Toon posts:

Inconsistent gebruik hoofdletters in nieuwsberichten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had mij, samen met vele anderen, al eerder beklaagd over het feit dat de redactie een schrijfwijze heeft voor namen die meer dan één hoofdletter gebruiken. De redactie had daar geen boodschap aan. Tsja, het is jullie website, maar pas jullie beleid dan a.u.b. wel op zijn minst consistent toe.

Voorbeelden uit: nieuws: Ontwikkelaars stellen release Gnome 3 uit tot 2011
  • GNOME (afkorting van GNU Network Object Model Environment) wordt geschreven als Gnome.
  • GUADEC (afkorting van GNOME Users And Developers European Conference) wordt geschreven als Guadec.
Inconsistent:
  • KDE (afkorting van K Desktop Environment) wordt wel met hoofdletters geschreven.
  • De ironie wil dat Xfce (geen afkorting als ik het goed heb) wel wordt geschreven met vier hoofdletters, terwijl hier juist wel alleen de eerste letter een hoofdletter hoort te zijn.
  • BSD (afkorting van Berkeley Software Distribution) wordt wel met hoofdletters geschreven.
Wat was ook al weer het criterium? Iedere naam die langer is dan vier hoofdletters wordt omgezet naar een hoofdletter aan het begin en daarna kleine letters? Zo ja, dan zou dat inconsistent zijn met een ander nieuwsbericht, zoals nieuws: Outdoor-lan-party Campzone 10 is begonnen waar LAN (afkorting van Local Area Network) met enkel kleine letters wordt geschreven. Wat de motivatie ook mag zijn van de redactie, het is raar dat de redactie nog steeds een andere schrijfwijze heeft dan de rest van de wereld.

Trouwens, zeker weten dat ‘outdoor-lan-party wel correct Nederlands is met dat eerste koppelteken?

Er zijn ook voldoende posts waar deze fouten niet worden gemaakt, maar deze inconsistentie is wel erg irritant en doet mij overwegen om voortaan maar bij andere websites dan Tweakers.net mijn heil te zoeken. Hopelijk kan er wat gedaan worden aan dit eigenwijze beleid, neem toch a.u.b. gewoon hoofdletters over zoals ze door iedereen gebruikt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-10 09:05

arnoudwokke

Redacteur
Voordat ik begin met het reageren op het begin van je post, wil ik eerst wat zeggen over het einde:
deze inconsistentie is wel erg irritant en doet mij overwegen om voortaan maar bij andere websites dan Tweakers.net mijn heil te zoeken.
Ik snap je klacht prima, maar de consequentie die je eraan verbindt (of moet ik het zien als een soort chantage ;)?), snap ik niet. Als je de inhoud, tone-of-voice en nieuwskeuze van een redactie prettig vindt, kan ik me niet voorstellen dat je om iets relatief kleins als hoofdlettergebruik deze site voorgoed zou verlaten - of juist niet.
neem toch a.u.b. gewoon hoofdletters over zoals ze door iedereen gebruikt worden.
Doen we ook, leg ik zo uit :)

Hierbij moet ik opmerken dat redacteuren - ondanks dat het wellicht anders lijkt - echt mensen zijn. Ik heb mijn collega's zien eten, drinken, slapen en van horen zeggen heb ik ook gehoord dat ze wel eens een wc bezoeken om afvalstoffen uit te scheiden ;) Kortom, niets menselijks is ons vreemd. En helaas fouten ook niet. Excuses daarvoor: fouten in hoofdlettergebruik komen voor.

Daarbij moet opgemerkt worden dat het gebruik van hoofdletters lang niet zo duidelijk is als dat menigeen denkt. De regels die wij hanteren zijn niet specifiek voor deze site. Ze zijn geïnspireerd op stijlboeken van andere media en het Groene Boekje. Wij hanteren dus helemaal geen andere regels dan andere media, maar omdat we veel over techonderwerpen schrijven, komen er bij ons meer afkortingen voor dan in andere media. Wellicht is dat de reden dat het vaker fout gaat: het kán immers vaker fout gaan :)

