Zuinig rijden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DraGoN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:12
Ik heb me de afgelopen tankbeurt eens bezig gehouden met zo zuinig mogelijk te proberen te rijden. Ten eerste omdat de diesel/benzine alsmaar duurder word en ten tweede voor de uitdaging. Normaal zit ik rond een gebruik, volgende de boordcomputer van 7.5 L/100km. Dit wou ik proberen terug te brengen.

Maar hoe ga je precies te werk? Wat doe je anders, wat verander je in je rijstijl?
Wat ik nu deed was mijn toerenteller van mijn Golf V 1.9 TDI scherp in de gaten gehouden en altijd geschakeld voor ik aan 2000 toeren zat. ook probeer je zo gelijkmatig mogelijk te rijden, de laatste stukken voordat je ziet dat je moet stoppen, uit versnelling zetten en laten vooruit bollen. Dit allemaal heb ik toegepast en ben tot onderstaande resultaat gekomen.
- Ik heb een tank van 55L (boekje van de auto)
- Ik heb 1007,4 km gereden voor ik opnieuw ging tanken
- Ik heb 56 L getankt
- Ik had een gemiddeld verbruik van 5.7 L/100 km (volgens boordcomputer)

Dit is toch een pak minder als mijn gemiddeld verbruik. Hebben jullie dit al ooit getest? Hoe zuinig kan jij rijden? Heb je nog tips hoe ik nog zuiniger zou kunnen rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

7,5 liter op 100 kilometer is wel een behoorlijk slecht verbruik voor zo'n auto. Die 5,7L /100 komt al iets beter in de buurt.

Verder zou je eens hier Hoe zuinig rij jij ? kunnen kijken om te zien wat anderen met zo'n auto verbruiken.

[ Voor 34% gewijzigd door Gunner op 21-07-2010 22:18 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-07 07:59

Acid_Burn

uhuh

Uit de versnelling? Juist in de versnelling laten staan en op de motor remmen. Anders draai je stationair en verbruik je brandstof, als je op de motor remt wordt er geen brandstof ingespoten en dat is zuiniger.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb geen tips, maar een topic wat er ook mee te maken heeft: Hoe zuinig rij jij ?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Tja, beetje een dooddoener. Ik heb dat voor een projectje een paar jaar geleden eens onderzocht en het bleek dat er twee dingen heel erg helpen: Vroeg opschakelen en zo ver mogelijk vooruitkijken om te anticiperen.

Verder loont het erg om naar de aerodynamica te kijken. Je auto wordt er meestal echter niet mooier op en je moet het hele zaakje ook nog eens door de keuring krijgen etc.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slapstick
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-07 09:29

Slapstick

Me, myself or I

En je motor uitzetten bij een stoplicht scheelt ook, net als al ver voor het stoplicht van het gas af.

:TweakBlog:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 16:07

MBV

gewoon de fiets pakken!

Waarom haal je de motor eigenlijk uit z'n versnelling? Kijk maar op je verbruikmeter: dan moet er diesel ingespoten worden om te zorgen dat je motor blijft draaien, volgende keer dus in z'n versnelling laten staan tot zo'n 1100 toeren.
Daarnaast vraag ik me af waarom je 3 getalletjes neerzet. Als je er 2 hebt, kan je de 3e uitrekenen. Kennelijk is je boordcomputer een beetje pessimistisch, of heb je een beetje minder getankt dan de vorige keer. Lijkt me stug, je hebt hem tot de laatste druppel leeggereden. Als je ooit echt zonder diesel komt te staan is dat een reparatie van iets van 500 euro, verkeerde vorm van bezuinigen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

X-DraGoN schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 22:16:
Ik heb me de afgelopen tankbeurt eens bezig gehouden met zo zuinig mogelijk te proberen te rijden. Ten eerste omdat de diesel/benzine alsmaar duurder word en ten tweede voor de uitdaging. Normaal zit ik rond een gebruik, volgende de boordcomputer van 7.5 L/100km. Dit wou ik proberen terug te brengen.

