[CentOS] Mail inlezen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaRiOuS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07-2022
Zojuist is een linux server overleden (harddisks) en er is helaas geen recente back-up van de e-mail.
Is er een manier om vanuit bijvoorbeeld de harddisk aan een Windows machine te hangen en de e-mails eraf te halen en in te lezen?

Of om nog een stapje verder te gaan, de e-mail van de harddisk af te halen en in een Exchange server te importeren?

Helaas heb ik geen verder info wat betreft de software die gebruikt wordt op de linux server aangezien ik deze niet heb opgebouwd of onder beheer heb gehad.

Wat ik wel weet is dat de e-mail met een pop-connector van een andere mail account werd binnen gehaald en dat de client computers middels een webinterface de e-mail bekeek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zonder (veel) meer informatie die alleen jij kunt leveren zijn alle antwoorden mogelijk, van "nee natuurlijk kan dat niet" tot "ja natuurlijk, dat is triviaal", je vertelt niet meer dan "het is kapot, kan ik het maken?", dat weten wij natuurlijk niet met zo weinig informatie.

Wat heb je zelf al geprobeerd? Je zegt dat de server overleden (harddisks) is, wat betekent dat? Stonden ze in raid? Zijn ze allemaal in de brand gevlogen en moet je nu naar een harddisk-recovery-bedrijf? Alleen de datadisks? Alleen de OS-disks? Heb je ze al eens aangesloten op een andere machine? Heb je al eens gezocht op "linux filesystem windows"? Wie weet er wel iets over die server? Kun je wel bij de logs? Wat voor webinterface?

[ Voor 9% gewijzigd door blaataaps op 22-07-2010 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaRiOuS
blaataaps schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 13:33:
Zonder (veel) meer informatie die alleen jij kunt leveren zijn alle antwoorden mogelijk, van "nee natuurlijk kan dat niet" tot "ja natuurlijk, dat is triviaal", je vertelt niet meer dan "het is kapot, kan ik het maken?", dat weten wij natuurlijk niet met zo weinig informatie.

Wat heb je zelf al geprobeerd? Je zegt dat de server overleden (harddisks) is, wat betekent dat? Stonden ze in raid? Zijn ze allemaal in de brand gevlogen en moet je nu naar een harddisk-recovery-bedrijf? Alleen de datadisks? Alleen de OS-disks? Heb je ze al eens aangesloten op een andere machine? Heb je al eens gezocht op "linux filesystem windows"? Wie weet er wel iets over die server? Kun je wel bij de logs? Wat voor webinterface?
Daar is dus niets over bekend...

Diegene die deze server heeft geinstalleerd en geplaatst die is hem gevlogen en ook niks geen informatie achter gelaten.
Het bedrijf zelf waar deze server draait die heeft er helemaal geen kaas van gegeten en ja die zien het zo 'als het werkt, dan werkt het'.... tot dat er (zoals nu) iets fout gaat.

Wat is er aan de hand:
Tijdens het opstarten van de OS geeft die dus aan dat één harddisk kapot is waarop o.a. de /var partitie staat.

Welke partities er nog meer op staan heb ik geen idee van.
Er zitten nog 2 andere hdd's in, alleen ook geen idee welke partities daarop staan.

Hij geeft nog wel aan om het root wachtwoord in te geven om in de maintenance to komen om een File System Check (fsck) uit te voeren , alleen dit wachtwoord is ook bij niemand bekend.
(uiteraard al vele combinaties geprobeerd van wachtwoorden die binnen het bedrijf veel worden gebruikt voor bepaalde zaken).
Dus cunclusie: vanuit de linux server zelf kan ik helemaal niets en dus ook nergens bij (geen logs, geen webinterface...).

Ik heb wel enige ervaring met linux, maar voordat ik eraan begin en me tijd hierin gaat steken, wil ik eerst weten of het mogelijk is om een linux harddisk op een Windows machine aan te sluiten en vervolgens de mail hieraf te halen en vervolgens in Exchange te importeren.

Ik heb wel al gezocht op linux filesystem inlezen op Windows en dat dus gewoon mogelijk.
Alleen de vraag blijft dan nog.. kan ik hiervan zomaar de mail afhalen en importeren in Exchange? (zijn de e-mails op linux gewoon losse bestanden, dus iedere e-mail is 1 bestand of bestaat dit uit één grote Information Store?)

[ Voor 11% gewijzigd door DaVaRiOuS op 22-07-2010 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet je zeker dat er geen (software) raid array aanwezig was? Heb je fsck gedraait op de (ext3?) partitie? Zoeken op "ubuntu fsck" helpt je wel verder. Bijna alle commands werken op een willekeurig linix systeem hetzelfde.

Ik stel voor dat je een ubuntu live cd download, brandt en even kijkt wat er nog te bereiken is.

