Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avledder
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-06-2023
Hallo,
Ik wil graag een Windows Home Server maken. Hiervoor heb ik de volgende onderdelen besteld:

MOBO:
Zotac IONITX-G-E

HDD's:
2x Samsung 1500 GB HD153WI

Geh.:
Kingston 4GB 800Mhz DDR2 NON-ECC CL4 (4-4-4-12) (2 Reepjes van elk 2GB)

DVD:
Samsung SH-S222L black

Beh.:
Emko EM-111

Hierbij heb ik legaal Windows Home Server w/Power pack 3 besteld. Tijdens het installeren kom ik erachter dat het moederbord geen windows server ondersteund. Hebben jullie suggesties voor moederborden die dat wel doen?
Vereisten voor het moederbord: Onboard video, Intel Atom 330 ION, Gigabit LAN, ondersteuning voor DDR2 800Mhz 4 GB, SATA Raid 1 (Mirrored)

Ik heb zelf gezocht en kom steeds tot antwoorden als: windows xp drivers werken vaak ook en anders zitten de drivers in WHS ingebakken. Dit blijkt niet zo te zijn voor de LAN op dit moederbord.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen?
Met vriendelijke groet,
Alexander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:57

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Er lijkt een gewone realtek chip in te zitten? Heeft realtek zelf geen drivers?
En volgens mij zoek je eerder de windows 2003 drivers dan de xp drivers

[ Voor 31% gewijzigd door SandStar op 04-08-2010 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:38
Netwerk zit ws grotendeels geintegreerd in de chipset, dus eigenlijk zouden de Nvidia drivers wel moeten werken. Aangezien er geen Server 2003 32bit drivers voor de Ion op de Nvidia site staan kun je het best de XP drivers proberen. Bovenstaand driverpakket kun je gewoon uitpakken via bv 7-zip en zo de drivers handmatig via apparaatbeheer installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avledder
Nielson Bedankt!!!!!

Alles werkt nu behalve de audio, daar ga ik nu naar op zoek (op zich niet noodzakelijk voor een server). Ik was op zoek naar de realtek drivers niet wetende dat dit in de nvidia drivers zat. De door de fabrikant bijgeleverde drivers werkten niet. De fabrikant (ZOTAC) meldde mij ook dat server 2003 niet werd ondersteund en ze daar geen drivers voor hadden.
Ik kan mijn servertje nu gaan inrichten en ben heel erg blij :-)

Nogmaals bedankt.
Groeten Alexander

PS ik wilde dit gaan draaien op een RAID1 mirrored configuratie, alleen wil Windows home server dan niet installeren. Ik krijg dan nog voor de installatie begint de melding cannot initialize UI Subsystem en ik heb geen idee wat dat betekent. Ik kan WHS wel installeren met 1 HDD. is het mogelijk om net als een RAID1 een exacte kopie te maken van de HDD binnen WHS?

Gegevens hiervoor: 2x Samsung 1,5Tb en 1keer DVDRW van samsung. Respectievelijk op SATA1, SATA2 en SATA3.

[ Voor 33% gewijzigd door avledder op 05-08-2010 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:38
Graag gedaan :) Voor de audio moet je eerst even checken of de audio service wel draait, staat standaard uit op server 2003.

Als je WHS op je raid array wilt installeren zul je Windows tijdens de installatie van de juiste drivers moeten voorzien voor je raid controller, dit kan echter alleen via een diskette. Als alternatief zou je met nlite een aangepaste Windows cd kunnen maken waar deze drivers al geslipstreamed in zitten, weet echter niet of deze WHS helemaal ondersteunt. Zie ook hier voor handige info.

/edit: Lijkt erop dat WHS dezelfde soort installer gebruikt als Vista/7 (WinPE gebaseerd) waarbij je tijdens de setup wel de drivers vanaf usb/cd kunt laden, echter worden de drivers niet geintegreerd in WHS zelf waardoor deze later een bsod geeft als de setup vanaf hd verder gaat. Je zou deze handleiding kunnen proberen, of van bios raid afstappen en vertrouwen op WHS' ingebouwde data reduncy mogelijkheden.

[ Voor 28% gewijzigd door Nielson op 05-08-2010 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avledder
Hoi Nielson nogmaals bedankt.

Ik ben er ook achter gekomen dat WHS zelf ook een goede vorm van backup heeft. Deze ga ik eerst proberen, dat is de kortste klap.

Wat betreft de Audio, dit werkt met de drivers van de fabrikant van de geluidschip. Alles werkt nu perfect, voor het grootste deel door jouw tips.

Groeten Alexander _/-\o_

PS voor de raid drivers. WHS komt niet toe aan de vraag of ik drivers wil installeren of niet. WHS blijft hangen op de allereerste stap, het initialiseren. Dan krijg ik eerder genoemde melding al en sluit WHS de installatie af. Ik ga dus eerst maar eens kijken of de functie die WHS zelf biedt voldoende is.

[ Voor 33% gewijzigd door avledder op 07-08-2010 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Qua RAID als bootschijf voor WHS staat dat ook vast wel in (voor de hand liggend)[WHS] Windows Home Server ervaringen topic ergens.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-08 11:11
je kan naderhand ook een software raid maken natuurlijk...
Does Windows Home Server support RAID?
Windows Home Server offers the benefits of RAID, without the complexity. New hard drives of any size, either internal or external, can be added to Windows Home Server and the amount of available storage grows based on the size of the hard disk. On a system with two or more hard drives, Windows Home Server users can enable "duplication" on a shared folder basis and files are copied or "mirrored" on two separate hard drives. If a single hard drive fails, then a user will not lose any files in any folder that has "duplication" enabled. External hard drives can be added via USB, Firewire, or eSATA, provided the Windows Home Server has the appropriate hardware inputs.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Pagina: 1