Stop knalt eruit bij aanzetten stekkerblok

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:42

beany

Meeheheheheh

Topicstarter
Ik heb op 1 kamer 2 computers staan. Ook al staan computers, beeldschermen e.d. uit, ze verbruiken toch stroom. Dus heb ik een stekkerblok met een schakelaar. Hiermee kan ik in 1 klap alle stroom overal vanaf halen.

Nu is het probleem dat in ongeveer de helft van de gevallen, als ik het stekkerblok aan zet(de schakelaar dus omzet) de stop eruit knalt(het is een automaat, dus die staat zo weer aan). Echter, als ik de schakelaar van de voeding op 1 van de computers uit zet, dan het stekkerblok aan en dan de schakelaar van die voeding aan zet de stop er nooit uitknalt. Dus dacht ik... er is iets met die voeding. Nieuwe voeding gekocht. Probleem bleef.

Het stekkerblok is een tijd terug overleden, dus een andere gekocht. Een vrij prijzige, gelijk maar een goede gekocht dus. Probleem bleef.

Misschien lag het aan de kast van het systeem? Ik ging een nieuw moederbord/proc kopen, dus gelijk maar een andere kast erbij. Probleem bleef.

Elektricien is laatst geweest om wat dingetjes in huis te doen. Probleem aan hem voor gelegd, maar hij wist het ook niet. Ik heb wel in de computer kamer randaarde laten aanleggen(alle stopcontacten zijn dus nu geaard). Computer is dus geaard. Maar ja, probleem bleef.

Misschien dat de klap gewoon te groot is wanneer ik het stekkerblok aan zet, en dus niet aan die ene PC ligt. Geprobeerd om de voeding van die andere PC uit te zetten voor de schakelaar op het stekkerblok om te halen. Probleem bleef, het is dus echt die ene PC waarvan inmiddels door de maanden heen ALLES is vervangen, tot de CD/DVD speler aan toe. Het is inmiddels een compleet nieuw systeem, werkelijk alles is vervangen. Ook de HD, sata kabels, etc etc etc.

Aangezien de slaapkamer op dezelfde groep zit begint het wel erg irritant te worden om iedere keer de wekker opnieuw in te stellen. Maar buiten dat, ik wil weten waar het nu aan ligt. Het is enorm irritant, en het hoort gewoon niet.

Wat zorgt er nou voor dat de stop er telkens uit knalt :? Zie ik iets simpels over het hoofd :?

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Je kan je automaat vervangen voor een iets tragere, dan kan hij wat meer inschakelstroom verdragen, al lijkt mij dat sterk dat dat het is aangezien een PC die uitstaat vrijwel geen inschakelstroom heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexel
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-03 19:20

Mexel

↓ volgende bericht hieronder ↓

Hoeveel watt zit er in het blok, misschien is het net iets teveel wat een groep aankan, ik heb het hier ook gehad met 4 pc`s op 1 groep en 1 server, 1 voor 1 aanzetten ging goed totdat ik extra apparatuur aansloot, toen was het boef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany

beany

Meeheheheheh

Topicstarter
Mexel schreef op zondag 25 juli 2010 @ 11:44:
Hoeveel watt zit er in het blok, misschien is het net iets teveel wat een groep aankan, ik heb het hier ook gehad met 4 pc`s op 1 groep en 1 server, 1 voor 1 aanzetten ging goed totdat ik extra apparatuur aansloot, toen was het boef.
Nou, apparatuur staat uit als ik die schakelaar omhaal. Pas als het stekkerblok aan staat worden de PC's 1 voor 1 aangezet. Er zit ook 1 monitor op(andere monitor zit niet op het stekkerblok), 2 kleine boxjes(voor de aanschaf van deze boxjes was het probleem er al) en thats it eigenlijk. 2 PC's en 1 set boxjes.

En af en toe een laptopvoeding, maar die berg ik ook regelmatig weer op...

[ Voor 5% gewijzigd door beany op 25-07-2010 11:50 ]

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirono
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-08 14:24
zit er toevallig een laserprinter bij op ofzo?

wat goed kan zijn is even kijken naar welke groep je kamer inzit, en welke andere apparaten daarbij opzitten.

totaal < 3600 W is wel zo handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany

beany

Meeheheheheh

Topicstarter
sirono schreef op zondag 25 juli 2010 @ 11:50:
zit er toevallig een laserprinter bij op ofzo?

wat goed kan zijn is even kijken naar welke groep je kamer inzit, en welke andere apparaten daarbij opzitten.

totaal < 3600 W is wel zo handig :)
Geen laserprinter(uberhaupt geen printer).

