Laptop vertraagd na een tijdje intensief gebruik.

Pagina: 1
Acties:

• eviltyphoon
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-10-2023
Ik heb sinds een paar weken een probleem met mijn Del Studio XPS. Als ik hem opstart werkt hij perfect, maar als ik er een tijdje mee bezig ben (gamen vooral) merk ik dat hij ineens vele trager wordt. Zo heb ik bij TF2 plots een verlaging van 100+ FPS naar 20-30 fps.

Als ik dan mijn taakbeheer check merk ik dat ineens elk programma veel meer CPU begint te verbruiken, of zo lijkt het toch. Ik dacht eerst dat het misschien aan warmte zou liggen, dus heb ik een programma gezocht om te zien of mijn processor missch te warm wordt. Dit is echter niet het geval, want als ik dit bekijk recht nadat hij begint te vertragen zit ik rond de 50°.

Ik heb echter door dit programma wel iets anders opgemerkt. Er zit ook een weergave bij van processorsnelheid. En als ik mijn computer opstart en dan naar dit cijfer kijk staat er +-2300 MHz (2.4 GHz processor) en daarnaast 266*9 (geen idee waar dit voor staat). Maar als ik dan nar ditzelfde cijfer kijk nadat de laptop plots vertraagd staat er 798 MHZ met daarnaast 266*3

Na intensief gebruik:
Afbeeldingslocatie: http://img251.imageshack.us/img251/8895/798.png

Na opnieuw te hebben opgestart:
Afbeeldingslocatie: http://img191.imageshack.us/img191/8704/2394.png

Zou het dus kunnen dat een deel van mijn processor zichzelf afsluit nadat ik hem een tijdje gebruik? Als ik hem opnieuw opstart werkt hij direct terug perfect.

Specs:
Dell Studio XPS 16
CPU: Intel Core 2 Duo P8600@2.4 GHz
GPU: ATI Mobility Radeon HD 4670
4 Gb RAM
Windows 7 Home Premium 64 bit

[ Voor 4% gewijzigd door eviltyphoon op 30-07-2010 16:07 ]

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:39
Hoe zit het met je energieinstellingen? En game je op je accu of via je adapter? Klik eens op de batterij links onderin de taakbalk en selecteer "Hoge prestaties" o.i.d. Je CPU klokt namelijk terug om energie te besparen.

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
Dit heeft waarschijnlijk met een power saving optie te maken. Bij de energieinstellingen kun je volgens mij instellen dat dit niet gebeurt. Mocht het daar niet bij staan kun je het volgens mij ook in je BIOS uitschakelen.

Mijn rig

• eviltyphoon
@Jeff Ik game altijd op adapter, en het staat altijd op hoge prestaties

@Mark Bij mijn energie instellingen staat er dat mijn processor altijd op hoge prestaties (energieschema dat ik nu ook gebruik) altijd 100% mag gebruiken. BIOS heb ik nog niet gezien, zal ik nu even doen.
EDIT: Net ff BIOS gecheckt, niets gevonden over power saving of terugklokken van processor.

[ Voor 14% gewijzigd door eviltyphoon op 30-07-2010 16:15 ]

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Staat het koelbeleid (in energiebeheer) op actief?
Anders knijpt windows eerst de processor voordat de fan harder gaat.

• eviltyphoon
Yep, koelbeleid staat op actief.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:26
(Enhanced) Speedstep uitschakelen in het bios zou dit moeten oplossen, maar brengt extra warmte en een lagere accuduur met zich mee..

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• eviltyphoon
@Malantur Ik heb dit afgezet en het probleem heeft zich even niet meer voorgedaan, maar vandaag toch weer gehad. Volgens OCCT wordt mijn processor op dit moment 33,5% teruggeklokt terwijl mijn cores maar rond de 50 graden zitten.

