Toon posts:

Onvoldoende bas Marantz SR6200

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mischien dat 1 van jullie mij kan helpen met het volgende:

Ik heb een Marantz SR6200 versterker en Sony LAP 300 ED speaker set zonder de woofer

Maakt niet uit wat het is film, muziek of wat dan ook het geluid dat uit de speakers komt is gewoon niet levendig genoeg wanneer ik deze heb aangesloten via optische uitgang met toslink kabel van tv of ps3.
Had al eerder een post geplaatst over een woofer erbij te nemen.

Maar wat ik niet begrijp is, als ik bv me laptop of andere pc aansluit via rca kabel en ik adjust bv de bass equalizer via mediaplayer dat ik dan wel goed geluid heb
Dus maw de speakers kunnen het wel aan en wat me ook opviel is dat ik hiervoor grote zuilspeakers had en daar klonken ze ook niet hoe ik het had verwacht.

Ook moet ik het volume vrij ver opendraaien wil ik er wat redelijk geluid uit krijgen.
Waar kan dit aan liggen? Ik heb in het OSD menu alle speakers op large gezet zonder sub en van alles geprobeerd.

Of is dit gewoon de klank van de Marantz? Hij is wel zeer zuiver moet ik zeggen, maar t lijkt alsof hij van zichzelf gewoon geen bass heeft ofzo, terwijl het wel een vrij krachtige versterker is.
Of moet ik toch een actieve sub erbij doen want in principe heb ik genoeg aan dat geluid via pc maar ik wil ook precies hetzelfde geluid via tv en ps3. Snap er niks meer van wat is het beste om te doen.
Anybody?

http://www.marantz.com/ne...s=hf&prod_id=553&type=avr

http://www.crutchfield.co...A300-Series-Speakers.html

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik weet dat ik bij mijn SR4003 pure audio kan inschakelen waarbij de marantz niets doet met zijn equalizer, heb je per ongeluk deze optie niet aan staan.?

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Daarnaast kunnen die speakers van jouw wel laag? Het lijkt mij dat je bij die speakers persé een subwoofer nodig hebt!

• drijfhout
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-12-2025
wouter.N schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 00:43:
Daarnaast kunnen die speakers van jouw wel laag? Het lijkt mij dat je bij die speakers persé een subwoofer nodig hebt!
Denk zelf ook dat dat inderdaad het probleem is,.. dit soort speakers setjes heeft gewoon nagenoeg geen bas zonder subwoofer.
Daar zijn de speakers ook veelste compact voor.

@ John_D , Ik zou zelf gewoon eens kijken naar een betere speakerset.
Want een losse subwoofer bij deze set kopen is ook niet altijd een goede oplossing,.. of je moet toevallig een sub vinden die er mooi bij kleurt (qua geluid ofcourse).
Het zal waarschijnlijk niet aan de versterker liggen omdat dat gewoon een pittig beestje is.

Btw de bas hoogzetten in Windows Media Player is ook niet echt een goede oplossing, vernietigt namelijk heel veel van de geluidskwaliteit.

[ Voor 8% gewijzigd door drijfhout op 31-07-2010 00:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hij heeft volgensmij niet eens een equalizer, wel die pre sets enzo
met bv source direct klinkt hij wel wat beter maar ook niet top. Vind t sowiso minder dat je niet handmatig de equalizer kan instellen.

Begin te vermoeden jullie gelijk hebben die sat speakers zijn: frequency response 70-70,000 Hz
Maar weet je wat het is, ik heb net al die speakers mooi lopen ophangen kabels weggewerkt enzo dus ik wou stug blijven volhouden dat die speakers goed moeten zijn. :)
Maar wat zijn nou eigenlijk goede speakers die passen bij deze Marantz?

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Kef :9~

Je zou ook eens een simpele subwoofer kunnen proberen. Zelf heb ik een twee Koda`s, Je kan ook op zoek gaan naar een Rel of SVS

Verwijderd

Topicstarter
Ok anders kijk ik ff of ik een sub van een vriend kan testen om te kijken of dat verschil maakt.
Anders ga ik toch kijken voor andere speakers. Aan de versterker ligt het dus niet lijkt me.
Heb ze nu op de muur bevestigd netjes met kabelgoten en alles, maar als het geluid niet goed is heb ik er toch niks aan. Was eigenlijk niet zo slim.
Maar ik laat nog wel weten of het wat verschil heeft gemaakt met sub.
In iedergeval bedankt voor de reacties.

Verwijderd

Topicstarter
Nog 1 vraag heb nl wat gezien

Tannoy Msub10 of Kef PSW 2000 ?

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Over bas gesproken, als rockliefhebber heb ik opgezocht wat de meest gangbare range van een basgitaar is: 35 hz - 600 hz, waarvan veel tussen de 40 hz en de 160 hz gebeurt.

