Ik heb me de afgelopen tankbeurt eens bezig gehouden met zo zuinig mogelijk te proberen te rijden. Ten eerste omdat de diesel/benzine alsmaar duurder word en ten tweede voor de uitdaging. Normaal zit ik rond een gebruik, volgende de boordcomputer van 7.5 L/100km. Dit wou ik proberen terug te brengen.
Maar hoe ga je precies te werk? Wat doe je anders, wat verander je in je rijstijl?
Wat ik nu deed was mijn toerenteller van mijn Golf V 1.9 TDI scherp in de gaten gehouden en altijd geschakeld voor ik aan 2000 toeren zat. ook probeer je zo gelijkmatig mogelijk te rijden, de laatste stukken voordat je ziet dat je moet stoppen, uit versnelling zetten en laten vooruit bollen. Dit allemaal heb ik toegepast en ben tot onderstaande resultaat gekomen.
- Ik heb een tank van 55L (boekje van de auto)
- Ik heb 1007,4 km gereden voor ik opnieuw ging tanken
- Ik heb 56 L getankt
- Ik had een gemiddeld verbruik van 5.7 L/100 km (volgens boordcomputer)
Dit is toch een pak minder als mijn gemiddeld verbruik. Hebben jullie dit al ooit getest? Hoe zuinig kan jij rijden? Heb je nog tips hoe ik nog zuiniger zou kunnen rijden?
Maar hoe ga je precies te werk? Wat doe je anders, wat verander je in je rijstijl?
Wat ik nu deed was mijn toerenteller van mijn Golf V 1.9 TDI scherp in de gaten gehouden en altijd geschakeld voor ik aan 2000 toeren zat. ook probeer je zo gelijkmatig mogelijk te rijden, de laatste stukken voordat je ziet dat je moet stoppen, uit versnelling zetten en laten vooruit bollen. Dit allemaal heb ik toegepast en ben tot onderstaande resultaat gekomen.
- Ik heb een tank van 55L (boekje van de auto)
- Ik heb 1007,4 km gereden voor ik opnieuw ging tanken
- Ik heb 56 L getankt
- Ik had een gemiddeld verbruik van 5.7 L/100 km (volgens boordcomputer)
Dit is toch een pak minder als mijn gemiddeld verbruik. Hebben jullie dit al ooit getest? Hoe zuinig kan jij rijden? Heb je nog tips hoe ik nog zuiniger zou kunnen rijden?