Nieuw systeem en temperaturen

Pagina: 1
Acties:

• Nexusonline_NL
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-12-2025
Beste tweakers

Helemaal nieuw hier en dit is mijn eerste topic.
Ik heb nog niet zo'n lang een nieuw game systeem in elkaar gezet.
Ik heb al veel gelezen over overklokken en ik heb daar een klein beginnetje mee gemaakt.

wat wil ik graag weten:
1. zijn mijn temperaturen een beetje normaal?
2. overall indruk van mijn samenstelling en of de performance goed is voor dit systeem?
3. Ik zit er over te denken om een tweede HD5870 vapor x erin te zetten, past dat? omdat de vapor iets dikker is
en heeft het wel eens effect op gamen?
4. Kan ik nog andere verbeteringen maken, ik weet niets van raid.

Mijn systeem:
Processor: Intel Core i7 920
Voeding: Antec true power blue 750W
Geheugen: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K3/6G
Moederbord: Asus P6T SE
Videokaart: Sapphire HD5780 Vapor-X
Harde schijf: Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2R5 80GB
Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
Behuizing: Coolermaster Sniper black editon
3 x 140 mm fans
2 x 120 mm fans
CPU Cooler: Scythe Mugen 2 Rev. B
Monitor: Samsung 2443BW 1900x1200
Windows 7 (64 bit)

Ik ben aan het overklokken geweest met kleine stapjes naar 155 mhz
3274 MHZ zonder de voltage aan te passen. Was hier wel huiverig voor maar volgens mij loopt alles ok.

my temps met speedfan, realtemp

100% load:
Sys 44C
Aux 36C
CPU 60C
Core1 69C
Core2 69C
Core3 68C
Core4 68C

Idle:
Sys 43C
Aux 34C
CPU 43C
Core1 42C
Core2 41C
Core3 42C
Core4 38C

3DMark Vantage
3DMark Score P18712
CPU Score 20065
Graphics Score 18301

3DMark06 Score
Score 21098
SM 2.0 Score 7999
SM 3.0 Score 10415
CPU Score 5730

Windows performance index 7,5 wat dat ook moge zijn.

Ik heb me suf gezocht naar vergelijkbare systemen, om te kijken of de scores ok zijn en de temp niet te hoog.
maar ik kom er niet uit met die site van 3dmark.

mijn dank,

_/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door Nexusonline_NL op 20-07-2010 19:01 ]

Verwijderd

Gebruik coretemp om de temp wat duidelijker af te lezen ;)
En probeer even full load en idle te posten.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2010 16:29 ]

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:06
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 16:24:
Gebruik coretemp om de temp wat duidelijker af te lezen ;)
En probeer even full load en idle te posten.
Ja, idle en load staat er gewoon bij als je goed kijkt er staan iig 2 temperaturen per Core ;)

Een tweede 5870 is niet percee nodig, een enkele 5870 is voldoende voor gamen lijkt me? Het kan wel, die voeding gaat het dan wel aardig zwaar krijgen denk ik, maar het kan wel. Gebruikelijk is een performance winst van 30 a 40% met een tweede kaart.

Maar ik zou het niet doen, pas als je over een paar jaar zover bent dat je merkt dat een enkele 5870 het zwaar krijgt met de spellen van die tijd, kun je misschien overwegen om er eentje bij te kopen en nog weer een paar jaar vooruit te kunnen.

Lekkere 3Dmark 06 score trouwens, als mijn i5 750 op 4Ghz draait trek ik ie het net tot de 23K met 2 9800GTX'jes :+

[ Voor 50% gewijzigd door FastFred op 20-07-2010 16:54 ]

• Nexusonline_NL
Ik heb de temps was leesbaar gemaakt. ik hoop dat het nu duidelijker is.
4Ghz is wel erg veel of niet? 23k mooie score
ik durf (nog) niet verder te gaan, maar wat kan 920 max aan?

ja en je hebt gelijk met nog even wachten totdat het echt nodig is, hopelijk tegen die tijd ook een stuk goedkoper.
over de voeding, in Bestbuyguide draaien ze 2x HD5850 met antec 650 watt, volgens de verkoper trekt die van mij makkelijk twee kaarten in crossfire, want daar heb ik hem voor gekocht.

temps ok?

• Matthew
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-08-2025

Matthew

Jeroen is _niet_ de baas

Er zijn veel mensen met een overclockte 920. Er kan niks misgaan als je de voltage maar niet te hoog zet, dus er is niks om bang voor te zijn.

Hoever een 920 kan? Ver, heel ver: link

Neem misschien een overclock over van iemand daar en probeer het :)

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-01 22:31
Hoe ver kun je überhaupt gaan wanneer je net als TS het standaard geheugen erin hebt zitten?

