Foto's met klik aankopen zonder bevestiging, mag dat?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je heb het hier over een overeenkomst waarbij de prijs van het goed niet gespecificeerd is. Dat lijkt me sowieso al onmogelijk.
Als dat inderdaad niet vermeld zou zijn per foto dan lijkt me dat er inderdaad nooit sprake is van een concreet aanbod.

Gerwin, hoe zit dat precies? Is er nu wel of niet vooraf duidelijk wat een foto kost?

[ Voor 14% gewijzigd door Orion84 op 31-07-2010 12:15 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:16

DataGhost

iPL dev

Inderdaad, m.i. horen kosten erbij te staan. Interessanter: zijn die knoppen echt formulierknoppen (kijk in de source van de pagina dus) of zijn het plaatjes met hyperlinks? In het laatste geval staan zij sowieso minder sterk aangezien sommige browser-accellerators of plugins alvast de 'volgende' pagina's ophalen, of je er nou op gaat klikken of niet. Niet dat dit nou een geweldig en niet-te-weerleggen argument is maar het is iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:10

Milo.

klik

Gerwin schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 10:55:
Het lijkt me niet verstandig om de fotograaf met naam en website te melden op deze website. De Algemene Voorwaarden zijn enkel te lezen bij het maken van een account op de website. Je krijgt dan wachtwoord en gebruikernaam toegestuurd.
Maar wel erg behulpzaam zodat, zoals eerder gezegd, anderen er niet intrappen. Ik zou niet weten waarom het trouwens niet 'verstandig' zou zijn, je vraagt je hier enkel af of het mogelijk is hoe deze websiteonderneming omgaat met de policy die zij voeren daar jij er eerder geen ervaring mee hebt gehad. Je beschuldigd ze niet oid.

Het is trouwens ook wel vreemd dat de Algemene Voorwaarden pas te lezen zijn als je een account hebt aangemaakt en niet gewoon op de site staan. Bij de stockphoto sites die ik even snel via google naar boven tover staan toch wel voorwaarden en kosten etc.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06 20:10

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
Bij registratie staat in de derde alinea:
DOWNLOADEN IS BETALEN, wij rekenen een minimaal tarief van € 75,00 per foto die gedownload is via de server van www.website.nl. Mocht de publicatie waarde meer bedragen als het vast tarief van €75,00, dan berekenen wij natuurlijk het hogere tarief.
In het stukje Algemene Voorwaarden staat dat de bedragen in euro's zijn, exclusief omzetbelasting en tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders is overeengekomen de standaard prijzen gelden. Toegang tot de database is gratis. Downloads van één of meerdere foto's wordt gezien als aankoop, tenzij andere afspraken schriftelijk zijn overeengekomen. Naast dit een heel verhaal over rechtelijke kosten, betalingstermijn, publicatie's, opzegtermijnen, geheimhouding, aansprakelijkheid, etc.

Er staat niets over een download button in de voorwaarden of een winkelwagen systeem.

Als ik dit lees dan verwacht je toch een waarschuwing of bevestiging van je aankoop?

Kan je met deze algemene voorwaarden bij aanmelding werkelijk het zo maken dat je mensen 75 tot 10.000 euro kunt laten betalen enkel voor het klikken op button onder foto's?

Station van Gerwin Prins op Apple Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:43
Als je niet de intentie hebt om te kopen is een overeenkomst onwettig tot stand gekomen. Je kunt dus gewoon annuleren want er is geen overeenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
DataGhost schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 12:26:
Inderdaad, m.i. horen kosten erbij te staan. Interessanter: zijn die knoppen echt formulierknoppen (kijk in de source van de pagina dus) of zijn het plaatjes met hyperlinks? In het laatste geval staan zij sowieso minder sterk aangezien sommige browser-accellerators of plugins alvast de 'volgende' pagina's ophalen, of je er nou op gaat klikken of niet. Niet dat dit nou een geweldig en niet-te-weerleggen argument is maar het is iets.
Men heeft het downloaden voor het account nu uitgeschakeld, maar wat ik kan zien zijn het gewoon links naar een PHP script met een ID-nummer die een foto weergeeft...
RedHat schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 12:42:
Als je niet de intentie hebt om te kopen is een overeenkomst onwettig tot stand gekomen. Je kunt dus gewoon annuleren want er is geen overeenkomst.
Men zegt dat de foto's al gedownload zijn en dat de fotografen die de foto's gemaakt hebben automatisch een melding krijgen en hun een factuur sturen. Men zegt deze rekening te moeten betalen van deze fotografen en dat ze om deze reden ook mij een factuur sturen. "Download is download..."

[ Voor 27% gewijzigd door Gerwin op 31-07-2010 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Sowieso een twijfelachtige AV, want zelfs als jij een mini-preview ziet van 100x100 pixels wordt de foto natuurlijk gedownload naar jouw pc. Het is niet mogelijk iets te zien zonder te downloaden, dus in feite moet je al €75 betalen om überhaupt te weten wat er op de foto staat.

En dan ook nog meerdere malen foutief Nederlands in één zin in een vrij belangrijk stukje AV :/

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:16
Misschien iets heel sufs, maar kan je hierbij niet uitgaan van wet koop op afstand en retourneren binnen 7 dagen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hij heeft duidelijk aangegeven dat het een zakelijk gebeuren is, dus nee. Bovendien kan je een digitale foto niet retourneren, dus de wet koop op afstand gaat sowieso niet op. En dat was ook al eerder opgemerkt, graag even lezen voor je een reactie plaatst ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Orion84 op 31-07-2010 12:48 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Gerwin schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 12:45:
[...]

Men zegt dat de foto's al gedownload zijn en dat de fotografen die de foto's gemaakt hebben automatisch een melding krijgen en hun een factuur sturen. Men zegt deze rekening te moeten betalen van deze fotografen en dat ze om deze reden ook mij een factuur sturen. "Download is download..."
Wat zij met fotografen afspreken is sowieso niet jouw probleem. Jij hebt alleen met de bemiddelende partij te maken en niks, maar dan ook niks met de fotograaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
Wilko schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 12:50:
[...]

Wat zij met fotografen afspreken is sowieso niet jouw probleem. Jij hebt alleen met de bemiddelende partij te maken en niks, maar dan ook niks met de fotograaf.
Dat dacht ik ook. De fotografen blijven bij hun standpunt met hun factuur naar hun en daardoor blijven hun bij hun standpunt met de factuur naar mij. "Download is download..."

Daarbij komt, als ik een foto koop bij een bedrijf waar de naam "Piet" onder staat en de foto is gemaakt door "Kees" dan zegt iets in mij dat het een verkapte vorm van auteursrecht schending is. Mensen publiceren dan de foto onder de naam van een andere fotograaf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Gerwin schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 12:55:
[...]

Dat dacht ik ook. De fotografen blijven bij hun standpunt met hun factuur naar hun en daardoor blijven hun bij hun standpunt met de factuur naar mij. "Download is download..."
Het is logisch dat ze de facturen van de fotografen op jou willen verhalen, maar juridisch gezien zijn de overeenkomsten (als die al geldig zouden zijn, wat ik ten zeerste betwijfel) volstrekt gescheiden zaken.
Daarbij komt, als ik een foto koop bij een bedrijf waar de naam "Piet" onder staat en de foto is gemaakt door "Kees" dan zegt iets in mij dat het een verkapte vorm van auteursrecht schending is. Mensen publiceren dan de foto onder de naam van een andere fotograaf...
Dat zou in principe mogen, met toestemming van de daadwerkelijke fotograaf. Maar wat bedoel je hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
www.persfoto.com is dit de website die je bedoelt? Ik durf nu bijna al niet meer op de foto's te klikken haha.

[ Voor 37% gewijzigd door YoshiBignose op 31-07-2010 13:11 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
YoshiBignose schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 13:10:
www.persfoto.com is dit de website die je bedoelt? Ik durf nu bijna al niet meer op de foto's te klikken haha.
Deze website heeft 'erg veel' overeenkomsten, in elk geval dezelfde manier van voorwaarden en opzet.

Zoals ik eerder schreef ik wil niet ook nog een zaak met 'schade' aan de broek hebben hangen dus ik zal de naam van het bedrijf en fotograaf niet posten.
Wilko schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 13:01:

Dat zou in principe mogen, met toestemming van de daadwerkelijke fotograaf. Maar wat bedoel je hiermee?
Dat de 'download' of 'aankoop' om deze reden helemaal niet zou mogen? Is het niet zo dat altijd de naam van de oorspronkelijke fotograaf vermeld moet worden?

[ Voor 39% gewijzigd door Gerwin op 31-07-2010 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Laatst online: 00:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Nee. Er zijn minimale regels opgenomen in de auteurswet. In overeenstemming met de auteur mag echter overal van afgeweken worden. Ligt er helemaal aan wat er wordt afgesproken.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-09 14:22

w0w

Nee dit mag natuurlijk niet zomaar. Ik kan ook wel een website maken waarbij ik in de voorwaarden zet dat als je ergens op mijn site op een linkje klikt, je 100euro moet betalen. Dan hoeft er maar één mafkees te zijn die registreert en de voorwaarden niet goed doorleest (99% van iedereen) en dan stroomt het geld binnen bij mij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Het lijkt me niet verstandig om de fotograaf met naam en website te melden op deze website. De Algemene Voorwaarden zijn enkel te lezen bij het maken van een account op de website. Je krijgt dan wachtwoord en gebruikernaam toegestuurd.
Dit vind ik dus raar. Zoiets zou publiekelijk beschikbaar moeten zijn zonder dat je (stappen moet ondernemen om) een account te maken / moet maken :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
Jejking schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 13:24:
[...]

Dit vind ik dus raar. Zoiets zou publiekelijk beschikbaar moeten zijn zonder dat je (stappen moet ondernemen om) een account te maken / moet maken :S
De bereidwilligheid om er uit te kunnen komen daalt natuurlijk enorm als je in het openbaar de ander 'zwart' maakt. Dit is zeker niet de bedoeling, ik wil er gewoon netjes uitkomen, maar zo kan de andere partij het natuurlijk wel op gaan vatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Als die websites overeenkomsten heeft dan is het misschien een groter geheel van websites. Gewoon een stel oplichters... maar ja zoals ik het nu begrijp moet je gewoon direct betalen als je op de knop DOWNLOADEN hebt gedrukt? Tja, ook niet geheel onlogisch natuurlijk, maar niet netjes.

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

En wordt een HEAD (ipv een GET) door de browser ook gezien als download....

Het is geen nette manier van aankopen aanbieden, dat is zeker.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Niet online
Jejking schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 13:24:
[...]

