Toon posts:

Corsair Dominator GT werkt niet aan 1866mhz + PROBLEEM

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik had oorspronkelijk op een ander forum dit geplaatst:
"Hallo,
Ik gebruik sinds vandaag dit ram: http://www.salland.eu/product/805273
Nu is het probleem, ik heb alle settings goed gezet in mijn bios, maar dan komt er 'tuut' en word mijn bios gereset.
Zonde voor de snelheid :'(

EVGA nVidia nForce 790i Ultra SLI (Met laatste bios versie)
Intel QX9650

Bedankt, Rakoen M."

Maar aangezien ik daar geen deftige antwoorden krijg en hier veel leukere mensen zitten, post ik het even hier ;)

Ik heb echt dringend hulp nodig, want nu eenmaal het volgende:
"Er is echt iets heel raars gebeurd nu.
Ik heb mijn ram settings goed gezet (voltage enzo stond inderdaad verkeerd). Eerst op 1866, maar dan werd hij automatisch weer gereset. Dan op 1800. Dan begon het. Heel erg traag begon mijn PC te starten. Uiteindelijk kwam hij bij Windows booting, maar dat van "Windows Starting" van Windows 7 was opeens dat oude balkje van Windows Vista. Heb BIOS gereset en alles werkte weer. Dan eens mijn ram op 1600 mhz gezet. Vanalles geprobeerd en uiteindelijk gestart aan 1600 mhz. Nu zat ik op mijn Windows 7 maar alle visuele dingen gingen heel traag en ik kon geen Aero skin aanzetten. Heb dan nVidia drivers opnieuw geïnstalleerd en dan ging dat weer. Nu stond er dat mijn Kaspersky niet aan stond, ik starte het, en hij zei dat ik mijn PC datum moest goedzetten. Ik kijk en zie staan: 2003?! eerst was dat normaal, dan dat goed gezet. Dan keek ik naar mijn programma's, zag dat Kaspersky en Winrar verdwenen zijn. Terwijl ze wel bij Program Files staan. Wat is dit allemaal, alstublieft, help me!"

Edit: -Ik heb blijkbaar inderdaad een stukje tekort in mijn start-post gezet, hoe is dit nu gebeurd? :'(
Ik had eerst dit ram: http://www.salland.eu/product/47289
Ik had ook op forums om raad gevraagt, het werkte niet op CAS7. Ik moest het op cas8 draaien om de volledige snelheid te kunnen krijgen. Ik heb een BIOS update gedaan, memtest gedaan, settings verandert. De bios update was klaar en er was geen ander verschil dan het versie nummer. Memtest had geen één foute sector gevonden. De settings veranderen hielp ook niets. Na twee jaar dat ram te gebruiken heb ik het uiteindelijk verkocht en deze dominator GT gekocht. Ik dacht dat ik beter CAS9 zou nemen omdat het toch niet werkt aan lage cas. En blijkbaar heb ik me weer vergist. Ik had beter naar dit forum geweest :P

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2010 09:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
bump

Sorry, maar kben bang en weet niet wat ik moet doen :'(

• Sjaak_Banaan
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-11-2025
Dat is wel een hele snelle bump een beetje geduld kan geen kwaad en in paniek raken werkt niet. ;)

Ga eens naar http://www.memtest.org/ en download de iso, brand deze op een cd.
Even naar je bios toe, 'fail safe defaults' laden (niet je geheugeninstellingen aanpassen!) en instellen dat je vanaf cd wilt booten. Laat de memorytest een paar uur draaien en kijk of er errors ontstaan. Als dat zo is dan is je geheugen waarschijnlijk rot en moet je het RMA sturen.

Mocht deze memorytest wel goed gaan dan zou ik eens een schone installatie doen van Windows 7, dat duurt toch maar 20 minuten. Je zegt dat je wel in Windows kan komen, dus waarom maak je dan niet even een backup van je bestanden naar een externe hd? Vervolgens formateren en met een schone lei beginnen. De snelheid kun je daarna nog altijd opvoeren.