Om de regels uit te leggen, citeer ik uit onze onvolprezen Schrijfwijzer, die onze eindredacteur Rataplan heeft samengesteld en die de bindende set van regels vormt voor spelling in artikelen.
Voor merk- en eigennamen hanteert Tweakers.net in beginsel het donorprincipe: namen worden geschreven zoals de eigenaar dat graag ziet. Daarbij maken we één uitzondering: we voorkomen geheel in hoofdletters gestelde woorden of woorddelen.
Van woorden en woorddelen die geheel in hoofdletters gesteld zijn, nemen we alleen de beginhoofdletter over, tenzij het afkortingen zijn die niet als woord kunnen worden uitgesproken, zoals ~DVD of ~HD. Merk op dat 'xs' in Xs4all ('access for all') geen 'onuitspreekbare' afkorting is (juist integendeel), en dus als Xs wordt geschreven; merk ook op dat de '4' Xs4all (met kleine 'a') een plaats in de lijst met uitzonderingen oplevert. We schrijven dus openSuse, Nvidia, Asustek, maar ook Touch HD, OpenGL en ConvertXToDVD
Deze regels lijken nodeloos ingewikkeld, maar ze zijn het niet: het is bedoeld om afkortingen in artikelen duidelijk en leesbaar te houden. Alle regels zijn erop gericht om dat zo goed mogelijk te bewerkstelligen :) Standaarden - wifi, gsm, lte - schrijven we altijd met kleine letters. Maar ook daar is een grijs gebied dat afgedekt moet worden.
Als een eigennaam als soortnaam wordt gebruikt, schrijven we nooit hoofdletters: een jpeg-bestand voldoet aan de eisen van de Joint Picture Expert Group, maar een jpeg-bestand is geen merk of product van de JPEG-groep. Evenzo schrijven we blu-ray-schijfje, hd-dvd-schijfje en mpeg- of divx-bestand. Het is daarentegen wel weer DivX-codec, want dat is een stukje software dat van de firma DivX afkomstig is. Ook heet de organisatie IEEE maar de firewire-standaard is ieee 1394. Zie ook de Leidraad van het Groene Boekje hierover.
Hier zie je hetzelfde effect: de regels lijken ingewikkelder dan nodig, maar zijn gewoon uit het Groene Boekje getrokken. Dat befaamde Boekje is immers de leidraad is voor spelling voor de Nederlandse taal en we grijpen daarop terug als dat mogelijk is.

Ondanks al deze regels (probeer ze maar eens allemaal te onthouden en consequent toe te passen: dan begrijp je waarom we een strenge eindredactie nodig hebben :)) zijn er nog altijd zaken die in een grensgebied vallen. Is de processorarchitectuur van ARM de arm-architectuur of ARM-architectuur?

Ik had graag gewild dat de regels makkelijker waren, maar dat zijn ze niet. Je kan het bovendien oneens zijn met de regels, maar bedenk dan dat elk groot medium zo'n set aan regels heeft voor stijl en spelling - en veel elementen zul je het niet mee eens zijn. Of misschien ben je het wel niet eens met het Groene Boekje of de wijze waarop de Nederlandse taal in schrift wordt toegepast: in dat geval strekt je probleem met afkortingen zich veel verder uit dan de frontpage van Tweakers.net :)

Ik hoop je de nodige zaken hiermee te hebben toegelicht. Mocht je desondanks fouten ontdekken in hoofdlettergebruik en afkortingen, dan hoop ik dat je ons daarop wilt wijzen in het grote S&T-topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn laatste alinea kan inderdaad geïnterpreteerd worden als chantage, maar dat was niet de bedoeling. Mijn principe was dat het hoofdlettergebruik net zo storend was als spelfouten. Als er veel spelfouten in nieuwsberichten op een website voorkomen zou dat ook een reden zijn om een andere website te zoeken, vandaar.

Bedankt voor de uitgebreide toelichting. Ik wist helemaal niet dat dit in feite conform de schrijfwijze is voor de Nederlandse taal. Na even via Google News op ‘nvidia’ en ‘umts’ te hebben gezocht zie ik inderdaad dat veel andere redacties deze ook in kleine letters schrijven, maar dat de andere helft, waaronder ook ‘respectabele’ nieuwsbronnen zoals kranten, hoofdletters gebruiken en daarbij niet conform de regels schrijven. Ook een krant als de Telegraaf blijkt hoofdletters niet consistent te gebruiken.

Blijkbaar was ik te veel gewend geraakt aan het nieuws in het Engels en het deel van de Nederlandse nieuwsbronnen dat ook hoofdletters gebruikt, en heb ik daarom automatisch ten onrechte aangenomen dat T.net fout zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Waarom worden hier hoofdletters gebruikt voor o.a. atx?
nieuws: MSI komt met Mag Forge 100M-behuizing met meegeleverde rgb-fans
@AverageNL

[ Voor 53% gewijzigd door PcDealer op 21-03-2020 22:16 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AverageNL
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:21

AverageNL

Redacteur
Foutje! Ik heb het aangepast in de tekst. Bedankt voor je oplettendheid :)