Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-09 23:47

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zit met een probleem met een PC die helemaal niet op wil starten. Ten eerste wil ik zeggen dat ik Hangen- en opstartproblemen al heb doorgenomen. :) Daar kwam uit dat het moederbord waarschijnlijk 'gaar' was.

Systeemspecificaties
Moederbord: Asus P4S800-MX
CPU: P4 3,0GHz
RAM: 2 *512MB PC3200 Kingston
Voeding: FSP 250W (FSP250-60ATV)
Videokaart: Asus 4200Ti 64MB AGP 4x en Sis Onboard
Hardeschijf: Samsung 40GB
1 Floppydrive + 1 DVD-speler

De situatie
Vorige week had ik even op deze PC Trackmania Nations gespeeld (race-spel, niet heel erg zwaar). Dat ging allemaal goed en ik had ook al eerder het spel op die PC gespeeld voor een veel langere tijd. Alles ging goed en vervolgens heb ik de PC zoals het hoort afgesloten (Windows XP -> Afsluiten :p)
De volgende morgen zei een familielid dat de computer het niet meer deed. Ik dus kijken en het bleek dat er een 'No Signal' werd weergegeven op het beeldscherm. De fans en de Power LED waren daarentegen wel aan.

Ik schroefde de behuizing open en zag dat de videokaart fan (4200Ti) niet draaide. Het eerste wat in me opkwam was dus dat de videokaart kapot was. Toen wilde ik de PC afsluiten met ~5 seconden de power-switch indrukken, maar dit werkte niet. Toen heb ik maar de schakelaar achterop de PC gebruikt; toen de videokaart eruit gehaald en de VGA-kabel op de onboard videokaart aangesloten. Wederom geen signaal :\

Toen heb ik het een en ander geprobeerd:

Wat ik al heb geprobeerd

- CMOS gecleared (zowel met Jumpers, als met de CMOS batterij eruit halen)
- PC dag van netspanning af
- Ander stopcontact
- Gekeken naar bolle/lekkende condensatoren: geen gevonden
- Monitor op een andere PC getest: werkt naar behoren
- Andere voeding : werkt ook niet
- Opstarten zonder toetsenbord/muis aangesloten
- Opstarten zonder P4 stekker: nu kan je de PC wel uitschakelen met de aan/uit-schakelaar 5 seconden in houden
- Opstarten zonder DVD-speler, hardeschijf en floppy: werkt ook niet
- Opstarten met één geheugenmodule (allebei de sloten, allebei de modules geprobeerd): werkt ook niet
- Opstarten met geen geheugenmodules: werkt ook niet (zelfs geen piep dus)
- Geheugenmodules omgewisseld
- Andere monitor gebruikt
- Videokaart (4200 Ti) in een andere PC gebruikt: geeft daar wel een signaal maar de fan draait nog steeds niet
- Andere videokaart in de PC gestopt (MX400): nog steeds geen signaal
- Kijken of NB en CPU nog warm worden: die worden nog warm.

Ik heb de pc toen een tijdje laten liggen. Vandaag heb ik hem weer bekeken en wat veranderingen gedaan. Zo heb ik opgestart zonder RAM waarna ik opeens wel beepcodes kreeg: 1 lang 1 kort, daarna viel die uit. Bij een reboot deed die opeens 1 lang 2 kort. :s
En toen deed die opeens geen beepcodes meer, maar de fans bleven nog wel draaien.
Na nog een paar keer testen bleef die in een rebootcyclus zitten (als ik de aan/uit-schakelaar inhield), waarna de fans steeds aan en uit gingen.

De stage waar ik nu ben is dat hij bij het aanzetten de fans heel even draaien en dat hij daarna weer uitvalt.

Ik kan dus niet het een bepaalde situatie dupliceren, zo vreemd is het.

Een ander moederbord die de P4 3,0GHz aan kan heb ik zo snel niet voorhanden.

Mijn gedachte
Zoals te zien heb ik het een en ander al geprobeerd. Het kan misschien wazig overkomen, en dat klopt; dat is de situatie ook voor mij :p. Naar mijn weten is het moederbord niet helemaal meer in orde, maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Ik ben er nu een beetje moedeloos van geworden ;(

Ik hoop dat jullie me misschien nog op ideeën brengen.

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Denk dat je twee verschillende problemen hebt:

1) VGA fan doet het niet. VGA gelukkig niet overleden daaraan.
2) iets anders, wat je hele systeem onderuithaalt.

1 kun je met andere fan (of flinke passieve heatsink) prima oplossen.

2 heb je al veel gedaan. Eea wijst sterk richting mobo of CPU, maar belangrijke stap die je niet gedaan hebt is mobo uit kast halen en op niet-geleidend ondergrond proberen te booten. Het zou zomaar kortsluiting ergens kunnen zijn. Verder heb je met andere voeding getest, maar je geeft niet aan welke dan exact. De huidige 250W voeding is aan de krappe kant voor een ranzige heethoofd als de P4 Prescott die je daar hebt al is FSP wel een van de betere merken, als de andere voeding nog minder vermogen heeft, zou het dat wel eens niet kunnen trekken, waardoor je voeding niet uitgesloten hebt. Sowieso: niet per ongeluk de P4 (12V) stekker vergeten bij het testen met andere voeding? Dan doet hij ook weinig.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
dion_b schreef op zondag 21 februari 2010 @ 18:54:
Denk dat je twee verschillende problemen hebt:

1) VGA fan doet het niet. VGA gelukkig niet overleden daaraan.

