Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-09 15:49

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Ik heb een gloednieuwe PC, maar hij loopt vast zodra ik een paar minuten heb gegamed.

Onderdelen:
Asrock X58 Extreme3
Intel i7 920
OCZ Gold Low-Voltage OCZ3G1333LV6GK
Asus ATI HD5850 in Crossfire
Corsair HX850W
Windows 7 64-bit UK

eventueel een ATI HD4870.

Probleem:
Tot gisteren al problemen met mijn oude voeding (Corsair HX620W) + HD4870. Tijdens het spelen van FarCry2 liep het spel vast (beeld bleef hangen), en kon ik alleen via een harde aan/uit opnieuw opstarten.
Bij het spel Alien Swarm (dat ik in window kon spelen), liep het spel vast na een x-aantal minuten, en kreeg ik de melding "Display driver stopped responding and has successfully recovered". Daardoor kon ik normaal afsluiten zonder een complete lock-up.

Vandaag een nieuwe voeding geïnstalleerd, en nieuwe videokaarten. Opstarten werkte prima, drivers even opnieuw geïnstalleerd, en ook dat ging goed.
Meteen met Alien Swarm (wederom in window) geprobeerd te spelen, maar helaas liep hij ook hier vast. Alleen nu niet met de melding "Display driver stopped responding and has successfully recovered", maar gewoon direct een zwart scherm zonder meldingen.

Trouleshooting:
Ik heb in de oude set-up met Corsair HX620W + HD4870 oude drivers geïnstalleerd, maar ook dat mocht niet baten. Ik had een lichte overlock op de processor, die er afgehaald, maar ook dat maakt geen verschil.
Temperaturen van CPU zijn van 38-45C. Videokaart kwam niet boven de 63C.

Als ik in de Event Viewer kijk dan staat er:
Event type: 41 - Critical
Source: Kernel-Power
EventID: 41
Task Category: (63)
General: The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.
Details:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
- System 

- Provider 

[ Name]  Microsoft-Windows-Kernel-Power 
   [ Guid]  {331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4} 

EventID 41 

Version 2 

Level 1 

Task 63 

Opcode 0 

Keywords 0x8000000000000002 

- TimeCreated 

[ SystemTime]  2010-07-27T16:32:38.251615400Z 

EventRecordID 6143 

Correlation 

- Execution 

[ ProcessID]  4 
   [ ThreadID]  8 

Channel System 

Computer Cortana 

- Security 

[ UserID]  S-1-5-18 

- EventData 

BugcheckCode 0 
  BugcheckParameter1 0x0 
  BugcheckParameter2 0x0 
  BugcheckParameter3 0x0 
  BugcheckParameter4 0x0 
  SleepInProgress false 
  PowerButtonTimestamp 129247218079506218

Het lijkt me dat dit een videokaartprobleem is, of niet? Hij geeft het ook wel weer met een andere videokaart, zouden ze allemaal stuk zijn? Lijkt me heel sterk.

Ik heb geen flauw idee meer wat ik nog kan doen, hopelijk weet iemand anders dit wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Angeloonie op 27-07-2010 19:04 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StupidMonkey
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:54
Gezien hij de melding eerst gaf dat je display driver gestopt was met werken (en daarna succesvol hersteld is), rijst de vraag zowiezo of je beta of stable versies hiervan gebruikt?

Heb je de nieuwste stabiele drivers al gedownload?
Clean install van windows al gedaan?

Edit: Eventueel die nieuwe kaarten ieder los al geprobeerd?

[ Voor 10% gewijzigd door StupidMonkey op 27-07-2010 19:53 ]

i7 950 - 12gb kingston ddr3 - nvidia 1080 8gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Heb nog wat dingen geprobeerd:

- Memory timings in de bios hard vastgezet ipv op Auto (die hem liet wisselen).
- CPU clock in de bios hard vastgezet ipv op Auto.
- Catalyst drivers 10.5 geinstalleerd ipv 10.7.
- ATI Catalyst profiel aangemaakt, en via dit profiel de core/mem clocks vastgezet, zodat ten allen tijde de core/mem op 725/1000 draaien, ipv 157/300 wat automatisch in 2D mode gaat.

