Toon posts:

EN8800GT SPDIF over HDMI

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben erachter gekomen dat mijn Asus EN8800GT videokaart een 'undocumented' spdif ingang heeft. Na wat gegoogle heb ik met een cd-rom audio kabel de spdif out op mijn moederboard (Asus P5K Pro) verbonden met de videokaart.

De connector op mijn moederboard heeft een 4 pins connectie mogelijkheid (+5v, niks, spdif_out, gnd). Op de videokaart zijn er 2 pinnen beschikbaar waarvan ik vermoed dat de volgorde [gnd][spdif_in] is (er zijn op internet plaatjes beschikbaar die dit vermoeden bevestigen). Op deze manier is de kabel ook verbonden maar helaas krijg ik geen geluid op mijn lcd/tv.

In het nvidia control panel heb ik HDMI - HDTV (Audio Enabled) ingesteld en de LCD/TV is verbonden via een DVI naar HDMI kabel.

Google leert mij verder alleen dat het mogelijk moet zijn om audio via deze constructie op de TV te krijgen. Specifieke informatie over hoe het dan ingesteld moet worden in de software (ik verwacht dat het daar in mis gaat) is helaas niet beschikbaar.

Heeft er iemand ervaring met deze constructie en kan mij opweg helpen?

Specs:
Asus P5K Pro
Asus EN8800GT
Windows 7 Ultimate 64bits
Samsung LE40M87

Referentie:
http://www.overclock.net/nvidia/441176-guide-8800gt-9800gt-9800gtx-sound-over.html

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
ik zou beginnen met een ervoor geschikt kabeltje te gebruiken. zoals dus de originele kabel, het zal me niets verbazen als het gewoon door de kabel komt

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
nedernakker schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 21:16:
ik zou beginnen met een ervoor geschikt kabeltje te gebruiken. zoals dus de originele kabel, het zal me niets verbazen als het gewoon door de kabel komt
Maar dat is het probleem nu juist; er is geen kabel bijgeleverd, waar ga ik dan zo'n speciaal kabeltje vandaan halen? Daarbij ben ik niet de enige die zo'n constructie gebruikt, kan me niet voorstellen (mits het goed is aangesloten) dat de kabel het probleem is...

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
Om geluid via DVI -> HDMI te krijgen, moet je een speciaal tussenstukje hebben, die krijg je bij ATi kaarten er standaard bij, als je die niet hebt, en het probeert met een gewone DVI -> HDMI kabel zal je sowieso geen geluid krijgen, aangezien die niet gemaakt zijn met audio pinnen.

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-02 11:31
Uhm, je hebt dus audio IN je videokaart geprikt en wilt dit samen met de video via DVI naar je tv sturen (HDMI)?
Voor zover ik weet kan DVI geen geluidssporen bevatten, daar is HDMI voor...

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben geen expert maar wat ik lees op internet is dat het wel mogelijk is via DVI naar HDMI. Aangezien het video en audio signaal 'gebundeld' verstuurd worden. Althans dat is wat ik er van begrijp, er zijn geen specifieke pinnen in de DVI connector nodig om audio te versturen (die zijn ook niet aanwezig natuurlijk).

Verwijderd

Topicstarter
TrekDude101 schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 12:20:
Om geluid via DVI -> HDMI te krijgen, moet je een speciaal tussenstukje hebben, die krijg je bij ATi kaarten er standaard bij, als je die niet hebt, en het probeert met een gewone DVI -> HDMI kabel zal je sowieso geen geluid krijgen, aangezien die niet gemaakt zijn met audio pinnen.
Dit is wel interessant; ik zou dus een speciale dvi naar hdmi converter moeten hebben met 'audio pinnen'? (weet je zo waar je die kan krijgen?)

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
Verwijderd schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 12:27:
[...]

Dit is wel interessant; ik zou dus een speciale dvi naar hdmi converter moeten hebben met 'audio pinnen'? (weet je zo waar je die kan krijgen?)
Blijkbaar zat ik ernaast, voor nVidia kaarten kun je een gewone DVI naar HDMI kabel gebruiken, de persoon in de link hieronder had dit probleem namelijk ook, en hij heeft het opgelost door zijn geluidsdrivers te updaten
Thanks to this thread, i've learned that the diff between the nvidia hdmi audio passthrough solution and ati is that ati requires a special dvi-hdmi adaptor whereas nvidia just requires hooking up the spdif pin on the card to an out on the mobo (either the spdif coax out or a pin out actually on the mobo)
link

Verwijderd

Topicstarter
TrekDude101 schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 12:38:
[...]

Blijkbaar zat ik ernaast, voor nVidia kaarten kun je een gewone DVI naar HDMI kabel gebruiken, de persoon in de link hieronder had dit probleem namelijk ook, en hij heeft het opgelost door zijn geluidsdrivers te updaten

[...]

link
De audio drivers zijn al up-to-date, wel wordt er gesproken over bepaalde instellingen. Die ga ik vanavond controleren, hopelijk dat dat de oplossing is!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas werkt het nog steeds niet... :/

Ik heb in m'n playback devices Digital Audio (S/PDIF) default gemaakt (en default communication device). Ik zie de geluidsmeter ook bewegen, maar geen geluid op de lcd/tv.

Als ik de eigenschappen van SPDIF bekijk in het tabje 'general' staat er bij Jack Information: 'Rear panel RCA Jack'. Wat op zich klopt, de geluidskaart heeft immers ook spdif out op het backpanel, maar er staat verder niks bij van de interne verbinding met mobo-videokaart. Zou het kunnen dat de software de connectie nog niet herkend heeft en er iets aparts voor geinstalleerd moet worden?

• feep
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Dat is alles wat je nodig hebt.

Afbeeldingslocatie: http://www.evga.com/PRODUCTS/IMAGES/GALLERY/203-EV-1130-01_XL_8.jpg

Zie ook
van DVI-I naar HDMI LCD TV

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt!

De fix:
Alle hdmi/dvi kabels lostrekken uit de tv en computer, vervolgens de lcd tv aansluiten op de primaire poort (hdmi 1 en dvi 1 op de videokaart). Computer aangezet en meteen geluid! Het geluid stoorde wel enorm wat weer kwam door het kabeltje op de videokaart wat verkeerd om zat (de afbeelding op de website in m'n referentie klopt dus niet voor de Asus EN8800GT).

Waarom ik voorheen geen geluid kreeg is me niet helemaal duidelijk, misschien omdat ik alle kabels losgetrokken heb de software toch wat veranderingen heeft herkend...
Pagina: 1