[ Voor 4% gewijzigd door Sjaak_Banaan op 27-07-2010 20:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het antwoord.
Ik zal die RAM-test eens uitvoeren op het einde van de week. (heb het heel druk)
Maar ik heb alle programma's opnieuw geïnstalleerd en nu werken ze weer.
Ook mijn vorige ram (Cas 7) had ik zo'n probleem, ik kon het niet aan de volledige snelheid zetten, dus had het op Cas 8 moeten zetten, weer jammer voor mijn geld :'(
Het raarste is dat ik net een 'schone installatie' heb gedaan (Samsung F3 1TB in RAID 0 snelheid: snel traag snel traag) en hoe kan RAM nu je windows gaan verknoeien? Ook vind ik het raar dat windows vista bootscreen krijg zonder dat er maar iets van windows vista op mijn harde schijven staat. Toch nog brol in Win7? :P

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-02 21:23
Dat je antivirus vreemd gaat doen en denkt dat het 2003 is komt omdat de tijd niet goed ingesteld staat in je bios. Heb zelf een keer gehad dat daardoor outlook niet meer functioneerde.

Verder kun je natuurlijk je geheugen terugsturen wanneer het niet op de opgegeven snelheid werkt. Je hoef niet bang te zijn. Zolang het op lagere settings maar wel stabiel is. En heb je de voltage op je Ram wel verhoogd in je bios?

[ Voor 40% gewijzigd door jaapsander op 28-07-2010 09:39 ]

Verwijderd

staat het geheugen wel op de QVL van je moederbord? Als het daar niet op staat is dat misschien de oorzaak. Soms wil geheugen wel gewoon werken als het er niet op staat maar die lijsten zijn er niet voor niks!

Verwijderd

Topicstarter
jaapsander schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 09:37:
Dat je antivirus vreemd gaat doen en denkt dat het 2003 is komt omdat de tijd niet goed ingesteld staat in je bios. Heb zelf een keer gehad dat daardoor outlook niet meer functioneerde.

Verder kun je natuurlijk je geheugen terugsturen wanneer het niet op de opgegeven snelheid werkt. Je hoef niet bang te zijn. Zolang het op lagere settings maar wel stabiel is. En heb je de voltage op je Ram wel verhoogd in je bios?
Gewoon al mijn settings van mijn PC's waren lijk gereset, ik moest alles herinstalleren & herinstellen :'(

Ook heb ik de voltages verhoogt.

Mijn ram terugsturen zou ik niet doen aangezien het bij mijn vorig ram een gelijkaardig probleem was.

Is mijn moederbord stuk ofzo?

En QVL?

-Bedankt.

Verwijderd

QVL = Qualified vendor list
ofwel een lijst van het geheugen wat de fabrikant van het moederbord getest heeft en dus ook zeker moet werken op dat moederbord. (had je ook op google kunnen vinden)

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02 10:14
Verwijderd schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 11:40:
[...]

QVL = Qualified vendor list
ofwel een lijst van het geheugen wat de fabrikant van het moederbord getest heeft en dus ook zeker moet werken op dat moederbord. (had je ook op google kunnen vinden)
En zover ik zo 123 heb kunnen zien (kan er overheen hebben gekeken natuurlijk ;) ) staat jou geheugen er niet tussen:
http://www.evga.com/support/motherboard/

De kans bestaat dus dat het geheugen niet compatible is en dat je ander geheugen moet halen...

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben weer helemaal terug (voor een week),
Ik had dus al mijn programma's opnieuw geïnstalleerd en mijn instellingen weer allemaal goed gezet.
Ik draai nu mijn PC met CAS 9-9-9 en 1600 MHz, terwijl het eigenlijk aan 1800 MHz moet kunnen en ik het op 2000MHz wil. Ik kan ook mijn PC nog altijd niet normaal opstarten. Als ik mijn PC opstart, loopt hij vast ergens op het begin, altijd op een andere plaats. Dan reset ik hem, en alles verloopt dan heel erg goed. Met mijn vorig ram moest ik ook al met een veel te hoge cas tevreden zijn, maar nu met dit ram wil ik toch echt wel die 2000 MHz. Aangezien dat hij aan 1600 MHz nog niet stabiel draait, heb ik mijn fout ingezien. Ik had het direct moeten terugsturen of gewoon eerst naar de supported memmory lijst kijken.

