Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:42
Wie maakt er veel gebruik van de prachtige vintage lenzen die vaak voor weinig geld via markplaats of ebay te scoren zijn. En wat zijn jullie ervaringen. :)

Ik heb besloten voor mezelf eens een helios 44m aan te schaffen. Vooral vanwege dit filmpje:
[Vimeo: http://www.vimeo.com/10942299]

Vandaag gekocht via marktplaats voor een bedrag van 30 euro. Ik wil de lens voornamelijk voor video gebruiken, maar ben nog op zoek naar een 42m adapter voor eos camera's. Het voordeel van gebruik bij video is dat je de autofocus e.d. niet mist. Enkel stabilisatie is jammer dat het ontbreekt.

De lens is gemaakt in de USSR, maar van uitstekende kwaliteit.

Ook van Nikon/Pentax/Vivitar/Tamron en nog vele andere merken zijn goede vintage lenzen te vinden die niet onder doen qua optics voor hun moderne tegenhangers.

Ps. Heeft iemand nog een m42 naar eos adapter die ik morgen kan langs halen, kan ik de lens nog op vakantie gebruiken :P

[ Voor 6% gewijzigd door DarkShadow op 22-07-2010 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 15:29

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik heb onlangs bij de kringloopwinkel een Pallas 135/2.8 met M42-mount meegenomen om mee te filmen, maar daar zit helaas schimmel in. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Ja, dat is jammer, struin nu ook elke kringloopwinkel af, nog geen lenzen gevonden. Heb wel een aardige pistolgrip met een shouldersupport gevonden voor 2,50. Even opgeknapt en ziet er weer als nieuw uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:58

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Leuk, was eerder al aan het kijken naar een manie roude lenzen te gebruiken. Heb nu een bod op ebay openstaan voor een Vivitar 35 mm F2.8 open staan voor een resp. 10.50 pond (nog 2 dagen te gaan, kan van alles gebeuren) + 7,99 pond verzendkosten. Een verloopstuk is totaal 10 euro, dus dat is niet de moeite :)

Ben benieuwd!

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Volgens mij is dit verslavend. Heb net een Pentacon 29mm f2.8 aangeschaft. 7,50 excl verzenden.

Weet iemand toevallig waar ik een m42 naar eos adapter kan kopen in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:39

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Die was ik ook al tegen gekomen, helaas ligt dat niet echt op mijn vakantieroute (zeg maar 2 uur omrijden).

Zoek eerder iets richting rotterdam (op de route) of in de omgeving van elburg/zwolle/harderwijk (waar ik woon). Cameranu heeft ze in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:45
Als je ze niet met haast nodig hebt kun je ze nog het beste van Ebay plukken, 17.50 is veel te veel. Je kan ze daar kopen voor een appel en een ei. Misschien dat ik dit ook ga overwegen als mijn 550D binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Ik heb een kleine verzameling M42 lenzen en camera's :).

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4006/4409341558_c64e636cd8_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://mcdronkz.projectsource.nl/pics/carlzeiss/1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://mcdronkz.projectsource.nl/pics/carlzeiss/2.jpg

Verder nog wat 50mm's, waaronder een CZ Jena 50/2.8. De bedoeling is om al het niet-CZ spul te verkopen, en zoveel mogelijk CZ lenzen te kopen :).

Dit is overigens voor het grootste deel met de CZ 58/2 opgenomen:

[ Voor 12% gewijzigd door mcdronkz op 23-07-2010 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Ze zijn zeker fotogeniek. Welk type is de middelste zoomlens en hoeveel heb je er voor betaald?

Waarom trouwens zoveel mogelijk Carl Zeiss lenzen en niet andere merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
DarkShadow schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 19:34:
Ze zijn zeker fotogeniek. Welk type is de middelste zoomlens en hoeveel heb je er voor betaald?

Waarom trouwens zoveel mogelijk Carl Zeiss lenzen en niet andere merken?
De middelste is geen zoomlens, is een Triotar 135/4. Geloof dat 'ie een euro of 50 gekost heeft.

Carl Zeiss heeft goede lenzen, optisch prima en uitstekende bouwkwaliteit. Bovendien zijn aluminium lenzen gewoon cool :).

@YellowCube: Dankjewel! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:00

YellowCube

Wait...what?

mcdronkz schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 18:44:
Ik heb een kleine verzameling M42 lenzen en camera's :).

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Verder nog wat 50mm's, waaronder een CZ Jena 50/2.8. De bedoeling is om al het niet-CZ spul te verkopen, en zoveel mogelijk CZ lenzen te kopen :).

