met geen geheugenmodules: werkt ook niet (zelfs geen piep dus)
- Geheugenmodules omgewisseld
- Andere monitor gebruikt
- Videokaart (4200 Ti) in een andere PC gebruikt: geeft daar wel een signaal maar de fan draait nog steeds niet
- Andere videokaart in de PC gestopt (MX400): nog steeds geen signaal
- Kijken of NB en CPU nog warm worden: die worden nog warm.
Ik heb de pc toen een tijdje laten liggen. Vandaag heb ik hem weer bekeken en wat veranderingen gedaan. Zo heb ik opgestart zonder RAM waarna ik opeens wel beepcodes kreeg: 1 lang 1 kort, daarna viel die uit. Bij een reboot deed die opeens 1 lang 2 kort.
En toen deed die opeens geen beepcodes meer, maar de fans bleven nog wel draaien.
Na nog een paar keer testen bleef die in een rebootcyclus zitten (als ik de aan/uit-schakelaar inhield), waarna de fans steeds aan en uit gingen.
De stage waar ik nu ben is dat hij bij het aanzetten de fans heel even draaien en dat hij daarna weer uitvalt.
Ik kan dus niet het een bepaalde situatie dupliceren, zo vreemd is het.
Een ander moederbord die de P4 3,0GHz aan kan heb ik zo snel niet voorhanden.
Mijn gedachte
Zoals te zien heb ik het een en ander al geprobeerd. Het kan misschien wazig overkomen, en dat klopt; dat is de situatie ook voor mij
Ik ben er nu een beetje moedeloos van geworden
Ik hoop dat jullie me misschien nog op ideeën brengen.
Bij voorbaat dank.