Recovery met windows moet je zeker niet aan beginnen, dan vererger je het alleen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaRiOuS
Verwijderd schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 13:51:
Weet je zeker dat er geen (software) raid array aanwezig was? Heb je fsck gedraait op de (ext3?) partitie? Zoeken op "ubuntu fsck" helpt je wel verder. Bijna alle commands werken op een willekeurig linix systeem hetzelfde.

Ik stel voor dat je een ubuntu live cd download, brandt en even kijkt wat er nog te bereiken is.

Recovery met windows moet je zeker niet aan beginnen, dan vererger je het alleen maar.
Ik heb er nog helemaal niets aan gedaan.
Wilde eerst even weten of ik hier uberhaupt aan moet beginnen en dus niet straks 5uur bezig ben en uiteindelijk niks bereikt heb.

Kun je dan gewoon Ubunte van cd in de server opstarten en dan een recovery optie kiezen zodat je in de shell terecht komt en vervolgens een fsck uitvoeren op de partitie(s)?
Als dat zo is ga ik dat even uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:53
Je kunt gewoon een terminalletje starten met willekeurig welke linux live cd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:46

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Onder linux kan het beide zijn, je kan het (meestal) als mailbox opslaan (1 grote file per gebruiker) of als maildir (file per mail), dus ja, dat weet ik dan ook niet.

En ja, je kan een ext2/3 disk wel in windows lezen, maar ik denk dat het een heel stuk makkelijker is om gewoon de server te pakken, er een livecd in te stoppen, en dan proberen de boel te repareren, waarbij je waarschijnlijk, als de mail belangrijk is, wel eerst even een backup van die schijf mag trekken voordat je er vreemde dingen mee gaat doen (aka: hang er een grotere schijf bij, en gebruik dd om de oude disk naar de nieuwe te schrijven bijvoorbeeld).

Verder heb ik geen verstand van Exchange, maar het lijkt mij triviaal om gewone maildirs te kunnen importeren, en ik neem aan dat hij ook wel mailboxes aankan, dat lijkt mij niet het moeilijke. Het lastige is je data redden.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:28

remco_k

een cassettebandje was genoeg

DaVaRiOuS schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 13:43:
[...]
Hij geeft nog wel aan om het root wachtwoord in te geven om in de maintenance to komen om een File System Check (fsck) uit te voeren , alleen dit wachtwoord is ook bij niemand bekend.
(uiteraard al vele combinaties geprobeerd van wachtwoorden die binnen het bedrijf veel worden gebruikt voor bepaalde zaken).
Dus cunclusie: vanuit de linux server zelf kan ik helemaal niets en dus ook nergens bij (geen logs, geen webinterface...).
Het root wachtwoord van een CentOS (en volgens mij elke linux server) kan eenvoudig worden gereset op de console zelf - tijdens het booten. Ergens of op een bepaalde manier kan je dan ervoor kiezen om het root password te veranderen. Hoe precies is mij even niet bekend. Wel dat het kan, heb dat in het verleden weleens gedaan. Was niet meer dan 2 minuten werk.

Even een snelle google levert je een paar verschillende methodes op.

[ Voor 10% gewijzigd door remco_k op 22-07-2010 14:42 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:53
Maar je bewwerd dat de schijf met /var is overleden zover ik weet staat je mail default in /var/mail of /var/vmail dus ik vrees het ergste.
Of is deze disk nog te lezen ?

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Als de server fatsoenlijk ingericht is, is de LV / mountpoint voor de applicatie apart van de rest van het systeem.

Probeer eerst eens inzage te krijgen in welke filesystems er uberhaupt opstaan.

Boot het ding in single user mode en reset het root wachtwoord. Kijk dan eens welke filesystems er zijn en welke er leesbaar zijn.

Weet je trouwens zeker dat je hier zelf mee wil gaan klooien? Het is wellicht sowieso verstandig even een block level kopie te maken.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
En dan niet met dd maar met ddrescue zoals ik van een hardeschijf recovery-expert heb afgekeken.

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

En om even antwoord te geven op de orginele vraag; of je de mail nog kunt importeren hangt helemaal af van de MTA en de settings daarvan.

De meeste Linux MTA's kun je configureren voor iedere mailbox een file, of een grote file (wat geen IS is, maar gewoon platte tekst). Ook kun je meestal nog database backend gebruiken (MySQL, Postgresql). Het zal in ieder geval niet zijn "Ow, daar staan mn PST's"

Focus je eerst op de data terug te krijgen. Dat de server bij de boot klaagt over /var is niet zo verkeerd, want dan heeft ie in ieder geval een root FS en een /etc. Dus zal het geen drive failure zin, maar "gewoon" corruptie.

En dat betekent dat er zeker nog data af te halen is, desnoods met wat data carving tools.