Hoeft niet. Als ze maar voor of tijdens het aangaan van de overeenkomst ter hand zijn gesteld, dat is wel van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:29
Het staat er zelfs dik gedrukt. Dus in principe kunnen ze het maken, jij bent er immers accoord mee gegaan, je kunt ze er natuurlijk wel op attenderen dat het een niet nette manier is om geld te verdienen. En dat ze het duidelijker kunnen maken door de knoppen te veranderen, en er bij te zetten dat eentje een preview is en de andere een betaalde download.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat ik dan even niet snap is dat als ze in de voorwaarden praten over downloaden. Dat als je dan 2 knopjes downloaden ziet dat je dan niet achterdochtig wordt / eerst navraag gaat doen?

De handelswijze vind ik zeer kwalijk.

Maar gewoon maar even denken dat ze niet bedoelen wat ze wel opschrijven en je eigen regels hanteren vind ik ook niet al te snugger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
SgtElPotato schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 13:55:
Het staat er zelfs dik gedrukt. Dus in principe kunnen ze het maken, jij bent er immers accoord mee gegaan, je kunt ze er natuurlijk wel op attenderen dat het een niet nette manier is om geld te verdienen. En dat ze het duidelijker kunnen maken door de knoppen te veranderen, en er bij te zetten dat eentje een preview is en de andere een betaalde download.
In feite maak je dus geen enkele kans en kun je niets anders dan 20 maal 75 euro betalen?
Is er niet een ongeschreven regel dat je moet bevestigen dat je iets wilt downloaden?
Gomez12 schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 13:57:
Wat ik dan even niet snap is dat als ze in de voorwaarden praten over downloaden. Dat als je dan 2 knopjes downloaden ziet dat je dan niet achterdochtig wordt / eerst navraag gaat doen?

De handelswijze vind ik zeer kwalijk.

Maar gewoon maar even denken dat ze niet bedoelen wat ze wel opschrijven en je eigen regels hanteren vind ik ook niet al te snugger...
Achteraf niet al te 'snugger' geweest, maar ik ga altijd het goede uit van de mens en omdat hij de tweede 'download' button een uitroepteken staat ben ik ervan uit gegaan dat dat de 'gooi in winkelwagen' link was. Ik heb geen melding gehad dat er betaald moest worden en ben daardoor ook niet argwanend geworden. De bel ging rinkelen toen er een factuur binnenkwam en toen heb ik direct contact gezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:19
Wat doet lightbox dan? Is dat niet je preview?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:55
Toch blijft het voor mij duidelijk: de overeenkomst (voor zover die überhaupt al bestaat) is niet duidelijk geweest voor jou en daarom is er dus ook geen sprake van een overeenkomst. Dit aangezien er bij een overeenkomst juist sprake is van een wederzijdse afspraak, en niet een enkelzijdige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
jip_86 schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 14:47:
[...]

Wat doet lightbox dan? Is dat niet je preview?
Nope 'tijdelijk' opslaan, een soort van queue...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Little Bear
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het is niet omdat een overeenkomst niet duidelijk is voor een individu (TS in dit geval), dat ze ook niet duidelijk is.

Overeenkomst stelt: Voor elke DOWNLOAD moet er betaald worden.
Vervolgens komen er NA het inloggen met een account 2 knoppen waar DOWNLOAD op staat.

Hoe onduidelijk kan het verder zijn?

Dit is rot, lullig en kut voor de TS, maar over onduidelijkheid valt niets op te merken hier. Iedereen hier, mezelf inbegrepen, vind dit een smerige handelswijze omdat ze afwijkt van de gangbare procedures, maar uiteindelijk is het wel allemaal duidelijk en logisch.

Over de bevestiging... Dit is iets wat je eigenlijk al eerder hebt gegeven door akkoord te gaan met de overeenkomsten. Als je een bod doet op Ebay is dit ook bindend, en wordt er ook niet om een bevestiging gevraagd. Zo zijn er vast wel meerdere.

Life is simple, make choices, don't look back...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:16

Illusion

(the art of)

Little Bear schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 15:32:
Over de bevestiging... Dit is iets wat je eigenlijk al eerder hebt gegeven door akkoord te gaan met de overeenkomsten. Als je een bod doet op Ebay is dit ook bindend, en wordt er ook niet om een bevestiging gevraagd. Zo zijn er vast wel meerdere.
Maar bij Ebay staat er duidelijk een bedrag en duidelijk de term Bieden of Kopen. Op dat moment is er geen enkele onduidelijkheid over het feit dat je volgende actie iets met geld te maken heeft.

Als er enkel een download-knop staat, verwacht je op zijn minst een dialoog waarin de kosten staan vermeld. En als ik 75 euro voor een foto betaal, zou ik ook verwachten dat ik in die dialoog kan zien welke resolutie, kleurdiepte en bestandstype de foto heeft die ik ga downloaden.

Aan de TS:
Heb je al gegoogled met de naam van de website op zoek naar andere mensen die ook problemen met die site hebben? Misschien zijn er meer mensen die hetzelfde is overkomen.

[ Voor 10% gewijzigd door Illusion op 31-07-2010 15:43 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:55
Little Bear schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 15:32:
Het is niet omdat een overeenkomst niet duidelijk is voor een individu (TS in dit geval), dat ze ook niet duidelijk is.

Overeenkomst stelt: Voor elke DOWNLOAD moet er betaald worden.
Vervolgens komen er NA het inloggen met een account 2 knoppen waar DOWNLOAD op staat.

Hoe onduidelijk kan het verder zijn?
Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens, dat zou een beetje vergelijkbaar zijn met een mode webshop waar het product al wordt toegestuurd wanneer je op bestel klikt.

Er moet duidelijk worden aangegeven dat het gaat om een transactie of aankoop. Hier is dat duidelijk niet het geval, er is geen prijs gegeven, geen bevestiging en in het algemeen geen duidelijke bestel procedure. (edit: het product is nog niet eens duidelijk!)

Hierdoor is in mijn mening de overeenkomst wel degelijk onduidelijk en is er dus ook geen wederzijdse overeenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
SgtCaffran schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 16:22:
[...]

Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens, dat zou een beetje vergelijkbaar zijn met een mode webshop waar het product al wordt toegestuurd wanneer je op bestel klikt.

Er moet duidelijk worden aangegeven dat het gaat om een transactie of aankoop. Hier is dat duidelijk niet het geval, er is geen prijs gegeven, geen bevestiging en in het algemeen geen duidelijke bestel procedure. (edit: het product is nog niet eens duidelijk!)

Hierdoor is in mijn mening de overeenkomst wel degelijk onduidelijk en is er dus ook geen wederzijdse overeenkomst.
Dit dacht ik dus ook, maar de vraag is of men middels een stukje in de voorwaarden bij het aanmaken van een account dit toch 'legaal' kan doen en dus zo kan en mogen werken? Ik lees het stuk dat je betaald voor een download als je een overzicht of bevestiging gehad hebt. En dat als je de foto niet gebruikt (en dus extra gaat betalen voor een publicatie) je _dan_ toch voor elke download toch zal moeten betalen. De zin "Voor elke download moet betaald worden..." klinkt dan ineens een stuk logischer.

---

Ik heb gezocht naar andere mensen die problemen hebben en helaas niet gevonden. Over het algemeen lijkt met ook zaken te doen met grote nationale of internationale bedrijven en die maken zich niet druk om een duizend euro meer of minder. Maar voor iemand zoals ik zie even rond kijkt en ineens een factuur krijgt van 2000 euro is het wel even andere koek.

Iedereen die antwoord in dit topic is het er wel mee eens dat het geen nette manier van zakendoen is om zonder bevestiging van een aankoop bedrijven en particulieren voor het klikken op een button te laten betalen voor een download. Vraag is alleen of zoiets wettelijk wel mag, en dat de Algemene Voorwaarden deze dan kunnen 'overrulen'. Er zijn daarnaast mensen die vervolgens zeggen dat er geen overeenkomst is omdat een klik op een button geen overeenkomst is en dat door 'dwaling' in elk geval de koop voor zover daarvan sprake is vernietigd kan worden.

Aan de andere kant lees ik nu ook reacties van mensen die zeggen dat omdat in de voorwaarden bij aanmelding stond dat betaald moest worden voor een download je het bedrijf eigenlijk vrij spel geeft om voor elke foto of afbeelding een rekening naar je te kunnen sturen.

Mijn mening is dat de hele gang van zaken raar is. Men wil de factuur wel vernietigen, maar kan die niet omdat de fotografen van de foto reeds bericht hebben ontvangen en hun de factuur richting hun niet willen vernietigen. Zonder schriftelijk iets ondertekend te hebben of te hebben betaald kun je dus ongemerkt de hele website leeghalen om vervolgens een gigantische rekening te krijgen.

Ondanks dat het geen klantvriendelijke manier van werken is is dan de conclusie dat ik 2000 euro zal moeten betalen om even rond te hebben gekeken op hun website? Dus onoplettendheid van mijn kant?

[ Voor 24% gewijzigd door Gerwin op 31-07-2010 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Gerwin schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 16:33:
Ik heb gezocht naar andere mensen die problemen hebben en helaas niet gevonden. Over het algemeen lijkt met ook zaken te doen met grote nationale of internationale bedrijven en die maken zich niet druk om een duizend euro meer of minder. Maar voor iemand zoals ik zie even rond kijkt en ineens een factuur krijgt van 2000 euro is het wel even andere koek.

Iedereen die antwoord in dit topic is het er wel mee eens dat het geen nette manier van zakendoen is om zonder bevestiging van een aankoop bedrijven en particulieren voor het klikken op een button te laten betalen voor een download. Vraag is alleen of zoiets wettelijk wel mag, en dat de Algemene Voorwaarden deze dan kunnen 'overrulen'. Er zijn daarnaast mensen die vervolgens zeggen dat er geen overeenkomst is omdat een klik op een button geen overeenkomst is en dat door 'dwaling' in elk geval de koop voor zover daarvan sprake is vernietigd kan worden.

Aan de andere kant lees ik nu ook reacties van mensen die zeggen dat omdat in de voorwaarden bij aanmelding stond dat betaald moest worden voor een download je het bedrijf eigenlijk vrij spel geeft om voor elke foto of afbeelding een rekening naar je te kunnen sturen.

Mijn mening is dat de hele gang van zaken raar is. Men wil de factuur wel vernietigen, maar kan die niet omdat de fotografen van de foto reeds bericht hebben ontvangen en hun de factuur richting hun niet willen vernietigen. Zonder schriftelijk iets ondertekend te hebben of te hebben betaald kun je dus ongemerkt de hele website leeghalen om vervolgens een gigantische rekening te krijgen.

Ondanks dat het geen klantvriendelijke manier van werken is is dan de conclusie dat ik 2000 euro zal moeten betalen om even rond te hebben gekeken op hun website? Dus onoplettendheid van mijn kant?
Bel eens met het Juridisch Loket. Betalen zou ik niet. Het was niet je intentie iets te kopen, en de algemene voorwaarden gaan nooit boven de wet.

