Intelligente games

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Topicstarter
Nu ik wat ouder begin te worden interesseren de huidige games mij steeds minder ondanks dat ze kwalitatief vrij hoogstaand zijn. Games als Crysis en Far cry 2 vond ik wel grappig maar niet echt heel interessant. Misschien als ik 4/5 jaar jonger was geweest had ik ze fantastisch gevonden. Ik ben nu op zoek naar de wat 'slimmere' spelletjes. Ze hoeven visueel niet hoogstaand te zijn maar een simpel schaakspelltje is me dan net weer wat te min qua graphics en inlevingsvermogen.
Games zoals de TW-serie vind ik nog steeds geweldig om te spelen hoewel de laatste twee edities mij iets minder konden bekoren. Bij deze serie kwam er wat strategie kijken en je kunt je ook mooi inleven in die tijd. Ook stond er veel informatie bij de gebouwen en units zodat je ook nog wat opstak. Naast het strategisch aspect had het ook nog een leerzaam aspect. Naar zoiets ben ik dus opzoek. Nu hoeft het genre niet per se RTS/TB te zijn. Games als Company of Heroes vind ik dan weer helemaal niks. Supreme commander lijkt mij dan wel weer leuk, misschien dat ik die nog een keer ga proberen. De Sim city serie vond ik ook erg leuk om te spelen omdat je je daar ook goed kunt inleven en niet zomaar hersenloos wat moet gaan bouwen. Het fantasy genre vind ik echt helemaal niks dus dat valt af. Games die gebaseerd zijn op de werkelijkheid spreken mij dus het meeste aan.

Samengevat zoek ik games die;
-je uitdagen
-je wat leren
-je doen inleven

Ik hoop dat jullie nog wat leuke suggesties hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonthouse
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Het eerste wat in me opkomt zijn de oude Splinter Cell games. Die ooit gespeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als graphics niet heel erg belangrijk zijn is misschien dwarf fortress wat voor je... Grafisch gezien niet hoogstaand maar wel een moeilijk spel om alles goed draaiend te krijgen (let op, in alpha versie op dit moment)

Splinter cell, zoals hierboven vermeld, zijn ook erg leuke en uitdagende spellen (veel minder run en gun) lekker uitdagend. (laatste is wel meer run en gun btw, maar op de moeilijkste modus erg uitdagend)

Supreme commander is ook een rts die erg uitdagend is (nr 1 dan, supcom2 is arcade imho)... er zijn ook al uitbreidingen voor de AI en er is een levendige mod community actief, zeker een aanrader. Het spel is namelijk voor het balanceren van je resources erg uitdagend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:49
Wat denk je van Portal? De allerlaatste levels zijn wel uitdagend en het is echt een goede game als je ook maar een beetje van puzzelen houdt.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:20
FragileM64 schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 19:31:
Wat denk je van Portal? De allerlaatste levels zijn wel uitdagend en het is echt een goede game als je ook maar een beetje van puzzelen houdt.
Klopt, dat kan echt uitdagingen geven.

Daarnaast eventueel World of Goo, Heroes of Might and Magic, Worms, Lemmings... Mahjongg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De Civilization-serie lijkt me een aanrader, evenals de Anno-serie. Ik, inmiddels tegen de 40, vermaak me daar in ieder geval prima mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals hierboven al genoemd: Civilization! Verder zijn Simcity 3000 en 4 ook wel vrij lastig te maken :) Dat is een beetje de hoek waarin je moet gaan zoeken denk ik, RTS en sim games.

Transport Tycoon is ook een erg leuke game!

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2010 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:53
Transport Tycoon in de variant van OpenTTD speel ik nog steeds, ondanks dat het spel uit 1994 komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pheace
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-02 21:21

Pheace

The Eviler of Evil

De meeste City Builders hebben wel een niveau van denken nodig denk ik.

Children of the Nile bijvoorbeeld is best een leuk spel, of Grand Ages Rome misschien.

Als echt ENKEL denken(en weinig graphics) leuk kan zijn dan misschien zelfs King of Dragon Pass, maar goed, succes om die te vinden xD

4X games kunnen ook leuk zijn zo. Sins of a Solar empire, Galactic Civilizations 2, Freespace 2, Sword of the Stars, Space Rangers 2: Reboot etc.