[ Voor 5% gewijzigd door Rainmaker op 23-07-2010 02:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-06 22:26

mpol

root@localhost

De MTA lijkt me niet zo relevant. Al er mail gelezen werd via Webmail zal er een imap server op staan, dus ws. Courier of Cyrus. Courier gebruikt inderdaad maildir of mbox, dus dat is makkelijk te importeren. Cyrus heeft zijn eigen mailformaat. Het handigste is dan een tweede Cyrus op een andere server te installeren, en daar je mail aan te voeren. Dat kan natuurlijkook in een VM.

En afhankelijk van de config zal de mail in /var/mail, /var/imap, of misschien wel /home staan.

https://timelord.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaRiOuS
Bedankt allemaal voor de reacties!

Er zit wel een RAID kaart in met 2 harddisks, alleen deze RAID is helemaal verkeerd opgezet en zou eigenlijk een mirror moeten zijn.

Bij het booten wordt de volgende melding weerrgegeven:

/: clean......
/boot: clean......
/home: clean.....
/var contains a file system with errors, checked forced.
/var:
Inode 1497055 has illegal block(s).

/var: UNEXPECTED INCONSISTENCY; RUN fsck MANUALLY.
(i.e., without -a or -p options)
/var/backup: /clean.....
/var/data: clean....

[FAILED]

*** An error occured during the file system check.
*** Dropping you to a shell; the system will reboot
*** When you leave the shell.
Give root password for maintenance
(or type Control-D to continue): _

---------------------

Root wachtwoord heb ik dus niet (even uitzoeken hoe deze te resetten).
Control-D gaat die verder maar reboot dan meteen...

PS: Beste vreemd dat je voordat je de OS hebt geboot, dat je dan het root password kan resetten.
Echt veilig is dat dan dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

DaVaRiOuS schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 16:04:
Root wachtwoord heb ik dus niet (even uitzoeken hoe deze te resetten).
Control-D gaat die verder maar reboot dan meteen...

PS: Beste vreemd dat je voordat je de OS hebt geboot, dat je dan het root password kan resetten.
Echt veilig is dat dan dus niet.
Google "single user mode centos"

En ja, dat is onveilig (maar kan je ook uitzetten). Maar dit is een van de redenen dat datacenters (fysieke toegang tot het systeem) en console access dus ook goed geregeld moet worden.

offtopic:
Zonder nu meteen helemaal in de verdediging te schieten, vraag ik me fa waarom iedere Windows admin dit zo gigantisch onveilig vind... Als iemand op de console kan komen, is je server al zo goed als compromised, welk OS je ook draait...
En voor Windows, zijn er wat omslachtigere tools als kant-en-klare livecd's enzo
.

[ Voor 21% gewijzigd door Rainmaker op 23-07-2010 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaRiOuS
Ik heb de Live cd van Ubuntu gedownload (*.iso) en deze gebrand op cd maar hij boot de cd niet 8)7

Voor de zekerheid even in de bios alleen de cd-rom aangezet als boot drive, maar dan geeft ie aan bij het booten:

Reboot and select proper boot device
or insert Boot Media in selected Boot device.

*edit*

Is al gelukt.. cd-rom speler verwisseld... (oude kapot).

[ Voor 10% gewijzigd door DaVaRiOuS op 23-07-2010 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinooo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:01
heb je de file op cd gebrand of heb je hem netjes als image naar de cd gebrand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaRiOuS
Pinooo schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 16:32:
heb je de file op cd gebrand of heb je hem netjes als image naar de cd gebrand?
Wel als image gebrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-10 08:53
Waarom een Ubuntu CD als je CentOS hebt? Feitelijk gezien is Linux Linux, maar aangezien je toch als beginner aangemerkt mag worden, lijkt het laatste me handiger.

Waar zit je ergens?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaRiOuS
Ik heb Ubuntu nu opgestart vanaf cd en als ik nu vanuit de terminal een file system check wil uitvoeren krijg ik de volgende melding:

The superblock could not be read or does not describe a correct ext2 filsystem.
If the device is valid and it really contains an ext2 filesystem (and not swap or ufs or something else), then the superblock is corrupt, and you might try running e2fsck with an alternate superblock:
e2fsck -b 8193 <device>

Als ik bijv de volgende commando uitvoer:

e2fsck -f -b /dev/sda

Dan geeft die aan dat de commando niet uitgevoerd kan worden omdat ik geen root ben.
Standaard wordt de live cd opgestart met user Ubuntu onder de groep Ubuntu.

[ Voor 20% gewijzigd door DaVaRiOuS op 23-07-2010 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

sudo dan maar ?? ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
DaVaRiOuS schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 17:09:

Als ik bijv de volgende commando uitvoer:

e2fsck -f -b /dev/sda

Dan geeft die aan dat de commando niet uitgevoerd kan worden omdat ik geen root ben.
Standaard wordt de live cd opgestart met user Ubuntu onder de groep Ubuntu.
Behalve dat, is /dev/sda ook een disk, waarschijnlijk moet je een partitie aangeven (/dev/sda1, /dev/sda2 , enz).

