Arnoud Engelfriet schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 18:16:
Ik ben met vakantie maar kon het niet laten te reageren
Dit is een zakelijk contract ("voor mijn eenmanszaak een account aangemaakt"). Bij contracten tussen bedrijven geldt de wet koop op afstand niet, zodat je niet op die grond het contract kunt annuleren.
Verder geldt bij zulke contracten dat de rechter meestal nogal streng zal zijn voor de klagende klant. Je wordt als bedrijf geacht op te letten en goed onderzoek te doen. Als je dus weet dat je bij elke download moet betalen, en je drukt op een knop "Download" dan moet je beseffen dat er dan een factuur zal volgen.
De eerste vraag is of je werkelijk die foto's gekocht hebt. Ik denk van wel. Er is een aanbod, en als jij dat aanvaardt dan zit je eraan vast. Jouw intenties spelen daarbij maar beperkt een rol: in de wet staat dat je er toch aan vastzit als de wederpartij er vanuit mocht gaan dat jij bedoelde te aanvaarden. De site kan niet in jouw hoofd kijken, en mag dus afgaan op wat jij verklaart (klikt). Zie art. 3:35 BW.
Ik zie hierboven voorbij komen dat een download niet als contractsvorming te zien is. Dat lijkt me onjuist. De wet kent geen vorm voor hoe je een aanbod doet of dat aanvaardt. Je mag ook uit 'gedragingen' afleiden dat iemand iets wilde aangeven (art. 3:37 BW). Steek je je hand op bij een autoveiling, dan heb je daarmee een auto gekocht. Net zo zou je met een downloadknop prima aan kunnen geven dat je iets wilt downloaden. Wanneer je weet dat downloaden geld kost, dan geef je daarmee tevens aan dat je wilt betalen.
Ook zou je wellicht kunnen zeggen dat er geen aanbod is gedaan omdat de prijs niet genoemd is, maar dat is juridisch niet juist: ook zonder prijs kan een overeenkomst tot stand komen. De prijs moet dan 'redelijk' zijn (art. 7:4 BW).
Je zou kunnen zeggen dat je gedwaald hebt (art. 6:228 BW). Oftewel: je ging uit van X maar het was X' en als je dat had geweten, had je het niet gedaan. Dat kan slagen, maar dan moet je wel aantonen dat zij iets hebben gezegd of verzwegen dat ze niet hadden mogen zeggen respectievelijk hadden moeten zeggen (lid 1 subs a en b).
Bij de gewone downloadknop lijkt me dat een lastige klus. Er staat met zo veel woorden "download" en jij als IT-expert moet weten dat downloaden wat anders is dan een preview bekijken. Ook wist je dat er betaald moest worden per download. Hoe kun je dan serieus zeggen dat je niet wist dat drukken op die downloadknop tot een betaling zou leiden?
Dat je met een tweede downloadknop een hele map downloadt lijkt me nogal onverwacht, ik kan me voorstellen dat een rechter die transactie afkeurt omdat daar de wederpartij echt op het verkeerde been gezet wordt (het "10 euro om uw zaag te slijpen" met achteraf "per tand" is net zo een verboden ophetverkeerdebeenzetten). Hier is dus denk ik wel sprake van dwaling door een onjuiste mededeling van de wederpartij.
Oh ja, ik zie diverse keren "AV staan niet boven de wet" voorbij komen. Dat is
te kort door de bocht: in vrijwel alle gevallen mag je in de AV wel degelijk van de standaardregel uit de wet afwijken. De meeste wetsartikelen in het contractenrecht zijn 'regelend' zoals dat heet (zeg maar: die artikelen zijn te subclassen en daarbij is overriding toegestaan).
Dank je voor je antwoord, een groot aantal dingen worden me duidelijk. In elk geval heb ik in de gaten dat ik in de toekomt beter moet opletten en zorgvuldiger moet zijn. Zoals je het stelt is er niet onderuit te komen.
Gomez12 schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 18:20:
Nogmaals, bij b2b gelden andere regels. Tussenstap is nergens voor nodig en zou misschien een leuke toevoeging zijn voor bedrijven die veel zaken doen met zzp'ers.
Oftewel het kan en mag omdat het juist niet verplicht is.
Maar b2b is ook dat bij een foutje makkelijk dingen gecorrigeerd kunnen worden. In dit geval is er niets met de foto's gebeurd, ik heb ze niet eens, na bekeken te hebben heb ik de back-button in de browser geklikt en ben verder gaan kijken op de verder erg gebruiksvriendelijke website.
Hangt er maar net vanaf of elke medewerker een login kan aanmaken ( waar imho hier het pijnpunt zit ).