Maar hoe ga je precies te werk? Wat doe je anders, wat verander je in je rijstijl?
Wat ik nu deed was mijn toerenteller van mijn Golf V 1.9 TDI scherp in de gaten gehouden en altijd geschakeld voor ik aan 2000 toeren zat. ook probeer je zo gelijkmatig mogelijk te rijden, de laatste stukken voordat je ziet dat je moet stoppen, uit versnelling zetten en laten vooruit bollen. Dit allemaal heb ik toegepast en ben tot onderstaande resultaat gekomen.
- Ik heb 1007,4 km gereden voor ik opnieuw ging tanken
- Ik heb 56 L getankt

Dit is toch een pak minder als mijn gemiddeld verbruik. Hebben jullie dit al ooit getest? Hoe zuinig kan jij rijden? Heb je nog tips hoe ik nog zuiniger zou kunnen rijden?
toon volledige bericht
Je moet je auto juist in de versnelling laten staan. Als je afremt op de motor verbruik je geen benzine, als je auto stationair loopt wel.

- banden op spanning zetten bij je tankbeurt
- zo eel mogelijk uitrollen
- zo weinig mogelijk remmen
- redelijk vlot wegrijden, maar ook vroeg doorschakelen
- op snelheid je snelheid zo constant mogelijk houden
- 2 cm achter een vrachtwagen gaan rijden (Mythbusters volgens mij, scheelt superveel maar is niet heel veilig)

[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 21-07-2010 22:23 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:45

DropjesLover

Dit dus ->

Niet remmen voor bochten en er met 50 door heen scheuren (zo min mogelijk snelheidsverlies -> minder accelereren), 100 gaan rijden op de snelweg en je banden knetterhard oppompen (denk aan ~3 bar) helpt ook een hoop, en zo zijn er nog 100den andere tips. Maar of je er fijner en veiliger van rijdt, zonder anderen te hinderen?

Oh en sorry voor de dooddoener, maar is dit niet een /49 topic, en staat dit niet ook al zo'n beetje allemaal daar?

[ Voor 15% gewijzigd door DropjesLover op 21-07-2010 22:31 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-07 15:00
Acid_Burn schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 22:18:
Uit de versnelling? Juist in de versnelling laten staan en op de motor remmen. Anders draai je stationair en verbruik je brandstof, als je op de motor remt wordt er geen brandstof ingespoten en dat is zuiniger.
+ dat je remschijven en blokken het zwaarder hebben. Dus niet aan te raden.
Daarnaast moet je ook zeker niet te vroeg schakelen, dit is slecht voor de motor.
(dus meer onderhoud en vaak nog duur ook)

Daarnaast letten op bandenspanning en eventueel kijken naar het soort banden en velgen.

Zelf let ik er overigens totaal niet op, voor die 200,- die ik er misschien per jaar mee bespaar lig ik niet zo wakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-07 10:31

DaRoot

Some say...

Die boordcomputers geven meestal iets slechtere waardes aan dan het daadwerkelijke verbruik. Kan mij een aflevering van Top Gear herinneren dat Jeremy met een diesel twinturbo V6 niet overdreven zuinig heeft gereden.. en toen de boordcomputer al 0 mile range aan gaf, bleek er nog voor zo'n 100 mijl diesel in de tank te zitten..

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-07 13:51

Krizzie

Progressive Music \o/

Hmmm, ik heb een 62L tank en ben blij als ik de 500km aan tik voor het lampje gaat branden (nog +/- 7L in de tank dan) :+

Overigens maar een 2.0L Turbo blokje, maar zo'n turbo nodigt uit tot gas geven. hihi.. O-)

@DaRoot

Was dat niet met een Audi A8 waar die van A naar B en weer terug mee had gereden? Op een gegeven moment zat er niks meer in de tank en de auto reed nog. :P

[ Voor 28% gewijzigd door Krizzie op 21-07-2010 22:50 ]

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-06 08:34
12.5-13.0 l/100 km in de stad, 8-9 bij constant 110-120 km/u op de snelweg.
beter haal ik niet. :+

(2.1 l V6, 1350 kg auto)

mja, de ts moet in ieder geval beter kunnen dan de 7.5/100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

- Ik heb 56 L getankt
En die 1e liter extra was zeker sterke drank?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

zorgen dat je amper remt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:53

Zenyatta

Tsjakka!

Niet zo comfortabel met dit weer, maar een airco gebruikt vrij veel brandstof. Nu weet ik niet of arko (alle ramen kunnen open) zuiniger is...

The answer is 42.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:53
Normaal zit ik rond een gebruik, volgende de boordcomputer van 7.5 L/100km.
Of er is iets heel grondig mis met je rijstijl, of er mankeert technisch wat aan je auto. Zo'n verbruik voor een tdi'tje is niet echt normaal, hoewel de pompverstuiver die jij hebt (90 of 105pk?) wel iets minder zuinig schijnen te zijn dan de oude verdelerpomp blokken. Stel je vraag anders ook eens op http://www.tdiclub.nl/ , daar zitten ook experts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-07 10:31

DaRoot

Some say...