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:20

MartinMeijerink

Computerrorist

Zo heel erg kapot is die schijf imho niet, dus wat je ook kan doen is zorgen dat die filesystemcheck niet wordt gedaan bij het opstarten, want dan struikelt ie daar ook niet over, en start ie wel gewoon op!
Dit kun je doen door het bestand /etc/fstab te editen, hierin staat iets als:
code:
1
2
3
4
5
6
/dev/hda2   /              ext2  defaults             1 1
/dev/hdb1   /home          ext2  defaults             1 2
/dev/cdrom  /media/cdrom   auto  ro,noauto,user,exec  0 0
/dev/fd0    /media/floppy  auto  rw,noauto,user,sync  0 0
proc        /proc          proc  defaults             0 0
/dev/hda1   swap           swap  pri=42               0 0

Als je nou zorgt dat het laatste cijfer van elke regel een 0 wordt (in plaats van een 1 of een 2 zoals het voorbeeld hierboven), dan zorgt dit ervoor dat fsck niet meer automatisch wordt gestart, en je hebt grote kans dat ie wel gewoon doorstart (het kan nl. heel goed zijn dat er maar een klein stukje van de schijf een beetje corrupt is geraakt).
Wel is je server dan niet echt betrouwbaar meer (filesystem moet uiteindelijk wel echt gecheckt worden), dus
zodra de server gestart is maak je even een backup, zodat je in ieder geval je mail weer hebt.

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaRiOuS
u_nix_we_all schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 17:28:
[...]

Behalve dat, is /dev/sda ook een disk, waarschijnlijk moet je een partitie aangeven (/dev/sda1, /dev/sda2 , enz).
Ja dat klopt, maar als ik df -i uitvoer, dan geeft die ook niet alle partities aan, alleen het volgende:

(geef niet de inodes, IUsed, IFree en Iuse aan, dus alleen de Filesystem en het geen wat is gemount)

aufs /
none /dev
/dev/sr0 /cdrom
/dev/loop /rofs
none /dev/shm
tmpfs /tmp
none /var/run
none /var/lock
none /lib/init/rw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaRiOuS
MartinMeijerink schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 17:50:
Zo heel erg kapot is die schijf imho niet, dus wat je ook kan doen is zorgen dat die filesystemcheck niet wordt gedaan bij het opstarten, want dan struikelt ie daar ook niet over, en start ie wel gewoon op!
Dit kun je doen door het bestand /etc/fstab te editen, hierin staat iets als:
code:
1
2
3
4
5
6
/dev/hda2   /              ext2  defaults             1 1
/dev/hdb1   /home          ext2  defaults             1 2
/dev/cdrom  /media/cdrom   auto  ro,noauto,user,exec  0 0
/dev/fd0    /media/floppy  auto  rw,noauto,user,sync  0 0
proc        /proc          proc  defaults             0 0
/dev/hda1   swap           swap  pri=42               0 0

Als je nou zorgt dat het laatste cijfer van elke regel een 0 wordt (in plaats van een 1 of een 2 zoals het voorbeeld hierboven), dan zorgt dit ervoor dat fsck niet meer automatisch wordt gestart, en je hebt grote kans dat ie wel gewoon doorstart (het kan nl. heel goed zijn dat er maar een klein stukje van de schijf een beetje corrupt is geraakt).
Wel is je server dan niet echt betrouwbaar meer (filesystem moet uiteindelijk wel echt gecheckt worden), dus
zodra de server gestart is maak je even een backup, zodat je in ieder geval je mail weer hebt.
Hierin staat alleen:

aufs / aufs rw 0 0
tmpfs /tmp tmpfs nosuid,nodev 0 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

Computerrorist

O, dat is de fstab van jouw livecd denk ik...

eerst root worden:
code:
1
sudo su

dan je schijf mounten:
code:
1
2
mkdir /eenofandermapje
mount /dev/sda1 /eenofandermapje/

en dan dit bestand editen:
code:
1
pico /eenofandermapje/etc/fstab

(Als pico tenminste op de cd staat, anders kun je ook nano proberen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaRiOuS
MartinMeijerink schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 18:15:
O, dat is de fstab van jouw livecd denk ik...

eerst root worden:
code:
1
sudo su

dan je schijf mounten:
code:
1
2
mkdir /eenofandermapje
mount /dev/sda1 /eenofandermapje/

en dan dit bestand editen:
code:
1
pico /eenofandermapje/etc/fstab

(Als pico tenminste op de cd staat, anders kun je ook nano proberen).
top bedankt voor je heldere uitleg!
Ga ik meteen even mee aan de slag. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

Computerrorist

Ok, np... maar het kan zijn dat het bij jou niet /dev/sda1 is, maar iets anders, dit kun je zien door in te tikken:
code:
1
fdisk -l
(kleine letter L, dus niet het cijfer 1 ofzo)

