Windows 7 kopieeren op nieuwe schijf

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-09 21:02

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Ik probeer/wil windows 7 te kopieren van de ene schijf naar de andere. Ik heb beide schijven aan mijn andere pc hangen middels SATA. Kan ik nu simpelweg windows 7 kopieeren naar mijn nieuwe schijf.

De reden is dat mijn huidige schijf aan het tikken is en dus binnenkort overlijdt. Om niet mijn 1,5TB kwijt te zijn, deze kopieer actie.

De schijf bestaat uit 2 partities. De 'data' partitie is geen probleem.

Mijn de windows 7 partitie krijg ik de melding vanu dient door trustedinstaller gemachtigd te zijn etc (bfsvc.exe).

Google gaf me niet echt duidelijke antwoorden.

Dus kan ik simpelweg de windows schijf kopieeren?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Dit zul je met een disk image tool moeten doen. Norton Ghost (zoek wel even uit of je de juiste versie hebt, oudere versies hebben wat extra opties nodig om windows 7 te klonen), Acronis heeft ook iets, etc.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Hmm, okay. Ik zal er eens induiken..

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foetus_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-12-2024
Als je schijf al aan het "tikken" is, vermoed ik dat er al bepaalde delen minder goed leesbaar zullen zijn.
Misschien toch beter om een iets hogere redundant tegen fouten programma te gebruiken.

Hoewel programma's zoals acronis veel handige opties hebben en meestal ook sneller werken, toont ervaring dat wanneer een schijf in slechte(re) staat komt ddrescue (of dd_rescue -r) de oplossing bied voor echt zoveel mogelijk te kopiëren nog.

Denk dat het gemakkelijkst is om bv een copytje van SystemRescueCD af te halen. Gewoon van booten, eerste optie kiezen, na een tijdje keyboard layout kiezen en wachten tot de prompt er is. (of w/e de linux term daarvoor is :))
Daarmee via bv smartctl -i /dev/sda en of smartctl -i /dev/sdb (waarschijnlijk, zie man voor verdere uitleg) te weten komen welke schijf .. wat is :).
Dan via ddrescue klonen van 1 schijf naar de andere, bit bit copy. Voorbeeld van zo'n command zou zijn
ddrescue /dev/sda /dev/sdb logfile.sys 
Dit kloont schijf A (/dev/sda) naar schijf B (/dev/sdb).

Klinkt misschien moeilijk en als een hoop gedoe, maar het werkt gewoon vlot, simpel en enorm robuust tegen fouten. 1x kijken welke schijven op welk kanaal hangen via smartctl -i /dev/sdx en hopsakee, klonen maar.

Zorg gewoon dat de schijf waar je naartoe kloont even groot is.

voor eventuele verdere uitleg : http://www.forensicswiki.org/wiki/Ddrescue.

Zeker zijn = vier keer controleren dat je niet van de nieuwe schijf naar je oude kloont, of je mag nog beginnen met recovery er bovenop ook :)

beetje rommelige tekst, maar je snapt het punt wel :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Mystikal schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 20:33:
Dus kan ik simpelweg de windows schijf kopieeren?
Copy/paste ?
Wat denk je zelf? 8)7

En wat is er mis met Complete PC Backup? Daar kan je ook een disk image mee maken die je terug kan zetten op een nieuwe schijf.
Als je al Ghost wil gebruiken, neem dan wel een goeie recente versie of kijk naar alternatieven.

Dat kun je heel goed terugvinden via de Forumsearch: [search=windows harddisk klonen]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drpeer_holland
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 14:11
Je kan dus ook gewoon Acronis Disk director gebruiken, zit ook een clone optie bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxx007at
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-09 15:55
Zelfs bij de Acronis True Image opstart disk zit er een optie bij om te klonen.
Ik heb deze gebruikt bij de upgrade naar een SSD en die boot gewoon na de kloonoperatie.

Wel even goed in de gaten houden dat je van oud naar nieuw kloond, gaat nl nog wel eens fout.

01001101 01100001 01110010 01110100 01101001 01101010 01101110 / 01101101 01100001 01111000 01111000 00110000 00110000 00110111 01100001 01110100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 11:47
drpeer_holland schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 07:25:
Je kan dus ook gewoon Acronis Disk director gebruiken, zit ook een clone optie bij.
Acronis is een suite welke geld kost, er zijn ook genoeg freeware backup programma's die een complete backup kunnen maken. En alt92 geeft het al aan; Voor een 'simpel' overzetten van het OS op een andere schijf is een backup functie ingebouwd in Vista en Win7. Dat backup programma is zo goed als monkey proof, iig voor iemand die nu al vragen heeft het beste middel om zonder al teveel problemen de boel over te zetten. Je bent al binnen 5 minuten bezig met een backup maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

De gratis trial van Acronis True Image doet het ook. Ik heb zeer goede ervaringen met Acronis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Bedankt voor alle input. Ik ga aan de slag!

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
alt-92 schreef op woensdag 04 augustus 2010 @ 07:09:
[...]
En wat is er mis met Complete PC Backup? Daar kan je ook een disk image mee maken die je terug kan zetten op een nieuwe schijf.
Als je al Ghost wil gebruiken, neem dan wel een goeie recente versie of kijk naar alternatieven.
Hey Alt, bedankt! Zat net ook even te denken hoe ik mijn huidige Windows 7 op een nieuwe Caviar Black ga zetten (vanaf een oude Green). Wist niet dat het zo handig kon.

Windows 7 zal wellicht ge-deactiveerd raken, dunkt me. Ik heb de Ultimate Edition; maar volgens mij kan je key een paar keer mee (voor hardware changes, zoals deze dus).

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Hier even de feedback. Ik heb O&O gebruikt. 3 keer klikken in het menu. Verder komt hij automagisch met de vraag of je deze net als de source ook bootable wil maken. Windows kwam met het opstarten met een foutmelding, maar windows herstellen en het loopt weer.

Bedankt in ieder geval.

Kom er alleen nu ook achter dat mijn andere hd van 1,5TB ook aan het tikken is... Gelukkig is dat maar data, maar deze ook maar zo snel mogelijk backuppen!

Basement Bios ---- Exo-S

Pagina: 1