Dit leek te werken, ik heb behoorlijk lang kunnen gamen, tot op een gegeven moment alsnog mijn PC ineens uitviel. Gewoon uit.
Nu heb ik ook een probleem dat ik niet altijd kan rebooten. De lichtjes/fans gaan aan, ik hoor wat gepruttel, maar het beeld blijft zwart. Na 3/4/5 seconden valt de PC weer uit. 1/2 seconden later gaat hij weer aan, en blijft het beeld zwart en de PC blijft draaien. Ik moet hem dan via de knop uitzetten, een minuut oid wachten, en dan pas weer aanzetten, anders doet hij niets.
Dit soms gebeurd ook als ik een normale reboot doe.

Wat ik nog ga proberen is:

- Moederbord drivers installeren. Werkte helaas niet
- Vannacht Memtest86+ draaien en kijken wat daar uit komt. na 6,5 uur draaien 0 errors..

[ Voor 10% gewijzigd door Angeloonie op 28-07-2010 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Moederbord drivers hielpen helaas ook niet.

Vannacht Memtest86+ gedraaid, en na 6,5 uur kwamen daar nog geen errors naar voren. Dus dat zal het ook niet zijn.

Vanmorgen 3DMark gedownload om te kunnen testen, en bij de eerste run kreeg ik allemaal corrupte textures (van die uitgerekte lijnen).
Toen de PC met 1 videokaart geprobeerd, stukje test gedraaid, geen problemen. Daarna nog een volledige test gedraaid met de andere videokaart, geen problemen...

Ik ga vanmiddag nog een keer de 3DMark draaien met beide kaarten weer in CrossFire, kijken of hij dan weer fout gaat. Als het niet fout gaat: :? :/
Gaat het wel fout, dan ga ik beide kaarten testen in PCI-E slot nummer 2, kijken of die misschien niet helemaal lekker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Heb vanmiddag met 1 kaart een uur aaneengesloten gegamed, daarna gegeten, en toen ik terug kwam kon ik nog 5 minuten door en crashte de driver weer: "Display driver amdkmdap stopped responding and has successfully recovered."

Na wat zoeken op admkmdap kwam ik hier terecht: http://forums.adobe.com/thread/607429
Daar staat een link in naar een video, en die laat direct de videokaart crashen. Erg opvallend... Zou het dan nog wel een hardwareprobleem zijn?

Ik ga nu windows 7 opnieuw installeren, de moederbord drivers en daarna de ATI drivers. Hierna alleen nog de Flash player, en dan ga ik weer proberen om die video te bekijken.
Als hij dan weer crashed ga ik Windows Vista installeren met hetzelfde riedeltje. Misschien ligt het dan gewoon aan de combinatie met Windows 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

toch wel een vreemd probleem.. Maargoed, twee keer topicje schoppen? foei foei ;)

Enfin, Kans bestaat uiteraard dat je videokaart hardwarematig defect is, maar dan zouden ze afzonderlijk ook stuk moeten gaan.
Een andere mogelijkheid is dat de bovenste kaart (of onderste) de warmte niet kwijt kan, als ze beide in het systeem zitten. Mochten na de herinstallatie nog steeds problemen zijn met een crossfire setup, zet er dan een tafelventilator voor. Dan is oververhitting iig uit te sluiten.
Mogelijkheid 2 is de voeding. Twee kaarten = dubbel zoveel vermogen nodig. Het kan dus zijn dat je voedingsspanning inzakt als je die baby's aan het werk zet. Houd tijdens het draaien van furmark in crossfire modus, de voedingsspanning eens in de gaten (speedfan, maar liever met multimeter. Als je een voeding hebt met meerdere voedingslijnen wordt het lastiger)

En softwareproblemen ga je zometeen uitsluiten door een verse windows install. Wat bedoelde je trouwens met moederbord drivers werkte helaas niet. Kreeg je ze niet geinstalleerd?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opblaaskaas
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Ik heb last van ditzelfde probleem.

Bij mij betreft het een XFX GeForce 285GTX en die ga ik een dezer dagen terug sturen(aangezien het filiaal Computerland in de buurt het niet terug wou nemen, maarja los daarvan).

