Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Een voedingsprobleem ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een raar probleem.

Ik ben voor mijn zwager een nieuw systeem aan het bouwen. Nadat dit gedaan
was startte het systeem heel even op (fan spinnen en lichtjes gaan aan en
daarna alles weer uit) Na een paar seconden weer hetzelfde enz enz.

Het betreft een voeding Zalman Zm600HP welke ik ook in mijn eigen systeem
heb zitten (ook zelfgebouwd). Mijn voeding uit mijn systeem gehaald en in
het nieuwe systeem geplaatst.

Het nieuwe systeem start nu in 1 keer op geen probleem. Mijn eerste gedachte
was dus: voeding DOA. Rma voor voeding gedaan en een nieuwe gehad.

Vandaag weer de nieuwe voeding ingebouwd en EXACT hetzelfde probleem.
Vervolgens de weigerende voeding in mijn systeem geplaatst en mijn voeding
in het nieuwe systeem en:

ALLES WERKT !

Ik snap er niets van. 2 Identieke voedingen (1 weliswaar 1.5 jaar oud, de
andere nieuw)

Het asus moederbord heeft een power on button, dus is aan te zetten zonder
de kastknop, de systeemkast sluit ik dus uit, maar dan blijft er niet veel
over.

Het nieuwe systeem is als volgt:

Asus P7P55D DELUXE
Scythe Mugen 2 Rev. B
Sony AD-7240S-0B
Sapphire HD5750 512MB GDDR5 PCI-E
Seagate Barracuda 7200.12 SATA 1TB
CoolerMaster Gladiator 600
4GB(2 x 2GB), 1333MHz, DDR3
Zalman 600W, Ultra-quiet power supply
Intel CORE I7-860 2.80GHZ SKT1156 1333

Heeft iemand een idee waar ik het probleem moet zoeken ?

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:25

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Test je met de vervangende voeding buiten de kast of bouw je hem volledig in?

Verwijderd

Blijkbaar heeft Zalman iets aan de voeding veranderd.
Maar het hoort niet natuurlijk.
Je zou de voedingen omgewisseld kunnen laten zitten.

• pm1
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

met wat voor een vervangende voeding werk je nu ?

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Zoek eens op het forum over zalman voedingen die niet werken met dacht ik gigabyte!

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

jan99999 schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 11:03:
Zoek eens op het forum over zalman voedingen die niet werken met dacht ik gigabyte!
?
Asus P7P55D DELUXE
Scythe Mugen 2 Rev. B
Sony AD-7240S-0B
Sapphire HD5750 512MB GDDR5 PCI-E
Seagate Barracuda 7200.12 SATA 1TB
CoolerMaster Gladiator 600
4GB(2 x 2GB), 1333MHz, DDR3
Zalman 600W, Ultra-quiet power supply
Intel CORE I7-860 2.80GHZ SKT1156 1333

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Verwijderd

Topicstarter
IK heb ALLEEN de voedingen omgebouwd. De rest heb ik gewoon in de kast laten zitten. Voor wat betreft eventuele incompatibiliteit, ik heb zelf een Gigabyte GA-48DQ6 moederbord. Geen centje pijn.

Het gaat dus om 2 exact dezelfde voedingen (staat zelfs dezelfde revisie op de behuizing). De ene doet het wel icm het Asus bord en de andere (nieuwe) niet.

Ik snap er werkelijk niets van !

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
http://forum.giga-byte.nl/index.php?topic=1283.0
Ja je hebt geen gigabyte maar nisschien wel er last van.
Ik had iets gelezen dat er voedingen omgeruild werden omdat ze weigerde op moederborden.

[ Voor 29% gewijzigd door jan99999 op 05-08-2010 22:14 ]

• Edmin
  • Laatst online: 23:25

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Het is inderdaad een vreemd verschijnsel dat bij sommige combinaties van voeding en moederbord kan optreden. Dat het zelfs binnen dezelfde revisie kan voorkomen is voor mij ook nieuw. Ik zou toch maar vragen aan de shop of je de voeding kunt ruilen voor een ander model.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas is de relatie tussen de shop en mijn zwager niet erg goed (understatement) door een zeer slechte levering van de onderdelen. Alles bij 1 webshop besteld en de levering was dramatisch (bijbetalen voor een moederbord wat al betaald was !).

Ik verwacht van die kant niet veel medewerking.

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Verwijderd schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 19:38:
Helaas is de relatie tussen de shop en mijn zwager niet erg goed (understatement) door een zeer slechte levering van de onderdelen. Alles bij 1 webshop besteld en de levering was dramatisch (bijbetalen voor een moederbord wat al betaald was !).

Ik verwacht van die kant niet veel medewerking.
RMA rechtstreeks aanvragen bij de fabrikant dan maar, heb dat eens gedaan voor een kapot setje RAM bij kingston, opgestuurd naar het opgegeven adres en een paar dagen later nieuw ontvangen :)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Edmin schreef op donderdag 05 augustus 2010 @ 22:16:
Het is inderdaad een vreemd verschijnsel dat bij sommige combinaties van voeding en moederbord kan optreden.
Turn-on delay :)
Heel soms valt het voor, dat sommige moederborden in combinatie met sommige voedingen niet werken hoewel er niets mis is met de voeding, noch het moederbord. Ook zou de voeding met een dikke marge het systeem moeten kunnen trekken.
Wat is dan de oorzaak van het probleem?
De oorzaak van het probleem is dan te wijten aan een compatibiliteitsprobleem tussen het moederbord en de voeding met betrekking tot de 'Turn-on delay' van de voeding.

Wanneer voedingen niet ingeschakeld zijn, leveren ze toch een bepaald spanning op +5Vsb (hier kan echter geen hoog vermogen uitgetrokken worden zolang de voeding niet aangeschakeld wordt), dit is nodig om bijvoorbeeld een signaal naar het moederbord te geven dat het moederbord op zich weer nodig heeft om het "schakel jezelf nu aan"-signaal te kunnen teruggeven aan de voeding wanneer de gebruiker de powerknop van de pc induwt. Eens de voeding aangaat heeft deze enige tijd nodig om de spanning op alle lijnen naar het gewenste niveau te brengen (onder andere omdat condensatoren in de voeding moeten opgeladen worden). De tijd die hiervoor nodig is, noemt men de 'Turn-on delay'. Wanneer de spanningen vervolgens stabiel op niveau zijn, geeft de voeding een 'POWER GOOD' signaal naar het moederbord waardoor het ganse opstartproces van de computer kan beginnen.

Sommige voedingen hebben een nogal afwijkende Turn-on delay, of sommige moederborden zij hierin nogal kieskeurig en veeleisend. Als je dan net een verkeerde combinatie hebt van moederbord en voeding, kan dit dus leiden tot compatibiliteitsproblemen waardoor je pc niet meer wil opstarten. Dit betekent dus dat er niets mis is met de voeding en niets mis met het moederbord. Ze werken gewoon nu eenmaal niet met elkaar.

Er is niet echt iets wat je kan doen om dit te verhelpen. De enige optie is dus gewoon een andere voeding voorzien voor dit moederbord. Met een beetje commerciële goodwill van de winkel waar je de voeding hebt gekocht kan je dit probleem misschien aan de verkoper uitleggen, en willen ze misschien de voeding onder bijkomende kosten omruilen voor een andere. Anders heb je pech...

[ Voor 77% gewijzigd door -The_Mask- op 08-08-2010 21:39 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1