Krizzie schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 22:49:
Hmmm, ik heb een 62L tank en ben blij als ik de 500km aan tik voor het lampje gaat branden (nog +/- 7L in de tank dan) :+

Overigens maar een 2.0L Turbo blokje, maar zo'n turbo nodigt uit tot gas geven. hihi.. O-)

@DaRoot

Was dat niet met een Audi A8 waar die van A naar B en weer terug mee had gereden? Op een gegeven moment zat er niks meer in de tank en de auto reed nog. :P
Ook die ja, die was ik nog helemaal vergeten.. was ook super prestatie! 4 liter diesel V8, 1300 km mee gereden. Zit een 90 liter tank in.. is dus bijna 1 op 14,5... Deze Audi A8

Bij die andere challenge moesten ze alledrie een auto kiezen, vertrekken vanuit Basel, Zwitserland naar Blackpool, Engeland. Allemaal overgekomen, alleen James May niet op tijd...

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbles
  • Laatst online: 27-07 06:37

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Ik rij met een een Volvo V40 1.9 Diesel (1300 kg) gemiddeld zo'n 5liter/100km.

Nou scheelt het dat een groot stuk van mijn dagelijks woon-werk-verkeer over een 80km weg gaat, waar ik makkelijk 4/100 (of nog beter) op haal en verder vooral goed anticiperen op de rest van het verkeer. Ik maak er bijna een sport van om m'n remmen niet te gebruiken als dat niet nodig is. Dus optijd gas los en op de motor afremmen (eventueel met terugschakelen erbij). Alleen al op die manier gebruik ik m'n remmen en brandstof niet voor ~5 km op een rit van 70 km. Tel uit je winst!

Verder niet te vlot willen optrekken, optijd doorschakelen (bij mij ook ergens rond de 2000 toeren) en lekker gebruik maken van cruise control om de snelheid zo constant te houden op de plekken waar dat kan (grootste deel van de route). Airco uitlaten scheelt overigens ook wel wat (kan denk ik rustig een halve tot een hele liter / 100 km zijn op die snelheden).

Ik tank meestal zo rond de 50 liter, waarbij ik dan meestal rond de 1000km heb gereden. Volgens het boekje zou ik een tankinhoud van 60 liter hebben, maar de meter begint al te zeuren als ik zo'n 50 liter verbruikt heb. Oude auto, veel kilometers in gereden, dus ik weet niet wat voor een troep er in de tank zit die ik m'n motor injaag als ik nog een flink stuk verder ga rijden.In principe zou ik nog zo'n 150-200km meer moeten kunnen rijden, maar ik neem het risico niet.

Vouw mee bij Fatal Error Group! - F@H: #10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
CLB schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 22:55:
[...]

[...]

En die 1e liter extra was zeker sterke drank?
Er is meer dan alleen je tank waar brandstof in kan. Denk aan de vulpijp etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:58
Er is echt iets mis met je auto... Ik rijd ook met een golf V(1.9 TDI 90Pk, geen bluemotion) en als ik boven de 6,5l/100km wil komen gemiddeld, dan moet ik echt altijd altijd altijd plankgas geven en op de snelweg 140+ rijden. Ik heb nu een gemiddeld verbruik van 5.7 en dan rijd ik echt wel goed door(snelweg 140 per uur maar ook niet sneller).

Als ik zuinig probeer te rijden, dan geraak ik zonder problemen aan 5l/100km.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Christijn schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 22:59:
Niet zo comfortabel met dit weer, maar een airco gebruikt vrij veel brandstof. Nu weet ik niet of arko (alle ramen kunnen open) zuiniger is...
Bij een nieuwe auto is een Airco zuiniger dan je ramen open. Bij een oud autootje met airco zou dit nog best andersom kunnen zijn.

Ik rij zelf een Toyota Prius :*) (niet dat ik vreselijk zuinig rij, maar dat zou ik kunnen doen :P )

Optrekken kost altijd het meest aan brandstof. Zorg dus dat je zo veel mogelijk constant kunt rijden en dat je niet hard optrekt bij het optrekken. Verder neemt de luchtweerstand behoorlijk toe naarmate je harder rijdt, dus rij niet te hard en rij op de snelweg eventueel wat rustiger. Laat je auto heuvel-op iets terugvallen en heuvel-af iets uitlopen. Dan rij je voor andere weggebruikers misschien wel heel irritant, maar wel zuinig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-07 16:03

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Wat mijn Lupo 3L doet in de ECO mode (tov de "normale" modus)
- vermogen verlagen van 61 PK naar 45 PK
- vroeger opschakelen (gerobotiseerde bak)
- stop/start gebruiken
- uitrollen in z'n vrij (koppeling wordt aangetrokken bij gas loslaten) *)

Standaard werk: auto zo licht mogelijk, aerodynamisch maken (bv dichte gril), lage rolweestandbanden. Check de verschillen gewone Lupo / Lupo 3L.