Civilization kan je niet mis mee als je strategisch leuk vindt en van een heerlijk uitgebreide encyclopedia houdt.

[ Voor 11% gewijzigd door Pheace op 01-08-2010 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-08 08:13
heroes of newerth uiteraard

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turralyon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 10:26
WoW en dan wel op het Theorycraft gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berthenk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-08 13:22
FragileM64 schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 19:31:
Portal, echt een coole game ja. Als je het hebt uitgespeeld, moet je dit eens proberen. Kort, maar wel leuk gedaan! Ook moet je andere custom maps proberen, hier is een site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Europa Universalis 2 is erg leerzaam op het gebied van de geschiedenis van europa in de middeleeuwen. Heb het behoorlijk grijs gespeeld. Met de AGCEEP mod zit er nog meer in.

Europa Universalis 3 is een beter spel, alleen zit minder vast aan de 'echte' geschiedenis, en is wat dat aangaat minder leerzaam.

Wat mij betreft allebei toppers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iavak
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-02-2024

Iavak

no savegame

Starcraft II. Met zijn goede balans kan het wel gezien worden als het moderne schaken IMO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eigenlijk noem je zelf al snel de eerste kandidaten, TW en SimCity, zo goed vind je ze niet snel.
De strategy richting is inderdaad het eerste om aan te denken. Ik ben zelf een groot fan van Rome Total War, maar dat zal je haal ik uit de post wel kennen. The Settlers 7 is enigszins cartoonish maar zo vrij in haar opbouw dat er veel uitdaging in zit om't op 100 verschillende manieren te spelen (oudere edities van de serie heb ik niet gespeeld). Als dat je straatje is zitten er tientallen uren gameplay in. Als je problemen hebt met permanente internetverbinding (nodig vanwege die achterlijke DRM) is er in ieder geval al een prima crack.

Civilization IV is ook één van mijn favoriete spellen. Als kind speelde ik wel eens bordspelletjes met mezelf, en nu kan ik nog wel eens een potje van deze turn-based game tegen mezelf spelen, vind k eigenlijk leuker nog dan de AI. Er komt een nieuwe CIV uit, maar IV was alreeds zeer sterk.
Er zijn verder nog 100.000 tycoons. De oudere spellen zijn vaak moeilijker, iets als Sid Meier's Railroad Tycoon (vond ik leuk) vergt niet bepaald de beste strategie om te winnen.

Er is ook een niche aan intelligent games, spellen die niet zozeer ter vermaak zijn bedacht, en waarbij graphics lang niet altijd een grote rol spelen. Ik ken er één waarbij je een journalist in Israël speelt (geloof ik) waarbij je continu zeer doordachte keuzes moet maken en niks voor de hand ligt. Je zou zelf eens kunnen kijken of dit genre wat voor jou is, ik weet niet echt wat voor spellen er allemaal in te vinden zijn.
Uitdagend-maar-weinig-intelligent zijn natuurlijk de shooters als Counter Strike en America's Army, die off-line waardeloos maar on-line ontzettend moeilijk zijn.

Maar van wat ik zelf het best ken lijken me strategy games, eventueel on-line (geen domme AI fouten) zoals eerder genoemd de beste optie, tenzij je echt serieuze spellen wilt gaan doen. Overigens ben ik zelf ook wel benieuwd naar de andere suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor complete immersie zou je ook Bioshock eens kunnen proberen. Het blijft een shooter maar het boeiende verhaal, prachtige lokatie en uitdagende gevechten maakt het toch misschien iets wat je zoekt.

Je moet dan wel op Hard/Survivor spelen zonder Vita Chambers, anders is het toch nog iets te makkelijk. =)

Ik vind vooral het plannen van gevechten tegen de Big Daddy's het meest boeiende aspect van de game. Maakt het allemaal erg spannend, om te zien of je tactiek voldoet.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2010 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-08 15:59
Ik kan me in ieder geval goed inleven bij Fallout 3 . Zeker als je alle gevonden tapes en boeken goed doorneemt krijg je goed het verhaal mee. Maar weer niet echt leerzaam behalve na een nukewar :p

De Anno, Tropico en Civilization serie vind ik een echte uitdaging geven waar je toch moet nadenken wat goed is voor je economy enz.