Dit is overigens voor het grootste deel met de CZ 58/2 opgenomen:

[video]
offtopic:
dat filmpje is wel erg leuk gedaan. complimenten

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
Ik heb zojuist via Marktplaats een Helios 44 58mm F2 lens aangeschaft:
Afbeeldingslocatie: http://i184.photobucket.com/albums/x123/galiorix/helios44.jpg

Ik ben benieuwt wat voor plaatjes het gaat opleveren icm. mijn 550D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Ik heb hem nu ook een tijdje, geweldig lensje, ook om mee te filmen. Zal binnenkort wat beelden posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
DarkShadow schreef op zondag 05 september 2010 @ 16:47:
Ik heb hem nu ook een tijdje, geweldig lensje, ook om mee te filmen. Zal binnenkort wat beelden posten.
De bokeh schijnt silky smooth te zijn dus voor closeups e.d. is hij mooi. Waar heb jij jouw M42 adapter vandaan? Ik heb geen zin om 17 euro te betalen voor iets wat ik voor 5 euro op Ebay kan halen, maar ik heb ook geen zin om lang te wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Toch Ebay, kwam binnen een paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06 06:37

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

dit is natuurlijk mega leuk. IS er een handigheidje om te bepalen dat een lens niet kapot, lek ranzig is? Ligt dat bv aan de prijs en zit je wel goed bij +/- 30,- ?

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
ROFLASTC schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 00:03:
dit is natuurlijk mega leuk. IS er een handigheidje om te bepalen dat een lens niet kapot, lek ranzig is? Ligt dat bv aan de prijs en zit je wel goed bij +/- 30,- ?
Ligt eraan wat voor soort lens natuurlijk. Een Helios 44 zul je voor een euro of 30 wel op de kop kunnen tikken zonder dat er schimmel of (grote) krassen op zitten, maar een beetje Carl Zeiss les kost alweer aardig wat meer.

Mijn 44 F2 heeft wat schimmel aan de binnenkant en er zit ook stof in, maar de schimmel zit niet op het glaswerk en het stof zal waarschijnlijk op foto's niet zichtbaar zijn. Anders ga ik proberen de lens open te maken en grondig schoon te maken, dan ga ik ook de schimmel eruit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

zo, Ik heb ook een Helios 44m-6 op den kop weten te tikken voor 30 euro en het ding is netjes. Helaas niet gechipped zeg maar dus daar wil ik nog wel wat op verzinnen. Adapter voor Alpha mount moet er nog van komen.

And it goes BRAAAAAPP!

Verwijderd

Weet iemand toevallig welke macro objectieven leuk zijn en voor weinig weg gaan? Ik ben totaal onbekend op het gebied van vintage objectieven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:43
Ik heb ook op eBay ook een Helios 44 gekocht, en een adapter ring voor m'n 550D.
De lens doet het zeer goed en lijkt in goede staat, alleen de diafragma-ring doet niets, en het lijkt er dus op dat het diafragma vast zit op f/2.
Iemand een idee hoe dit komt en of hier misschien iets aan te doen is?

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:48

g0tanks

Moderator CSA
Hmm, zo'n vintage lens lijkt me ook wel leuk. Zijn er toevallig nog wat leuke wide angle lenzen die niet al te duur zijn? :P

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Adion schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 12:29:
Ik heb ook op eBay ook een Helios 44 gekocht, en een adapter ring voor m'n 550D.
De lens doet het zeer goed en lijkt in goede staat, alleen de diafragma-ring doet niets, en het lijkt er dus op dat het diafragma vast zit op f/2.
Iemand een idee hoe dit komt en of hier misschien iets aan te doen is?
gewoon open schroeven en kijken of je het zelf kan oplossen. Bij een pentacon in elkaar zitten kwam ik erachter dat zon diafragma snel vast kan komen te zitten. Ik kan het hier niet uitleggen, je moet het even zien, maar dan begrijp je het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
g0tanks schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 12:44:
Hmm, zo'n vintage lens lijkt me ook wel leuk. Zijn er toevallig nog wat leuke wide angle lenzen die niet al te duur zijn? :P
Volgens mij maar heel weinig echte wide angles. Heb er ook al een tijdje naar gekeken, maar die dingen blijven duur, oud of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000

franssie

Save the albatross

ik wist niet dat het bestond! Gelijk een adapter en 300mm lens op ebay gekocht, lijkt me heerlijk om weer eens ouderwets te fotograferen.

eens kijken hoe ik dit met mijn d50 (nikon) ga doen maar "vroeger" lukte het ook.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Nou dat pas allemaal ook nog. Nog geen tijd gehad om eea met daglicht te testen maar zo met kunstlicht lijkt het schieten op het histogram redelijk te werken - moet er weer wat gevoel voor krijgen merk ik. Misschien koop ik wel een externe belichtingsmeter, die heb ik nog nooit gehad en ik fotografeer toch al een tijdje, niet vaak goed maar wel veel met plezier :)

ook mooi gezicht zo'n oude lens op zo'n nieuwe body, heeft zeker wat (zeker als je weet wat het gekost heeft).

Nu nog meer zin om weer terug te gaan naar full frame.

edit:// ook maar matte glaasjes voor de viewfinder gekocht, merk wel dat ik die oude cirkel nog meer mis dan ik al deed.

