Vraag: Vertex of Vertex 2?

Pagina: 1
Acties:

• Relaxations
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ik wil mijn huidige systeem gaan upgraden met een SSD. Uit mijn onderzoek tot nu toe ben ik er al uit dat het een OCZ Vertex moet worden (Win7: TRIM / WinXP: Wipertool voor het onderhouden van de prestaties), maar ik twijfel heel erg tussen de aanschaf van de OCZ Vertex of de OCZ Vertex 2... Hierdonder staan de relevante URL's en prestaties en daaronder mijn specifieke vragen.

----

OCZ Vertex Series SATA II 2.5" 60GB (OCZSSD2-1VTX60G)
pricewatch: OCZ Vertex Series SATA II 2.5" 60GB 60GB
http://www.ocztechnology....ex_series_sata_ii_2_5-ssd

64GB Max Performance
Read: Up to 230 MB/s
Write: Up to 135 MB/s
Sustained Write: Up to 70 MB/s

of

OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 60GB (OCZSSD2-2VTXE60G)
pricewatch: OCZ Vertex 2 OCZSSD2-2VTXE480G 60GB
http://www.ocztechnology....x-2-sata-ii-2-5--ssd.html

50-240GB Max Performance
Max Read: up to 285MB/s
Max Write: up to 275MB/s
Sustained Write: up to 250MB/s
Random Write 4KB (Aligned): 50,000 IOPS

----

De eerste 1 á 2 jaar zal ik de SSD nog onder Windows XP gebruiken, waarbij ik de SSD aansluit aan een IDE-poort (via een IDE-SATA-adapter) en ik vraag mij dus heel erg af of ik onder die omstandigheden verschil zal merken tussen de Vertex en de Vertex 2? Het gebruik is voornamelijk als standaard desktop computer, met af en toe een game.

Daarnaast vraag ik me af wat voor verschil ik kan verwachten tussen de Vertex en de Vertex 2 wanneer ik de SSD in een toekomstig systeem aansluit via SATA II onder Windows 7? Het gebruik zal dan ook nog voornamelijk als standaard desktop computer, met af en toe een game zijn.

Ik hoop dat iemand hier wat zinnigs over kan melden, want ik kan hier zelf niets over vinden...

Met vriendelijke groet,

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:31

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Met je huidige (oude) computer ga je weinig tot geen verschil merken in dagelijks gebruik tussen deze schijven. Met beide schijven ga je er enorm op vooruit qua disk en wordt de relatief oude pc zelf de bottleneck.

[ Voor 31% gewijzigd door Q op 01-08-2010 12:16 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je het ding op een PATApoort aansluit dan zul je nooit boven de 133MB/s uitkomen, in theorie zal het nog minder zijn, dus daar ga je het niet merken.

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:58

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Wiper tool is alleen voor indilinx controllers aka Vertex 1
De Vertex 2 is een sandforce controller, waar de wipertool dus niet op werkt

[specs]

• Relaxations
  • Niet online
Als ik het goed begrijp heeft de keuze voor de Vertex 1 dus de voorkeur voor gebruik onder Windows XP, omdat daar de Wiper tool noodzakelijk is (TRIM werkt alleen onder Windows 7 voor zover ik weet)?

Is er voor de Vertex 2 met Sandforce controller geen vergelijkbare 'Wipertool' voor Windows XP beschikbaar?

Met vriendelijke groet,

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:58

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Ja er is voor de Sandforce ook een soort tool, maar die werkt alleen onder windows 7, dus daar heb je niets aan.

[specs]

• Relaxations
  • Niet online
Heel erg bedankt voor de info! Dan ga ik zeker voor de Vertex 1.

Met vriendelijke groet,

• Relaxations
  • Niet online
Ik heb hier nog even een nachtje over geslapen, en ik vraag mij nu af of er redenen zijn waarom ik niet voor de OCZ Onyx i.p.v. de OCZ Vertex zal moeten kiezen in mijn Windows XP machine.

OCZ Onyx
64GB Performance
Read: Up to 135 MB/s
Write: Up to 70 MB/s

Het verschil in leessnelheid ga ik niet merken door de IDE-beperking (toch?) en de schrijfsnelheid is hetzelfde als bij de Vertex. Een vraag die openstaat, is of de 'wipertool' ook werkt bij de OCZ Onyx onder Windows XP? Dit heb ik namelijk nergens kunnen vinden.

Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet,

• Relaxations
  • Niet online
Excuses voor het reageren op mijn eigen bericht, maar heeft iemand een antwoord op de vragen uit mijn laatste bericht?

1) Werkt de Wiper-tool (versie 0525?) ook voor de OCZ Onyx 64GB?
2) Zijn er naast de iets lagere lees- en schrijfsnelheden t.o.v. de OCZ Vertex nog belangrijke aandachtspunten in de vergelijking tussen deze 2 SSD's?

Ik heb dit zelf ondertussen flink wat Google-zoekopdrachten uitgevoerd, maar kan hier geen antwoorden op vinden...

Met vriendelijke groet,

Verwijderd

Gewoon de Vertex halen. Is een veel gebruikte en inmiddels bewezen SSD.

• Relaxations
  • Niet online
Hoi Sake,

Bedankt voor je reactie. Ik was zelf ook tot die conclusie gekomen, maar wel fijn dat deze door je wordt ondersteund.

Met vriendelijke groet

• deboer.bas
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-04-2021
Ik zit zelf ook te kijken ...

Maar nu vroeg ik me af: 1x vertex2 60gb of 2x vertex 30gb in raid0??

Weet niet of dit appels met peren is, maar qua prijs is het bijna gelijk. Probeer al een paar uur benchmarks te zoeken, maar nergens staan ze onder elkaar.

Het zou voor windows7 gebruik zijn...

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-02 13:47

Fid3lity

Spectre X

Pagina: 1