Ik heb ook inmiddels ALLES geprobeerd wat hier genoemd is en ik ben ten einde raad hiermee.
Dus ik weet 80% zeker dat dit een defecte kaart is..

Momenteel gebruik ik nu een Sparkle GeForce 260GTX wat goed lijkt te gaan(1 dag in sinds ik die in mijn Pc heb gezet).

[ Voor 14% gewijzigd door Opblaaskaas op 28-07-2010 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
M2M schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 20:57:
Enfin, Kans bestaat uiteraard dat je videokaart hardwarematig defect is, maar dan zouden ze afzonderlijk ook stuk moeten gaan.
Ik had hiervoor even een HD4870 in de nieuwe setup zitten, en die crashte ook, dus het lijkt me echt geen videokaartprobleem, dan zouden er 3 videokaarten ineens stuk zijn gegaan.
Een andere mogelijkheid is dat de bovenste kaart (of onderste) de warmte niet kwijt kan, als ze beide in het systeem zitten. Mochten na de herinstallatie nog steeds problemen zijn met een crossfire setup, zet er dan een tafelventilator voor. Dan is oververhitting iig uit te sluiten.
Temperatuur is volgens mij het probleem ook niet. Ik heb FurMark gedraaid, en hoger dan 77-78C kwam hij niet, wat mij acceptabel lijkt.
Mogelijkheid 2 is de voeding. Twee kaarten = dubbel zoveel vermogen nodig. Het kan dus zijn dat je voedingsspanning inzakt als je die baby's aan het werk zet. Houd tijdens het draaien van furmark in crossfire modus, de voedingsspanning eens in de gaten (speedfan, maar liever met multimeter. Als je een voeding hebt met meerdere voedingslijnen wordt het lastiger)
De laatste crashes waren met telkens 1 kaart aangesloten, dus daar ligt het waarschijnlijk ook niet aan. Voeding is gloednieuw en heeft een goede certificering. Daarnaast deed hij het met de oude voeding en de HD4870 dus ook.
En softwareproblemen ga je zometeen uitsluiten door een verse windows install. Wat bedoelde je trouwens met moederbord drivers werkte helaas niet. Kreeg je ze niet geinstalleerd?
Win7 is nu opnieuw geïnstalleerd, ati drivers ook, en de flash player. Heb de video weer bekeken, en zowaar geen crash!
Nu de moederbord drivers installeren en dan weer proberen of hij het doet.
Edit: yup, ook nu nog!

Nu StarCraft II installeren en kijken of die ook blijft draaien.

Edit2:
En helaas, na ongeveer 10-15 min spelen bleef het spel hangen. PC via de powerbutton uit moeten zetten. Daarna aanzetten lukte tot 3x toe niet, fans en lichtjes gingen aan, maar verder gebeurde er niets. Halve minuut gewacht en daarna nog een keer leverde wel een boot op.

Misschien een domme opmerking: maar zou het uitmaken of ik mijn PC direct op het stopcontact aansluit, of via een stekkerblok?

[ Voor 11% gewijzigd door Angeloonie op 28-07-2010 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
Vandaag nog geprobeerd of het niet toch aan de temperatuur lag. Met een tafelventilator en fans op 100% kwam de temperatuur niet boven de 62C. Helaas toch een crash.

Heb nu maar RMA aangevraagd en de hele PC gaat terug voor onderzoek. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Topicstarter
PC staat nu bij de PC-winkel, en na 8 uur onderzoek is gebleken dat er iets met het geheugen was. Weet niet of het gewoon niet compatible was, of dat het corrupt was, maar met ander geheugen waren de problemen weg. Ze hebben dit geheugen besteld voor me en gaan dan opnieuw testen. Probleem zat hem dus niet in de videokaarten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

wilde net gaan hinten over het geheugen. In een ander topic las ik dat het voltage op de OCZ Gold low voltage serie nogal nauw komt en problemen kan geven op default settings.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:15
Kijk eens in mijn topic over dit probleem:

Nvidia 9800gx2 wil "ineens" niet meer
Pagina: 1