Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolzerox
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-08 23:26
hey
ik zit even met een vraagje

ik heb zojuist een 2de GTX260 aangeschaft en lopen nu goed in SLI,
echter heb ik wel in de gaten dat mijn CPU de flinke bottleneck is in mijn systeem.
vandaar wil ik een cpu upgrade doen. ( i5/7 upgrade valt helaas niet binnen mijn budget )

maar wat zou je me aanraden, om zoveel mogelijk uit die 2 kaarten te halen als mogelijk is.
een Quad core? of hoog geclockte Duo core?

mvg
Joost Jansen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zonder te weten wat voor mobo je hebt is hier niet veel zinnigs over te zeggen. Kijk eens naar je moederbord en kijk wat dat ding ondersteund. Als je een plank hebt die geen 45nm cpu's aankan dan wordt upgraden al bijzonder lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolzerox
Mijn moederbord is een Asus Striker II Formula

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Volgens de cpusupportlist op de Asussite kun je daar 45nm cpu's opzetten, dus upgraden naar een E7xxx, E8xxx of Q8xxx of Q9xxx is prima mogelijk.
De vraag is wat je ermee wil doen, als je progs draait die daadwerkelijk multithreaded geschreven zijn dan kan een quadcore interessant zijn, anders dan is het misschien verstandiger om een snelle dualcore te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerfectLight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-02 10:09
Ik weet niet hoor, maar volgens mij is dat ding best snel, snel genoeg om met die sli mee te komen.

Een E8400 kan ook een GTX480 hebben, dus jouw iets lager geklokte cpu moet volgens mij ook makkelijk jouw kaartjes kunnen hebben.

Natuurlijk ligt het wel deels aan welk spel je speelt, GTA 4 gaat m bijv niet zo worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolzerox
Naja ik speel onder andere Crysis Cod4 Just cause 2 en Supreme commander 2
kwa andere software gebruik ik ook Photoshop CS3
en af en toe ook video bewerking.

en de E6750 hield 1 gtx goed bij, maar telkens als ik hem overclockte haalde hij steeds meer uit mijn GPU,
vandaar dat ik een upgrade wil, omdat ik zeker weet dat hij ze niet volledig bij houdt.
Hij loopt nu tevens op 3,4 Ghz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:35
PerfectLight schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 00:27:
Ik weet niet hoor, maar volgens mij is dat ding best snel, snel genoeg om met die sli mee te komen.

Een E8400 kan ook een GTX480 hebben, dus jouw iets lager geklokte cpu moet volgens mij ook makkelijk jouw kaartjes kunnen hebben.

Natuurlijk ligt het wel deels aan welk spel je speelt, GTA 4 gaat m bijv niet zo worden..
Afhankelijk van welke games hij speelt kan dat nog wel eens tegenvallen. Eigenlijk heb je met deze opstelling continue een bottleneck (de processor is simpelweg niet snel genoeg voor die kaarten).

Ik heb zelf een E6750 gehad en dat was al een bottleneck op 3.4Ghz met de 9800GTX in SLI. Laat staan met GTX260 in SLI.

En natuurlijk kan een E8400 een GTX480 hebben, het systeem werkt, en je kunt er best leuke games mee spelen. Maar qua FPS ga je er gigantisch op voorruit als je dat zielige Core 2 Duo cpu'tje op z'n staart trapt naar 4.5Ghz tov de standaard clocksnelheid. Dan is er dus sprake van een bottleneck bij de standaard clocksnelheid.

Er zijn trouwens 2 topics over dit upgrade verhaal
SLI vragen

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 01-08-2010 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolzerox
FastFred schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 01:05:
[...]

Afhankelijk van welke games hij speelt kan dat nog wel eens tegenvallen. Eigenlijk heb je met deze opstelling continue een bottleneck (de processor is simpelweg niet snel genoeg voor die kaarten).

Ik heb zelf een E6750 gehad en dat was al een bottleneck op 3.4Ghz met de 9800GTX in SLI. Laat staan met GTX260 in SLI.

En natuurlijk kan een E8400 een GTX480 hebben, het systeem werkt, en je kunt er best leuke games mee spelen. Maar qua FPS ga je er gigantisch op voorruit als je dat zielige Core 2 Duo cpu'tje op z'n staart trapt naar 4.5Ghz tov de standaard clocksnelheid. Dan is er dus sprake van een bottleneck bij de standaard clocksnelheid.

Er zijn trouwens 2 topics over dit upgrade verhaal
SLI vragen
De CPU vragen in de vorige topic waren niet echt in het goede deel van het forum
vandaar dat ik het in deze sectie posten ;).

en ik snap dat de CPU de bottleneck zal blijven, maar ik wil uit deze huidige setup het meeste halen, en als dat met een Quad core kan, Dan wel overclockt dan weet ik genoeg.

dus zou dan evt een overclockte Q9400 al grote verschillen laten zien als met de CPU die ik nu heb?
*edit* ik game tevens op een 24'' scherm met de resolutie 1920x1080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Oei, 24" op die resolutie veranderd de boel, dat is meer videokaart werk. De processor zal hier minder snel de bottleneck vormen.

Maar toch is het verstandig te kijken naar een Core 2 Quad processor. Kijk eens rond op V&A. Genoeg mensen die overgaan op i5/i7 en hun oude CPU's de deur uit doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolzerox
Ik heb nu een Q9450 aangeschaft,

Stel ik zou die cpu ook tot 3.4Ghz kunnen overclocken
zou ik er dan op prestatie op vooruitgaan op games met een resolutie op 1920x1080?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Lekkere processor. De bottleneck is nu al een stuk minder neem ik aan. Merk je ook een vooruitgang in FPS?

Overclocken kun je proberen om te zien of er nog meer uit je videokaarten te krijgen is, mits de processor koeler erop gemaakt is natuurlijk ;) Standaard intel koeler is niet aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolzerox
Heb hem op stock snelheden getest,
maar op die snelheid ga ik er niet veel op vooruit.

Ga nu eens proberen of ik hem stabiel op 3Ghz kan krijgen,
Pagina: 1