Verwijderd

-Kan het niet zo zijn dat tijdens het gamen je videokaart warm word waardoor hij langzamer gaat werken?
-266 (FSB) X 9 (multiplier) = 2394 (2,4 Ghz)
- Doordat jij je game minimalizeerd hoeft je cpu niks meer te berekenen dus hoeft hij minder te doen
daardoor clockt hij zich lager.
-Probeer er eens een tweede monitor aan te hangen. Op het tweede monitor programma's zoals speedfan, OCCT te draaien dan kan je kijken of hij echt daadwerkelijk je cpu terug schroeft tijdens het gamen.

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Als de CPU toch terugschakelt terwijl je EIST hebt ingeschakeld dan throttlet ie terug om zichzelf tegen oververhitting te beschermen. Ik zou het echt in de fysieke koeling zoeken.

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:43

Nakebod

Nope.

Ah ik zie Dell Studio XPS.
Zoek voor de gein eens op Dell Studio XPS Throttling problem

Mijn gok is ook zomaar dat je een XPS hebt met 90 watt adapter en geen 130 watt.
En een oudere BIOS versie erop hebt staan.

[ Voor 11% gewijzigd door Nakebod op 02-08-2010 13:42 ]

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Verwijderd

Als het goed is kan je in ati ccc bij overdrive, de Powerplay instellen.
Als de laptop Aangesloten ,maximale accuduur heeft aanstaan,dan kan dit verklaren .

Het lijkt er op dat de cpu terug klokt ,zoals hierboven door j-tjuuhhh word uitgelegt.
De fsb en de multi
Dat zou zich in games NIET zomaar mogen voort doen.

Energie optie`s of bios of ati powerplay ?
Waarom klokt die zich terug?
De koeling(temp) lijkt mij prima .

In een laptop zijn die waardes van jouw niet abnormaal.
1x goed schoonmaken kan al 10 graden schelen,
maar volgens mij ligt het probleem niet direct daar maar ,(als het goed gebeurd-dus als er niks kapot gaat)
een laptop stofvrijmaken is altijd goed,en zou het indirect toch het probleem kunnen oplossen.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2010 13:50 ]

• eviltyphoon
@j-tjuuhhh Het probleem is dat tijdens het gamen mijn processor zich terugklokt. Het is niet dat ik het spel minimaliseer en daarna verder doe ofzo. Ik speel gewoon en ineens beslist mijn processor voor een onbekende reden dat hij zichzelf wel eens zou willen terugklokken...

@Bèr Ik heb al verschillende keren direct na de plotse vertraging de temperatuur van mijnprocessor gecheck, en deze zat nooit boven de 60°. Ik heb ook al enkele tests gedaan waarbij mijn processor zonder problemen enkele minuten rond de 74° zat zonder terug te klokken.

@qwerty1971 Ik heb al alle opties van grafische kaart en processor in de bios en stroombeheer nagekeken, deze staan allemaal juist. De processor klokt zich inderdaad terug, dit heb ik met OCCT vastgesteld.
Over dat laptop stofvrijmaken, hoe kan ik dat best doen?

Ik heb ondertussen ook de BIOS geflasht naar de nieuwste versie, nu is het afwachten of dit een verschil uitmaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door eviltyphoon op 02-08-2010 19:51 ]

• eviltyphoon
Bump. Heb na bios update nog altijd hetzekfde probleem.

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kun je het makkelijk triggeren met bijv. 3DMark of FurBench? Die stressen je grafische kaart. En met een CPU-stresser als wprime? Als dat laatste niet lukt en dat eerste wel, dan zorgt een oververhitte grafische kaart misschien voor het probleem.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Verwijderd

dit is een bekent probleem met de studio XPS

oplossingen:
nieuwste BIOS, deze springt intelligenter om met het throttlen.
als het probleem niet is opgelost: bel met dell en vraag om een (slimline) 130w adapter, meer informatie kan je vinden in het ervaringen topic van de xps
[Ervaringen] Dell Studio XPS 16 - Deel 2
en, de laatste zoveel pagina's van [Ervaringen] Dell Studio XPS 16
Pagina: 1