De apparaten op de groep: 2 wekkers, 2 tandenborstelopladers, 1 scheerapparaatoplader, 1 kleine radio, 1 monitor en dan het stekkerblok met 1 monitor, 2 boxjes en 2 PC's.

Kan niet meer dan 3600 W zijn. Vooral omdat de PC's uit zijn wanneer de stekkerblok wordt aangezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexel
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-03 19:20

Mexel

&#8595; volgende bericht hieronder &#8595;

Wat ik zou zeggen is dat het misschien toch aan je groep kan liggen, probeer hem eens op de groep van de wasmachine, als die er ook uitvliegt dan ligt het toch niet aan de groep maar aan je eigen apparatuur die erachter zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Een geschakelelde voeding heeft vaak een vrij grote condensator. wanner je die op het net aansluit zie je vaak een grote vonk. doe daar een paar apparaten teveel van en je gaat (tijdelijk) dik over de 3600 watt heen

Het zijn echter maar 2 pc's en 1 monitor zo te zien.

is dit echt alles op die een groep in je stoppenkast ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:25
Moest wel even lachen toen ik dit topic zag, heb aantal weken geleden namelijk exact hetzelfde probleem gehad.

Was op school, daar moesten alle computers 1 voor 1 opnieuw geinstalleerd worden, dus wat doen ik(en aantal klasgenoten) zetten alle pc's bij elkaar in 1 lokaal, stekkerblok op stekkerblok op stekkerblok (ja, niet echt over na gedacht xD) de eerste ging aan, bam stop eruit :S geen idee waar het aan lag.. ook als we de stekkerblokken 1 voor in gingen inschakelen, bam de boel eruit...

wat bleek nou, pc's verbruiken zodra je aangesloten worden een hele grote piekstroom, en als deze dus hoger is dan wat er nog vrij is op de groep, ligt ie eruit.. zoals bij jou dus, oplossing voor ons, stekkerblok aan, maar alle stekkers eruit, daarna ze er 1 voor 1 in stoppen, ging prima, rustig 6 pc's en 6 schermen op 1 groep, sommige nog wel meer, 8 enzo, bij meer dan 8 knalde de boel er overigens wel weer uit xD

misschien oplossing voor jou (wat je zelf ook al had bedacht) voeding van je pc uitzetten, en dan eerst het stekkerblok inschakelen, en daarna je voeding, (bij beide pc's dan ;)) of ik zou eens kijken wat er nog meer op die groep zit, kun je misschien iets overplaatsen, of uit zetten oid. Aangezien 2 pc's tegelijk aanzetten niet zo'n probleem op zou moeten leveren :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Inschakelstroom van de voeding.
Hoeveel watt is de voeding?

Wat Fish al zegt, er zit een condensator in de voeding. Dat kan wel eens de boosdoener zijn wat betreft inschakelstroom.
En als je automaten in de stoppenkast hebt hangen schakelt de boel wel eens af omdat die dingen veel gevoeliger zijn voor stroompieken dan normale smeltzekeringen. Schakelt bij de minste piek al om terwijl een smeltzekering dat wel een hele seconde tollereert.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany

beany

Meeheheheheh

Topicstarter
In de ene PC zit een 400 watt voeding, in de andere(de geen waar het dus mis mee gaat) zit een 700 watt voeding in.

Het verhaal over de condensator klinkt heel plausibel, echter... ben ik dan weer de enige die dit probleem heeft? Waarom stikt het forum hier dan niet met verhalen met dit soort problemen?

En dan nog, 2 PC'tjes... op 1 stekkerblok. Dat moet toch gewoon goed gaan?

Maar goed, zoals ik het een beetje begrijp is het dus de voeding pas aanzetten als het stekkerblok pas aan is. Maar dan blijft die condensator toch aanwezig? Ofterwel, wat is er anders dan? Of ik de voeding met zijn eigen schakelaar in schakel, of via een stekkerblok. Effect zou het zelfde moeten zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zou denken dat die zekering wel heel erg triggerhappy is. Heeft de monteur die niet getest/omgewisseld? Je kunt ook de zekering vervangen door een 'trage' variant, die tijdelijk toestaat dat het maximale verbruik overschreden wordt.

Ik neem aan dat je getest hebt wat er gebeurt als die PC als enige aan dat stekkerblok hangt? Als je dan het stekkerblok aanzet met de voeding aangesloten, knalt 'ie dan nog steeds eruit? De reden dat de voeding pas later aanzetten nu werkt, is waarschijnlijk omdat dit voorkomt dat beide PC's tegelijkertijd een piek genereren.

