van DVI-I naar HDMI LCD TV

Pagina: 1
Acties:

• Queal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-08-2025
Vooraf: excuus, ik weet dat er al een aantal topics bestaan hierover, maar ik snap het nog niet helemaal met dat DVI-I en DVI-D. Ik heb Wikipedia erop nageslagen, maar een passende aansluiting vinden is tot nu toe nog niet erg succesvol...

Ik heb:
- Deze videokaart GeForce 260 GTX Superclocked
- Deze TV: LG 32LD540 en hij heeft HDMI aansluitingen.

Qua hardware zit het dus wel goed. Maar de videokaart heeft 2x een DVI-I aansluiting, waarvan er 1 wordt gebruikt voor mijn monitor natuurlijk.
Nu heb ik, dacht ik, een koppelstukje nodig voor DVI-I naar HDMI, dus ik zoeken:

Mycom (hier bestel ik vaak mijn spullen) heeft dit op hun site:
- HDMI-M to DVI-F
- HDMI-F to DVI-M
- Kabel HDMI to DVI Cable 5m (maar niet verguld!)

Nou dacht ik het een beetje te snappen na het lezen van wikipedia en dan kom ik weer 2 andere DVI types tegen... Ik heb andere sites van zaken hier in de buurt erop nageslagen; Dynabyte, Paradigit en een site die hier op het forum onderaan stond als reclame: allekabels.nl. Het enige dat ik kan vinden zijn DVI-D naar HDMI. Maar ik heb een DVI-I aansluiting :S

Ik ben ook naar de mediamarkt geweest, maar de beste meneer die mij hielp had wel verstand van TV's, maar niet echt van HDMI omdat hij stellig beweerde dat de HDMI kabel niet in je videokaart gaat, maar 'gewoon in de computer' 8)7

Wat ik dus wil hebbenis:
Een koppel / verloopstukje van DVI-I naar HDMI. Vervolgens kan ik dan 5 meter vergulde HDMI kabel kopen (heb zo'n 3 á 4 meter nodig, dus zal aan de 5 meter moeten)
Weet iemand waar dit te krijgen is?

En hoe zit het met geluid naar mn tv? Ik heb begrepen dat DVI geen geluid doorgeeft, dus hoe moet ik dit dan regelen? Mijn Videokaart heeft SPDIF volgens GeForce

Alvast bedankt voor de moeite!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:07

D4NG3R

kiwi

:)

DVI-I is een DVI poort welke zowel digitale (DVI-D) als Analoge (DVI-A) signalen kan uitzenden, een DVI-D stekker past hier gewoon op, en werkt ook gewoon.

Gewoon een DVI-D to HDMI of DVI-I to HDMI kabeltje kopen en je bent klaar, verguld maakt ook niks uit want dit is alleen tegen corrosie.

Edit: Het gaat hier om een Digitaal signaal, dus je hoeft geen kabel van 30/40 euro of hoger te kopen.. een kabel van 5 euro volstaat al. Zal de kwaliteit ook niet beinvloeden nee.

[ Voor 77% gewijzigd door D4NG3R op 03-07-2010 15:45 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Queal
D4NG3R NL schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 15:36:
DVI-I is een DVI poort welke zowel digitale (DVI-D) als Analoge (DVI-A) signalen kan uitzenden, een DVI-D stekker past hier gewoon op, en werkt ook gewoon.

Gewoon een DVI-D to HDMI of DVI-I to HDMI kabeltje kopen en je bent klaar, verguld maakt ook niks uit want dit is alleen tegen corrosie.

Edit: Het gaat hier om een Digitaal signaal, dus je hoeft geen kabel van 30/40 euro of hoger te kopen.. een kabel van 5 euro volstaat al. Zal de kwaliteit ook niet beinvloeden nee.
Ok bedankt voor deze opheldering dan in ieder geval. Ik dacht dat dit te maken had met de kwaliteit van het signaal. Dit gaat me alvast een hoop euro's schelen :D
Edit2: Ik weet niet precies hoe dit zit, maar ik geloof dat je videokaart dan ook een audiosignaal kan uitsturen over DVI. Maar niet elke TV/Monitor(met speakers) ondersteunt dit. Ik weet niet hoe het zit met DVI -> HDMI.
Het geluid zou ik wel graag willen weten hoe dat zit... Iemand? Ik heb ergens gelezen dat het geluid kan worden meegegeven als je videokaart SPDIF heeft en dat heeft de mijne! Wordt dan zowel het beeld als het geluid naar de tv gestuurd?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

SPDIF is Optisch geluid, dat heeft jouw kaart niet (misschien een andere 260GX wel). En "normaal" ondersteunt DVI ook geen geluid.