Met lekker doorrijden: 1:25. Bij hoge temperaturen zit je al snel op de 1:30. Mijn record is een tank 1:42.

*) de discussie uitrollen in vrij/versnelling is in het "Hoe zuinig rij jij" ook al vaak voorbij gekomen. Als de omstandigheden het toestaan kun je veel beter vroeg van het gas gaan en zo lang mogelijk uitrollen. Dat gaat dus een stuk beter in z'n vrij omdat er dan totaal niet op de motor geremd wordt. Je moet dan geen klevers op je bumper hebben die het niet fijn vinden als je al vroeg snelheid mindert.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:40

Standeman

Prutser 1e klasse

Dit topic past imo veel beter in VV, dus een move HK >> VV

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Acid_Burn schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 22:18:
Wat alleen opgaat als je een injectiemotor hebt, de carburateurcoureurs onder onder ons kunnen beter in de vrij uitrollen.

Als er niemand achter mij zit en ik nader een rotonde/afslag dan laat ik hem de laatste 300-400 meter uitrollen, ik heb dan precies de goede snelheid om hem netjes door de bocht te doen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

J0YR1D3R schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 23:08:
Er is meer dan alleen je tank waar brandstof in kan. Denk aan de vulpijp etc.
* CLB mompelt iets over 'topic stond in de HK'

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een brief schrijven naar Verkeer en waterstaat of ze de verkeerslichten wat relaxter willen afstemmen.

De grootste ergernis van het rijden is toch wel aan komen rijden bij een stoplicht waarbij de weg volledig leeg is, 3 seconden te moeten wachten om vervolgens op groen te springen.

Als ze die nu eens wat ruimer afstellen zou ik een lager verbruik al in de eerste plaats hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Sja. Zuinig rijden is vooral rijstijl idd. Neeje tied'n, tiet veur't neeje ried'n :P

Moet toegeven dat brandstof ook verschil maakt. Sinds ik van Euro95 ben overgestapt op Euro98 rijd ik oppeens 2km per liter meer. (van 1op9 naar 1op11) en dat rechtvaardigt de hogere prijs van de brandstof voor mij.
M'n rijstijl is onveranderd, ik rijd sowieso zo zuinig als met mijn auto te halen is. (het is gewoon een slurpmachine)

Maja, er is geen "betere" diesel, dus iets beters tanken gaat niet echt op.
Misschien dat een Cetaan booster helpt? Voor benzine is er ook Octaan booster om van goedkope Euro95 betere Euro98 te maken.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 10:17:
Een brief schrijven naar Verkeer en waterstaat of ze de verkeerslichten wat relaxter willen afstemmen.

De grootste ergernis van het rijden is toch wel aan komen rijden bij een stoplicht waarbij de weg volledig leeg is, 3 seconden te moeten wachten om vervolgens op groen te springen.

Als ze die nu eens wat ruimer afstellen zou ik een lager verbruik al in de eerste plaats hebben.
Of in ieder geval op de doorgaande wegen een groene golf realiseren.

Voor je een stoplicht 'slim' kan laten maken zul je toch eerst de weg open moeten frezen om de magneetlussen ed. aan te leggen, ik denk dat zoiets meestal word gecombineerd met het reguliere onderhoud aan de weg.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

McKaamos schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 10:26:
Misschien dat een Cetaan booster helpt? Voor benzine is er ook Octaan booster om van goedkope Euro95 betere Euro98 te maken.
Octaan heb je niet nodig voor auto's meestal na '90. Loodvrije benzine (95) kan prima worden gebruikt. Bij Oldtimers is het een ander verhaal.
Erasmo schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 10:28:
[...]

Of in ieder geval op de doorgaande wegen een groene golf realiseren.

