Maaark schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 22:31:
Bedankt allemaal.
Bij die benchmarks zie je inderdaad wel een verschil.
Die ssd is inderdaad ook echt iets om mee te nemen, wat ik mij nu wel afvraag, krijg ik bij een imac gewoon een dvd'tje met OSX? Of hoe moet ik het daarop installeren dan?
En welke ssd bedoel je eigenlijk specifiek?
Voor de rest waar ik mijn imac voor wil gebruiken, afentoe call of duty mw2, en voor de rest wat adobe software draaien.
Heb op dit moment een notebook met een core 2 duo P8700 (2.53Ghz), 4 GB ram, 500 GB harddisk, ati HD 3650 en windows 7.
Ik merk wel dat hij afentoe wat traag word, ookal heb ik hem net opnieuw geinstalleerd. Best jammer maar is opzicht wel een leuk dingetje

Bij mijn macbook zat inderdaad een CD.
Ik heb deze SSD in mijn MBP:
http://www.alternate.nl/html/product/405435/
Adobe Photoshop start - net als alle andere software - merkbaar aanzienlijk sneller op met deze toch relatief trage SSD. Adobe Photoshop CS5 start bij mij op binnen 4 seconden, en dat met slechts een 2.8GHz dual core.
Het fisiek plaatsen van de SSD in mijn MBP verliep geheel zonder problemen. Ik raad je aan een filmpje/howto erover op te zoeken op YT; dat had ik ook gedaan. Zelf had ik wel een speciale schroevendraaier nodig (een ster-achtig iets met 6 punten), maar gelukkig had ik die toevallig al in mijn bezit. Met een kleine schroevendraaier met een platte kop zou het ook kunnen lukken, als je exact de juiste maat weet te vinden. Opnieuw, het gaat hier wel om een late 2009 15" macbook pro, geen imac. De iMac kan uiteraard afwijken; nogmaals, zoek een filmpje erover op youtube.
Ik had Mac OS X opnieuw geinstalleerd bij de plaatsing van de SSD. De installatie van Mac OS X vanaf de bijgeleverde schijf verliep volledig zonder problemen, maar je moet wel eerst de schijf formatteren met Disk Utility, wat je gewoon kan starten tijdens de installatie-setup via die balk bovenin.
Maaark schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 23:34:
Bedankt, de installatie is verder niet extra ingewikkeld dan een windows installatie?
Grafisch heb ik niet zo heel veel eisen, anders had ik geen notebook met een HD 3650

Ga ik een i7 wel merken bij bijvoorbeeld het gebruik van adobe software? (CS5).
Ik zal het SSD topic eens doornemen.
[...]
In dit topic of in het ervaringen topic is een paar posts terug hier een antwoord opgegeven volgens mij. Het zou wel een verschil uitmaken. Maar een klein verschil. Iets van 8 minuten op een uur ofzoiets, maar volgens mij ging dat alleen om zwaar render werk. Weet niet of het voor jou dus veel uitmaakt.
Maar voor de rest, als je de hele dag achter je imac zit en het ook professioneel doet, wat is dan 200 euro? Mocht die i5 na een tijdje toch het wat zwaarder krijgen dan ben je denk ik blij met je keuze.
De installatie van Mac OS X is supersimpel. Als je XP/vista/7 kunt installeren, kan je dit ook.
Persoonlijk denk ik dat een SSD tegenover een HDD aanzienlijk meer verschil maakt dan een i7 tegenover een i5 bij adobe photoshop. Niet alleen bij photoshop, maar gewoon bij alles.
Ik wordt in ieder geval gek als ik ook maar 1 minuut achter een "normale" macbook moet werken sinds ik mijn SSD heb; alles is dan opeens merkbaar trager. De overgang van een HDD naar een SSD is de meest indrukwekkende computer upgrade die ik in mijn hele leven heb meegemaakt; het maakte zelfs meer indruk op me dan de overgang van een nvidia 7600GS naar een nvidia 8800GTX ergens in 2006 met mijn game PC, en dat voor "maar" 240 euro.
[
Voor 41% gewijzigd door
Gamebuster op 02-08-2010 00:56
]