Nu nog zwart op wit zien te krijgen via bijvoorbeeld het Juridisch Loket. :)

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Gerwin schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 16:33:
Wel of niet netjes is helaas geen maatstaf. De enige vraag hier is of het wettelijk is, ongeacht wat de algemene voorwaarden zeggen.
Die voorwaarden staan niet boven de wet, hoe graag zo'n bedrijf dat ook wil denken ;)
Niet jouw probleem natuurlijk. Jij hebt geen contact met de fotografen dus daar hoef jij je geen zorgen om te maken.

Aangezien de term "downloaden" over het hele internet vrij gebruikt wordt om iets te downloaden zonder daarvoor te moeten betalen (of in ieder geval met bevestiging) is het m.i. niet redelijk om te verwachten dat jij een koopintentie had door te klikken op die knop. Maar dat is iets wat alleen een rechter kan/mag beslissen.
Ik zou sowieso niet betalen. Ik zie persoonlijk namelijk niet in hoe deze transactie wettelijk stand zal houden. Als ze dus echt van mening zijn dat ze er recht op hebben kunnen ze je dagvaarden en zal de rechter beslissen over het geheel.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je zeker weet dat de site onvoldoende duidelijk is geweest dan zou ik een aangetekende brief versturen met wat voorbeelden van hun website en waarom voor jou niet duidelijk was dat er voor het drukken op een bepaalde preview knop betaald moest worden. Tevens zou ik erin vermelden dat je niet van plan bent te betalen.

Dat zou kunnen betekenen dat er een civiele procudere komt (moet opgestart worden door het betreffende bedrijf) en dat een rechter een uitspraak moet doen. Dat kan wel behoorlijk kostbaar worden als je geen gelijk krijgt. Je kunt natuurlijk altijd nog in beroep gaan. Misschien is het raadzaam wat jurisprudentie te verzamelen of de rechtsbijstand verzekering in te schakelen.

Twijfel je sterk of de rechter je gelijk zou gaan geven dan zou ik met het bedrijf iets afspreken (als dat lukt weten ze dat zij fout zitten >:) ) of gewoon de factuur betalen.

Meer opties heb je niet dus het is vrij eenvoudig. Alleen over je argumentatie zou ik wel even goed nadenken.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2010 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoewel dit natuurlijk FG gerelateerd is, hoort dit topic meer thuis in SF :)

FGA->SF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:57

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Wat ik trouwens al helemaal niet snap is waar betaal je die 75,- per foto voor? wat ik lees is als hem voor publicatie gebruikt of commercieel doeleinde krijg je nog een rekening?!

En mocht je daadwerkelijk brieven van een incassoburo ontvangen neem juridisch advies, vraag informatie bij juridischloket of als je rechtsbijstand hebt (als je lid bent van eenVakbond deze hebben dit ook)

Maar voor de rest deze verkoopwijze stinkt gewoon.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik werk zelf op een fotoredactie en wij kennen het genoemde bedrijf ook goed. Wij hebben er nooit problemen mee. Wij downloaden er ook gewoon een gedeelte van onze foto's en de prijs van de foto ligt aan de oplage en waar dat hij wordt gebruikt. De cover is +350% pagina 2 +150%. Heeft een blad een oplage van 500.000 exemplaren dan is de prijs hoger als bij een blad met 50.000 exemplaren. 75 euro zal de minimale prijs die ze hanteren. Ze weten immers niet hoe groot de foto geplaatst wordt. Vandaar dat wij achteraf een aanpassing krijgen op de prijs en dat weten wij. Het is geen lastig bedrijf dus er zal sprake moeten zijn van iets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
TerraGuy schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 16:40:
[...]

Bel eens met het Juridisch Loket. Betalen zou ik niet. Het was niet je intentie iets te kopen, en de algemene voorwaarden gaan nooit boven de wet.

Nu nog zwart op wit zien te krijgen via bijvoorbeeld het Juridisch Loket. :)
Juridisch loket is voor consumenten, niet voor bedrijven helaas...
Verwijderd schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 16:54:
Als je zeker weet dat de site onvoldoende duidelijk is geweest dan zou ik een aangetekende brief versturen met wat voorbeelden van hun website en waarom voor jou niet duidelijk was dat er voor het drukken op een bepaalde preview knop betaald moest worden. Tevens zou ik erin vermelden dat je niet van plan bent te betalen.

Dat zou kunnen betekenen dat er een civiele procudere komt (moet opgestart worden door het betreffende bedrijf) en dat een rechter een uitspraak moet doen. Dat kan wel behoorlijk kostbaar worden als je geen gelijk krijgt. Je kunt natuurlijk altijd nog in beroep gaan. Misschien is het raadzaam wat jurisprudentie te verzamelen of de rechtsbijstand verzekering in te schakelen.

Twijfel je sterk of de rechter je gelijk zou gaan geven dan zou ik met het bedrijf iets afspreken (als dat lukt weten ze dat zij fout zitten >:) ) of gewoon de factuur betalen.

Meer opties heb je niet dus het is vrij eenvoudig. Alleen over je argumentatie zou ik wel even goed nadenken.
In de Algemene Voorwaarden staat dat je betalen moet voor _elke_ foto die je download van hun website, dat is duidelijk en helemaal geen probleem. Vervolgens staan de volgende knoppen onder elke grote tumbnail:

Afbeeldingslocatie: http://img826.imageshack.us/img826/1742/schermafbeelding2010073.png

In hoeverre kan je dan verwachten dat na een klik op de button zonder uitroepteken je zonder een bevestiging te geven een foto download die betaald moet worden? Kunnen zo die foto's met een klik gekocht worden en kan met dus de bevestigingsstap, winkelagen, bevestiging e-mail overgeslagen worden om na een paar dagen een factuur te ontvangen met wat er nu eigenlijk gekocht is? In het account is nergens te zien wat je gekocht hebt, dat hoor je als je de factuur in de mailbox ziet... Zoals ik eerder schreef verwacht ik een bevestiging of winkelwagen, kan dit middels hun algemene voorwaarden 'achterwege' gelaten worden? Is het wettelijk niet zo dat er een overzicht gegeven moet worden van de aankoop?

Het gaat me dus niet om het feit dat voor een download betaald moet worden of over de bedragen die men voor foto's wil hebben. Het gaat mij om het feit dat ik een account heb aangemaakt en dat zonder enige waarschuwing of melding ineens een factuur binnenkomt dat er iets gekocht is... Dit is werkelijk de eerste keer dat ik iets koop zonder dat ik een winkelwagen of 'wilt u dit product hebben?' vraag gezien heb...

[ Voor 7% gewijzigd door Gerwin op 31-07-2010 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
TerreurBV schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 17:10:
Wat ik trouwens al helemaal niet snap is waar betaal je die 75,- per foto voor? wat ik lees is als hem voor publicatie gebruikt of commercieel doeleinde krijg je nog een rekening?!
Je betaalt voor persoonlijk/intern gebruik. Commercieel gebruik is extra betalen.

@TS: Ik vraag me ten stelligste af of de wet in dit soort dingen iets kan betekenen bij b2b.
B2b is gewoon totaal iets anders als consumenten verkoop.

Ik ken eerlijk gezegd genoeg b2b bedrijven (en webshops) die zo opereren als dit bedrijf, het is veelal zo ingericht dat de telefoniste iets makkelijk kan bestellen zonder dat zij/hij de prijzen hoeft te zien of naar een meerdere hoeft te gaan voor akkoord.

Enkel zitten al deze bedrijven achter login en moet je eerst kvk overhandigen voordat ze een login uitgeven.

Maar ik vermoed dat er wettelijk niets aan te doen is.
Gerwin schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 17:23:
[...]
In de Algemene Voorwaarden staat dat je betalen moet voor _elke_ foto die je download van hun website, dat is duidelijk en helemaal geen probleem. Vervolgens staan de volgende knoppen onder elke grote tumbnail:

[afbeelding]

In hoeverre kan je dan verwachten dat na een klik op de button zonder uitroepteken je zonder een bevestiging te geven een foto download die betaald moet worden?
Zie bold stukje en zie namen van de buttons. Met 20/20 hindsight is het allemaal duidelijk.
Is het wettelijk niet zo dat er een overzicht gegeven moet worden van de aankoop?
Factuur is overzicht bij veel b2b.

[ Voor 30% gewijzigd door Gomez12 op 31-07-2010 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Little Bear
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je vergelijkt wat gangbaar en netjes is (klikken, winkelwagen bekijken, bevestigen, betalen) met de procedure die dit bedrijf hanteert.

Door met de voorwaarden akkoord te gaan, heb je besloten de gangbare regels (die trouwens nergens geschreven staan, maar gewoon bij iedereen bekend zijn) naast je neer te leggen, en je te onderwepen aan de regels van dit bedrijf. In deze voorwaarden staat duidelijk dat klikken op een download knop gelijkstaat aan kopen en dus betalen.

Het feit dat jij alsnog de gangbare regels wil toepassen, maakt de werkwijze die het bedrijf hanteert niet onduidelijk. En de gangbare regels zijn volgens mij niet wettelijk gedocumenteerd, maar zijn gewoon in de loop der jaren tot stand gekomen omdat dit nu eenmaal de netste manier van werken is voor iedereen.

Life is simple, make choices, don't look back...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

Misschien kun je het erop gooien dat je niks geaccepteerd hebt, en gewoon een knopje hebt ingedrukt waar iets op stond als 'agree' (je was nooit zo sterk in Engels), en plots zat je op de site. O-)

Nederlands rechts is Nederlandse tekst, geen 'click to agree'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Little Bear schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 17:34:
En de gangbare regels zijn volgens mij niet wettelijk gedocumenteerd, maar zijn gewoon in de loop der jaren tot stand gekomen omdat dit nu eenmaal de netste manier van werken is voor iedereen.
Voor consumenten zijn veel gangbare regels ondertussen wel wettelijk gedocumenteerd. Dat is ook waar de meeste ideeen hier vandaan komen.

Enkel bij b2b zijn er hele andere gangbare regels. En deze regels verschillen weer naargelang de grootte van de bedrijven, daar valt geen wet op te maken.

Een franchise AH wil niet allerlei rompslomp etc hebben als hij iets besteld bij het centrale magazijn. Dat moet gewoon aanklikken en volgende dag binnenkomen zijn. Factuur volgt later.
Een bedrijf met 20 man op de inkoop wil geen bestelbonnen / akkoord emailtjes etc hebben, die willen gewoon hun spullen hebben en factuur volgt later.
Een telefoniste die verantwoordelijk is voor de kantoormeuk moet gewoon bestellen, prijzen etc mag ze veelal nog niet eens zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Laatst online: 20:45
Verwijderd schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 17:18:
Ik werk zelf op een fotoredactie en wij kennen het genoemde bedrijf ook goed. Wij hebben er nooit problemen mee. Wij downloaden er ook gewoon een gedeelte van onze foto's en de prijs van de foto ligt aan de oplage en waar dat hij wordt gebruikt. De cover is +350% pagina 2 +150%. Heeft een blad een oplage van 500.000 exemplaren dan is de prijs hoger als bij een blad met 50.000 exemplaren. 75 euro zal de minimale prijs die ze hanteren. Ze weten immers niet hoe groot de foto geplaatst wordt. Vandaar dat wij achteraf een aanpassing krijgen op de prijs en dat weten wij. Het is geen lastig bedrijf dus er zal sprake moeten zijn van iets meer.
Waar wordt in dit topic dan het bedrijf genoemd? ik zie het niet terug..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

Gomez12 schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 17:41:
[...]