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 12-10-2010 22:02 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:29
DarkShadow schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 14:25:
[...]

Volgens mij maar heel weinig echte wide angles. Heb er ook al een tijdje naar gekeken, maar die dingen blijven duur, oud of niet.
Tamron 17/3.5 is niet zo duur dacht ik.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

universal creations schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 23:45:
[...]

Tamron 17/3.5 is niet zo duur dacht ik.
waar zie je die dan?
edit:// niet duur is een relatief begrip, wat vind jij niet duur?

[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 13-10-2010 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:56
MPeek schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 18:16:
Als je ze niet met haast nodig hebt kun je ze nog het beste van Ebay plukken, 17.50 is veel te veel. Je kan ze daar kopen voor een appel en een ei. Misschien dat ik dit ook ga overwegen als mijn 550D binnen is.
Koop je ze bij eBay bij een specifieke winkel, of is het gewoon echt vraag en aanbod er zijn zat mensen die zo'n ring verkopen? In het geval van de winkel zou je ons op weg willen helpen en de link willen posten?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
loewie1984 schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 10:29:
[...]

Koop je ze bij eBay bij een specifieke winkel, of is het gewoon echt vraag en aanbod er zijn zat mensen die zo'n ring verkopen? In het geval van de winkel zou je ons op weg willen helpen en de link willen posten?
Ik koop ze gewoon in een specifieke winkel, maar er zijn geen verschillende soort adapters dus je moet gewoon zoeken daar de goedkoopste. Ik heb gewoon M42 adapter EOS ingetypt, gesorteerd op de goedkoopste en die gekocht. Ik kan nu even niet controleren bij welke winkel en hoe duur 'ie was(zit op school), maar volgens mij heeft 'ie me tussen de 7.50 en 10 euro gekost. Meer zal het niet geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
franssie schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 01:13:
[...]

waar zie je die dan?
edit:// niet duur is een relatief begrip, wat vind jij niet duur?
Uiteraard is "duur" een relatief begrip, maar als je op zoek bent naar een fullframe (ultra)-wide lens die ook nog optisch prima is, dan heb je het vaak over hoge bedragen.
Hier heb je er een paar op ebay staan. En hier wat specs van de site.

[ Voor 7% gewijzigd door Universal Creations op 13-10-2010 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

universal creations schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 11:09:
[...]

Uiteraard is "duur" een relatief begrip, maar als je op zoek bent naar een fullframe (ultra)-wide lens die ook nog optisch prima is, dan heb je het vaak over hoge bedragen.
Hier heb je er een paar op ebay staan.
Die kon ik gister niet vinden (te laat haha) maar deze zin idd wel een optie. Eerst maar eens een FF body zien te regelen, al is 27mm effectief nu ook al veel korter dan wat ik nu heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
universal creations schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 11:09:
[...]

Hier heb je er een paar op ebay staan. En hier wat specs van de site.
Vind dat wel vrij duur voor een vintage lens. Voor veel 'afstanden' heb je lensen onder de 100 of sowieso onder de 200 euro. Voor groothoek of fisheye zijn die er helaas niet. Als ik bijna 300 euro voor een 17 mm prime met f3.5 moet uitgeven ga ik nog liever voor iets als een tokina 11-16 f2.8 voor 500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
DarkShadow schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:39:
[...]

Vind dat wel vrij duur voor een vintage lens. Voor veel 'afstanden' heb je lensen onder de 100 of sowieso onder de 200 euro. Voor groothoek of fisheye zijn die er helaas niet. Als ik bijna 300 euro voor een 17 mm prime met f3.5 moet uitgeven ga ik nog liever voor iets als een tokina 11-16 f2.8 voor 500 euro.
Werkt alleen zo lastig op FF.... Maar goed, als je voor crop zoekt, kun je ook met een 11-16 uit de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
Heb zojuist wat foto's gemaakt met mijn Russische Helios 44m f/2 Zebra. Hij is op wijd open verschrikkelijk soft, je moet er maar van houden. Deze foto's zijn op f/4 - f/5.6 geschoten.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5125/5339566390_c966d880ca_b.jpg
IMG_0185 by Martinus Peek, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5090/5339567508_430e185671_b.jpg
kopjes by Martinus Peek, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

*schop

Ik heb nu weer 2 oude lenzen die ik wil laten opknappen en geschikt wil maken voor mijn alpha mount. Nu zijn er op internet wel wat services voor te vinden maar kan ik het ook zelf? Zo nee. Hoe spot ik of een bedrijf of persoon een beetje in orde is.

sowieso is het voor DIY hoby info wat er te vinden is.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:47
Probeer dit topic eens: Alternatieve objectieven :)

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Aangezien het Alternatieve objectieven topic als vervanger/opvolger voor dit topic geldt, gaat deze op slot.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.