[ Voor 41% gewijzigd door brama op 25-07-2010 12:33 ]

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany

beany

Meeheheheheh

Topicstarter
Nee, heb alleen getest door die andere PC de voedingschakelaar om te zetten. Leek mij voldoende. Ik ga toch maar eens uitgebreider testen met stekkers eruit / erin en zo...

Maar omdat het de ene keer wel boem is en de andere keer niet(en dan 5x achter elkaar niet, dan weer 3x wel, etc) is het wat lastig testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uzafun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-10-2024
beany schreef op zondag 25 juli 2010 @ 12:19:

Het verhaal over de condensator klinkt heel plausibel, echter... ben ik dan weer de enige die dit probleem heeft? Waarom stikt het forum hier dan niet met verhalen met dit soort problemen?
je bent zeker niet de enige met dit probleem.
hier een soortgelijke situatie , 2 pc's (1 internet pc 400W voeding , de andere heeft 650W voeding)
beide op een andere groep zitten (deze zijn zeker niet overbelast)
en bij beide situaties ging de automaat er regelmatig uit als de schakelaar aangezet werd , de automaat ging er niet uit als ik de voeding uit stond.

ik heb er (nog) geen tijd/geld ingestoken om de automaten te vervangen om te kijken of dit zou helpen.

op dit moment laat ik de stroom er gewoon opstaan ... ik blijf dit even volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-07 11:16
Dit probleem komt mij ook bekent voor, alleen gaat bij mij de stop er niet uit.
Zowel in je beeldschermen als in de pc`s zitten voedingen die bij het aanzetten
even een grote piekstroom trekken. Ik heb er zelf ook last van als ik mijn
verdeeldoos inschakel (1 pc, 2 beeldschermen), dan knippert de lamp
aan het plafond ook even. Dit is heel normaal, alleen bij jou is de stroom groot
genoeg om de automaat te doen uitschakelen.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 22:49

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Lijkt mij dat er wel wat meer op deze groep zit dan alleen 1 stopcontact. Dus misschien zit de groep al bijna aan zijn max en is het bijschakelen van de 2 voedingen net teveel.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:51
Je zou een overspanningsbeveiligde stekkerdoos kunnen gebruiken.
Het probleem is gewoon dat door het inschakelen er plotseling veel meer stroom gaat lopen. Als je dus al de nodige dingen op die railautomaat hebt is de kans dat hij uitschakelt aanwezig.

Ik had het laatst ook met een schakelaar op afstandsbediening. Ik had er 2 op 1 knop. Toen de airco op zolder aanstond en ik op het knopje drukje, poef geen licht meer.

Voor de auto heb je van die vertraagde relais voor de speakers om het "blob"-geluid tegen te gaan als je de versterker inschakelt, zoiets kan hier wel van pas komen.

Is het trouwens echt een railautomaat of is het de aardlek, dat zou ook kunnen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:41

Dark

who tweaked the light?

mmm, het rare is dat ik hier gewoon wel 4 pc's met 1 schaklelaar kan starten... op dezelfde groep (maar daar zitten eigenlijk haast enkel die pc's op)...

het kan denk ik een aantal dingen zijn:
- groep al zwaar belast, bv airco of electrische deken in de slaapkamer?
- groep te licht gezekerd, kan voorkomen, maar dat heeft meestal een reden, dus zomaar zwaarder zekeren moet je wel mee opletten.
- automatische zekering stuk of overgevoelig. als hij vaak omklapt gaat ie slijten en moet ie vervangen worden.
-piekstroom veel groter dan waarde zekering. zekeringen kunnen meestal wel een piek verdragen, maar als deze erg groot is of langer aanhoudt dan je van een piek kan verwachten, is het ook duidelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
Is waarschijnlijk gewoon zoals al vaker is aangegeven een erg gevoelige automaat.
Ik heb hier op de automaat namelijk ook veel spul en dat gaat allemaal prima.

Op de stekkerdoos hier zit ongeveer het volgende:
- inkjet all in one
- kleine stereo toren
- PA set met 2x 200W speakers
- mengpaneeltje
- 24" monitor * 19" monitor
- PC 1000W voeding
- Switch
- Laptop
- Externe HDD

Elke avond haal ik de stekker uit het stopcontact en de volgende ochtend doe ik deze er weer en heb er nooit problemen mee. Toen er ook nog een server bij op zat gaf het wel vaak problemen maar sinds deze server op een ander stopcontact in dezelfde groep is aangesloten gaat het wel goed. Waarschijnlijk is dus de piek van je apparaten inderdaad te hoog.
De apparaten verdelen over meerdere stopcontacten kan helpen of zoals al aangegeven proberen of het op te lossen is met een andere automaat, volgens mij heeft mijn computer groep een C automaat die kunnen een wat zwaardere / langere piek hebben

[ Voor 5% gewijzigd door dutch_warrior op 25-07-2010 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Is een heel eenvoudige oplossing voor de hoge inschakelstroom niet gewoon om 2 stekkerblokken te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Zelfde probleem, zelfde oplossing wellicht: stroom valt soms uit bij aanzetten van stekkerblok

Je inschakel stroom is te hoog.