Wat moet ik nu doen, alstublieft, ik ben ten einde raad :'(

Verwijderd

Begin eens wat te doen met het advies wat je hier krijgt, want ik krijg de indruk dat we hier advies voor jantje-met-de-korte-achternaam aan je geven. Ik hoor je er tenminste niet over. Volgens ChojinZ is het geheugen wat je nu hebt, NIET compatible met je mobo en heeft het dus weinig zin om door te gaan. Daarnaast heeft Sjaak_Banaan je aangeraden om je geheugen te testen, maar ook hier lees ik niets over terug. We willen je best helpen, maar als je ons advies negeert, dan heeft dat weinig zin.

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02 23:52

BTU_Natas

Superior dutchie

Dat het geheugen niet op de qvl lijst staat is nogal logische.

Het geheugen is veel nieuwer dan het moederbord. Leeftijd verschil van dik 2 jaar.

Mem test er over heen gooien, resultaten posten

[ Voor 19% gewijzigd door BTU_Natas op 14-08-2010 12:19 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 13:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik mis alle duidelijkheid over wat nu je settings zijn en wat je al hebt geprobeerd. Zet dit eens duidelijk onder elkaar.

Je geeft aan dat je je settings in het BIOS "goed" hebt gezet. Ik neem aan dat je dus zeker bent van alle settings? Want ze hier plaatsen kan geen kwaad.

Ik zie dat de geheugenset waar je naar linkt een kit van 4 is. Je hebt dus vier modules?
Dat kan namelijk wel eens de "oorzaak" zijn dat je dit niet op OC waarden stabiel draaiende krijgt. Je bent immers buiten specificatie aan het werken.
Begin eens met de basics. Stop eens één module in je systeem en ga daar mee aan de slag. Begin met bekend stabiele waarden, bijvoorbeeld uit de JEDEC standaarden, zoals 1333MHz CL9. Gewoon als basis.
Werkt dit goed met 1 module? Dan ga je een stapje omhoog. 1600MHz CL9. Nog steeds goed? Probeer dan nu de specificaties van de module te halen. Lukt dat? Super! Houdt maar even zo.
Lukt dat niet? Val terug op de laatst werkende instellingen. Wees vrij om je resultaat hier te vermelden.

Vervolgens steek je een tweede module bij. Dan heb je een mooie Dual-Channel setup. Als je met 1 module de OC specs (1866 CL9) kon halen, verwacht ik dat dat met 2 ook te doen is.

Met vier modules zou het echter kunnen zijn dat dergelijke OC settings niet meer gehaald kunnen worden. De geheugencontroller wordt met vier modules zwaarder belast. Bij vier modules moet je, wanneer je in OC territorium zit, vaak een stapje terug doen om het stabiel te laten werken. Bijvoorbeeld 1600MHz of 1333MHz. Bij lagere snelheden kun je wel gaan experimenteren met lagere CAS latency om de terugval in MHz enigszins te compenseren door een lagere latency.

Wees ook niet bang om het voltage 0.1V hoger te zetten dan specificatie. Helemaal met vier modules kan het zijn dat er aardig wat spanningsverlies (VDrop) optreedt en je die met die 0.1V extra sturing kunt compenseren.
Mogelijk kun je ook je geheugencontroller, die in dit geval in de chipset zit, wat meer sap geven omdat deze het met vier modules ook zwaarder krijgt. Kan mogelijk zijn door het chipsetvoltage ook met een stapje te verhogen.

Let op! Je gaat dan ook daar buiten specificatie werken om je geheugen buiten specificatie te kunnen gebruiken. Als je dit niet wilt, dan moet je ook geen overclock geheugen zoals deze kit kopen! Dan zou ik je aanraden om deze kit terug te brengen en een wat conservatievere kit te selecteren.
Grote tip voordat je gaat spelen met voltages. Zoek overclock guide/howto's/faqs op die specifiek gaan over jouw moederbord familie of de chipset. Daaruit valt vaak op te maken wat veilig te proberen is en wat de algemene tips zijn om dit soort opstellingen werkend te krijgen.