Dan krijg je een overzicht van alle schijven en alle partities, dus zoiets:

code:
1
2
3
4
5
6
Disk /dev/hda: 16 heads, 63 sectors, 59582 cylinders
Units = cylinders of 1008 * 512 bytes

Device Boot    Start       End    Blocks   Id  System
/dev/hda1             1       781    393592+  82  Linux swap
/dev/hda2   *       782     59582  29635704   83  Linux

In bovenstaand voorbeeld zie je dat /dev/hda2 de enige partitie is waar een filesystem op staat.
Mocht je er niet uitkomen, post dan ff de inhoud van jouw fstab hier. En van fdisk -l.

[ Voor 1% gewijzigd door MartinMeijerink op 23-07-2010 18:30 . Reden: Toegevoegd: En van fdisk -l. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaRiOuS
MartinMeijerink schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 18:29:
Ok, np... maar het kan zijn dat het bij jou niet /dev/sda1 is, maar iets anders, dit kun je zien door in te tikken:
code:
1
fdisk -l
(kleine letter L, dus niet het cijfer 1 ofzo)

Dan krijg je een overzicht van alle schijven en alle partities, dus zoiets:

code:
1
2
3
4
5
6
Disk /dev/hda: 16 heads, 63 sectors, 59582 cylinders
Units = cylinders of 1008 * 512 bytes

Device Boot    Start       End    Blocks   Id  System
/dev/hda1             1       781    393592+  82  Linux swap
/dev/hda2   *       782     59582  29635704   83  Linux

In bovenstaand voorbeeld zie je dat /dev/hda2 de enige partitie is waar een filesystem op staat.
Mocht je er niet uitkomen, post dan ff de inhoud van jouw fstab hier. En van fdisk -l.
Ik heb nu het volgende gedaan:
sudo su

(ben nu root onder: root@ubuntu:)

vervolgens mkdir /mijnmap

en toen even gekeken wat de filesystem is, hij heeft aan:

/dev/sdb1 * 1 13 104391 03 Linux
en daaronder sdb2, 3 t/m 8

Als ik dan doet: mount /dev/sdb1 /mijnmap

Dan komt de melding: mount: special device /dev/sdb1 doet not exist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

Computerrorist

Lijkt alsof hij toch /dev/sdb1 niet kan lezen...
/dev/sdb1 * 1 13 104391 03 Linux
en daaronder sdb2, 3 t/m 8
/dev/sdb1 is in ieder geval een bootable partitie (dat geeft die * aan), maar ik denk dat deze partitie ook alleen maar voor het booten wordt gebruikt (ook omdat ie maar 104391 kB is, 100 MB dus)
En als je /dev/sdb2 probeert te mounten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaRiOuS
MartinMeijerink schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 18:49:
Lijkt alsof hij toch /dev/sdb1 niet kan lezen...

[...]

/dev/sdb1 is in ieder geval een bootable partitie (dat geeft die * aan), maar ik denk dat deze partitie ook alleen maar voor het booten wordt gebruikt (ook omdat ie maar 104391 kB is, 100 MB dus)
En als je /dev/sdb2 probeert te mounten?
geen van de 8 worden herkend.
als ik in de /dev/ map kijkt zie ik ook helemaal niks erin staan van de sdb1, sdb2 etc..

snap d'r niks van! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

Computerrorist

staat er in /dev/ wel iets als sda1, sdb1 enz?
of hda1, hda2 enz?

(ot: ben even weg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaRiOuS
MartinMeijerink schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 19:04:
staat er in /dev/ wel iets als sda1, sdb1 enz?
of hda1, hda2 enz?

(ot: ben even weg)
zie de post hierboven...
in die /dev/ map zie ik dus niets als sda1, sdb1, hda1 o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Laatst online: 07:11
Weet je wat ik voorstel?

Huur iemand in om het voor je te doen. Haal een Linux pro voor een dag in huis, die heeft binnen een dag OF je server weer aan het draaien, of je mail gered. Dan valt jou ook meteen niets te verwijten als de mail "verdwenen" is.

[ Voor 16% gewijzigd door Liegebeest op 23-07-2010 22:54 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

with ^^

Ik wou het net gaan posten.

Maar goed, de kans bestaat ook dat de server LVM, of een ander volume management systeem gebruikt.

Paar huiswerkopdrachtjes waarmee we je misschien toch kunnen helpen.
- Post eens een paar regels uit die /etc/fstab. Vooral degene die stuk is. Dat is de regel met in de 2e kolom "/var". Regels met "/sys", "/proc", "/dev" en "shm" mag je overslaan, maar iets van info is handig.
- Voer het commando "vgscan" uit. Staat er dit:
code:
1
2
3
Medusa ~ # vgscan
  Reading all physical volumes.  This may take a while...
  No volume groups found

of iets anders?
- Liefst de volledige output van "fdisk -l". Je kunt via de liveCD ook op tweakers.net komen (mits je internet aan die server hebt hangen).