Voor consumenten zijn veel gangbare regels ondertussen wel wettelijk gedocumenteerd. Dat is ook waar de meeste ideeen hier vandaan komen.

Enkel bij b2b zijn er hele andere gangbare regels. En deze regels verschillen weer naargelang de grootte van de bedrijven, daar valt geen wet op te maken.

Een franchise AH wil niet allerlei rompslomp etc hebben als hij iets besteld bij het centrale magazijn. Dat moet gewoon aanklikken en volgende dag binnenkomen zijn. Factuur volgt later.
Een bedrijf met 20 man op de inkoop wil geen bestelbonnen / akkoord emailtjes etc hebben, die willen gewoon hun spullen hebben en factuur volgt later.
Een telefoniste die verantwoordelijk is voor de kantoormeuk moet gewoon bestellen, prijzen etc mag ze veelal nog niet eens zien
Maar het moet niet zo kunnen zijn dat je niet weet dat je met wat rondklikken opeens 2000 euro hebt uitgegeven? Helemaal als je een 'domme telefoniste' dat voor je laat doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
TerraGuy schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 17:42:
[...]

Maar het moet niet zo kunnen zijn dat je niet weet dat je met wat rondklikken opeens 2000 euro hebt uitgegeven? Helemaal als je een 'domme telefoniste' dat voor je laat doen..
Waarom niet?

Als je in een erp-programma ook willekeurig wat gaat rondklikken dan kan je ook van alles bestellen.

TS heeft AV gelezen, is hier mee akkoord gegaan. Was bekend met het feit dat hij voor elke download x bedrag moest betalen, enkel heeft TS daarna wat rondgeklikt volgens eigen inzicht.

En nogmaals, ik vind het raar dat TS zo makkelijk een inlog gekregen heeft waardoor hij zo makkelijk de fout in kan gaan. Maar het principe is redelijk normaal bij grotere bedrijven.

En dat ze moeilijk doen, tja. Als TS 1 foto had aangeklikt dan hadden ze het op een akkoordje met de fotograaf kunnen gooien, maar even contact opnemen met 20 fotografen en het proberen met hun allemaal op een akkoordje te gooien lijkt mij ook ietwat overkill als bedrijf zijnde.

Sowieso plaats ik al mijn bedenkingen bij de gedachtengang dat een foto ~1MB een preview zou zijn, dat is perfect te gebruiken als website opvulling.
Ik kan me voorstellen dat je 1x die fout maakt, maar 20 foto's bekijken op een website waarvan je weet dat ze per download rekenen en dan 20x ~1MB foto's te zien krijgen ( ik neem aan ook nog eens zonder watermerk oftewel direct te gebruiken ergens anders ) ? Ik vind het twijfelachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
Net zoals je de Algemene Voorwaarden afvinkt vink je toch als consument of als bedrijf ook je bestelling af in een orderoverzicht? Ik mis dat afvinken of 'waarschuwing' hoe je het wilt noemen. En ik vraag me dan ook af of deze 'tussenstap' middels die algemene voorwaarden wel over te slaan is. Men heeft het in elk geval voor elkaar gekregen, maar kan (en mag) dit wel?

Er staat immers in de algemene voorwaarden van hun niet dat er geen tussenstap is, maar er staat ook niet dat die er wel is... in alle redelijk ben ik uitgegaan dat ik een melding zou krijgen (popup scherm of bestelling-overzicht) die waar ik dan akkoord voor geef.

Zoals TerraGuy zegt, met wat klikken kan elke werknemer zomaar duizenden euro's aan kosten maken omdat er geen enkele manier van 'akkoord' of 'bevestig download' is...
Gomez12 schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 17:56:
En dat ze moeilijk doen, tja. Als TS 1 foto had aangeklikt dan hadden ze het op een akkoordje met de fotograaf kunnen gooien, maar even contact opnemen met 20 fotografen en het proberen met hun allemaal op een akkoordje te gooien lijkt mij ook ietwat overkill als bedrijf zijnde.
Het betreft hier twee fotografen, eentje die regematig werk lijkt te doen voor het bedrijf en onder de andere foto's staat de naam van de eigenaar van het bedrijf. Zo heel erg complex om dit op te lossen lijkt het mij dan ook niet.
Sowieso plaats ik al mijn bedenkingen bij de gedachtengang dat een foto ~1MB een preview zou zijn, dat is perfect te gebruiken als website opvulling.
Ik kan me voorstellen dat je 1x die fout maakt, maar 20 foto's bekijken op een website waarvan je weet dat ze per download rekenen en dan 20x ~1MB foto's te zien krijgen ( ik neem aan ook nog eens zonder watermerk oftewel direct te gebruiken ergens anders ) ? Ik vind het twijfelachtig.
Juist omdat het om twintig foto's gaat moet duidelijk zijn dat ik me van geen kwaad bewust was. Anders had ik natuurlijk direct contact met hun opgenomen. Op de website staat dat er foto's beschikbaar zijn voor publicatie van ~8-10MB en dan is een foto van ~1MB een lagere kwaliteit preview in mijn ogen. Achteraf ben ik het wel met je eens, maar op dat moment leek het 'klantvriendelijkheid' en 'men wil goed laten zien hoe goed de foto's zijn voor je hem besteld...

[ Voor 48% gewijzigd door Gerwin op 31-07-2010 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:10
In de voorwaarden staat downloaden is betalen. Daarnaast zijn er 3 knoppen waarvan 2 de naam download bevatten. Dat lijkt heel logisch.

Ook lijkt het om http://www.persfoto.com/register.php te gaan gezien de letterlijke tekst uit de voorwaarden gequote is. Als ik op registreren klik krijg ik meteen duidelijk zicht op de regels. Dus ook dat lijkt logisch. Voor particulieren is een apart gedeelte ingericht.

Kortom: Het lijkt me een vrij uitgemaakte zaak. Een site hoeft niet te voldoen aan standaard eisen, standaard procedures. Wel zou dat gebruiksvriendelijker zijn maar dat kan geen juridisch vereist zijn. Ook de reden waarom de minimumprijs 75 euro is staat duidelijk verklaard als ik de juiste voorwaarden gelezen heb.

Previews bekijken kan eenvoudig als je niet ingelogd bent als het daadwerkelijk deze site betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keldererik
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-05 01:08
Heb je de algemene voorwaarden wel goed gelezen voordat je tot actie over ging? Wanneer je een hoge resolutie foto zonder watermerk download moet er toch een belletje gaan rinkelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Helemaal eens met hierboven, dit kan je gewoon niet overslaan. Voor hetzelfde geldt: de website staat open, ingelogd en wel. Je kleine manneke is mee en klaar met z'n First Sony. Oh, dát is interessant, allemaal foto's! Klikkerdeklik, 20x75 euro verder.

Nee, zo werkt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnoud Engelfriet
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 09:58

Arnoud Engelfriet

ICT-jurist / Specialist internetrecht
Ik ben met vakantie maar kon het niet laten te reageren :)

Dit is een zakelijk contract ("voor mijn eenmanszaak een account aangemaakt"). Bij contracten tussen bedrijven geldt de wet koop op afstand niet, zodat je niet op die grond het contract kunt annuleren.

Verder geldt bij zulke contracten dat de rechter meestal nogal streng zal zijn voor de klagende klant. Je wordt als bedrijf geacht op te letten en goed onderzoek te doen. Als je dus weet dat je bij elke download moet betalen, en je drukt op een knop "Download" dan moet je beseffen dat er dan een factuur zal volgen.

De eerste vraag is of je werkelijk die foto's gekocht hebt. Ik denk van wel. Er is een aanbod, en als jij dat aanvaardt dan zit je eraan vast. Jouw intenties spelen daarbij maar beperkt een rol: in de wet staat dat je er toch aan vastzit als de wederpartij er vanuit mocht gaan dat jij bedoelde te aanvaarden. De site kan niet in jouw hoofd kijken, en mag dus afgaan op wat jij verklaart (klikt). Zie art. 3:35 BW.

Ik zie hierboven voorbij komen dat een download niet als contractsvorming te zien is. Dat lijkt me onjuist. De wet kent geen vorm voor hoe je een aanbod doet of dat aanvaardt. Je mag ook uit 'gedragingen' afleiden dat iemand iets wilde aangeven (art. 3:37 BW). Steek je je hand op bij een autoveiling, dan heb je daarmee een auto gekocht. Net zo zou je met een downloadknop prima aan kunnen geven dat je iets wilt downloaden. Wanneer je weet dat downloaden geld kost, dan geef je daarmee tevens aan dat je wilt betalen.

Ook zou je wellicht kunnen zeggen dat er geen aanbod is gedaan omdat de prijs niet genoemd is, maar dat is juridisch niet juist: ook zonder prijs kan een overeenkomst tot stand komen. De prijs moet dan 'redelijk' zijn (art. 7:4 BW).

Je zou kunnen zeggen dat je gedwaald hebt (art. 6:228 BW). Oftewel: je ging uit van X maar het was X' en als je dat had geweten, had je het niet gedaan. Dat kan slagen, maar dan moet je wel aantonen dat zij iets hebben gezegd of verzwegen dat ze niet hadden mogen zeggen respectievelijk hadden moeten zeggen (lid 1 subs a en b).

Bij de gewone downloadknop lijkt me dat een lastige klus. Er staat met zo veel woorden "download" en jij als IT-expert moet weten dat downloaden wat anders is dan een preview bekijken. Ook wist je dat er betaald moest worden per download. Hoe kun je dan serieus zeggen dat je niet wist dat drukken op die downloadknop tot een betaling zou leiden?

Dat je met een tweede downloadknop een hele map downloadt lijkt me nogal onverwacht, ik kan me voorstellen dat een rechter die transactie afkeurt omdat daar de wederpartij echt op het verkeerde been gezet wordt (het "10 euro om uw zaag te slijpen" met achteraf "per tand" is net zo een verboden ophetverkeerdebeenzetten). Hier is dus denk ik wel sprake van dwaling door een onjuiste mededeling van de wederpartij.

