Toon posts:

Opletten bij aankoop NAS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil graag een NAS uitzoeken voor het veilig bewaren van mijn data maar ook goede opslag zodat ik op mijn PC's geen grote interne HDD's meer nodig heb.

Naar schatting heb ik zo'n 4TB opslag nodig wat ook geback-upt wordt. Als ik dan logisch nadenk kom ik op 4 schijven van 2TB waarvan 2 schijven via de RAID synchroon loopt.

Nu heb ik veel prijsvergelijkingen gedaan en gekeken naar specificaties maar wat heb ik nou uiteindelijk nodig voor thuisgebruik? Ik heb 4 computers met een gigabit ethernet aansluiting en 2 laptops. De prijzen lopen nogal uiteen en ik heb geen idee of ik zo meteen een overkill aan functies heb.

Ik stream, wil veilig backuppen en geen gebruik meer maken van opslag op interne HDD's. Kan iemand mij kort vertellen waar ik op moet letten?

Alvast bedankt!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-02 13:25

job

Dit topic: [NAS] Het grote NAS Overzicht Topic is leuk om mee te beginnen.
Lees het door, kijk of je met de search je vragen kan beantwoorden.

Verwijderd

Topicstarter
Het valt mij op dat veel producten hiervan zijn verouderd. Doorbladeren doe ik al een tijdje maar veel wijzer word ik er niet van.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:35

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Je hebt het een paar keer over veilig backuppen in je post. Hou je er rekening mee dat als er thuis brand uitbreekt of er bliksem inslaat je niks hebt aan een backup die zich in hetzelfde huis bevindt als je originele data? :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• job

job

Je mag ook gerust beginnen bij pagina 50 of 100. Het topic is nog steeds erg actief (staat redelijk bovenaan in het sub-forum).

Maar om je nog wat op weg te helpen.. wat jij wilt hebben is niets bijzonders.
Alle nassen met meerdere schijven kunnen raid draaien. Of het ding een gigabit aansluiting heeft kan je in de pricewatch kijken (beetje recente nas meestal wel).
Wat jij dan moet beslissen is:
- hoe snel moet het ding zijn (doorvoersnelheid)
- de max prijs.

Verwijderd

Topicstarter
De NAS wil ik inbouwen in een grote brandkluis, daar heb ik wel vertrouwen in. Het ging mij hier voornamelijk om diefstal maar brand is dan ook meegenomen.

Ventilatie in de kluis moet ik nog even naar kijken...

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 11:41:
De NAS wil ik inbouwen in een grote brandkluis, daar heb ik wel vertrouwen in. Het ging mij hier voornamelijk om diefstal maar brand is dan ook meegenomen.

Wat heeft dat voor nut? Zodra je ventilatie in je kluis gaat maken gaat je hele effect van een kluis pleite.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Veel fabrikanten bieden zelf ook al vergelijkingen aan. Bijvoorbeeld van de 4-disk NAS'sen van Qnap: klik. Alles duidelijk op een rijtje, hoef je zelf alleen nog de prijzen uit de pricewatch ernaast te leggen :)

En een kluis doet weinig tegen een blikseminslag ben ik bang. Ook blijft hij niet echt brandwerend als je er gaten in gaat boren voor de kabels en ventilatie.

[ Voor 22% gewijzigd door Gizz op 04-08-2010 11:45 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Topicstarter
Gunner schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 11:43:
[...]

Wat heeft dat voor nut? Zodra je ventilatie in je kluis gaat maken gaat je hele effect van een kluis pleite.
Waterkoeling? weet ik het... ik zoek naar een dwarsstraat. Dat ding is overigens best groot en verwacht niet teveel hitte van de NAS.

• job

job

Die nas wellicht niet, maar die 4 schijven die er in staan kunnen best warm worden.. zeker als er geen ventilatie is. Dus 5400 rpm schijven zijn sowieso al een aanrader.

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik al zei was die kluis voornamelijk tegen diefstal maar laten we dat even achterwegen... het gaat er mij om dat ik een kwalitatief goede NAS heb waarvan ik verzekerd ben dat ik een tijd vooruit kan.

Qnap is een goed merk zie ik wel, met de vergelijking zie ik dat de TS-419P voldoende is voor thuisgebruik...

Mee eens? TOP!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-02 14:58
Gizz schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 11:43:

En een kluis doet weinig tegen een blikseminslag ben ik bang. Ook blijft hij niet echt brandwerend als je er gaten in gaat boren voor de kabels en ventilatie.
Je hebt van het rode soort rubber wat ze in branddeuren verwerken. Dat zet uit wanneer er brand is en als dus je kabeltje weg brand sluit het zicht gewoon af ;)
Dus brandwerend is echt geen probleem. Alleen aan de spullen komen. Maar simpelere is gewoon steenwol ;) Ff wat brandwerend verf erover en klaar weer.
Andere optie is. Als je de doorvoer door het plafond van de kluis doet is daarna het luchtdicht af dichten ook al genoeg.

Warmte probleem... Tja ik denk dat je dan vooral met heatpipes moet gaat werken zodat de warmte buiten de kluis komt zonder grote ventilatie gaten. Laat ik daar nou net nog wat van hebben liggen :P

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-02 18:18
Deze site heeft ook veel info over nasjes, inclusief reviews en performance charts.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
RAID is nooit een alternatief voor backups !
Niet alleen calamiteiten zoals brand kunnen tot dataverlies leiden, maar ook filesystem corruptie door software fouten, hardware-fouten (slecht geheugen, rotte controller), virussen, user error (perongeluk deleten) zijn bronnen van dataverlies, en stuk voor stuk meer waarschijnlijk dan een brand.
Tegen geen van deze gevallen biedt RAID enige bescherming !

