stroom valt soms uit bij aanzetten van stekkerblok

Pagina: 1
Acties:
  • 7.486 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-09 18:03
Ik weet niet of dit het juiste sub forum is, zo niet sorry.
Sinds een tijdje valt de stroom uit als ik me stekkerblok aanzet. Dit gebeurt niet altijd.
Dit zit in me stekkerblok:

PC ( 600watt Coolermaster voeding )
NAS ( 500watt Seasonic voeding )
Monitor ( Samsung 20inch )
Boxen set ( Creative 2.1 )

De laastse weken is het telkens goed gegaan. Ik zet elke avond me stekkerblok uit voor het slapen gaan. Nu kwam ik gisteren terug uit Barcelona en zette me stekkerblok aan en het was gelijk weer raak.

Het volgende heb ik gedaan:

- voeding van me NAS vervangen ( goedkope Aopen )
- ander stekkerblok met extra beveiliging
- stroom kabels doorgemeten op kortsluiting
- 1 apperaat in het stekkerblok en dan 15x proberen of de stroom eraf zou gaan, dit is me niet gelukt :(, dit heb ik bij alle apperaten gedaan

Wat kan ik nog proberen? Het is niet dat me spullen teveel gebruiken want alles staat uit. Er moet toch ergens een korstsluiting, piek vandaan komen als ik me stekkerblok aanzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-09 11:49

D4NG3R

kiwi

:)

Het stekkerblok zelf al eens opgengehaalt? Ik weet niet.. mischien zit er ergens een stukje metaal OID los wat pas tegen de stroomkring word aangedrukt als er meerdere stopcontacten bezet zijn?

Of het stekkerblok aanzetten met alleen de kabels (Dus de stroomkabel van je monitor & computer, de stroomkabel van je NAS, en -waarschijnlijk dan- de adapter van je speakers)?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-09 09:37
Wat bedoel je met "valt de stroom uit" ? Slaan je stoppen door in de meterkast ? Of is gewoon de stroom even weg ? Al eens gekeken met wat jouw stekkerblok allemaal op 1 groep zit ? Misschien zit de wasmachine en vaatwasser (oid) op dezelfde groep en word het dan allemaal wat te veel van het goede ? Of misschien is je wandcontactdoos niet helemaal goed en zorgt die zo nu en dan voor kortsluiting ?

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
Heb me stekkerblok al vervangen voor een nieuwe, bij beide heb ik het probleem. Zijn allemaal stroom kabels + de adapter voor me speakers. Ik ga eens proberen wat hij dan doet.

Edit @ SanderPS3 : De stoppen vliegen eruit. Me wandcontact doos nakijken ga ik zo ook proberen misschien dat die niet lekker zit.

[ Voor 27% gewijzigd door DJ-Promo op 11-05-2010 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnVanZetten
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02 20:10

JohnVanZetten

Man on the run!

Hogere zekering in je meterkast is ook het proberen waard ;)
edit:
Ter verduidelijking: waarschijnlijk zitten er meer apparaten op de groep als alleen alles achter dit stekkerblok.
Denk dan aan een wasmachine/droger/vaatwasser/magnetron/koffiezetapparaat/waterkoker/verlichting/enz
Als er teveel apparaten tegelijk aan zijn heb je dus teveel afname op die groep en zal de stop doorslaan.
Heb het thuis gehad met de waterkoker, koffiezetapparaat, lampen en pc op dezelfde groep.
Aan je nick te zien ben je ook DJ.
Je gear kan ook op deze groep zitten en als je wilt opnemen met je pc onder het draaien heb je dus nog meer apparaten op deze groep.

[ Voor 91% gewijzigd door JohnVanZetten op 11-05-2010 16:41 ]

[X] Geschift | [_] Ongeschift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:43

remco_k

een cassettebandje was genoeg

JohnVanZetten schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 16:37:
Ja, die zekering die er nu inzit, is voor niets gekozen...
Denk eens aan veiligheid?
Maar vooral het vraagstuk: Waarom springt de zekering?

@DJ-Promo: Ik denk dat je last hebt van een hoge inschakel stroom. Als apparatuur een tijdje uit heeft gestaan, heb je een grotere inschakel piek als dat apparatuur maar heel kort uit heeft gestaan.
Kennelijk hangt er meer aan die groep en zorgt jouw inschakel stroom ervoor dat de zekering het niet meer redt en springt. Ter test zou je de komende tijd eens de apparatuur in moeten schakelen volgens een sequence. Gewoon alle stekkers uit dat stekkerblok trekken. Dan stekker blok aan en dan achter elkaar de stekkers erin steken. Zo verspreid je meerdere kleine piekjes, voorkom je 1 grote. Zou het probleem kunnen oplossen.
Als dat het inderdaad is, heb je power sequencers die dit automatisch voor je kunnen doen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-07 20:51
Overigens is het niet
me stekkerblok
, of
me spullen
, of
Me wandcontact
.