Oh ja, ik zie diverse keren "AV staan niet boven de wet" voorbij komen. Dat is te kort door de bocht: in vrijwel alle gevallen mag je in de AV wel degelijk van de standaardregel uit de wet afwijken. De meeste wetsartikelen in het contractenrecht zijn 'regelend' zoals dat heet (zeg maar: die artikelen zijn te subclassen en daarbij is overriding toegestaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Gerwin schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 18:00:
En ik vraag me dan ook af of deze 'tussenstap' middels die algemene voorwaarden wel over te slaan is. Men heeft het in elk geval voor elkaar gekregen, maar kan (en mag) dit wel?
Nogmaals, bij b2b gelden andere regels. Tussenstap is nergens voor nodig en zou misschien een leuke toevoeging zijn voor bedrijven die veel zaken doen met zzp'ers.
Oftewel het kan en mag omdat het juist niet verplicht is.
Zoals TerraGuy zegt, met wat klikken kan elke werknemer zomaar duizenden euro's aan kosten maken omdat er geen enkele manier van 'akkoord' of 'bevestig download' is...
Hangt er maar net vanaf of elke medewerker een login kan aanmaken ( waar imho hier het pijnpunt zit ).
Waar ik dagelijks mee werk wordt er enkel een beheerslogin uitgegeven na vertoon van kvk en handtekening van iemand die volgens kvk tekenings bevoegd is.
Daarna kan inderdaad die beheerslogin ( of elke login die hij aanmaakt ) voor miljoenen euro's aan kosten maken ( enigszins gelimiteerd door een kredietlimiet in ons systeem maar ok ).

Dat is nu eenmaal b2b.
[...]
Het betreft hier twee fotografen, eentje die regematig werk lijkt te doen voor het bedrijf en onder de andere foto's staat de naam van de eigenaar van het bedrijf. Zo heel erg complex om dit op te lossen lijkt het mij dan ook niet.
Ok, dan houd ik het meer op onwil van het bedrijf :) Ik dacht 20 foto's, 20 fotografen. Tja die ga ik ook niet voor afbellen omdat iemand het systeem niet snapt... Bij 2 is het wel iets anders...
[...]
Juist omdat het om twintig foto's gaat moet duidelijk zijn dat ik me van geen kwaad bewust was. Anders had ik natuurlijk direct contact met hun opgenomen. Op de website staat dat er foto's beschikbaar zijn voor publicatie van ~8-10MB en dan is een foto van ~1MB een lagere kwaliteit preview in mijn ogen. Achteraf ben ik het wel met je eens, maar op dat moment leek het 'klantvriendelijkheid' en 'men wil goed laten zien hoe goed de foto's zijn voor je hem besteld...
Serieuze vraag : Hoe toont 20 foto's downloaden aan dat jij ze niet wilt gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

@Arnound: En als de acceptatie van de Algemene Voorwaarden in het Engels is? Dus:
By clicking the button below you accept these terms of service: Agree / Decline
Is dat nog een 'dwaling' van de verkopende partij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
Tuurlijk heb ik de Algemene Voorwaarden gelezen, maar bij het downloaden verwacht je redelijkerwijs toch een winkelwagen of orderoverzicht? Dat vervolgens voor elke foto betaald moet worden is het probleem dan ook niet als je achteraf besluit de foto toch niet te gaan gebruiken. Het zit hem juist in het feit dat je met één klik ineens zonder verdere schermen ongemerkt een rekening kunt krijgen voor een 'download'. Dit staat niet in de Algemene Voorwaarden en mijn vraag is of dit volgens de wet eigenlijk wel mag...

<edit> Ik lees nog even de laatste berichten door die gepost zijn ... </edit>

[ Voor 7% gewijzigd door Gerwin op 31-07-2010 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Jejking schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 18:06:
Helemaal eens met hierboven, dit kan je gewoon niet overslaan. Voor hetzelfde geldt: de website staat open, ingelogd en wel. Je kleine manneke is mee en klaar met z'n First Sony. Oh, dát is interessant, allemaal foto's! Klikkerdeklik, 20x75 euro verder.

Nee, zo werkt het niet.
En jij denkt echt dat jouw kleine manneke dan gestopt wordt door een order-overzicht?
Je hebt een eigen verantwoordelijkheid om goed om te gaan met je inloggegevens.
TerraGuy schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 18:21:
@Arnound: En als de acceptatie van de Algemene Voorwaarden in het Engels is? Dus:
[...]
Is dat nog een 'dwaling' van de verkopende partij?
Lijkt me echt zoeken naar strohalmen. Of je moet echt aan kunnen tonen dat je geen enkele letter engels kan lezen.
Gerwin schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 18:21:
Het zit hem juist in het feit dat je met één klik ineens zonder verdere schermen ongemerkt een rekening kunt krijgen voor een 'download'. Dit staat niet in de Algemene Voorwaarden en mijn vraag is of dit volgens de wet eigenlijk wel mag...
Er staat toch in de AV dat je betaald per download?
En nu wil je zeggen dat er niet in de AV staat dat je betaald per 'download'?

Ik vind het heel lullig voor je maar ik zou toch echt het wettelijke pad laten voor wat het is en het gewoon met praten proberen. Wettelijk voldoet het allemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

Gomez12 schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 18:29:
[...]

Lijkt me echt zoeken naar strohalmen. Of je moet echt aan kunnen tonen dat je geen enkele letter engels kan lezen.
Strohalmen? Ach, ik weet het niet. Vooral grote bedrijven maken er nogal eens een punt van als er (vorm)fouten in een contract staan. Dat mag gewoon niet, en deze fout vind ik persoonlijk erg slordig. Dus als ze moeilijk doen, kun je moeilijk terug gaan doen. Vooral als het bedrag hoog genoeg is (en dat lijkt me voor de TS van toepassing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Het mooie is dat ik de fotograaf, Andy Smulders van Persfoto.com persoonlijk ken. Zijn naam is blijkbaar geen geheim want het staat bij iedere foto.

Ik ben kwijt of het nou over deze website ging, maar als dat zo is, en hij hanteert zo'n louche website, dan valt me dat vies van hem tegen.

Hele gare constructie, als je het mij vraagt, ik houd dit draadje in de gaten.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnoud Engelfriet

Arnoud Engelfriet

Gebruik van de Engelse taal moet geen probleem zijn, jij kunt gewoon Engels lezen dus je wist wat er stond.

Vormfouten zijn wat anders dan een niet-landstaal. Je moet dan eerder denken aan dat ergens staat "bij download van volledig bestand is 75 euro verschuldigd" en jij een factuur krijgt nadat je 50% hebt gedownload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Niet online

Rob

De vraag: wanneer download je iets? is ook wel intressant.
Stel je hebt een Firefox plugin die downloadlinkjes, op de pagina die je bezoekt, langsgaat met behulp van een HEAD request richting de server. De browser krijgt netjes de info terug die de browser nodig heeft (maar dus niet de foto).
Met een beetje slecht programmeerwerk, is deze HEAD request richting de server als een download gezien.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn2008
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-08-2022
Teun_2 schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 13:10:
Of het juridisch mag weet ik niet, ik vind het sowieso niet erg netjes. Is er een instantie in Nederland die je daarbij kan helpen? Ik zou eerst even met het bedrijf mailen dat je helemaal de intentie niet hebt gehad en dreig desnoods met gerechtelijke stappen, want hoe je het omschrijft is het echt niet helemaal netjes. Ik zou niet betalen iig.
edit: belgische website, maar hetz ou me niet verbazen als hier voor een deel europese regels tussenzitten: http://www.kieskeurig.be/...F6D68C97DC125743A0041297E
Met oa:
[...]
Je zou kunnen zeggen dat de wijze van betaling, aflevering en uitvoering niet voldoende duidelijk verstrekt waren oid.
http://www.kieskeurig.be/...F6D68C97DC125743A0041297E is er ook in de .NL versie:
http://www.kieskeurig.nl/...F6D68C97DC125743A0041297E

Dus dan geld dat neem ik aan ook gewoon in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
TerraGuy schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 18:36:
[...]

Strohalmen? Ach, ik weet het niet. Vooral grote bedrijven maken er nogal eens een punt van als er (vorm)fouten in een contract staan. Dat mag gewoon niet, en deze fout vind ik persoonlijk erg slordig. Dus als ze moeilijk doen, kun je moeilijk terug gaan doen. Vooral als het bedrag hoog genoeg is (en dat lijkt me voor de TS van toepassing).
Als je een abbo of een contract tegen een bepaald tarief hebt dan kan je het nog wel gooien op een akkoord vinkje.
Maar hier wist de TS dat hij moest betalen per download en heeft hij toch 20x gebruiken gemaakt van de "dienst" er is dus 20x een handeling verricht.

Als je het niet snapt en toch 20x een handeling verricht dan zou je het wellicht nog op algemeen handelsonbekwaam kunnen gooien, bij enkel betreden van de website of bij 1 foto downloaden had je nog enigszins hierop kunnen gooien, maar met 20 handelingen waarvan je de gevolgen kende? ( als je de AV-definitie van downloaden hanteert wat TS dus niet deed).
Sowieso zijn (vorm)fouten de laatste x jaar steeds zwakker geworden, ook de rechterlijke macht begon in te zien dat het ietwat te gortig werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Rob schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 18:45:
Stel je hebt een Firefox plugin die downloadlinkjes, op de pagina die je bezoekt, langsgaat met behulp van een HEAD request richting de server. De browser krijgt netjes de info terug die de browser nodig heeft (maar dus niet de foto).
Met een beetje slecht programmeerwerk, is deze HEAD request richting de server als een download gezien.
Technisch leuk verschil. Maar praktisch zo goed als niet relevant.

Als je al zo'n plugin hebt ( en niet eentje die gewoon alles download om het vooruit te cachen ) dan download je alle plaatjes op een bepaalde pagina binnen een bepaalde tijdsduur, hier kan je dan iets over zeggen.
Dan ben je nog steeds afhankelijk van de goodwill van de site, maar dan heb je tenminste een punt. En als de site je echt niet tegemoet wilt komen dan zou je een gang naar de rechter kunnen overwegen.
Enkel dan heb je een heel ander ( en aanwijsbaar/aantoonbaar ) patroon.
Staat iets in de kop over consumenten, voor en door etc... Oftewel geen b2b waar hier sprak van is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
Heel de discussie betreft het automatisch downloaden e.d. is ook niet van toepassing gezien de topicstarter in dit openbare topic al duidelijk heeft laten blijken dat hij de foto's gedownload heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
Arnoud Engelfriet schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 18:16:
Ik ben met vakantie maar kon het niet laten te reageren :)

Dit is een zakelijk contract ("voor mijn eenmanszaak een account aangemaakt"). Bij contracten tussen bedrijven geldt de wet koop op afstand niet, zodat je niet op die grond het contract kunt annuleren.

Verder geldt bij zulke contracten dat de rechter meestal nogal streng zal zijn voor de klagende klant. Je wordt als bedrijf geacht op te letten en goed onderzoek te doen. Als je dus weet dat je bij elke download moet betalen, en je drukt op een knop "Download" dan moet je beseffen dat er dan een factuur zal volgen.