• FastFred
Nexusonline_NL schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 19:08:
Ik heb de temps was leesbaar gemaakt. ik hoop dat het nu duidelijker is.
4Ghz is wel erg veel of niet? 23k mooie score
ik durf (nog) niet verder te gaan, maar wat kan 920 max aan?

ja en je hebt gelijk met nog even wachten totdat het echt nodig is, hopelijk tegen die tijd ook een stuk goedkoper.
over de voeding, in Bestbuyguide draaien ze 2x HD5850 met antec 650 watt, volgens de verkoper trekt die van mij makkelijk twee kaarten in crossfire, want daar heb ik hem voor gekocht.

temps ok?
De meeste i5 750's doen 4Ghz met 2 vingers in hun neus, bij wijze van. Zoals hierboven gezegt kunnen i7 920's (zolang je wel de D0 batch hebt) ook heel ver komen hoor.

Temperaturen lijken me, gezien de temperaturen buiten, redelijk ok, lager is altijd beter natuurlijk ;) Maar dit is netjes binnen de perken, al had ik van een Mugen wel wat kouder verwacht onder load.

@ Picaroon, dat ValueRam geheugen gaat inderdaad niet heel ver komen, die zijn nu eenmaal niet gemaakt voor het overclocken. Maar je kunt er ook voor kiezen om je geheugen niet automatisch mee te laten clocken. Dan kom je later wel weer met lichtelijk snelheids verlies te zitten, als de FSB/RAM divider te ver uiteen loopt. Dan draait je moederbord op een gegeven moment sneller dan het geheugen en moet je computer wachten op het geheugen, simpelweg omdat het geheugen het dan niet bij kan benen. Dit merk je echter alleen echt goed in benchmarks, normaal desktop gebruik of gamen merk je het nauwelijks

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
dat 1333 MHz geheugen geeft met de laagste divider een bclk van 220 MHz.. zie dat eerst maar eens te halen op lucht, en sowieso red niet iedere sample van de 920 dat.

4 GHz is een eitje, misschien hou je de temps onder controle en kun je HT aan laten, anders zul je HT uit moeten zetten of lager moeten klokken.

zorg ervoor dat tijdens stresstesten je cpu niet warmer wordt dan 80 graden, met deze buitentemperaturen zit je aardig aan de max dan, geeft je in de winter alleen maar extra ruimte .

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Nexusonline_NL
TS? dat standaard geheugen had beter gekund? en heeft dat ook direct effect?

HT??

ik denk dat ik dat ik onder de 4ghz blijf, voor gamen heeft dit nu nog niet veel effect, alleen met
3dmark heb ik echt verschil gezien.

bad company 2 speel ik nu met 60-70 FPS.

Voor de rest bevalt het systeem mij prima, ssd merk je ook echt met laden
Alleen de behuizing is een gatenkaas, sniper black, zuigt veel stof aan

• FastFred
Nexusonline_NL schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 21:01:
TS? dat standaard geheugen had beter gekund? en heeft dat ook direct effect?

HT??

ik denk dat ik dat ik onder de 4ghz blijf, voor gamen heeft dit nu nog niet veel effect, alleen met
3dmark heb ik echt verschil gezien.

bad company 2 speel ik nu met 60-70 FPS.

Voor de rest bevalt het systeem mij prima, ssd merk je ook echt met laden
Alleen de behuizing is een gatenkaas, sniper black, zuigt veel stof aan
TS = Topic Starter, jij dus

HT = Hyper Threading --> www.google.nl

• Nexusonline_NL
Ik heb nog een aantal reviews van de Mugen rev B nagelezen en kom tot de conclusie
dat de mijne eigenlijk niet goed koelt. of zie ik dat verkeerd

waar kan dit aan liggen?

wie o wie

anders komt er wel een H70 in als dat tenminste meer koelt

• FastFred
Redenen waardoor de koeling tegenvalt

- te slechte airflow in de computer
- slecht aangebrachte koelpasta (als je deze er zelf op gesmeerd hebt)
- ongelijk oppervlak (= slecht contact)

• Kiwitje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-02-2025
Koelpasta goed er op gedaan? Zit hij goed gemonteerd? Als je aan het stresstesten bent en hij wordt 69 graden, is de onderkant van de koeler dan warm?

Specs

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
GPU score kan ik niet vergelijken met mijn 4890, maar mijn Vantage score was met de cpu op 3.2GHz:

GPU @1000MHz/1000MHz:
3DMark Score P12962 3DMarks (Vantage)
CPU Score 20146
Graphics Score 11585

GPU @stock 850MHz/975MHz:
3DMark Score P11356 3DMarks (Vantage)
CPU Score 20459
Graphics Score 9889

Op 3.6GHz haal ik net geen 23k CPU score in Vantage:

GPU @970MHz/1100MHz:
3DMarks Score P13937 3DMarks (Vantage)
CPU Score 22830
Graphics Score 12336

• Nexusonline_NL
De airflow is goed,
3x 140mm fans, 2 x120 mm fans + cpu fan

voor pasta heb ik dat spul gebruikt wat bij de koeler zat.
een druppel (iets groter dan een speldeknop) en toen gedrukt, maar niet gesmeerd. ik ben tegen smeren ivm met bubbels.

