Zelf subwoofer maken is er een filter nodig?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djflue
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-01 09:21
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag, ik wil een bose 302 behuizing gaan maken, puur omdat ik deze behuizing er heel gruwelijk uit vind zien. Mijn budget is niet heel groot, ik heb al wat MDF en zal nog 1 plaat nodig hebben, en als speakers wil ik gewoon 4 simpele Visaton 4 Ohm speakers van Conrad gebruiken. De speakers(2 per kast) wil ik in serie zetten om zo 8 Ohm te bereiken. Ik hoef niet zoals bij de bose kasten dat de speakers allebei een ander bereik hebben, ze mogen gewoon hetzelfde doen.

Maar nu mijn vraag:
Kan ik gewoon simpelweg van Rood-->speaker 1-->speaker 2-->Zwart een draadje laten lopen(beide speakers uiteraard in fase).
Of moet ik er nog iets tussen doen? Want een filter betekend altijd verlies (zowel in vermogen als mijn portemonnee) en aangezien het al niet de meest dure speakers zijn zal dit zonde zijn, ook kom ik op deze manier ongeveer uit op 100 euro wat ik een mooi bedrag vind.

Later kan ik altijd nog de speakers pimpen maar nu is het gewoon voor het leuk.

Met vriendelijke groet,
Bas

Ps.
Wanneer ik aan de gang ga zal ik de foto's uiteraard laten zien want als het af is mag het natuurlijk wel gezien worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-04 19:46
als je een subwoofer hebt zul je een laagdoorlaat filter aan moeten sluiten, of een receiver gebruiken die dat voor je doet, of je dan nog iets moet hebben weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116571

Het makkelijkst is om een subwoofer versterker te kopen die die voor je doet (en filtert voordat hij het signaal versterkt). Dan heb je het minste verlies. Optie Cheap is om een laagdoorlaat filter achter je normale versterker te hangen, maar dit is niet echt aan te raden voor subwoofers.. (vermogen enzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djflue
En het nut van zo een laagdoorlaatfilter is dus dat alleen laag word doorgelaten neem ik aan, maar moet deze in bij sub worden gebouwd of is dit bijvoorbeeld met een actieve equalizer? Want die heb ik nog wel liggen. En als ik dit niet gebruik, gaat mn woofer dan ook hoger doorspelen? de speakers kunnen tot 5000 Hz maar ik neem aan dat het rendement hiermee te verwaarlozen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:24

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

In het kort:

Je hebt een echt filter nodig: of aktief (voor de versterker) of passief (na de versterker).

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djflue
Dan ga ik om te beginnen mijn equalizer gebruiken, en later misschien nog een filter in de speakers maken. De speakers zijn besteld met de handgrepen, waarschijnlijk vandaag ook even een plaat MDF halen en dan kan het project beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:44
Maar hoe ga je de sub verder aansturen? Dat is nogal van belang voor de rest van je onderdelen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

djflue schreef op dinsdag 03 augustus 2010 @ 14:02:
Dan ga ik om te beginnen mijn equalizer gebruiken
Nee, je hebt een "echt" filter nodig.

Op wat voor versterker komt de speaker te spelen?

[ Voor 11% gewijzigd door teacher op 03-08-2010 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djflue
Ik draai gewoon op een Denon stereo versterker, maar ik kan niet echt een "laagdoorlaatfilter" ik vind wel scheidingsfilters maar dan lijkt het mij dat er alsnog een hogetonenspeaker op moet, en dit is nou wat ik niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Er hoeft geen 'hogetonenspeaker' op een subwoofer, een subwoofer vult alleen maar het laag aan van de gewone speakers, verder doet hij niks.

Een voorbeeld van een versterker voor de subwoofer mét instelbaar filter is deze (die dingen zijn redelijk duur maar gelukkig zijn ze ook tweedehands te krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djflue
dit principe ken ik, maar ik wil gewoon een passieve sub, is het overigens niet zo dat wat een speaker niet kan weergeven hij niet weer geeft??
want de speakers kunnen tot 5000 hz, aldus specs, of kan het daadwerkelijk kwaad om speakers zonder filter te gebruiken? want in goedkope speakers( van die soort subs maar ook met andere speakers erin) worden ook geen filters gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Kan het kwaad? nee.

Maar, het gaat voor geen meter klinken.
Een passief filter maak je met een spoel en een condensator, dus dat is ook het werk niet.

Dus, voor de laatste keer, je hebt een filter nodig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:44
Als je geen filter gebruik gaat er ook zang e.d. uit komen. Met een eq kom je er niet. Over een passieve sub heb je verder ook geen controle, dus enkel de sub iets harder gaat niet. Ook de mainspeakers moet je filteren zodat de lage tonen daar juist niet naartoe gaan, anders draai je de boel open en blaas je de speakers op. Een kant en klaar wisselfilter met de crossover rond de 120Hz is het makkelijkst. Volgens mij had je dat vroeger in een kleine behuizing voor in de auto, met draadklem en al. Of gewoon zelf maken, is nog goedkoper ook. Bovenstaand Conrad ding is alles in 1 en maakt het nog aktief ook. (al weet ik niet zeker of de speakeruitgang na de crossover is, soms is dat een keuze/switch)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-11-2024
Een passief filter op een subwoofer is trouwens een slecht idee, voor je het weet heb je een piek van 10 dB op de resonantiefrequentie, dat kun je natuurlijk wel weghalen met een notch filter maar dat geld kun je beter in een subwooferversterker steken.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-05 13:26

voodooless

Sound is no voodoo!

Ligt het aan mij of loopt iedereen aan het feit voorbij dat de TS zomaar at random wat units in een kast wil rammen, en denkt dat ie dan een subwoofer heeft..

Vergeet dat filter even.. Probeer eerst maar eens de juiste units voor de kast te vinden, en de afstemming van de kast goed te krijgen. Verder zou ik gewoon 8 Ohm units nemen, en die parallel zetten (als je echt twee per kast wil). Dat is veel efficiënter.

En een filter heb je zeer zeker nodig als je de sub's passief wil gebruiken (wat ik zeer zou afraden).
ShittyOldMan schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 00:58:
Een kant en klaar wisselfilter met de crossover rond de 120Hz is het makkelijkst. Volgens mij had je dat vroeger in een kleine behuizing voor in de auto, met draadklem en al. Of gewoon zelf maken, is nog goedkoper ook.
Auto spul is 4 Ohm, de afstemming klopt dus niet voor 8 Ohm speakers. Los daarvan zit je in die regionen met grote impedantieschommelingen, waardoor een dergelijk filter vaak niet erg effectief is, of heel duur gaat worden (kijk maar eens wat een degelijke spoel kost van een paar mH).

[ Voor 46% gewijzigd door voodooless op 08-08-2010 13:39 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djflue
Ik blijf gewoon even op zoek naar een filter, misschien naar een schema van het de originele 302 filters. Maar nu eerst even de tijd vinden om aan het project te beginnen, in ieder geval zijn de speakers binnen, en een deel van het hout is er ook al. Dus met een beetje geluk zo snel mogelijk beginnen aan de speakers.
Pagina: 1