Blijf bovenal rustig, houdt je hoofd er bij en vermeld _duidelijk_ wat je doet. Probeer compleet te zijn in je posts. Geef liever iets teveel informatie dan te weinig bij dit soort zaken.
En nogmaals, als dit je teveel boven de pet gaat of je de tijd er niet in wilt steken: ruil dan gewoon je OC setje in en ga voor een wat mildere set. Bijvoorbeeld een 1333 CL7 of 1600 CL8 of wat er dan ook interessants op de geheugenmarkt is (zit ik op moment niet zo in).

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02 10:14
BTU_Natas schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 12:07:
Dat het geheugen niet op de qvl lijst staat is nogal logische.

Het geheugen is veel nieuwer dan het moederbord. Leeftijd verschil van dik 2 jaar.

Mem test er over heen gooien, resultaten posten
Zo logisch is dat niet. Veel fabrikanten houden de qvl lijst gewoon up-to-date. Het zelfde zie je bv. ook bij processoren.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

De ene fabrikant houdt de lijst idd up-to-date waar een ander dat weer helemaal niet doet.
Echter, het feit blijft dat een QVL ook maar een lijst is met geheugen wat ze getest hebben. Het houdt niet in dat geheugen dat niet in de QVL staat niet zal werken. Ik kijk zelden naar een QVL en ik heb nul problemen. Zolang je A-merk geheugen neemt en ook een A-merk moederbord neemt komt het in 9 van de 10 gevallen goed. Tenzij bekend is dat een bepaald geheugen niet geslikt wordt door een bepaald bord. Daarvoor zal de TS even wat tweakguides over zijn moederbord of chipset dienen op te sporen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 11:39:
Begin eens wat te doen met het advies wat je hier krijgt, want ik krijg de indruk dat we hier advies voor jantje-met-de-korte-achternaam aan je geven. Ik hoor je er tenminste niet over. Volgens ChojinZ is het geheugen wat je nu hebt, NIET compatible met je mobo en heeft het dus weinig zin om door te gaan. Daarnaast heeft Sjaak_Banaan je aangeraden om je geheugen te testen, maar ook hier lees ik niets over terug. We willen je best helpen, maar als je ons advies negeert, dan heeft dat weinig zin.
Over dat eerste had ik al geantwoord; ik ben nu te laat ik kan het niet meer terugsturen en mijn ram verkopen zal ik ook niet doen aangezien ik mijn vorig ram om juist dezelfde reden heb verkocht.

@Iedereen
Bedankt voor de reacties.

@Ultraman
Heel erg bedankt voor je groot bericht, ik zal dinsdag (waarschijnlijk) eens alles gaan uittesten en hier gaan posten.

Wat ik wel raar vind is dat ik een gelijkaardig probleem had met mijn vorig ram. En aangezien ik zo'n moederbord heb had ik gedacht dat ik alles perfect aan de NORMALE snelheid stabiel zou kunnen draaien. Maar aangezien hij aan een te lage snelheid nog niet stabiel werkt, zal ik alles nog eens grondig onderzoeken. Eerst maar backup maken want ik heb geen zin om weer alles kwijt te zijn. (Hoe kan ram nu invloed hebben op de settings van je OS?)

Verwijderd

Je hebt gezegd dat je de memtest zou doen ja... maar verder blijft het stil. Wat zijn de resultaten van de memtest?, want ik kan ze nergens terugvinden. Je zegt dat je er op geantwoord heb, maar waar staat dat dan? Ik geef je 1 tip... zoek eerst eens uit voordat je gaat bouwen, dat voorkomt een hoop narigheid. Veel succes met hetgeen je gaat doen, ik hou het voor gezien, aangezien ik niet alleen het gevoel krijg dat je niets met het advies doet, maar het ook niet terug te vinden is en dan kan ik mijn tijd wel aan betere dingen spenderen.