Heeft je TV zo'n plugje?

Afbeeldingslocatie: http://www.puremobile.ca/insiderblog/wp-content/uploads/2009/07/audiojack.jpg

Anders gewoon zo'n kabeltje kopen, 1 in je PC's audioplug steken, en 1 in de TV. Meestal werkt het ook zo...

Edit: Ik lees nu de specificaties van je TV. Je TV heeft gewoon zo'n plugje ja. Enige waar ik nu mee zit, is dat als je HDMI als video gebruikt, je niet altijd geluid uit een andere bron kunt nemen.

[ Voor 21% gewijzigd door D4NG3R op 03-07-2010 15:50 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:52
Sommige videokaarten kunnen met een speciaal bijgeleverde adapter op een niet-standaard manier ook audio over dvi naar hdmi uitvoeren. Komt dacht ik meer voor bij ati kaarten. Anders zul je met een analoog jack - jack kabeltje van je geluidskaart naar de audio-in op je tv moeten gaan.

^^ wat hij zegt dus :)

[ Voor 4% gewijzigd door Nielson op 03-07-2010 15:49 ]

• Queal

Ik wil geen DVI -> HDMI kabel hebben. Ik koop liever een HDMI kabel en een koppelstukje, dan kan ik de HDMI kabel later altijd nog ergens anders voor gebruiken.
Maar hoe zit het dan met die "rare" koppelstukjes van mycom die praten over DVI-F en DVI-M?

• Nielson
Queal schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 15:48:
[...]

Ik wil geen DVI -> HDMI kabel hebben. Ik koop liever een HDMI kabel en een koppelstukje, dan kan ik de HDMI kabel later altijd nog ergens anders voor gebruiken.
Maar hoe zit het dan met die "rare" koppelstukjes van mycom die praten over DVI-F en DVI-M?
Normale hdmi kabel heeft aan allebeide kanten een male aansluiting, de dvi op je pc waarschijnlijk female, je hebt dus een DVI Male naar HDMI Female nodig.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Zo'n koppelstukje volstaat al: http://www.belkin.com/pur...process?product_id=200514

In de pricewatch: pricewatch: Belkin PureAV HDMI naar DVI Video Adapter

10 euro dus. Bestel je meteen een HDMI kabeltje bij en klaar is kees.

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-02 11:29

Spoooky

Core temp 37°C

DVI-F is een female connector, daar stop je dus iets in... (vergelijk stopcontact pf de aansluiting op je videokaart)

DVI-M is een male connector, die stop je dus ergens in (heeft uitstekende pinnetjes, vergelijk stekker of het uiteinde van de kabel dat je op je videokaart aansluit)

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

• Queal
Nielson schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 15:51:
[...]
Normale hdmi kabel heeft aan allebeide kanten een male aansluiting, de dvi op je pc waarschijnlijk female, je hebt dus een DVI Male naar HDMI Female nodig.
Ach ja, natuurlijk! M en F staat voor Male en Female haha. Stom dat ik daar zelf niet aan gedacht had |:(

De DVI aansluiting op mijn pc is idd female, dus ik ga het koppelstukje Male bestellen, een gewone HDMI kabel van 5 meter bestellen en ik zal die Jack audio gebruiken.