Voor een iets minder "ren je suf"shooter denk ik aan Red Orchestra. Wel een wat oudere game, maar lekker bikkelen om in leven te blijven.

Tis laat dus als je er wat mee kan heb je geluk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-08 17:58

SECURITEH

Man of legend.

Machinarium is een leuke en uitdagende puzzel game. :)
Dan is er ook nog Tales of Monkey Island, het ziet er misschien wat kinderlijk uit maar er zit erg veel humor in en is een leuke puzzel game.

[ Voor 53% gewijzigd door SECURITEH op 02-08-2010 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooievriend
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Dooievriend

gitlab.com/JoD/exact

Geïnteresseerd in WOII en zin in spellen met een steile leercurve -lees: erg complex en gedetailleerd-, dan kan ik je de Hearts of Iron serie aanraden. Ik bedoel, als je Volkswagen de opdracht kan geven nieuwe technologie te ontwikkelen om die bloody Russen nu eindelijk eens klein te krijgen, dan kan het spel toch niet slecht zijn. Ook veel awards gewonnen enzo. Have fun!

'Mushrooming' is a marketing term that means feeding them sh*t and keeping them in the dark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:35
Caesar 3/Pharaoh, Light-Bot 2.0 en natuurlijk Outside ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Joep op 02-08-2010 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Deadspace.

- uitdagen, inleven en heb er zelf veel van geleerd.

[ Voor 73% gewijzigd door Zakkenwasser op 02-08-2010 10:18 ]

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Commandos!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fallout 3 is zo'n beetje mijn favoriete spel, mede dankzij de hoge inlevingsfactor en de wijdse, open speelruimte/gameplay mogelijkheden. Je kunt het herspelen en voor 80% totaal nieuwe dingen doen, elke keer weer. Bovendien sterk punt: er is nog steeds een zeer levendige mod community (vooral fallout3nexus.com) waar je letterlijk duizenden mods kunt vinden. Dankzij steunbetuigingen en populariteit kun je makkelijk de beste mods vinden, maar je kunt ook zelf zoeken naar de kleine dingetjes die je liever anders ziet. Zelf gebruik ik er een paar dozijn, de meeste erg klein, sommige een complete overhaul. Het wordt snel verslavend om je spel aan te passen aan hoe jij't wilt en alle kleine ergernissen te fixen.

Er is een heel onderdeel aan "realism mods" waarbij het spel nog veel meer immersive kan worden gemaakt, zo erg als je't maar wilt (dagelijks bepaalde voedingsstoffen binnen krijgen in een vijandige radio-actieve omgeving met een handvol nederzettingen is behoorlijk uitdagend). Zo kan je het spel zo moeilijk maken als je wilt.

Grafisch kan je het ook zo ver doortrekken als je wilt, wat de inleving nog beter maakt. Zo kun je met bepaalde mods het hele weersysteem aanpassen (regen, sneeuw, wat je wilt). Eindelijk een spel met nachten waarin je écht geen hol ziet als je geen voorzorgsmaatregelen neemt.

Qua gameplay is het een wonderlijk goede combinatie tussen shooter en RPG, waarbij je zelf bepaald waarop je nadruk legt. Het heeft maar weinig pure FPS elementen. Je zou ook naar de bijna even geweldige voorganger Elder Scrolls IV: Oblivion kunnen kijken, die is puur RPG, middeleeuws en zeker niet te erg fantasy (je hoeft niks met magie te maken te hebben als je dat niet wilt), zelf ben ik ook geen fan van fantasy maar dit is ook weer een prachtspel.

Beide hebben een overweldigende open gameplay die veel leuker is dan de main quests, met overal 100.000 kleine verhaaltjes en grapjes (die eerbiedwaardige priester sneakt elke vrijdagnacht om 3 uur naar de lokale smokkelaar? Verslaafde!), een grote open wereld, personages die soms persoonlijke reacties oproepen (niet uit te staan of toch wel sympathiek) en graphics die echt helpen inleven. Als je genoeg hebt van zelf rondrennen en hier en daar wat plunderen, zijn er tientallen unieke quests met afwisselende verhalen, keuzemogelijkheden, goede dialogen, creatieve oplossingen etc. Vooral bij Oblivion zijn de keuzes die je maakt belangrijk voor de ontwikkeling van je personage. Ook hier zijn alle mogelijke soorten mods voor te vinden (of te maken, Bethesda heeft tools hiervoor vrijgegeven voor beide).