Nu begrijp ik na wat tijd achter Google dat de frequency response van speakers eigenlijk nietszeggend is zonder db indicatie, maar ik heb speakers waarvan de range 64 hz tot 22 khz is (laten we van de optimistische situatie uitgaan dat het verlies in deze range minimaal is). Betekent dat nu dat ik sowieso te weinig bas heb en dus eigenlijk een subwoofer nodig heb? Of spelen er nog andere factoren mee?

Het zijn Q Acoustics 2020 speakers (12,5 cm woofer, 2,5 cm treble, 5kg per stuk, met bas reflex).

[ Voor 10% gewijzigd door Lethalis op 31-07-2010 14:45 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-02 16:50

BHQ

Lethalis schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 14:33:
Over bas gesproken, als rockliefhebber heb ik opgezocht wat de meest gangbare range van een basgitaar is: 35 hz - 600 hz, waarvan veel tussen de 40 hz en de 160 hz gebeurt.
Hmm, die ~35Hz basnoot zal je zelden echt *horen*, dat lukt de meeste basversterkers niet eens. De meeste basgitaar die je hoort en die je als 'diep' (hoorbaar tov. de lagere frequenties) ervaart zit ergens tussen de 200-400Hz gekgenoeg.

• Lethalis
  • Niet online
Jarpse schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 14:54:
[...]
Hmm, die ~35Hz basnoot zal je zelden echt *horen*, dat lukt de meeste basversterkers niet eens. De meeste basgitaar die je hoort en die je als 'diep' (hoorbaar tov. de lagere frequenties) ervaart zit ergens tussen de 200-400Hz gekgenoeg.
Okee, dus dat kunnen ze dan in principe prima weergeven.

Grappig dat het eigenlijk hoger ligt.

PS:
Ik zie net dat bij een elektrische gitaar de A rond de 440hz hoort te liggen. Bij Drop D tuning zit de lage D dan bij 293 hz als ik het goed gelezen heb. Deze note ervaar ik al als diep dus blijkbaar :)

Bron:
http://www.guitarseminars.com/ubb/Forum1/HTML/001324.html

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:00
Boven de 200Hz wordt niet eens meer bas genoemd, dat zijn gewoon middentonen. Zeker voor rock zou ik een wat groter bereik prefereren.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-02 16:50

BHQ

Lethalis schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 15:09:
[...]

Ik zie net dat bij een elektrische gitaar de A rond de 440hz hoort te liggen. Bij Drop D tuning zit de lage D dan bij 293 hz als ik het goed gelezen heb. Deze note ervaar ik al als diep dus blijkbaar :)
Hmm, een lage D is wel wat lager dan 293Hz hoor. Het kan wel een van de hogere harmonischen zijn. De grondtoon van een lage E (een stap hoger dan een D) op een gitaar (geen bas!) zit rond de 82Hz.
ShittyOldMan schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 15:15:
Boven de 200Hz wordt niet eens meer bas genoemd, dat zijn gewoon middentonen. Zeker voor rock zou ik een wat groter bereik prefereren.
Laagmidden ;)

Vaak ligt de meeste hoorbaarheid van een bas zit ergens in de 200-400Hz, daarin hoor je veel nootdefinitie. Als je dat 'weg zou halen' zou je in een drukke mix weinig nootdefinitie meer horen. Daarmee ontken ik niet dat het fijn is als het (veel) dieper doorloopt, maar veel basversterkers verstikken zich al op het goed projecteren van een lage E (~41Hz) ;)

De lekkere 'dreun' / grom van een basgitaar komt echt van de hogere harmonischen (en uiteraard afstelling door de speler zelf).

[ Voor 5% gewijzigd door BHQ op 31-07-2010 15:25 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:00
In praktijk wil je inderdaad iets meer hebben dan je met een enkele 12,5 cm bas driver haalt

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Lethalis
  • Niet online
Jarpse schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 15:22:
[...]
Hmm, een lage D is wel wat lager dan 293Hz hoor. Het kan wel een van de hogere harmonischen zijn. De grondtoon van een lage E (een stap hoger dan een D) op een gitaar (geen bas!) zit rond de 82Hz.
Ok, dan heb ik het vast verkeerd gelezen *haalt nu boek van Ralph Denyer erbij* daar staat idd dat de A op de 5e snaar open 110 hz is. Dus dan moet de drop D idd wel lager zitten (73hz). Heb ik weer wat geleerd :)

Verwijderd

Hallo,

Zelf heb ik ook een Marantz SR6200.
Ik ben juist op deze keuze terecht gekomen omdat ik ervoor een yamaha had.
Yamaha staat erom bekend heel zuiver te zijn, maar doet weinig bijzondere dingen met het laag.

De Marantz klinkt warmer en voller ( en geeft het laag dus ook makkelijker door ).
Ik heb op deze versterker een set van Klipsch RF 52 staan.
De versterker staat in zijn preset iets getilt op het laag.