D4NG3R NL en Nielson, bedankt voor jullie replies!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Je videokaart heeft een spdif in. Echter voor dvi -> hdmi geluid mee te krijgen moet je een speciaal geforce converter dvi->hdmi plugje hebben die het ggeluidssignaal meestuurt. bij mijn ati 3850 werd dat meegeleverd, bij de geforce blijkbaar niet. Waar je zo'n converter kunt vinden is moeilijk. Gewoon 1 proberen?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Queal
Spoooky schreef op zaterdag 03 juli 2010 @ 15:52:
DVI-F is een female connector, daar stop je dus iets in... (vergelijk stopcontact pf de aansluiting op je videokaart)

DVI-M is een male connector, die stop je dus ergens in (heeft uitstekende pinnetjes, vergelijk stekker of het uiteinde van de kabel dat je op je videokaart aansluit)
Het verschil tussen een jongetje en een meisje is mij duidelijk :D
Toch bedankt voor de moeite

• Thijss
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-02 12:59
Wat ik dus wil hebbenis:
Een koppel / verloopstukje van DVI-I naar HDMI. Vervolgens kan ik dan 5 meter vergulde HDMI kabel kopen (heb zo'n 3 á 4 meter nodig, dus zal aan de 5 meter moeten)
Weet iemand waar dit te krijgen is?
Ik werk met zo'n adapter van DVI naar HDMI en dat werkt prima. Heb die op Ebay gekocht, en daar heb je ze al voor EUR 1,30 met verzenden: http://cgi.ebay.nl/DVI-ma...rs_RL&hash=item5ad635319b

• Queal
Ik heb bij Mycom een DVI > HDMI converter besteld en een gewoon HDMI kabeltje. Nu moet ik nog het geluid aansluiten...

Mijn grafische kaart heeft GEEN spdif aansluiting, ondanks dat de site van geforce dit wel zegt. Zal EVGA wel weggehaald hebben want de kaart is van hun afkomstig.
Mijn moederbord heeft WEL een spdif aansluiting. Hier alle aansluitingen: * Klik *
Ik heb geen aparte geluidskaart, ik maakte altijd gebruik van het on-board geluid want die is prima. Ik heb ook een 5.1 systeem aangesloten op de 6 channel aansluiting op mn mobo, maar deze wil ik straks misschien op de TV aansluiten, dus ik ben niet gehecht aan die aansluitingen op mn mobo.

Ik heb verschillende dingen gelezen nu:
- sluit gewoon je pc en je tv aan met een simpel audio kabeltje (zo'n jack ding wat hierboven genoemd werd al?), deze steek je in je geluidskaart (ik gebruik on-board geluid)
- gebruik een coax-kabel (mja, de tv heeft maar 1 antenne aansluiting en dan moet ik steeds switchen tussen televisie coax en pc coax).
- TV accepteert geen geluid van een andere bron dan het beeld (weet niet hoe dit zit, ik heb het ergens gelezen... Houdt dit in dat ik zowel beeld als geluid over 1 kabel moet gaan sturen?)

Hoe kan ik nu geluid meekrijgen? Kan ik een audio-jack kabeltje kopen, deze in mijn mobo's spdif ingang steken en bij de tv inpluggen?

Nog even voor de duidelijkheid de aansluitingen van mijn TV (komt uit de handleiding)

• Nielson
- TV accepteert geen geluid van een andere bron dan het beeld (weet niet hoe dit zit, ik heb het ergens gelezen... Houdt dit in dat ik zowel beeld als geluid over 1 kabel moet gaan sturen?)
Nee, zoals vermeld staat bij Audio In (aansluiting 6) kun je deze toewijzen aan de vga of dvi aansluiting. Schakel je dus op de tv over naar die aansluiting wordt de audio van Audio In weergegeven. Je tv heeft geen spdif ingang (wel uit, zie aansluiting 5). Je hebt dus alleen een simpel 3.5mm Jack-Jack kabeltje nodig.

• d4jo
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-02 21:03
Zo te zien ondersteund je TV alleen SPDIF out? Je hebt geen losse versterker om het geluid mee af te spelen via coax/spdif? Jack kan natuurlijk altijd maar dan verlies je mogelijkheid tot surround sound.
Wellicht als je je surround set op de tv weet aan te sluiten dat daarop iets van spdif/coax in op zit?

• feep
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik heb precies de opstelling die jij wilt hebben en heb voor de audio een kabeltje tussen de videokaart en het moederbord gedaan. Bij mijn videokaart zat die erbij. Als je moederbord z'n aansluiting heeft hoef je alleen die kabel aan te sluiten en gaat de audio ook over de HDMI kabel.