Voor je een stoplicht 'slim' kan laten maken zul je toch eerst de weg open moeten frezen om de magneetlussen ed. aan te leggen, ik denk dat zoiets meestal word gecombineerd met het reguliere onderhoud aan de weg.
Bij vele stoplichten merk je pas dat ze binnen de eerste 20Meter triggeren. Sommige zelfs minder (10M). Als je komt aanrijden (uitrollend) is het gewoon vervelend te moeten stoppen, 3 seconden te wachten alvorens het groen springt om weer door te kunnen rijden. Ik had in de tussentijd al een langere (zuinige) afstand kunnen aflegen ipv te stoppen en opnieuw op snelheid te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 10:37:
[...]

Octaan heb je niet nodig voor auto's meestal na '90. Loodvrije benzine (95) kan prima worden gebruikt. Bij Oldtimers is het een ander verhaal.

[...]

Bij vele stoplichten merk je pas dat ze binnen de eerste 20Meter triggeren. Sommige zelfs minder (10M). Als je komt aanrijden (uitrollend) is het gewoon vervelend te moeten stoppen, 3 seconden te wachten alvorens het groen springt om weer door te kunnen rijden. Ik had in de tussentijd al een langere (zuinige) afstand kunnen aflegen ipv te stoppen en opnieuw op snelheid te komen.
Uhm, Octaan heb je wel nodig. Octaan is geen loodvervanger hoor ;)
Wikipedia: Octaangetal
Octaan maakt de brandstof klopvaster. Prettig "side effect" is dat het ook iets heter brand en daardoor iets meer uitzet.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salandur
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:48

Salandur

Software Engineer

wat ook erg veel helpt is op het toerental rijden waar het koppel het hoogst is. Op dat moment loopt hij ook het zuinigst.

zo kwam ik vorige week uit zuid frankrijk gereden en reed daar op de snelweg 130/140 kmh op de teller, met als gevolg dat het verbruik iets minder dan 1:12 was. daarna rustiger aan gedan (120 kmh) en het verbruik liep terug naar ongeveer 1:15. Was een duur terug ritje...

Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kuch Hoe zuinig rij jij ?

Je was bij lange na niet de eerste ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 10:37:

Dat had ik vroeger ook altijd, maar eigenlijk rijd je dan gewoon te hard op het stoplicht af. Het is sowieso handig je snelheid te matigen op kruisingen (stoplichten of niet) en als je op 80 kilometerwegen terugzakt naar 60 springen ze meestal ruim op tijd op groen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 29-07 15:39

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Salandur schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 10:51:
wat ook erg veel helpt is op het toerental rijden waar het koppel het hoogst is. Op dat moment loopt hij ook het zuinigst.
Het specifiek verbruik (hoeveelheid brandstof per geleverde KWh energie) is over het algemeen het laagst als de motorbelasting het hoogst is. Je moet de motor dus bij een gegeven vermogensbehoefte zoveel mogelijk koppel laten genereren. Dit doe je door het toerental zo laag mogelijk te houden, vandaar de noodzaak om vroeg op te schakelen. Vermogen is immers het product van koppel en toerental (en een constante).

Wat je niet moet doen is op het toerental gaan rijden waar de motor zijn maximum koppel kan leveren als de vermogensbehoefte veel lager is dan wat er op dat toerental maximaal geleverd kan worden (anders gezegd: als je niet plankgas hoeft te rijden). In de meeste situaties zal de belasting van de motor erg licht zijn bij het toerental met maximum koppel (vaak rond de 4000 toeren bij een benzinemotor) en loopt de motor onnodig inefficiënt.
zo kwam ik vorige week uit zuid frankrijk gereden en reed daar op de snelweg 130/140 kmh op de teller, met als gevolg dat het verbruik iets minder dan 1:12 was. daarna rustiger aan gedan (120 kmh) en het verbruik liep terug naar ongeveer 1:15. Was een duur terug ritje...
Je verbruik ging voornamelijk omlaag vanwege de lagere luchtweerstand bij 120km/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Erasmo schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 10:12:
[...]

Wat alleen opgaat als je een injectiemotor hebt, de carburateurcoureurs onder onder ons kunnen beter in de vrij uitrollen.
Klopt, maar sinds 10 jaar (nog wel iets langer zelfs) heeft het gros van de auto's een injectiemotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik heb met een oldtimer op benzine 4.7 liter/100 km gehaald. Je doet dus iets heel erg verkeerd dat je met een moderne Golf TDI slechts 5.7 liter/100 km haalt.

Vergeet Het Nieuwe Rijden en lees dit eens voor tips. Allemaal dingen die ik in de praktijk heb geleerd.

[ Voor 8% gewijzigd door Trommelrem op 22-07-2010 15:00 ]

Pagina: 1