Me is een persoonlijkvoornaamwoord en gebruik je als je als lijdend voorwerp of indirect object, na een voorzetsel en als naamwoordelijk deel van het gezegde.

In jouw geval is het beter om Mijn te gebruiken omdat het een bezittelijk voornaamwoord is:
Ze geven aan dat er een bepaalde relatie is tussen een persoon, dier of instantie en een zelfstandig naamwoord. De persoon is bijvoorbeeld eigenaar of maker van het genoemde: mijn fiets, haar tekening.

Als je er nog wat over wilt lezen: lees dit of dit.

Dan je probleem:
Zoek uit welke apparaten allemaal op die stroomgroep zitten. Probeer eens wat apparaten van de stroom af te halen. Zo kun je door middel van uitsluiting uitvinden of er een apparaat is dat kortsluiting maakt, of dat het inderdaad gaat om een te hoge piekspanning.

[ Voor 9% gewijzigd door TheMe op 11-05-2010 16:56 . Reden: links toegevoegd ]

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Laatst online: 25-09 15:33
En vooral wanneer je een automatische zekering hebt (en dus niet zo'n ouderwets smeltend draadje) kan het snel gaan. Ik merk dat deze nog wel eens vrij gevoelig staan afgesteld waardoor hoge inschakelstromen het zaakje laten springen.

Maar met alle stoppen eruit, bedoel je ook echt alle zekeringen? Of alleen de gene van die groep? Of de aardlekschakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-09 09:37
JohnVanZetten schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 16:37:
edit:
Ter verduidelijking: waarschijnlijk zitten er meer apparaten op de groep als alleen alles achter dit stekkerblok.
Denk dan aan een wasmachine/droger/vaatwasser/magnetron/koffiezetapparaat/waterkoker/verlichting/enz
Als er teveel apparaten tegelijk aan zijn heb je dus teveel afname op die groep en zal de stop doorslaan.
Heb het thuis gehad met de waterkoker, koffiezetapparaat, lampen en pc op dezelfde groep.
Aan je nick te zien ben je ook DJ.
Je gear kan ook op deze groep zitten en als je wilt opnemen met je pc onder het draaien heb je dus nog meer apparaten op deze groep.
Oftewel precies wat ik zei :P Een hogere zekering lijkt me niet slim ;). Gewoon zorgen dat je wandcontactdoos van je pc/nas op een andere danwel nieuwe groep komen te zitten :).

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:02
Het is niet dat me spullen teveel gebruiken want alles staat uit. Er moet toch ergens een korstsluiting, piek vandaan komen als ik me stekkerblok aanzet?
Zogauw je een geschakelde voeding aansluit krijg je een korte inschakelpiek, ook al staat je apparatuur 'uit'. Heb je een aantal van die geschakelde voedingen samen is die gezamlijke inschakelpiek blijkbaar hoog genoeg om de stop te laten springen. Oplossing is dus zoals remco_k al zei de boel gefaseerd in te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nielson schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 17:01:
[...]
Zogauw je een geschakelde voeding aansluit krijg je een korte inschakelpiek, ook al staat je apparatuur 'uit'. Heb je een aantal van die geschakelde voedingen samen is die gezamlijke inschakelpiek blijkbaar hoog genoeg om de stop te laten springen. Oplossing is dus zoals remco_k al zei de boel gefaseerd in te schakelen.
<eensch>

Elke voeding heeft een buffer (condensators), deze worden gevuld zodra er stroom op komt, meestal werkt dat zo bij PC's en laptops. Apparaten die een grotere buffer hebben (denk aan drogers), of apparaat dat geen pieken wil doorlaten naar zijn uitgangen (denk aan versterkers) worden vaak dmv een softstart gestart, of word de hoofdbuffer pas gevuld bij inschakelen en gaat het apparaat vertraagd aan (2 - 3 seconden).

Maarja, als er een aantal apparaten op die groep staan, of jij krijgt gewoon een piekspanning (door al die buffers die zichzelf willen vullen) van >3600W, dan slaat je zekering door..

In plaats van een zwaardere zekering kun je er ook een 'tragere' in zetten, maar alsnog raad ik je gewoon net zoals de rest aan om gewoon een 2e groep aan te leggen..