[ Voor 13% gewijzigd door remco_k op 25-07-2010 15:21 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 12:12
RemcoDelft schreef op zondag 25 juli 2010 @ 15:16:
Is een heel eenvoudige oplossing voor de hoge inschakelstroom niet gewoon om 2 stekkerblokken te gebruiken?
Zolang je de switch niet tegelijk aanzet bij beide stopcontacten zou dit het moeten oplossen, omdat je de piekstroom beperkt. @x een condensator opladen op hetzelfde moment kan namelijk erg veel stroom vragen.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
De inschakelstroom van een PC is meestal gering. Bij de PC's die ik door de jaren heen heb gehad merkte je ook echt niets. Maar bij eentje, die van mijn dochter destijds, was het vergeleken bij de andere heel merkwaardig. Daar ging het plaatsen van de voedingsstekker (dus niet PC daadwerkelijk inschakelen) altijd gepaard met een heel forse dreun (was bepaald niet gering). Ik beschik thuis niet over een snelle recorder en kon dit dus niet meten, maar naar mijn gevoel moet die dreun een flinke inschakelstroom hebben betekend. Ik heb het altijd heel merkwaardig gevonden, want het was bij mij de enige PC die dit vertoonde.
Maar om een lang verhaal kort te houden, het komt dus af en toe voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Megamind schreef op zondag 25 juli 2010 @ 11:41:
Je kan je automaat vervangen voor een iets tragere, dan kan hij wat meer inschakelstroom verdragen, al lijkt mij dat sterk dat dat het is aangezien een PC die uitstaat vrijwel geen inschakelstroom heeft.
wrong, pc's hebben door de voeding juist een hele grote piekstroom bij aansluiten, nou is 2 pc's een beetje weinig, maar het kan daardoor wel komen dus. probeer eens een 2e stekkerdoos met schakelaar te pakken en de 2 pc's en andere apparatuur een beetje te verdelen naar eigen smaak, en dan 1 voor 1 aanzetten en je probleem is opgelost.

zie net dat deze al gepost is. nja, dan nog :) mee eens met eerdergepost..

kleine toevoeging trouwens, zit meestal dus ook een beveiliging in die die piekstroom moet afvlakken (iets met een voorschakelweerstand enzo) maar dat word nog wel eens uit kostenoverweging weggelaten door fabrikanten van voedingen..

[ Voor 18% gewijzigd door AlexanderB op 26-07-2010 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Schakel die stekkerdoos gewoon niet uit?
Of voorzie je PC's permanent van stroom, en laat de rest op je stekkerdoos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
En daar zijn we lekker het cirkeltje rond, want menigeen zet die er juist tussen om het sluipverbruik te verminderen. Ik zou eerder zoals in mijn eigen situatie en zoals al is geopperd de andere PC achter een ander stekkerblok zetten. Je geeft zelf al aan dat met één PC ingeplugd het probleem niet optreedt. Dus simpel opgelost toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Of zoals in het aangehaalde topic: een power sequencer gebruiken. Een "slim" stekkerblok wat alle verbruikers b.v. één voor één aanzet met een vertraging ertussen.
Die vind ik alleen even niet zo snel. Maar wel een master-slave stekkerdoos.

Er zijn al verschillende opties opgelepeld, ik heb er nog een toevoeging toe:
Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.com/m/6000_6999/6100/6100/6108/610815_LB_00_FB.EPS.jpg
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=610815
Hiermee kan je simpel het inschakelen van al je apparatuur in 2 stappen splitsen.
De eerste groep achter de schakelaar van de stekkerdoos en de 2e groep gaat pas aan als je het apparaat wat in het zgn "master" stopcontact hebt gedaan aanzet.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany

beany

Meeheheheheh

Topicstarter
Ik ga met wat opties die in dit topic geopperd zijn eens aan de slag. Zodra ik wat duidelijke resultaten heb zal ik ze posten(handig voor iemand die het zelfde probleem heeft en dit topic vind met een search).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 00:14
Suffe vraag: maar is 't wel een 16A zekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany

beany

Meeheheheheh

Topicstarter
kjiratsiekoedel schreef op maandag 26 juli 2010 @ 10:45:
Suffe vraag: maar is 't wel een 16A zekering?
Jep. Complete groepenkast is in 2008 vervangen. Toen zijn er automaten in gekomen.

Pagina: 1