De eerste vraag is of je werkelijk die foto's gekocht hebt. Ik denk van wel. Er is een aanbod, en als jij dat aanvaardt dan zit je eraan vast. Jouw intenties spelen daarbij maar beperkt een rol: in de wet staat dat je er toch aan vastzit als de wederpartij er vanuit mocht gaan dat jij bedoelde te aanvaarden. De site kan niet in jouw hoofd kijken, en mag dus afgaan op wat jij verklaart (klikt). Zie art. 3:35 BW.

Ik zie hierboven voorbij komen dat een download niet als contractsvorming te zien is. Dat lijkt me onjuist. De wet kent geen vorm voor hoe je een aanbod doet of dat aanvaardt. Je mag ook uit 'gedragingen' afleiden dat iemand iets wilde aangeven (art. 3:37 BW). Steek je je hand op bij een autoveiling, dan heb je daarmee een auto gekocht. Net zo zou je met een downloadknop prima aan kunnen geven dat je iets wilt downloaden. Wanneer je weet dat downloaden geld kost, dan geef je daarmee tevens aan dat je wilt betalen.

Ook zou je wellicht kunnen zeggen dat er geen aanbod is gedaan omdat de prijs niet genoemd is, maar dat is juridisch niet juist: ook zonder prijs kan een overeenkomst tot stand komen. De prijs moet dan 'redelijk' zijn (art. 7:4 BW).

Je zou kunnen zeggen dat je gedwaald hebt (art. 6:228 BW). Oftewel: je ging uit van X maar het was X' en als je dat had geweten, had je het niet gedaan. Dat kan slagen, maar dan moet je wel aantonen dat zij iets hebben gezegd of verzwegen dat ze niet hadden mogen zeggen respectievelijk hadden moeten zeggen (lid 1 subs a en b).

Bij de gewone downloadknop lijkt me dat een lastige klus. Er staat met zo veel woorden "download" en jij als IT-expert moet weten dat downloaden wat anders is dan een preview bekijken. Ook wist je dat er betaald moest worden per download. Hoe kun je dan serieus zeggen dat je niet wist dat drukken op die downloadknop tot een betaling zou leiden?

Dat je met een tweede downloadknop een hele map downloadt lijkt me nogal onverwacht, ik kan me voorstellen dat een rechter die transactie afkeurt omdat daar de wederpartij echt op het verkeerde been gezet wordt (het "10 euro om uw zaag te slijpen" met achteraf "per tand" is net zo een verboden ophetverkeerdebeenzetten). Hier is dus denk ik wel sprake van dwaling door een onjuiste mededeling van de wederpartij.

Oh ja, ik zie diverse keren "AV staan niet boven de wet" voorbij komen. Dat is te kort door de bocht: in vrijwel alle gevallen mag je in de AV wel degelijk van de standaardregel uit de wet afwijken. De meeste wetsartikelen in het contractenrecht zijn 'regelend' zoals dat heet (zeg maar: die artikelen zijn te subclassen en daarbij is overriding toegestaan).
Dank je voor je antwoord, een groot aantal dingen worden me duidelijk. In elk geval heb ik in de gaten dat ik in de toekomt beter moet opletten en zorgvuldiger moet zijn. Zoals je het stelt is er niet onderuit te komen.
Gomez12 schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 18:20:
Nogmaals, bij b2b gelden andere regels. Tussenstap is nergens voor nodig en zou misschien een leuke toevoeging zijn voor bedrijven die veel zaken doen met zzp'ers.
Oftewel het kan en mag omdat het juist niet verplicht is.
Maar b2b is ook dat bij een foutje makkelijk dingen gecorrigeerd kunnen worden. In dit geval is er niets met de foto's gebeurd, ik heb ze niet eens, na bekeken te hebben heb ik de back-button in de browser geklikt en ben verder gaan kijken op de verder erg gebruiksvriendelijke website.
Hangt er maar net vanaf of elke medewerker een login kan aanmaken ( waar imho hier het pijnpunt zit ).
Waar ik dagelijks mee werk wordt er enkel een beheerslogin uitgegeven na vertoon van kvk en handtekening van iemand die volgens kvk tekenings bevoegd is.
Contactgegevens en nummers zijn in dit geval wel gegeven,maar fisiek is er niets ondertekend (enkel het vinkje) bij registratie van een account.
Ok, dan houd ik het meer op onwil van het bedrijf :) Ik dacht 20 foto's, 20 fotografen. Tja die ga ik ook niet voor afbellen omdat iemand het systeem niet snapt... Bij 2 is het wel iets anders...
Niet snappen is misschien een groot woord, maar je zult toch rond moeten kijken hoe het één en ander werkt en in mijn geval kijken wat voor waar men verkoopt in de winkel. Ik moet wel zeggen dat ik achteraf een lege winkelwagen in een hoek miste, maar die kon ook verschijnen op het moment dat er foto's ingezet werden...
Serieuze vraag : Hoe toont 20 foto's downloaden aan dat jij ze niet wilt gebruiken?
Iedereen surft toch wel eens op het web en bekijkt producten, artikelen en foto's. Daar geeft toch niet aan dat je deze producten, artikelen of foto's ook daadwerkelijk wilt gaan gebruiken. Je verzameld informatie, en kijkt hoe iets werkt of eruit ziet en besluit dan om of het één of het ander te kopen.
Gomez12 schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 18:29:

Er staat toch in de AV dat je betaald per download?
En nu wil je zeggen dat er niet in de AV staat dat je betaald per 'download'?

Ik vind het heel lullig voor je maar ik zou toch echt het wettelijke pad laten voor wat het is en het gewoon met praten proberen. Wettelijk voldoet het allemaal...
Er staat dat je betaald met download. Als je een artikel besteld via een webshop betaal je ook per artikel. Maar dan krijg je wel duidelijk een scheiding tussen wanneer je moet gaan betalen. Producten op de orderlijst en vervolgens een knop 'bestellen'. In dit geval is de 'lijst' er niet. En was mij niet duidelijk dat men helemaal geen overzicht of winkelwagen gebruikte...

Praten heb ik gedaan, maar men blijft bij het standpunt dat hun 'leverancier' de factuur naar hun niet wil intrekken en om die reden hun de factuur richting mij niet kunnen vernietigen. Begrijp werkelijk niet waar het probleem ligt dit op te lossen, klantvriendelijkheid is in elk geval erg ver te zoeken op dit moment.
Seesar schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 18:40:
Het mooie is dat ik de fotograaf, Andy Smulders van Persfoto.com persoonlijk ken. Zijn naam is blijkbaar geen geheim want het staat bij iedere foto.

Ik ben kwijt of het nou over deze website ging, maar als dat zo is, en hij hanteert zo'n louche website, dan valt me dat vies van hem tegen.

Ik heb deze naam niet genoemd en zal ook geen naam noemen in dit topic. Ik wil geen namen of bedrijven zwartmaken, maar wil puur informatie inwinnen omdat ik niet helemaal thuis ben in de persfotografie en het kopen van foto's. De website constructie en algemene voorwaarden van deze site lijken in elk geval wel erg op het geval dat we hier bespreken.
Rob schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 18:45:
Dat zou heel goed ook kunnen gebeuren en je brengt een interessant punt aan. Als het inderdaad zo is dan trek je onbewust die hele website leeg zonder dat je ook maar iets 'besteld' hebt. De kater komt dan een paar dagen later als je een rekening krijgt van een paar ton...
djluc schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 19:10:
Heel de discussie betreft het automatisch downloaden e.d. is ook niet van toepassing gezien de topicstarter in dit openbare topic al duidelijk heeft laten blijken dat hij de foto's gedownload heeft.
Om iets op een website te kunnen zien moet je dingen downloaden. Thumbnails, previews, tekstbestenden heb ik gedownload. En een aantal grotere 'preview' foto's, niet wetende dat deze de foto's waren waarvoor betaald moest worden omdat er geen bevestiging werd gevraagd...

[ Voor 3% gewijzigd door Gerwin op 31-07-2010 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
Je hebt een fout gemaakt, je hebt nu zelfs bevestiging van een van de grootste juridische experts: Arnoud Engelfriet. Veel meer ga je niet krijgen. Ik begrijp dat het leuk en interessant is om in te gaan op de technische discussie etc. maar het feit is gewoon dat je betaald per download, daar ben je overduidelijk mee akkoord gegaan en vervolgens klik je 20x op de knop download.

Ergens houdt het dan op en is alleen goodwill van de leverancier een mogelijkheid om er onderuit te komen. In dit geval kan hij dat niet omdat hij dan verlies maakt omdat hij zijn verplichtingen wel na wil komen naar zijn leveranciers. Dit heeft niets te maken met slechte klantenservice wat je hier aanhaalt. Het gaat puur en alleen over het nakomen van overeenkomsten. Als ze je al tegemoet komen dan zou dat puur een gift zijn maar ze zijn het niet verplicht noch kan je dat per definitie van ze verwachten en anders stellen dat het slechte service is. Ze hebben de foto's per direct geleverd volgens overeenkomst en ook de facturatie lijkt correct volgens overeenkomst uitgevoerd te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lumics schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 17:41:
[...]

Waar wordt in dit topic dan het bedrijf genoemd? ik zie het niet terug..
Er staat in een eerdere thread dat het wel heel veel lijkt op een bepaalde website
en dat bedrijf kennen wij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Seesar schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 18:40:

Ik ken Andy Smulders ook en hij zal je echt niet het vel over de oren trekken. Ik ken hem als een coulante en nette fotograaf die ook voor het weekblad Prive werkt en regelmatig met de koninklijke familie op stap is in het buitenland. Laatst zag ik hem ook nog bij de koninklijke familie thuis op de Eikenhorst op TV. Wij werken al bijna 5 jaar samen met zijn bedrijf en als wij een foto niet gebruiken voor de show, dan bel ik hem even en het is geregeld. Een collega van mij haalde een oude foto van de vriend van K3 van de website, maar ze was met een ander getrouwd. Foutje en zonder problemen gecrediteerd. Ik denk dat hier iets meer aan de hand is.

Heb je het verhaal aan Andy zelf voorgelegd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jejking schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 18:06:

Nee, zo werkt het niet.
Ik log ook altijd uit voordat ik de website verlaat.
Dan moet je ook geen creditcard laten liggen naast de computer want als je kleine manneke dat overtypte heb je ook een probleem _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
De TS zegt dat het niet die site van Andy is, waarom blijven er dan verhalen komen over wat n aardige gast t niet is?

Ik vind het maar een rare gang van zaken doen, lijkt me een topidee om een soortgelijke site op te zetten maar dan met shareware ofzo. Moet iemand even 75 euro betalen voor een simpele download, relaxed zeg... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

Verwijderd schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 20:04:
[...]