1 kun je met andere fan (of flinke passieve heatsink) prima oplossen.
Uhu, maar hij wordt ook niet warm. .
2 heb je al veel gedaan. Eea wijst sterk richting mobo of CPU, maar belangrijke stap die je niet gedaan hebt is mobo uit kast halen en op niet-geleidend ondergrond proberen te booten. Het zou zomaar kortsluiting ergens kunnen zijn.
Zal ik nu gelijk doen.
Verder heb je met andere voeding getest, maar je geeft niet aan welke dan exact. De huidige 250W voeding is aan de krappe kant voor een ranzige heethoofd als de P4 Prescott die je daar hebt al is FSP wel een van de betere merken, als de andere voeding nog minder vermogen heeft, zou het dat wel eens niet kunnen trekken, waardoor je voeding niet uitgesloten hebt.
Een Corsair CX400W, een 400W voeding. Volgens mij is dat wel voldoende.

Ik heb ook nog een andere X-gear 400W voeding gebruikt; zelfde verhaal.
Sowieso: niet per ongeluk de P4 (12V) stekker vergeten bij het testen met andere voeding? Dan doet hij ook weinig.
Nee, ik heb zowel getest met én zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Bolletje92 schreef op zondag 21 februari 2010 @ 18:56:
[...]

Uhu, maar hij wordt ook niet warm. .

[...]

Zal ik nu gelijk doen.

[...]

Een Corsair CX400W, een 400W voeding. Volgens mij is dat wel voldoende.

Ik heb ook nog een andere X-gear 400W voeding gebruikt; zelfde verhaal.

[...]

Nee, ik heb zowel getest met én zonder.
Klinkt als een overleden moederbord,aan dat p4 stekker verhaal te horen...

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Ik heb het moederbord nu getest op mijn bed en het blijft nog steeds hetzelfde.

Hij gaat even aan en dan valt hij weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een optie is om te proberen wat er gebeurt met een ander moederbord.

Dit moederbord kost 54 euro exclusief BTW en 64,26 inclusief BTW.

http://softhair.nl/?page_id=19

of 51,48 euro

http://www.officemasters.nl/en-us/dept_40.html

of bieden met een vraagprijs van 49 euro:

http://www.speurders.nl/o...-moederbord-58278227.html

Voor een soortgelijke computer wordt 129 euro gevraagd.

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/2py4zec.jpg

http://www.gebruiktesyste...1024MB-COMBO-XP-/110.html

[ Voor 124% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2010 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2010 @ 19:26:
Een optie is om te proberen wat er gebeurt met een tweedehands moederbord.

http://www.marktplaats.nl...-0-moederbord-driver.html
Dat is volgens mij alleen de Driver-CD.
Voor een soortgelijke computer wordt op internet 109 euro gevraagd.

http://www.gebruiktesyste...1024MB-COMBO-XP-/109.html

[afbeelding]
Uhu, ik heb ook dezelde behuizing.

Het was een Barebone; Vintage nog iets heet die. 109 euro ga ik er echt niet aan uit geven though :P

Ik denk dat ik dan beter de processor en RAM kan verkopen en daar iets nieuws van halen; een upgrade-setje.

Ik ga eens even kijken wat het nog oplevert (Terw_Dan :P)

[ Voor 6% gewijzigd door Bolletje op 21-02-2010 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gelijk heb je. Je zou met een geleend moederbord nog kunnen achterhalen of het mobo of CPU is, maar ik zou er zeker geen geld aan uitgeven om dat te kunnen testen, en al wist je welke het was, het blijft 'oude meuk".

Bedenk dat je ws een ander uATX bord in die kast kunt stoppen, en zolang je een beetje oplet met stroomverbruik (geen monsterGPU of CPU) kun je prima een goedkope dualcore Athlon (II) en GPUtje erin stoppen voor niet teveel geld.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
dion_b schreef op zondag 21 februari 2010 @ 20:04:
Gelijk heb je. Je zou met een geleend moederbord nog kunnen achterhalen of het mobo of CPU is, maar ik zou er zeker geen geld aan uitgeven om dat te kunnen testen, en al wist je welke het was, het blijft 'oude meuk".

Bedenk dat je ws een ander uATX bord in die kast kunt stoppen, en zolang je een beetje oplet met stroomverbruik (geen monsterGPU of CPU) kun je prima een goedkope dualcore Athlon (II) en GPUtje erin stoppen voor niet teveel geld.
Uhu, dat was ik ook precies van plan. Ik had toen eens een keer een energieverbruikmeter achter dit ding gehangen en volgens mij verbruikte hij 120W idle en 150W stressed; dat is echt heel veel.

Het RAM kan ik misschien nog wel kwijt in andere PC's hier en de processor brengt volgens mij nog wel iets op. Is één van de betere S478's (1MB cache, 800 MHz FSB en HT).

Dan haal ik gewoon een AMD setje (785G, met een X2), maar ik heb hier ook nog een G31 bordje liggen met E5200. Ik zit alleen met het probleem dat zowel de DVD-speler als de hardeschijf PATA zijn. En de afstand is te groot voor de IDE-kabel. Wordt dus of één SATA-schijf of een SATA-DVD-speler.

Belangrijker is echter zaak dat de persoon in kwestie gaat betalen (ofja, mijn ouders), want ik ga niet alles voorschieten en gratis weggeven :P

Ik wil jullie bedanken voor de reacties tot dusver. :)
Pagina: 1