De makkelijkste manier (HIER IS JE OPLOSSING:) is gewoon 2 stekker blokken pakken, en eerst de 1 aanzetten, en dan na ~2 seconden pas de 2e.. Dan heb je maar 2x de helft van de piekspanning (mits je het een beetje strategisch aansluit), ipv 1x de hele piekspanning.

Echter bewijst het eruitslaan van de zekering dat deze apparaten zoveel energie -kunnen- gebruiken, het blijft dus onverstandig om al deze apparaten op deze ene groep te houden..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2010 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
Bedankt voor de reacties. Mijn nederlands is niet best, sorry daar voor.
We hebben een automatische zekering die er dan uitschiet. Dat het nu gebeurt nadat ik een 4 dagen weg geweest ben bevestigd jullie oorzaak. Op de groep zit mijn kamer, de centrale verwarming, de kamer van me ouders en volgens mij ook de lucht circulatie.
In de kamer van mijn ouders staan alleen 2 wekkers. In mijn kamer zit wel erg veel op dat stekkerblok. We hebben nog een groep vrij die kan ik eventueel laten omzetten voor mijn kamer. Wat ik nu eerst ga doen is wat dingen verspreiden tussen 2 stekkerdozen.
Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Die monitor, is dat een CRT (ouwerwetse beeldbuis)?
Zo ja, dan zou die heel goed voor de stroompiek kunnen zorgen. Daar staan CRT monitoren om bekend.
Je zou er aan kunnen proberen te wennen om eerst de monitor uit te zetten en dan pas het stekkerblok (neem althans aan dat je een stekkerblok met een schakelaar gebruikt) aanzetten, enige tijd later de monitor (als je die al meteen nodig hebt).

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

TheMe schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 16:55:
Overigens is het niet
[...]
, of
[...]
, of
[...]
.
....<knip>
hoge piekspanning.
Ter leering en vermaack: Het is piekstroom. :+

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ-Promo
Het gaat om een TFT scherm. Ik heb nu 2 stekkerblokken liggen met de hardware verdeelt. Ik zet nu beide 1 voor 1 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik ben er bijna 100% zeker van dat het de inschakelstroom is van je computer en - vooral - je beeldscherm en de combinatie van alle spullen.

Kijk eens achterop je beeldscherm, ik heb bij een groot computerevenement (geen LANparty) als hoofd techniek problemen gehad met 2 computers tegelijk aanzetten op een blokje omdat de 23" TFT-beeldschermen per stuk een inschakelstroom van 5A hadden (!). Dit stond heel klein ergens achterop de monitor.

Goed, stel dat je PC, NAS en monitor elk al 5A trekken (gewoon een hypothese hè?) dan zit je dus al bijna tegen de limiet van je groep, en tegen of zelfs over de limiet van je zekering (je hebt snelzekeringen die al reageren bij een piekstroom van 10A). Goed, een groep is dus met 16A gezekerd dus er hoeft dan niet veel meer te gebeuren of je zit er tegenaan, dit verklaart het onregelmatige karakter ervan.

Ergo: niet meer alle apparaten tegelijk van spanning voorzien (let op dat ik het niet eens heb over tegelijk aanzetten want het inschakelfeest begint al als je de voeding op spanning zet). Dus gefaseerd inschakelen, geschakeld blokje in geschakeld blokje kan het al oplossen. Je monitor als laatste aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Het ziet ernaar uit dat het probleem gelokaliseerd is.

Tot slot nog een ander soortige tip die het probleem ook kan oplossen, gewoon voor de weet - en voor sommige mensen zal dit gek gaan klinken:
Een lange haspel ertussen van b.v. 10 of 20 meter. (wel afrollen...).
Door de natuurlijke weerstand van die lengte en hoger spannings (en dus ook stroom) verlies van zo'n lange kabel bij het trekken van een forse stroom heb je kans dat de piekstroom dermate wordt beperkt (en uitgesmeerd wordt over langere tijd) dat het probleem daarmee ook verdwijnd.

Edit: Zie dit overigens niet als een permanente oplossing. Maar meer als een tijdelijke...

[ Voor 7% gewijzigd door remco_k op 12-05-2010 14:16 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nospam_Z
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-09 08:28
Je zou een installatieautomaat kunnen plaatsen met c- karakteristiek. Deze kan inschakelstroom beter opvangen. Als je ook een aardlek daarvoor hebt zitten, is het qua veiligheid prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik denk dat het na 10 jaar nu wel opgelost is......

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Toch een plus 1 voor de moeite 😆

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 11:35

SA007

Moderator Tweaking
Ja eh, beetje laat dusch.
Pagina: 1