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 14:55:

Wat ik wel raar vind is dat ik een gelijkaardig probleem had met mijn vorig ram.
Vorig ram? Heb ik dat gemist in je topicstart? :P
Welk RAM was dat? Mogelijk heeft je moederbord wel een issue.
Als je een reepje stabiel krijgt, probeer dan ook eens een BIOS update indien er nog niet de nieuwste op zit. Maar wel pas zodra je het stabiel hebt!
En aangezien ik zo'n moederbord heb had ik gedacht dat ik alles perfect aan de NORMALE snelheid stabiel zou kunnen draaien. Maar aangezien hij aan een te lage snelheid nog niet stabiel werkt, zal ik alles nog eens grondig onderzoeken. Eerst maar backup maken want ik heb geen zin om weer alles kwijt te zijn.
Prima :)
(Hoe kan ram nu invloed hebben op de settings van je OS?)
Vrijwel alles wat gelezen/geschreven wordt gaat door je RAM, dus ook de settings. Werkt je RAM niet goed? Dan valt er zo een bitje om en is de data die op die locatie stond naar de maan. Zonder ECC wordt een dergelijk foutje niet opgemerkt en wordt er verder gewerkt met foute data. Waardoor settings de mist in gaan of een vitaal stukje driver stuk loopt en je systeem crashed.

Verwijderd

Topicstarter
Ultraman schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 17:14:
[...]
Vorig ram? Heb ik dat gemist in je topicstart? :P
Welk RAM was dat? Mogelijk heeft je moederbord wel een issue.
Als je een reepje stabiel krijgt, probeer dan ook eens een BIOS update indien er nog niet de nieuwste op zit. Maar wel pas zodra je het stabiel hebt!

[...]
Prima :)

[...]
Vrijwel alles wat gelezen/geschreven wordt gaat door je RAM, dus ook de settings. Werkt je RAM niet goed? Dan valt er zo een bitje om en is de data die op die locatie stond naar de maan. Zonder ECC wordt een dergelijk foutje niet opgemerkt en wordt er verder gewerkt met foute data. Waardoor settings de mist in gaan of een vitaal stukje driver stuk loopt en je systeem crashed.
-Ik heb blijkbaar inderdaad een stukje tekort in mijn start-post gezet, hoe is dit nu gebeurd? :'(
Ik had eerst dit ram: http://www.salland.eu/product/47289
Ik had ook op forums om raad gevraagt, het werkte niet op CAS7. Ik moest het op cas8 draaien om de volledige snelheid te kunnen krijgen. Ik heb een BIOS update gedaan, memtest gedaan, settings verandert. De bios update was klaar en er was geen ander verschil dan het versie nummer. Memtest had geen één foute sector gevonden. De settings veranderen hielp ook niets. Na twee jaar dat ram te gebruiken heb ik het uiteindelijk verkocht en deze dominator GT gekocht. Ik dacht dat ik beter CAS9 zou nemen omdat het toch niet werkt aan lage cas. En blijkbaar heb ik me weer vergist. Ik had beter naar dit forum geweest :P

-Bedankt voor de info.
Verwijderd schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 15:02:
Je hebt gezegd dat je de memtest zou doen ja... maar verder blijft het stil. Wat zijn de resultaten van de memtest?, want ik kan ze nergens terugvinden. Je zegt dat je er op geantwoord heb, maar waar staat dat dan? Ik geef je 1 tip... zoek eerst eens uit voordat je gaat bouwen, dat voorkomt een hoop narigheid. Veel succes met hetgeen je gaat doen, ik hou het voor gezien, aangezien ik niet alleen het gevoel krijg dat je niets met het advies doet, maar het ook niet terug te vinden is en dan kan ik mijn tijd wel aan betere dingen spenderen.
Ik luister echt wel naar jullie raad hoor maar ik heb nu eenmaal een druk leven. Als ik tijd zou hebben had ik het direct allemaal uitgeprobeert. En nee ik ga het niet gewoon inwisselen want ik wil bijleren :)

Verwijderd

Denk je nu echt dat jij de enige bent die een druk leven heeft? Vrees dat je je dan schromelijk vergist, maar afijn. Je kan toch op zijn minst de resultaten meedelen eventueel ondersteund met screenshots? of is dat werkelijk teveel gevraagd? We geven hier advies, zodat je dingen kan uittesten, maar je geeft nu zelf aan dat niet te doen, wat heeft het geven van advies dan voor nut? Verder heb ik nergens gezegd dat je het geheugen in moet ruilen, maar dat je van te voren beter je huiswerk kan doen om bepaalde ergenissen te voorkomen. Ik blijf dus bij mijn standpunt en aankomen met onzinnige argumenten helpt daarbij niet.