Dit zijn mijn twee favoriete spellen, dat is duidelijk, en ik keer er al jaren steeds weer naar terug. Dat de strategy guides van honderden pagina's vooral gaan over de vele side quests en andere zaken dan de toch vrij lineaire main quests zegt al genoeg. En zoals gezegd, je kan het allemaal zo uitdagend mogelijk maken met levensbehoeftes, AI overhauls, veel langzamer levelen (is aan te raden om alles goed mee te maken), bugfixes, grafische upgrades, extra quests/gebieden etc. Het strategie gedeelte zit'm in de karakterontwikkeling, waarvoor je vooral in Oblivion echt goede keuzes moet maken. Op zichzelf niet de meest intelligente spellen buiten de vele keuzemogelijkheden, maar super-immersive en zo uitdagend te maken als je zelf wilt met de kleinst mogelijke moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy Harry
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-06 11:14

Crazy Harry

Altijd te laat

Victoria 2 is nu gold gegaan en komt 13 augustus uit.
van dezelfde makers als Europa Universalis en Hearts of Iron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:03

mace

Sapere Aude

Qua inleven kan ik Metal Gear Solid aanraden, en dan gewoon beginnen bij de 1e Metal Gear Solid.

Overigens is Braid ook zeeeeer aan te raden, een van de mooiste spellen die ik ooit heb gespeeld.
Niet qua graphics maar gewoon als totaalplaatje, erg goede en lastige gameplay, je moet echt nadenken, en het verhaal is ook goed, zit een mooie twist in.

[ Voor 57% gewijzigd door mace op 02-08-2010 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grafisch niet het allerbeste, maar kan van moment tot moment nog vrij indrukwekkend overkomen, vooral door de epische schaal waar alles zich op afspeelt;

Homeworld 2.

Nou zal het meespelen dat ik niet de allerbeste RTS'er ben, maar ik vond het een érg pittig spel. :P De campaign is lastig, maar multiplayer, wat nog steeds behoorlijk veel gespeeld wordt als je de community opzoekt, is erg moeilijk. Als je de complex mod er nog aan toevoegt ben je eerst uren en uren zoet om alle units te ontdekken en erachter te komen wat het beste werkt.
Aanrader als je van strategisch te werk gaan houdt, en je daadwerkelijk trots wilt voelen als je een vriend inmaakt in een 1 vs 1 game!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

^ Erg goede serie, met erg veel diepgang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arymniteron
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-09-2024
ir/rational: Are You Human?
Alternate post title: Conumdra. For this is a short semi-text adventure from Tom Jubert, who’s best known for writing the Penumbra series of heavily bephysicsed action-puzzlers. Apparently ir/rational began life as minigame for inclusion in one of the Penumbras, but now find itself standalone.

It is a free videogame.
Therefore you will play it.
It tests your logic and deductive reasoning.
Therefore you may be too lazy to play it.

But you should.

It won’t take long (though I got stuck for a long time on the last of its 10 puzzles, but that’s because I’m not a real human being), it’ll make you feel slightly clever, and it might make you question some of its logic. I know I felt a couple of solutions didn’t ring true. But then that’s probably part of the point.

I don’t wish to describe it in much detail because I fear that going into its mechanics might make it sound boring – instead, I’ll summarise that it concerns a stalemate between a (presumed) human and a sinister machine which holds him/her/it captive. You have to break that stalemate. Using only THE POWER OF YOUR MIND. Um, and your mouse.

Also: it’s well-written, funny, and takes an unexpected and vicious pop at an Austrialian politician. You’ll like it.
Gratis te downloaden op: http://www.tomjubert.com/irrational

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bornhald
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-05 22:07
Ik sluit me aan bij Joost B, als je echt een uitdagend spel wil hebben, en graphics zijn geen must (standaard heeft het spel ascii graphics) dan is Dwarf Fortress toch echt een aanrader. Met wat graphic packs wordt het visueel wel wat meer. Maar je hebt dan nog zeker wat inlevingsvermogen nodig.

en het is gratis :D dus zo te proberen.
Pagina: 1