Als ik alleen ben zet ik regelmatig een CD op, ogen dicht en genieten maar.
Ook op het laag is alles op orde, niets overdreven maar zeker hoorbaar.
Trek het volume open en het is zelfs voelbaar.

Om de speakers niet te zwaar te belasten heb ik er een Sub bij staan gekocht bij Speaker en Co.
Zelfbouw sub met 200 Watt RMS vermogen. Als ik gek wil doen, of een film kijk zet ik die er uiteraard bij.
Maar dat doe ik alleen als de buren er niet zijn.

Kortom, ik geloof niet dat de versterker het probleem is.
Voor lage tonen heb je voldoende luchtverplaatsing nodig. Zoals ik het setje van jouw zie zijn de woofers aan de kleine kant, lees weinig verplaatsing. Dat houdt in dat je alles harder moet zetten om een lekker geluid te krijgen. Ook de impedantie van de speakers ( de welbekende 4 of 8 ohm ) zou wel eens een rol kunnen spelen. Als dit hoger is bij jouw, dan moet je inderdaad je volume verder open trekken om een lekker geluid te krijgen.

Succes met je zoektocht naar jouw juiste oplossing.

Danny

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik had andere speakers moeten halen ben ik nu wel achter :F
reden dat ik ze had gekocht is o.a omdat ik niks meer op de grond wou.

dit zijn die specs:
# SS-LA300ED satellite speaker: video-shielded
# frequency response 70-70,000 Hz
# 8-ohm impedance
# sensitivity 86 dB
# handles up to 100 watts
# 3/4" neodymium tweeter
# 4" woofer
# integral ball-joint stand
# mounting screws not included
# 6-5/16"W x 11-1/4"H x 8-7/16"
# warranty: 5 years

Ik ga het nog proberen met die woofer en anders haal ik wat anders
Maar bedankt

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Die sub kun je toch wel ergens uit het zicht zetten? Als je hem weghaalt zul je inderdaad bas (met 1 s :P) missen. Daar is wel wat voor te compenseren, maar Sony stopt er niet voor niets een sub bij. Dan zullen ze er satellietjes bij doen die daar totaal niet voor geschikt zijn :)

Als je meer bas wil, kun je eventueel je sub in de hoek van je kamer plaatsen, schijnt te helpen.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• wouter.N
  • Nu online
Gewoon een sub kopen! Zo te lezen wil je gewoon redelijk geluid. ik denk dat een beetje goede sub jou al erg tevreden maakt!
Bij de speakers die je nu hebt hoort gewoon een sub.

Maar pas op er zijn erg veel slechte subs te krijgen! Hoeveel m^2 is je kamer? en wat is je budget! Zeker 2e hands is soms nog best wat leuks qua subwoofers te koop.

[ Voor 14% gewijzigd door wouter.N op 31-07-2010 23:21 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Daarnaast verwachten veel bronnen een LFE kanaal, wat in jouw geval gecompenseerd moet worden door speakers die drieweg zijn. Makkelijkste en meest efficiënte is inderdaad een sub, dat hoeft niet duur te zijn itt speakers, en zal al een boel schelen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja woonkamer is mischien 35 m2 zit ook open keuken bij
en budget.. tja 2e hands is ook goed ik had al wat gezien voor niet al te duur
Tannoy, KEF, Mordaunt
welke zijn alvast niet aan te bevelen dan?

• Lethalis
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 23:53:
Ja woonkamer is mischien 35 m2 zit ook open keuken bij
Onderschat dat niet.. ik heb een woonkamer van ongeveer 20 m2. Wel zit ik in een oudere woning waarbij de plafonds hoog zijn, iets van 2m70.

Ik heb van Panasonic nog een surround setje staan die eerst in de woonkamer stond. Ding was nauwelijks te horen en kon de ruimte niet aan, terwijl die in mijn slaapkamer van ongeveer 10 m2 al veel beter klinkt.

Bij 35 m2 heb je al wat serieuzere speakers nodig wil je dat kunnen vullen met geluid denk ik.

• wouter.N
  • Nu online
inderdaad, voor 35m2 heb je een al wat grotere subwoofer nodig.

Pas daarnaast op met specs ik geloof er niks van dat de bijpassende sony subwoofer tot 26HZ kan met een 5-1/4" woofer.

Paar jaar geleden had ik een subwoofer gekregen van het type JVC SP-PW100, wat was dat een rotzooi. Dat ding kon zelfs niet eens zo laag als mijn front speakers. (Dit terwijl er andere weer tevreden over zijn :S http://alatest.nl/reviews...p-pw-100/po3-19830478,35/)

Op het moment heb ik een B&W ASW 1200. dit bevalt wel erg goed.

Verwijderd

Topicstarter
Heb vandaag een infinity sub gehaald en ik moet zeggen wat een verschil
Dit had ik nooit kunnen verwachten van die speakers.
Heb gelijk de speaker instellingen op small gezet om nog meer laag naar sub te krijgen.
Ik ben tevreden. Bedankt iedereen
Pagina: 1