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-02 16:45

Pos

Heb het topic zo goed en zo kwaad als het ging doorgelezen, volgens mij heb je een aantal basis zaken alsnog niet gecontroleerd:

BIOS reset naar failsafe defaults, en dan per DIMM eens MEMTEST86+ draaien. Een uurtje of 6 tot 8 per DIMM (per reepje geheugen)

Dus die boot cd met memtest knal je erin voordat je naar het werk gaat, of gaat slapen, en dan zie je 's ochtends of 's avonds het resultaat. heeft niets te maken met een druk leven.

En die resultaten geef je hier door :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 11:28:
Denk je nu echt dat jij de enige bent die een druk leven heeft? Vrees dat je je dan schromelijk vergist, maar afijn. Je kan toch op zijn minst de resultaten meedelen eventueel ondersteund met screenshots? of is dat werkelijk teveel gevraagd? We geven hier advies, zodat je dingen kan uittesten, maar je geeft nu zelf aan dat niet te doen, wat heeft het geven van advies dan voor nut? Verder heb ik nergens gezegd dat je het geheugen in moet ruilen, maar dat je van te voren beter je huiswerk kan doen om bepaalde ergenissen te voorkomen. Ik blijf dus bij mijn standpunt en aankomen met onzinnige argumenten helpt daarbij niet.
Tuurlijk denk ik dat niet. Hoe kan ik nu als ik nog geen reultaten heb ze hier posten? Ik word depressief van zo'n mensen. Natuurlijk ga ik jullie advies volgen, en zelfs als ik dat niet zou doen zullen er mensen zijn die de info goed kunnen gebruiken. Als je je tijd niet wil verdoen door mij te helpen waarom zit je hier dan nog je tijd te verspillen?
Sorry dit moest er even uit.
Pos schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 12:15:
Heb het topic zo goed en zo kwaad als het ging doorgelezen, volgens mij heb je een aantal basis zaken alsnog niet gecontroleerd:

BIOS reset naar failsafe defaults, en dan per DIMM eens MEMTEST86+ draaien. Een uurtje of 6 tot 8 per DIMM (per reepje geheugen)

Dus die boot cd met memtest knal je erin voordat je naar het werk gaat, of gaat slapen, en dan zie je 's ochtends of 's avonds het resultaat. heeft niets te maken met een druk leven.

En die resultaten geef je hier door :)
Bedankt ik had niet verwacht dat het zo lang moest, blijkbaar had ik het bij mijn vorig ram dan fout gedaan. Ik deed het een paar uurtjes en zag alles in het groen dus ik dacht dat het ok was. Bedankt voor de tip.
Dinsdag eerst eens al de andere zaken bekijken, als het niet gelukt is, dan na mijn reis (Gran Canaria) eens 's nachts die memtest laten runnen.

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 13:31:
[...]

Tuurlijk denk ik dat niet. Hoe kan ik nu als ik nog geen reultaten heb ze hier posten? Ik word depressief van zo'n mensen. Natuurlijk ga ik jullie advies volgen, en zelfs als ik dat niet zou doen zullen er mensen zijn die de info goed kunnen gebruiken. Als je je tijd niet wil verdoen door mij te helpen waarom zit je hier dan nog je tijd te verspillen?
Sorry dit moest er even uit.