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

klaasbram schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 11:57:
[...]

Je hebt van het rode soort rubber wat ze in branddeuren verwerken. Dat zet uit wanneer er brand is en als dus je kabeltje weg brand sluit het zicht gewoon af ;)
Dus brandwerend is echt geen probleem
Blijf je alsnog zitten met stroompieken door blikseminslagen en andere oorzaken. Daar werkt rubber niet zo goed tegen.

Natuurlijk hoeft niemand van mij te zorgen voor een backup buitenshuis, ik wilde de TS alleen even wijzen op de nadelen van alles in huis houden. Aangezien hij nogal hamerde op de veiligheid van de backups :)

[ Voor 33% gewijzigd door Gizz op 04-08-2010 12:04 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:35

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Verwijderd schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 11:34:
Hallo,

wat heb ik nou uiteindelijk nodig voor thuisgebruik?
Dat moet jij bepalen, dat kunnen lezers hier niet. Jij weet wat je wilt. Maak anders je vragen specifiek.
Ik stream, wil veilig backuppen en geen gebruik meer maken van opslag op interne HDD's. Kan iemand mij kort vertellen waar ik op moet letten?
Search of lees dat grote topic door wat al is aangedragen. Dit is typtisch weer een 'wat moet ik kopen' topic. Een veel te open vraag. Verdiep jezelf goed in de materie en als je dan nog specifieke vragen hebt die je echt niet zelf kunt googlen, stel die dan.

Oh en bedenk dat als je nieuwe NAS wordt gefrituurd je alsnog alle data kwijt bent, dus je moet ook aan een 'echte' backup denken voor 'echt belangrijke data'.

[ Voor 10% gewijzigd door Q op 04-08-2010 13:38 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Een nas die gebruikt word als opslag is dus geen backup, dus je moet eigenlijk nog een backup nas gaan maken (of een oude pc).
Dus je hebt 2 systemen nodig.
Bliksem, voeding brand door en je bent alles kwijt.

Indien je er 1 altijd aan wilt hebben, dan kun je het beste kijken dat hij heel zuinig is, dus een nieuwe systeem is meestal zuiniger dan een oude, intel cpu's zijn dacht ik zuinig en een hele snelle cpu is ook niet nodig, dit is natuurlijk indien je een pc als nas zou gaan bouwen.
En de 2e systeem altijd helemaal uit laten en af en toe een backup maken.

Snelheid van de nas heel goed kontroleren, dus uit een test halen, zie bijv http://www.smallnetbuilder.com/. De netwerk aansluiting 100 of 1000 zegt heel weinig hoe snel de nas is.

Ik raad je aan om enkele weken goed/veel te lezen, en op te schrijven wat je belangrijk vind.
http://forums.overclockers.com.au/forumdisplay.php?f=44 hier vind je ook info.

Zelf heb ik 2 pc's met ubuntu erop met raid 5. Maar bij mij hoeven ze niet altijd aan te staan.
Harde schijven nieuw kopen, en smart kontroleren en oppervlakte kontrolle op de schijven doen. Want indien je bijv 10 schijven koopt dan is er snel eentje die slechte sectoren heeft, dus deze kun je beter omruilen voordat je begint.

Verwijderd

Dell heeft de Powervault MD3000i / MD3200i ISCSI oplossingen welke entry-level SAN oplossingen zijn.

het voordeel ten opzichte van een NAS oplossing is dat je data op File en Blocklevel kan opereren op het apparaat terwijl er bij NAS oplossingen enkel en alleen op Filelevel gewerkt kan worden.

Dit houdt in dat je gemakkelijk meerdere databases, exchange servers en/of virtuele machines op de shared storage kan draaien.

meer informatie over de Dell Powervault ik zou zeggen neem even contact op met Dell en geef aan dat je op zoek bent naar de Powervault MD3000i en/of MD32x0i en ze kunnen je er vast meer over vertellen

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:55

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Verwijderd schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 11:41:

Dan heb je tenminste nog een mooi hoopje plastic met wat oververhitte schijven er in wilde je zeggen? Zo'n kluis biedt wel even bescherming, maar dat staal wordt op een keer ook gloeiend heet ;)
De enige volledig veilige oplossing zijn offsite backups, maar dat vergt enige discipline. Iets minder veilig (want weinig bescherming tegen gebruikersfouten) is een tweede machine bij ouders/vrienden, waar je je data naartoe synchroniseert.
Verwijderd schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 08:32:
Dell heeft de Powervault MD3000i / MD3200i ISCSI oplossingen welke entry-level SAN oplossingen zijn.

het voordeel ten opzichte van een NAS oplossing is dat je data op File en Blocklevel kan opereren op het apparaat terwijl er bij NAS oplossingen enkel en alleen op Filelevel gewerkt kan worden.

Dit houdt in dat je gemakkelijk meerdere databases, exchange servers en/of virtuele machines op de shared storage kan draaien.

meer informatie over de Dell Powervault ik zou zeggen neem even contact op met Dell en geef aan dat je op zoek bent naar de Powervault MD3000i en/of MD32x0i en ze kunnen je er vast meer over vertellen
7(8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Demo op 17-08-2010 17:17 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Pagina: 1