(ik verwacht dat het losse partities zijn, omdat er 8 partities op die disk zijn)

[ Voor 5% gewijzigd door Rainmaker op 23-07-2010 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaRiOuS
Rainmaker schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 23:52:
with ^^

Ik wou het net gaan posten.

Maar goed, de kans bestaat ook dat de server LVM, of een ander volume management systeem gebruikt.

Paar huiswerkopdrachtjes waarmee we je misschien toch kunnen helpen.
- Post eens een paar regels uit die /etc/fstab. Vooral degene die stuk is. Dat is de regel met in de 2e kolom "/var". Regels met "/sys", "/proc", "/dev" en "shm" mag je overslaan, maar iets van info is handig.
- Voer het commando "vgscan" uit. Staat er dit:
code:
1
2
3
Medusa ~ # vgscan
  Reading all physical volumes.  This may take a while...
  No volume groups found

of iets anders?
- Liefst de volledige output van "fdisk -l". Je kunt via de liveCD ook op tweakers.net komen (mits je internet aan die server hebt hangen).

(ik verwacht dat het losse partities zijn, omdat er 8 partities op die disk zijn)
Heb geprobeerd om de linux bak op internet te krijgen, alles staat op auto - dhcp, maar geen verbinding te krijgen op de een of andere manier.

/etc/fstab:

LABEL=/ / ext3 defaults 1 1
LABEL=/boot /boot ext3 defaults 1 2
LABEL=/home /home ext3 defaults 1 2
LABEL=/var /var ext3 defaults 1 2
LABEL/var/backup /var/backup ext3 defaults 1 2
LABEL=/var/data /var/data ext3 defaults 1 2
LABEL=SWAP-pdc-bjabji swap swap defaults 0 0
---------

Als ik in de grafisch omgeving de fstab bekijk, zie ik dus o.a. bovenstaande info, als ik dit in de terminal bekijk (shell), dan krijg ik hele andere info (volgens mij van de ubuntu live cd).

Dus de commando invoer en outputs is niet wat er dus vanuit CentOS komt.
Bij de commando vgscan krijg ik de melding dat deze commando niet is geinstalleerd.

Bij fdisk -l krijg ik:

/dev/sdb1 * 1 13 104391 83 Linux
/dev/sdb2
/dev/sdb3
..
..
/dev/sdb8

-------------------

Ik heb de data inmiddels gevonden en de maildir ook, alleen de maildir kan ik niet in aangezien hier root permissie voor nodig is.

In de console (grafisch) zie ik dus de Filesystem van de live cd, en daaronder de partities van CentOS.
Deze kan ik dan dus apart benaderen vanuit de grafisch omgeving, maar niet vanuit de terminal.

Dus nu is de grote vraag, hoe kom ik in die map als je standaard met de live cd als Ubuntu user wordt aangemeld?

PS: Krijg ook regelmatig de melding naar voren:
A hard disk may failing.
One or more hard disks report health problems. Click the icon to get more information.

Device: /dev/sdb
Connection: ATA
SMART Status: Disk failure is imminent

[ Voor 50% gewijzigd door DaVaRiOuS op 24-07-2010 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

Computerrorist

Vanuit de terminal moet het ook echt kunnen.
Open een terminalvenster, en tik in:
code:
1
sudo su

Nu ben je root, en zie je in (ongeveer iets als) /var/spool/mail/ al je mail staan.
Plug nu een of andere externe USB-schijf in je pc (deze zal iets van /dev/sdc1 worden), en mount deze zo:
code:
1
2
mkdir /usbschijf
mount /dev/sdc1 /usbschijf/

Je kunt nu alle mail kopieren naar de externe schijf:
code:
1
2
mkdir /usbschijf/mail-20100724
cp -a /var/spool/mail/ /usbschijf/mail-20100724/

De optie '-a' zorgt er oa. voor dat datum en tijd van de bestanden gehandhaafd blijven, en dat submappen ook meegekopieerd worden.
Bij het kopieren naar de externe schijf, welke in jouw geval waarschijnlijk geen ext3 filesystem bevat, verlies je wel wat gegevens over de bestanden, zoals wie de eigenaar is, en ook de permissiebitjes (rwx enzo), mocht je deze ook willen houden, dan kun je het ook op een andere manier kopieren:
code:
1
tar czf /usbschijf/mail-20100724.tar.gz /var/spool/mail/

Nu wordt alles in een gecomprimeerd bestand gezet (net als in windows een zip-bestand), inclusief info over eigenaar/permissiebitjes.
PS: Krijg ook regelmatig de melding naar voren:
A hard disk may failing.
One or more hard disks report health problems. Click the icon to get more information.