De kabel
http://shop.ebay.nl/?_fro..._sacat=See-All-Categories

Wat voor een moederbord heb je?

[ Voor 4% gewijzigd door feep op 13-07-2010 11:50 ]

• Queal
Jarnowtje schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 11:35:
Zo te zien ondersteund je TV alleen SPDIF out? Je hebt geen losse versterker om het geluid mee af te spelen via coax/spdif? Jack kan natuurlijk altijd maar dan verlies je mogelijkheid tot surround sound.
Wellicht als je je surround set op de tv weet aan te sluiten dat daarop iets van spdif/coax in op zit?
Nee, mijn 5.1 systeem - Logitech X-530 - heeft geen enkele ingang om geluid van mijn pc te ontvangen. Ik sluit alles aan op de subwoofer en 1 van de speakertjes heeft 3 stekkertjes die 'ergens' in moeten zodat daar het geluid afgespeeld kan worden.
Ik kan deze dus op mijn pc aansluiten, of op mijn TV voor Links en Rechts geluid (helaas geen 5.1, dat ondersteunt de TV niet als ik zo naar de aansluitingen kijk). Ik kan niet geluid van mn pc via dit setjes doorgeven aan mijn TV.

Maar met een 3.5mm Jack-Jack kabeltje heb ik geen surround geluid, nou ja jammer dan maar. Voorlopig zal ik het op die manier doen en dan ga ik rondkijken naar een manier om mijn 5.1 systeem toch aan te kunnen sluiten op zo'n manier dat ik ook geluid van mn pc erop kan krijgen. Bestaan er losse versterkers oid hiervoor waar je het zojuist over had?

[ Voor 12% gewijzigd door Queal op 13-07-2010 12:48 ]

• Queal
feep schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 11:42:
Ik heb precies de opstelling die jij wilt hebben en heb voor de audio een kabeltje tussen de videokaart en het moederbord gedaan. Bij mijn videokaart zat die erbij. Als je moederbord z'n aansluiting heeft hoef je alleen die kabel aan te sluiten en gaat de audio ook over de HDMI kabel.

De kabel
http://shop.ebay.nl/?_fro..._sacat=See-All-Categories

Wat voor een moederbord heb je?
Ik heb een ASUS P5K moederbord

• steffeh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:33
Ik heb dezelfde kaart. Wat ik heb gedaan is een spdif kabeltje vanaf me moederbord ( asus p5g41-m ) op de videokaart aangesloten waar ook een spdif aansluiting opzit. Zit naast die 2 aansluitingen voor de voeding.

Als je dan via dat koppelstukje dvi > hdmi je tv aansluit en het geluid van je PC op Digital Audio (S/PDIF) zet, zal het geluid gewoon werken op je tv..

• feep
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Wat Steffeh zegt.

Je hebt dus alleen dit nodig + een HDMI kabel.

Afbeeldingslocatie: http://www.evga.com/PRODUCTS/IMAGES/GALLERY/203-EV-1130-01_XL_8.jpg

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:22

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Queal schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 11:28:
Ik heb verschillende dingen gelezen nu:
- gebruik een coax-kabel (mja, de tv heeft maar 1 antenne aansluiting en dan moet ik steeds switchen tussen televisie coax en pc coax).
Hier haal je iets door elkaar. Wanneer bij geluid gesproken wordt over 'coax' wordt niet hetzelfde bedoeld als de antenne ingang. Bij geluid wordt over het algemeen de niet opitsche variant van spdiff bedoeld. Dit is een tulp kabeltje.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Queal
feep schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 13:34:
Wat Steffeh zegt.

[afbeelding]
Bedankt voor je hulp, ik heb wat gegoogled en dat is inderdaad een goeie oplossing.
Heb je misschien enig idee waar ik zoiets kan kopen of bestellen anders dan de eBay link die je eerder gaf?
EVGA heeft hem idd op hun site staan (daar linkt de afbeelding naartoe) maar die is alleen te zien bij de US site, op de Europe site staat die S/PDIF audio kabel er niet bij :S

Ik ga morgen maar eens EVGA bellen...