Ik log ook altijd uit voordat ik de website verlaat.
Dan moet je ook geen creditcard laten liggen naast de computer want als je kleine manneke dat overtypte heb je ook een probleem _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Nu is de mogelijkheid van het intypen van het cc-nummer, de expiration date en de beveiligingscode op de achterkant natuurlijk net zo plausibel als een klik op de verkeerde plek op een openstaande website. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnoud Engelfriet

Arnoud Engelfriet

Gerwin schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 19:23:
Om iets op een website te kunnen zien moet je dingen downloaden. Thumbnails, previews, tekstbestenden heb ik gedownload. En een aantal grotere 'preview' foto's, niet wetende dat deze de foto's waren waarvoor betaald moest worden omdat er geen bevestiging werd gevraagd...
Dat is niet hoe de term 'downloaden' in het normale spraakgebruik wordt gebruikt. In die context betekent het eerder "expliciet de keuze maken om het bestand op te slaan op een zelfgekozen locatie" en niet "overhalen vanaf een server naar een client". In een juridische context moet je altijd een redelijke interpretatie toepassen (art. 6:248 BW). Je komt er dus niet onderuit met "eigenlijk download je ook de HTML-broncodes dus het is onduidelijk wat downloaden betekent".

Het is niet verplicht om bevestiging te vragen als je een aanbod doet en mensen jou melden dat te aanvaarden. In die al genoemde veiling zit je echt meteen en onvoorwaardelijk vast aan die auto als je je hand opsteekt. Ook als dat was om je vriendin te begroeten die net binnenkwam. Bij een website zie ik niet waarom dat anders zou moeten zijn.

Er is art. 6:227c BW, waarvan lid 2 zegt:
Indien een wederpartij van een dienstverlener langs elektronische weg een [aanbod aanvaardt] bevestigt de dienstverlener zo spoedig mogelijk langs elektronische weg de ontvangst van deze verklaring. Zolang de ontvangst van een aanvaarding niet is bevestigd, kan de wederpartij de overeenkomst ontbinden. Het niet tijdig bevestigen van de ontvangst van een aanbod geldt als verwerping daarvan.
Daarmee heb je een escape als ze jou niet tijdig (dwz binnen redelijke tijd*) een bevestiging van je koop hebben gestuurd.

* "Tijdig" betekent hier binnen de tijd uit art. 6:221 BW, dat bepaalt dat mondelinge aanbiedingen "onmiddellijk" moeten worden aanvaard en schriftelijke "binnen een redelijke tijd". Een website is een elektronisch geschrift in de zin van dit wetsartikel, maar het is verdedigbaar dat de tijd bij websites minder moet zijn dan bij bv. coupons die je moet insturen per post.

En ik begrijp werkelijk niet hoe je bij een knop met het woord "download" kunt denken dat je een preview gaat krijgen. Previews download je niet, die bekijk je. Gezien de context van de site zou ik de previews verwachten achter de lightbox of gaan zoeken naar een comp (zoals dat heet). Van die laatsten mag je verwachten dat ze gratis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Arnoud Engelfriet schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 21:00:
[...]
Daarmee heb je een escape als ze jou niet tijdig (dwz binnen redelijke tijd*) een bevestiging van je koop hebben gestuurd.

* "Tijdig" betekent hier binnen de tijd uit art. 6:221 BW, dat bepaalt dat mondelinge aanbiedingen "onmiddellijk" moeten worden aanvaard en schriftelijke "binnen een redelijke tijd". Een website is een elektronisch geschrift in de zin van dit wetsartikel, maar het is verdedigbaar dat de tijd bij websites minder moet zijn dan bij bv. coupons die je moet insturen per post.
IANAL, maar is een factuur niet ook gelijk een bevestiging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
Dat kan in principe, het bevestigd je aankoop en daarnaast is het product (het grotere foto bestand) reeds geleverd. De levering van het bestand zou je ook nog als bevestiging kunnen zien ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ui30
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-04 18:45
Wellicht al eerder door iemand aangedragen, maar ik ben wat lui vandaag... (5 pagina's...):

*knip* Advies geven in een juridische kwestie, maar te lui zijn om de rest van het topic door te lezen gaan niet met elkaar samen.

[ Voor 77% gewijzigd door Orion84 op 31-07-2010 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Laatst online: 22:23
Boven de algemene voorwaarden - maar op hetzelfde scherm - staat dat downloaden betalen is en dat met minimaal 75 euro per foto die gedownload is via hun server. [Kan men dat dan dus zelf bepalen naar eigen inzicht?] Als de publicatie waarde hoger is dan berekenen ze 'natuurlijk' een hoger tarief. In de algemene voorwaarden staat ook dat toegang tot de database gratis is en dat downloads van een foto wordt gezien als aankoop. Onder elke thumbnail na ingelogd te zijn staan onder elke foto de volgende knoppen:

[afbeelding]

Er is geen documentatie aanwezig. Aangenomen heb ik dat de eerste hem in een tijdelijke lijst zet, de tweede knop een grotere 'preview' download is en de derde (met het uitroepteken) de foto in een winkelwagen, of dat het in elk geval om een betaalde download ging. Van foto's heb ik op de tweede knop geklikt en kreeg zonder enige waarschuwing of melding een scherm met een grotere foto te zien. Afgezien van de erg grote foto (~ 1 MB) niets aan de hand dacht ik, als ik dus op de derde knop klik krijg ik de grote van ~10 MB...
Er staat 'download'. Waarom zou je dan aannemen dat dat iets anders betekent dan 'download', zoals bedoeld in de algemene voorwaarden, die onderdeel uitmaken van de gesloten overeenkomst?

Mijn inschatting is dat je toch echt een overeenkomst hebt gesloten op grond waarvan je voor elke download moet betalen.

Wel is er sprake van wanprestatie waar het gaat om foto's die niet gemaakt zijn door de genoemde fotograaf; voor die foto's zou ik het standpunt dat niet geleverd is wat gekocht is nog wel kunnen verdedigen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
StevenK schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 07:09:
[...]
Wel is er sprake van wanprestatie waar het gaat om foto's die niet gemaakt zijn door de genoemde fotograaf; voor die foto's zou ik het standpunt dat niet geleverd is wat gekocht is nog wel kunnen verdedigen.
Zonder dat je weet of het niet gewoon met toestemming van originele fotograaf gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Gomez12 schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 08:39:
[...]

Zonder dat je weet of het niet gewoon met toestemming van originele fotograaf gebeurt?
Tja, als de verkoper niet vertelt dat de vermelde naam niet de maker is, is dat imho wanprestatie. De naam / persoon van de fotograaf bepaalt - mede - de waarde van de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
StevenK schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 07:09:
[...]

Er staat 'download'. Waarom zou je dan aannemen dat dat iets anders betekent dan 'download', zoals bedoeld in de algemene voorwaarden, die onderdeel uitmaken van de gesloten overeenkomst?

Mijn inschatting is dat je toch echt een overeenkomst hebt gesloten op grond waarvan je voor elke download moet betalen.

Dat dacht ik in beginsel ook. Maar omdat er geen winkelwagen of bevestiging kwam heb ik aangenomen dat het een gratis preview was. Het eerste moment dat ik onraad rook is het moment dat ik een factuur kreeg en heb toen dan ook direct contact actie ondernomen. Blijkt dat bij een klik op een link automatisch alles al in gang gezet is en er niets meer veranderd zou kunnen worden. Dus: klik -> melding naar fotograaf -> stuurt factuur -> factuur naar klant.
Gomez12 schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 08:39:
[...]

Is het niet zo dat ALTIJD de oorspronkelijke fotograaf vermeld moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnoud Engelfriet

Arnoud Engelfriet

Gerwin schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 10:11:
Is het niet zo dat ALTIJD de oorspronkelijke fotograaf vermeld moet worden?
Niet in het kader van de kooptransactie van de foto, tenzij duidelijk was dat de naam van de fotograaf voor jou essentiele informatie was om te beslissen of je de foto wilde kopen. Als ik op bv. iStockphoto een foto koop, dan interesseert het me niet wie de fotograaf is. Ik zoek dan een bepaald beeld, en beslis te kopen op basis van het beeld.

Bij publicatie van een foto kan de fotograaf eisen dat zijn naam vermeld wordt (art. 25 Auteurswet), tenzij is afgesproken dat hij daar van afziet. Bij stockfoto's wordt dat vrijwel altijd bedongen, dus ik zou zeggen dat je daar wel vanuit mag gaan. Maar die informatie (naam wel/niet) moet de site je wel verstrekken, omdat jij een claim van de fotograaf kunt krijgen als je ten onrechte zijn naam niet noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Gerwin schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 10:11:
[...]

Dat dacht ik in beginsel ook. Maar omdat er geen winkelwagen of bevestiging kwam heb ik aangenomen
Assumption is the mother of all fuckups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
StevenK schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 12:08:
[...]

Assumption is the mother of all fuckups.
Mee eens, maar van de andere kant neemt men ook aan dat de foto's bewust aangekocht zijn…

Ben er wel uit dat het een nogal complex verhaal is, maar dat het in elk geval voor de rechter erg moeilijk zal worden te winnen…

Wel een beetje raar dat naast dit geval oplichters dus gewoon een factuur kunnen sturen (zelfs al zou je helemaal niet een account aangemaakt hebben of iets ondertekend te hebben).

Ook kunnen oplichters van de andere kant zomaar accounts aanmaken op naam van een bedrijf en KvK nummers. Om vervolgens zonder handtekening of bevestiging aankopen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
Op dit moment heb je alles al publiekelijk verklaard. Dat je bewust op download geklikt hebt, dat je de voorwaarden gezien hebt voor gebruik etc. Dan blijft er geen zaak over. Als jij een factuur krijgt zonder dat je enige actie ondernomen hebt ligt de bewijslast bij de verzender van de factuur dat jij een bestelling gedaan hebt in basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
djluc schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 12:32:
Op dit moment heb je alles al publiekelijk verklaard. Dat je bewust op download geklikt hebt, dat je de voorwaarden gezien hebt voor gebruik etc. Dan blijft er geen zaak over. Als jij een factuur krijgt zonder dat je enige actie ondernomen hebt ligt de bewijslast bij de verzender van de factuur dat jij een bestelling gedaan hebt in basis.
Luc, jij ook hier? Scherpe observatie: als de wederpartij dit topic ziet, hebben ze voldoende om TS aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
StevenK schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 12:40:
[...]

Luc, jij ook hier? Scherpe observatie: als de wederpartij dit topic ziet, hebben ze voldoende om TS aan te pakken.
Al enige tijd ;)

Inderdaad, nog afgezien van de communicatie die hij rechtstreeks naar de webshophouder heeft gedaan. Ook daarin heeft hij diverse punten reeds schriftelijk bevestigd.

Vind wel dat er een redelijke deal uit zou moeten komen, dat is de sociale kant van het verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Maar in de fotografie is 1mb toch helemaal niet gebruikelijk...
Ik kan me heel goed voorstellen dat 1 mb als preview gezien kan worden.

Ik verwacht toch wel wat grotere foto's...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
Het kan heel goed dat de wederpartij dit topic ook ziet. Daar heb ik helemaal geen probleem mee. Ik heb geen namen genoemd in dit topic (naast aangegeven te hebben dat een website erg lijkt op de site waar het om gaat). Het is ook niet de bedoeling om iemand zwart te maken, maar duidelijkheid te krijgen over wat er nu eigenlijk aan de hand is en mogelijk anderen voor deze constructie te waarschuwen. Websitebouwers kunnen er ook uit leren als men overweegt om met een dergelijke constructie te willen gaan werken.