Device: /dev/sdb
Connection: ATA
SMART Status: Disk failure is imminent
Dit betekent dat die harddisk aan het doodgaan is...

[ Voor 12% gewijzigd door MartinMeijerink op 24-07-2010 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaRiOuS
Ja ik vindt het echt top dat je zulke goede uitleg geeft, alleen in /var/spool/mail staat niks. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

Computerrorist

Ok, maar je had je mail teruggevonden toch? Waar had je die gevonden?
O ja, je boot van een livecd, dus dan moet je eerst de juiste partitie mounten (/var/ of /var/data misschien):
code:
1
2
mkdir /eenofandermapje
mount LABEL=/var /eenofandermapje/

Nu is "/eenofandermapje" eigenlijk de map die normaal "/var" heet, dus als je mail normaal in /var/spool/mail/ staat, staat het nu in /eenofandermapje/spool/mail/
code:
1
2
cp -a /eenofandermapje/spool/mail/ /usbschijf/mail-20100724/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaRiOuS
MartinMeijerink schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 14:00:
Ok, maar je had je mail teruggevonden toch? Waar had je die gevonden?
O ja, je boot van een livecd, dus dan moet je eerst de juiste partitie mounten (/var/ of /var/data misschien):
code:
1
2
mkdir /eenofandermapje
mount LABEL=/var /eenofandermapje/

Nu is "/eenofandermapje" eigenlijk de map die normaal "/var" heet, dus als je mail normaal in /var/spool/mail/ staat, staat het nu in /eenofandermapje/spool/mail/
code:
1
2
cp -a /eenofandermapje/spool/mail/ /usbschijf/mail-20100724/
Ja dat dacht ik dus.. stond een map in /var/mailserver

Maar ik heb het gevonden! _/-\o_

stond in: /var/mailserver/store/mail/domein.nl/
ga even kijken hoever ik hier nu mee kom...

*edit*

hmmmm.. probeer het te kopieeren maar geeft die bij iedere regel aan: Operation not permitted.

[ Voor 14% gewijzigd door DaVaRiOuS op 24-07-2010 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

Computerrorist

Maar even nog iets anders, je kunt dus inmiddels al wel bij /etc/fstab:
Als root kun je deze dus ook editen, en kun je dus ook (zoals ik eerder voorstelde) van elke regel het laatste cijfer in een 0 veranderen, zo dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
LABEL=/ / ext3 defaults 1 0
LABEL=/boot /boot ext3 defaults 1 0
LABEL=/home /home ext3 defaults 1 0
LABEL=/var /var ext3 defaults 1 0
LABEL/var/backup /var/backup ext3 defaults 1 0
LABEL=/var/data /var/data ext3 defaults 1 0

Heb je dat al geprobeerd?
En start de server dan wel door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaRiOuS
MartinMeijerink schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 14:18:
Als root kun je deze dus ook editen, en kun je dus ook (zoals ik eerder voorstelde) van elke regel het laatste cijfer in een 0 veranderen, zo dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7

Ja inderdaad.. ga ik direct even testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

Computerrorist

Maar ik heb het gevonden! _/-\o_

stond in: /var/mailserver/store/mail/domein.nl/
ga even kijken hoever ik hier nu mee kom...
O ja, heeel gauw backuppen die zooi, voordat de harddisk het helemaal begeeft!
Als de mail veilig gebackupt is, dan kun je met de nulletjes in de fstab gaan klooien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

Computerrorist

hmmmm.. probeer het te kopieeren maar geeft die bij iedere regel aan: Operation not permitted.
Kan zijn dat ie het wel goed kopieert, maar dat het de permissiebitjes enzo niet kan instellen.
Of ben je geen root, en kopieert ie daarom helemaal niks?
Zegt ie: cp: failed to preserve ownership for `<file>': Operation not permitted?
Dan kopieert ie de bestanden dus wel...

[ Voor 18% gewijzigd door MartinMeijerink op 24-07-2010 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaRiOuS
MartinMeijerink schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 14:18:
code:
1
2
3
4
5
6
7

Hij start nu wel door... alleen blijft op een gegeven moment hangen met allerlei errors:

EXT3-fs error (device dm-5) in ext3_free_blocks_sb: Journal has aborted
__journal_remove_journal_head: freeing b_frozen_data

en nog veel meer van dat soort meldingen.

Dus ik moet het dan echt gaan backuppen vanuit de live cd.

Ik heb even de externe hdd nagekeken op een andere comp wat de inhoud was van de backup, en hij heeft inderdaad alle bestanden gekopieerd.
De berichten zijn losse *.eml bestanden, volgens mij kun je deze importeren in Windows Mail (niet in exchange). Wellicht kan ik vanuit Windows Mail deze bestanden weer exporteren zodat ze wel weer ingelezen kunnen worden in Exchange.