[ Voor 19% gewijzigd door Queal op 14-07-2010 22:18 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
feep schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 13:34:
Wat Steffeh zegt.

[afbeelding]
Naar mijn mening gaat dit niet werken omdat DVI echt geen audiosignaal heeft en ook niet via een adapter van DVI naar HDMI. Dat koppelstukje wat op de foto staat kan je op de spdif aansluiting van de geluidskaart of moederboard aansluiten dan op je videokaart, echter is dit alleen met een apart stekkertje door te sluizen naar het externe apparaat. De ATI kaarten is een ander verhaal omdat de tegenwoordige ATI kaarten bijna allemaal standaard een HDMI out aansluiting hebben en een audiochip geimplementeerd zit op de grafische kaart.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Roel, DVI kan audio versturen. En zeer veel TV's ondersteunen dit ook. Overigens kan dit alleen met DVI-D omdat 3 van de analoge pinnetjes worden gebruikt.

• Queal
Queal schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 21:20:
[...]

Bedankt voor je hulp, ik heb wat gegoogled en dat is inderdaad een goeie oplossing.
Heb je misschien enig idee waar ik zoiets kan kopen of bestellen anders dan de eBay link die je eerder gaf?
EVGA heeft hem idd op hun site staan (daar linkt de afbeelding naartoe) maar die is alleen te zien bij de US site, op de Europe site staat die S/PDIF audio kabel er niet bij :S

Ik ga morgen maar eens EVGA bellen...
Ik heb EVGA Nederland gebeld en die gaan me zo'n S/PDIF audio kabeltje opsturen. Die hoop ik volgende week binnen te hebben, ben benieuwd of het dan gaat werken.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

D4NG3R NL schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 22:06:
Roel, DVI kan audio versturen. En zeer veel TV's ondersteunen dit ook. Overigens kan dit alleen met DVI-D omdat 3 van de analoge pinnetjes worden gebruikt.
Ik had juist het idee dat geluid over hdmi in de digitale stream wordt meegestuurd in apparte pakketjes wordt meegestuurd. Dus het zou ook automatisch in de dvi->hdmi conversie gebeuren. Om het geluid in de digitale stream te krijgen moet je vidio kaart uiteraard een geluids chip hebben, of een digitale geluidsingang.

En TV's ondersteunen zelden DVI. Dus het is me een raadsel wat jij precies bedoeld.

(Gewoon zo'mn spdif kabeltje proberen lijkt mij inderdaad een logische poging)

[ Voor 5% gewijzigd door leuk_he op 15-07-2010 11:02 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Agil1ty
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-11-2021
Bij mijn 9600 GT zat een verloopstekkertje van DVI-I naar HDMI. Daarnaast kon ik met een speciaal oranje-zwart stekkertje de SP-DIF van mijn moederbord doorsturen naar mijn videokaart. Zowel beeld en geluid gaan nu via de HDMI kabel naar de TV. Het enige waar je goed op moet letten is dat je in geluidsinstellingen in windows, de instelling op digitaal (SP/DIF) zet.

Veel succes.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
D4NG3R NL schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 22:06:
Ik had het eens opgezocht maar standaard word audio niet ondersteund in DVI dus ik vermoed dat men het analoge VGA gedeelte dan gebruikt voor het doorsturen van audio. In elk geval is het dus iets specifieks van in dit geval de Nvideakaarten waarbij overigens vele tv's geeneens een dvi aansluiting hebben. Heel eventjes waren er een paar modellen die dvi in plaat van een vga aansluiting hadden, maar tegenwoordig is HDMI standaard.

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface

[ Voor 4% gewijzigd door Roel1966 op 15-07-2010 16:05 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Dat ken ik allemaal wel, maar fabrikanten passen dingen aan :z . HDMI is inderdaad DVI + 7.1 (8) kanaals geluid.

Overigens werkt dit alleen bij DVI-D to HDMI.

http://digiex.net/computi...ows-xp-windows-vista.html

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 15-07-2010 16:51 ]

Pagina: 1