Ik ontken niet dat ik rondgekeken heb, maar na de factuur ontvangen te hebben en een uitleg te hebben gehad nadat ik contact heb gezocht is het in elk geval onduidelijk waarvoor betaald moet worden.

Zoals de laatste poster zegt, een foto van 1 MB heb ik gezien als een preview. Juist om het feit dat men het ook over nog grotere fotobestanden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Niet online

Rob

Gerwin schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 12:13:
[...]

Mee eens, maar van de andere kant neemt men ook aan dat de foto's bewust aangekocht zijn…

Ben er wel uit dat het een nogal complex verhaal is, maar dat het in elk geval voor de rechter erg moeilijk zal worden te winnen…

Wel een beetje raar dat naast dit geval oplichters dus gewoon een factuur kunnen sturen (zelfs al zou je helemaal niet een account aangemaakt hebben of iets ondertekend te hebben).

Ook kunnen oplichters van de andere kant zomaar accounts aanmaken op naam van een bedrijf en KvK nummers. Om vervolgens zonder handtekening of bevestiging aankopen te doen.
Je hebt een mailtje gehad ter bevestiging (ik zag dat dat bij die site die er erg op lijkt wel zo is). Dus zo eenvoudig kan je je ook niet voordoen.

Maar ik neem aan dat er wel iets te regelen is met de desbetreffende website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:38
[...]
Het is niet verplicht om bevestiging te vragen als je een aanbod doet en mensen jou melden dat te aanvaarden. In die al genoemde veiling zit je echt meteen en onvoorwaardelijk vast aan die auto als je je hand opsteekt. Ook als dat was om je vriendin te begroeten die net binnenkwam. Bij een website zie ik niet waarom dat anders zou moeten zijn.
Bij een veiling kan je verwachten dat het opsteken van je hand het teken is dat je het product wilt aanschaffen, juist omdat dat de gebruikelijke manier is. Op een website verwacht je een winkelwagentje of een ander soort overzicht van wat je gaat aanschaffen en voor welke prijs. Ondanks wat andere geluiden in dit topic lijkt mij nog steeds dat deze webwinkel ingaat tegen de algemeen gebruikelijke manier van (web)winkelen. Verwachtingen zijn afhankelijk van de context.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
Rob schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 15:20:
[...]

Je hebt een mailtje gehad ter bevestiging (ik zag dat dat bij die site die er erg op lijkt wel zo is). Dus zo eenvoudig kan je je ook niet voordoen.

Maar ik neem aan dat er wel iets te regelen is met de desbetreffende website.
Ik heb geen mail gehad ter bevestiging. Het eerste signaal dat het om een betaalde download ging was de factuur…
croxz schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 15:25:
[...]

Bij een veiling kan je verwachten dat het opsteken van je hand het teken is dat je het product wilt aanschaffen, juist omdat dat de gebruikelijke manier is. Op een website verwacht je een winkelwagentje of een ander soort overzicht van wat je gaat aanschaffen en voor welke prijs. Ondanks wat andere geluiden in dit topic lijkt mij nog steeds dat deze webwinkel ingaat tegen de algemeen gebruikelijke manier van (web)winkelen. Verwachtingen zijn afhankelijk van de context.
Dat is precies mijn punt. Maar de jurist zegt dat dit in B2B dus gewoon legaal is en mogelijk is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Niet online

Rob

Gerwin schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 15:43:
[...]

Ik heb geen mail gehad ter bevestiging. Het eerste signaal dat het om een betaalde download ging was de factuur…
Maar bij het aanmaken van je account, daar heb je toch wel een mailbevestiging gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
dfrenner schreef op maandag 02 augustus 2010 @ 14:27:
Maar in de fotografie is 1mb toch helemaal niet gebruikelijk...
Ik kan me heel goed voorstellen dat 1 mb als preview gezien kan worden.

Ik verwacht toch wel wat grotere foto's...
Juist op fotografie websites verwacht ik als preview foto's waar ik echt geen ene mallemoer iets mee kan.

1mb foto's zijn perfect te gebruiken voor inet etc. ( Kijk naar gemiddelde bestandsgrootte van bijv een nu.nl foto )

Je kan grotere krijgen, maar ook de 1mb foto's kosten blijkbaar gewoon geld.
[...]
Het eerste signaal dat het om een betaalde download ging was de factuur…
Simpel gesteld, de AV maakt geen onderscheid in betaalde downloads en onbetaalde downloads. De AV was dus het eerste signaal.

[ Voor 21% gewijzigd door Gomez12 op 02-08-2010 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:38
[...]
Dat is precies mijn punt. Maar de jurist zegt dat dit in B2B dus gewoon legaal is en mogelijk is…
Volgens mij schrijft de jurist dat de constructie an sich (sluiten van verkoop zonder duidelijke bevestiging) niet verboden is. Ik betwijfel alleen of het in dit geval (deze website) duidelijk is wat je had mogen verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Praten heb ik gedaan, maar men blijft bij het standpunt dat hun 'leverancier' de factuur naar hun niet wil intrekken en om die reden hun de factuur richting mij niet kunnen vernietigen. Begrijp werkelijk niet waar het probleem ligt dit op te lossen, klantvriendelijkheid is in elk geval erg ver te zoeken op dit moment.
Wellicht dat je ze het voorstel kunt doen om enkel de kosten naar de fotograaf te betalen? Ik neem aan dat zij ook winst op de foto's maken, en wellicht dat ze die willen laten vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 23:25
[...]

Dat is niet hoe de term 'downloaden' in het normale spraakgebruik wordt gebruikt. In die context betekent het eerder "expliciet de keuze maken om het bestand op te slaan op een zelfgekozen locatie" en niet "overhalen vanaf een server naar een client". In een juridische context moet je altijd een redelijke interpretatie toepassen (art. 6:248 BW).
Die bewoording viel me even op. TS heeft niet de keuze gemaakt om het bestand op te slaan... Hij heeft ze niet eens opgeslagen.
Gerwin schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 19:23:
In dit geval is er niets met de foto's gebeurd, ik heb ze niet eens, na bekeken te hebben heb ik de back-button in de browser geklikt en ben verder gaan kijken op de verder erg gebruiksvriendelijke website.
Maargoed, ik verwacht niet dat je daar nog iets mee kunt. Zeker aangezien jouw interpretatie van 'downloaden' vast niet de enige redelijke interpretatie is. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:41
Opzich weet ik dat zo net nog niet, daar er eigenlijk maar 2 vormen van downloaden hier kunnen worden aangehaald.

1. Downloaden als beschreven door Arnoud Engelfriet, dus het bestand opslaan op een zelf gekozen locatie (Eigen PC, USB stick e.t.c.

2. Of het feit dat alle data die via internet binnen komt een download is, net zoals dat iedere verstuurde byte een upload is. Dan zou weer alles wat je van de site binnenhaald direct als download geclassificeerd worden. Ook HTML data, buttons e.t.c.

Dus wanneer de TS de bestanden niet opgeslagen heeft op een eigen data drager zou er nog altijd betwist kunnen worden of het hier gaat over de algemene intreperatie van downloaden.

Wat toch echt punt 1 zal zijn, niemand praat over downloaden wanneer hij enkel nu.nl of vi.nl aan het doorbladeren is, dit zal eerder als browsen gezien worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Ja, en hoe overtuig je bv het gerecht ervan dat je niet aan het downloaden maar aan 't browsen bent geweest?

Aan de andere kant lijkt me er ook wel iets mogelijk, om nou alle data die je binnenhaalt downloads te noemen gaat wel weer ver. Dan waren er al tig rechtzaken geweest om auteursrechtenschending, which did not happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie heeft het over alle data die binnenkomt beschouwen als download? Er wordt geklikt op een link met het label download, waarover in de AV is bepaald dat dat de transactie bevestigt. Of jij het opslaat, wegklikt, uitprint en als WC papier gebruikt is niet relevant. Het gaat om de overeenkomst, wat daar in staat als bevestiging van aankoop en of je ermee akkoord bent gegaan.

We hebben het over B2B. Indien dit op een B2C site zou plaatsvinden dan kan je je afvragen of een en ander redelijkerwijs te verwachten is (vergelijk met webshop). Dat is niet relevant hier. Wat natuurlijk wel zo is is dat wederpartij moet kunnen bewijzen dat je geklikt hebt. Wie een winkel zo opzet, logt waarschijnlijk goed, en ik denk dat die logs een en ander voldoende aannemelijk maken.

Zoals met veel dingen: ik zou eerst eens contact opnemen en rustig uiteenzetten wat er gebeurd is. Reken er niet op dat je er zonder kosten van afkomt, maar wellicht is wat te regelen.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2010 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor geinteresseerden: Arnoud heeft er een blogpost over geschreven:

http://blog.iusmentis.com...nder-bevestiging-mag-dat/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Goede discussie daar.

Ik ben zelf toch van mening dat die site het expres vaag heeft gehouden om maar zoveel mogelijk mensen er in te laten trappen. Het grootste deel betaalt toch wel, aangezien een civiele zaak aanspannen in nederland toch duurder is dan wat het je oplevert.

Het is geen, geen enkele, compleet geen moeite als winkel om of de knop "download and buy" te labellen of een simpele popup te tonen met "Als u hier op klikt gaat u akkoord met de koop van dit product. Wilt u doorgaan? Yes/No/Cancel [ ] Vink dit aan als u deze boodschap niet meer wilt zien". Kost de winkel minieme inspanning, een klant zal nooit meer onbedoeld fotos kopen en het probleem zou niet bestaan. Maar ik kan me niet aan de indruk ontwekken dat dit 'probleem' de winkel wel heer goed uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

Wat is er nou zo moeilijk om een knop "Preview" en een knop "Bestellen / Downloaden" te gebruiken i.p.v 2x "Downloaden". Dat is voor iedereen glashelder. Volgens mij vinden ze het wel best dat het helemaal niet duidelijk is.

Beetje misleidend vind ik het wel of het rechtsgeldig is is een ander verhaal.

https://valid.x86.fr/xhfd5e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Laatst online: 18:30
Badtothebone schreef op zaterdag 07 augustus 2010 @ 14:59:
Wat is er nou zo moeilijk om een knop "Preview" en een knop "Bestellen / Downloaden" te gebruiken i.p.v 2x "Downloaden". Dat is voor iedereen glashelder. Volgens mij vinden ze het wel best dat het helemaal niet duidelijk is.

Beetje misleidend vind ik het wel of het rechtsgeldig is is een ander verhaal.
Inderdaad, maar zoals ik al eerder zei. Logisch kan je inloggen op je account en na betaling de foto's downloaden.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Pagina: 1 2 Laatste