Waar ik dagelijks mee werk wordt er enkel een beheerslogin uitgegeven na vertoon van kvk en handtekening van iemand die volgens kvk tekenings bevoegd is.
Contactgegevens en nummers zijn in dit geval wel gegeven,maar fisiek is er niets ondertekend (enkel het vinkje) bij registratie van een account.
Ok, dan houd ik het meer op onwil van het bedrijf

Ik dacht 20 foto's, 20 fotografen. Tja die ga ik ook niet voor afbellen omdat iemand het systeem niet snapt... Bij 2 is het wel iets anders...
Niet snappen is misschien een groot woord, maar je zult toch rond moeten kijken hoe het één en ander werkt en in mijn geval kijken wat voor waar men verkoopt in de winkel. Ik moet wel zeggen dat ik achteraf een lege winkelwagen in een hoek miste, maar die kon ook verschijnen op het moment dat er foto's ingezet werden...
Serieuze vraag : Hoe toont 20 foto's downloaden aan dat jij ze niet wilt gebruiken?
Iedereen surft toch wel eens op het web en bekijkt producten, artikelen en foto's. Daar geeft toch niet aan dat je deze producten, artikelen of foto's ook daadwerkelijk wilt gaan gebruiken. Je verzameld informatie, en kijkt hoe iets werkt of eruit ziet en besluit dan om of het één of het ander te kopen.
Gomez12 schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 18:29:
Er staat toch in de AV dat je betaald per download?
En nu wil je zeggen dat er niet in de AV staat dat je betaald per 'download'?
Ik vind het heel lullig voor je maar ik zou toch echt het wettelijke pad laten voor wat het is en het gewoon met praten proberen. Wettelijk voldoet het allemaal...
Er staat dat je betaald met download. Als je een artikel besteld via een webshop betaal je ook per artikel. Maar dan krijg je wel duidelijk een scheiding tussen wanneer je moet gaan betalen. Producten op de orderlijst en vervolgens een knop 'bestellen'. In dit geval is de 'lijst' er niet. En was mij niet duidelijk dat men helemaal geen overzicht of winkelwagen gebruikte...
Praten heb ik gedaan, maar men blijft bij het standpunt dat hun 'leverancier' de factuur naar hun niet wil intrekken en om die reden hun de factuur richting mij niet kunnen vernietigen. Begrijp werkelijk niet waar het probleem ligt dit op te lossen, klantvriendelijkheid is in elk geval erg ver te zoeken op dit moment.
Seesar schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 18:40:
Het mooie is dat ik de fotograaf, Andy Smulders van Persfoto.com persoonlijk ken. Zijn naam is blijkbaar geen geheim want het staat bij iedere foto.
Ik ben kwijt of het nou over deze website ging, maar als dat zo is, en hij hanteert zo'n louche website, dan valt me dat vies van hem tegen.
Hele gare constructie, als je het mij vraagt, ik houd dit draadje in de gaten.
Ik heb deze naam niet genoemd en zal ook geen naam noemen in dit topic. Ik wil geen namen of bedrijven zwartmaken, maar wil puur informatie inwinnen omdat ik niet helemaal thuis ben in de persfotografie en het kopen van foto's. De website constructie en algemene voorwaarden van deze site lijken in elk geval wel erg op het geval dat we hier bespreken.
Rob schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 18:45:
De vraag: wanneer download je iets? is ook wel intressant.
Stel je hebt een Firefox plugin die downloadlinkjes, op de pagina die je bezoekt, langsgaat met behulp van een HEAD request richting de server. De browser krijgt netjes de info terug die de browser nodig heeft (maar dus niet de foto).
Met een beetje slecht programmeerwerk, is deze HEAD request richting de server als een download gezien.
Dat zou heel goed ook kunnen gebeuren en je brengt een interessant punt aan. Als het inderdaad zo is dan trek je onbewust die hele website leeg zonder dat je ook maar iets 'besteld' hebt. De kater komt dan een paar dagen later als je een rekening krijgt van een paar ton...
djluc schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 19:10:
Heel de discussie betreft het automatisch downloaden e.d. is ook niet van toepassing gezien de topicstarter in dit openbare topic al duidelijk heeft laten blijken dat hij de foto's gedownload heeft.
Om iets op een website te kunnen zien moet je dingen downloaden. Thumbnails, previews, tekstbestenden heb ik gedownload. En een aantal grotere 'preview' foto's, niet wetende dat deze de foto's waren waarvoor betaald moest worden omdat er geen bevestiging werd gevraagd...
[
Voor 3% gewijzigd door
Gerwin op 31-07-2010 19:26
]