Wordt je hier al depressief van? Tjeetje. Resultaten die je nog niet hebt, kan je inderdaad niet posten, daar ga ik helemaal met je mee. Maar aan de andere kant, we willen je hier graag advies geven, maar dan is het ook de bedoeling dat je er wat mee doet, want laten we elkaar geen mietje noemen, dat is toch zo?
Dat ik zei dat ik me tijd beter kon spenderen, was om je even wakker te schudden en je te bewegen om toch eens iets te doen met het advies wat hier geboden wordt. Een memtest kan je makkelijk 's nachts laten lopen toch? Maar ok, je waardeert het duidelijk niet dat ik je probeer aan te sporen, dus het is inderdaad een verspilling van tijd, moeite en energie. Bekijk het dus maar.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is (ongeveer) opgelost,
Wat ik dus heb geprobeert:
-met 2 staafjes ram (Werkt)
-BIOS Settings:
Ik heb eerst de defaults geladen, dan start mijn windows zelfs niet op. Dan heb ik alles normaal gezet met de voltage op 1.75V (0.1V hoger). Dan startte het gewoon, raar maar waar, wel op de volledige snelheid. Alles ging vlot. Daarna starte ik mijn PC opnieuw. Bluescreen. Dan stond er weer allemaal zever van windows is niet in orde enzo. Heb dan nog eens op 1600 Mhz geprobeert aan 1.65V, en het werkte weer zoals eerst. Dan heb ik mijn volt verandert naar 1.75V weral, en alles ging perfect zonder problemen. Dan CAS verandert naar 8-8-8-24. Als ik nu naar bv. Speccy kijk, staat er: DDR3 - 800Mhz - 8-8-8-24. Ik denk dat ik hier tevreden mee kan zijn :)
Ik hoop dat jullie me kunnen verzekeren dat die 800Mhz is omdat het dual channel ram is? En is 8-8-8-24 wel een goede combinatie?

Alleszins bedankt voor de hulp allemaal!

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Mogelijk probleem zou kunnen zijn dat je je CR op 1 hebt staan terwijl je 4 geheugen modules gebruikt. Dit vinden veel borden niet echt leuk. Zeker als je je max speed wilt halen. (heb zelf 4 DDR2-1000 modules en als ik die op CR1 zet dan kom ik niet verder als 800, sneller is BSOD)

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Command Rate van 1 wil met vier modules ook meestal niet lekker nee. Goede opmerking, waard om dat even te checken.

En mooi dat wat extra voltage helpt. Vaak treedt er aardig wat VDrop op, zeker met vier modules. Dat kun je dan beter krijgen door in het BIOS in te geven de geheugenmodules wat meer sap te sturen.

Verwijderd

Topicstarter
Xorsist schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 19:27:
Mogelijk probleem zou kunnen zijn dat je je CR op 1 hebt staan terwijl je 4 geheugen modules gebruikt. Dit vinden veel borden niet echt leuk. Zeker als je je max speed wilt halen. (heb zelf 4 DDR2-1000 modules en als ik die op CR1 zet dan kom ik niet verder als 800, sneller is BSOD)
Hij werkt veel sneller dan ervoor en als ik mijn PC start staat er duidelijk 1600mhz, maar in Speccy zegt hij 800mhz, dus ik dacht, dual channel: 800x2?
Toen ik had geprobeert maakte 2T niet zo veel verschil uit 'dacht ik'.

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-02 16:45

Pos

Verwijderd schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 10:00:
[...]

Hij werkt veel sneller dan ervoor en als ik mijn PC start staat er duidelijk 1600mhz, maar in Speccy zegt hij 800mhz, dus ik dacht, dual channel: 800x2?
Toen ik had geprobeert maakte 2T niet zo veel verschil uit 'dacht ik'.
Yups, maar heeft niks te maken met dual channel. Maar meer met DDR

Effectief is je 800Mhz dus 1600Mhz

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal ik hoop dat nog veel andere mensen hier ook nog nut aan hebben!
Ik kom hier zeker nog eens terug (hopelijk niet, want dan is het voor een probleem :P).
Ik vroeg mij ook af, ik gebruik nu die koeling niet dat ik erbij heb gekregen, en hij heeft zelfs nog koud als hij heel hard werkt. Kan het kwaad om het op bv. latency 6 te proberen?

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Kwaad kan het niet, maar over het algemeen is het zo dat hoe strakker je je timings zet hoe minder ver je kunt gaan inde klok van je geheugen. Dit was bij met name AMD athlon en Opteron zeer duidelijk zichtbaar. Daar maakte het echt wel verschil in gevoel van snelheid of je cas 2 of 3 draaide. De intel processoren lijken daar niet veel baat bij te hebben.
Pagina: 1