[ Voor 16% gewijzigd door DaVaRiOuS op 24-07-2010 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaRiOuS
Helemaal top voor alle hulp hier!
Zonder jullie allen had ik dit echt niet kunnen bereiken.

Hij is nu alle mailboxen aan het backuppen, alleen krijg ik wel af en toe de melding dat die bepaalde emails niet meer kan lezen (backuppen) aangezien deze dusdanig corrupt zijn.

Maargoed, het meeste is gered en dat is het belangrijkste!

Als dit klaar is even verder stoeien met de e-mail berichten, tasks, contactpersonen en agenda's om te zetten voor Exchange.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

Computerrorist

Ok, graag gedaan... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

Heel mooi :)

Probeer ook eens het LABEL=/var/backup te mounten, goede kans dat daar nog wat backups van mailtjes instaan. Zo heb je misschien toch nog alle data aan het einde.

PS, als je nog meer "permission denied" meldingen krijg (niet "operation not permitted"!) doe dan dit:

- Start terminal
- sudo su
- konqueror

Dan heb je een grafische file manager waar je (omdat je root bent) alles van mag lezen / verwijderen doen.

[ Voor 42% gewijzigd door Rainmaker op 24-07-2010 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:29

DataGhost

iPL dev

Mag ik het nog even heel stom vinden dat je, gezien de kennelijke belangrijkheid van de mail en het ontbreken van backups, alsnog gaat proberen de schijf aan de gang te schoppen (fstab gedoe), ondanks het op het randje van falen zijn van de schijf en het duidelijk beschadigd zijn van het filesystem? Ik ken weinig manieren die zekerder zijn van dataverlies. (ja dit geldt ook voor degenen die het aanraadden, als je systeem niet wil booten omdat het filesystem kapot is, is dat een verdomd goede reden)

Voortaan bij dit soort meuk direct een 1:1 kopie trekken van de hele schijf als het je dagen gaat duren om uit te zoeken hoe je het kleine beetje wat je wilt hebben eruit kan vissen. Falende harde schijven zijn tikkende tijdbommen en elke seconde die je er nog mee kan werken is er eentje. Als je een image hebt kan je daarna op je dooie gemak eens gaan uitzoeken waar je spul staat. IMO is dit standaardkennis en OS-onafhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Laatst online: 07:11
Sowieso vind ik het raar dat het bedrijf een mail server/product heeft geaccepteerd waarvan zij A) de sleutels niet hebben gekregen, B) niet eens weten -hoe- hij is opgebouwd en C) het niet eens zelf kunnen beheren. Ik bedoel, WTF?

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink

MartinMeijerink

Computerrorist

DataGhost schreef op zondag 25 juli 2010 @ 11:13:
...alsnog gaat proberen de schijf aan de gang te schoppen (fstab gedoe)...
Voortaan bij dit soort meuk direct een 1:1 kopie trekken...
Bij een 1:1 kopie kan de schade juist groter worden omdat de schijf dan wel heel erg intensief van begin tot eind gelezen wordt. Zit er een fysieke oneffenheid op de schijf zelf, dan weet je bij een 1:1 kopie zeker dat de lees/schijf-kop ook daar langs komt, en dat de schijf dan dus helemaal dood kan gaan, nog voordat je bij de eigenlijke data bent geweest. Bij een schijf die alleen softwarematig beschadigd is kun je natuurlijk wel eerst een 1:1 image maken.
Om die reden leek het me wel een goed idee om eerst de fstab te editen. Dan wordt er wel geschreven naar de schijf, wat idd ook weer een nadeel kan zijn, maar fsck schrijft nog veel meer. En bij fsck draaien bij een fysiek kapotte kan ook weer veel schade aanrichten.
Via de methode die ik voorstelde zou de server snel weer up kunnen zijn, en kan de gebruiker op zijn eigen vertrouwde manier nog gauw een backup maken. Mijn enige achterliggende gedachte hierbij was dus ook:
Zo weinig mogelijk schijfactiviteit, en zo snel mogelijk een backup van de relevante data maken.
Toen ik in de gaten had dat we al heel dichtbij de data waren zei ik daarom dus ook:
MartinMeijerink schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 14:22:
O ja, heeel gauw backuppen die zooi, voordat de harddisk het helemaal begeeft!
Als de mail veilig gebackupt is, dan kun je met de nulletjes in de fstab gaan klooien...
@cailin: Zo gaat dat wel vaker in de praktijk (ik vind het op zich ook raar, maar sta er niet echt meer van te kijken). Systeembeheerder gaat ineens weg, blijkt niets gedocumenteerd te hebben, niemand weet iets van backups (of de backup doet het al maanden niet meer, en ze stoppen er dus dagelijks netjes voor jan met de korte lul een nieuwe tape in), en niemand die het wat interesseert, omdat alles het toch wel doet...

Pagina: 1