HIj zit muurvast, onder kant nog niet gevoeld, maar wat als die warm wordt? niet goed?

ongelijk contact?

de fan moet toch blazen op de CPU?

thnx

• kluyze
  • Niet online
De fan moet de lucht tussen de vinnen door blazen ja.

Hoe zit het eigenlijk met je spanning? Je geeft wel aan je voltage niet aan te passen, maar mijn ervaring met de i7 op een x58 moederbord is dat de default spanning in de bios geen goede instelling is ivm overclocking. Je kan beter een spanning van 1-1.1V instellen (cpu-z geeft momenteel voor mijn cpu 1.08V aan op 3GHz).

Dus wat geeft cpu-z aan van spanning op je cpu? Te hoge spanning kan zorgen voor een te warme cpu.

Verwijderd

Crossfire met 2 Vapor-X videokaarten gaat niet lukken op een ASUS P6T SE, omdat er tussen de 2 PCI-E sloten maar 1 ander slot zit, en het 3e PCI-E slot draait op x4 en heb je dus niks aan. Ik heb de ASUS P6T SE zelf ook. Ik heb een XFX HD4870 met een Scythe Musashi cooler, en ik wou er een HD4870 Vapor-X bij zetten maar dit paste gewoon niet. Dus ik denk dat het ook lastig is met 2 Vapor-X kaarten. Het lukt denk ik wel als je een "normale" HD5870 pakt.

• Nexusonline_NL
1.248 V

Ik las juist als je nog verder gata overklokken dat je dan de spanning moet aanpassen

• Nexusonline_NL
bedankt!

dus een HD5870 in de toekomst ernaast

• kluyze
  • Niet online
Die spanning is veel te hoog voor die cpu.

Intel schrijft voor 0.800V-1.375V, maar met die stepping en die frequentie lijkt me 1.1V een betere waarde. Het is inderdaad zo dat je bij het OC'en met de spanning moet spelen maar ik gok dat je met die spanning al rond de 4GHz kan geraken. De bios van de x58 moederborden legt de spanning bij default instellingen veel te hoog die cpu kan op veel minder werken.

Check ook: [OC] Core i7 9xx (S1366) - Deel 2

Verwijderd

Met 1.1V ga je nooit en te nimmer op 4ghz geraken, voor 3ghz is dat goed te doen natuurlijk, maar 4ghz is toch 1000mhz hoger. Meeste mensen draaien 4ghz met ongeveer 1,39V~1,40V, dat zijn hele nette voltages voor de doorsnee overclocker.
Mijn i7 860 draait 4,2ghz met 1,408V (idle), onder 100% load zakt dat ietjes tot 1,376V, wel 14 uur stabiel met prime95 blend :)

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
doen wat de meeste doen.. spelen met voltage, heb je eenmaal stabiele overclock met voltage, ga je spelen en kijken of voltage lager kan met de zelfde stabiele overclock, zoniet, terug omhoog..

ja, daag.

• kluyze
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 07:30:
Met 1.1V ga je nooit en te nimmer op 4ghz geraken, voor 3ghz is dat goed te doen natuurlijk, maar 4ghz is toch 1000mhz hoger. Meeste mensen draaien 4ghz met ongeveer 1,39V~1,40V, dat zijn hele nette voltages voor de doorsnee overclocker.
Mijn i7 860 draait 4,2ghz met 1,408V (idle), onder 100% load zakt dat ietjes tot 1,376V, wel 14 uur stabiel met prime95 blend :)
Dat zeg ik ook niet, ik zeg dat met ZIJN spanning van 1.248V je ROND de 4GHz kan geraken.

Bv eerste resultaten uit het topic dat ik aanhaalde:
jonbeton1 in "[OC] Core i7 9xx (S1366) - Deel 2"
jonbeton1 schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 00:29:
de enige manier om "stabiel" mijn cpu op 4Ghz te zetten is:
200*20 @ 1.28125v (kan mss nog naar beneden maar het volstond)
en ram geheugen op 1200Mhz (200*6) @ 1.64v
QPI/Dram op 1.35
Dit was 10 runs linx stable (en een uur in prime)

[...]

Systeem
Asus P6T SE
OCZ Gold Low voltage 1600Mhz
i7 920 D0
Ik zou trouwens met die spanning van jou nooit 24/7 draaien. Intel geeft aan MAX 1.4V op die cpu te zetten, jij gaat daar al over. Dat moet je nooit aanraden aan een beginnend OC'er.

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
idd, gewoon onder of net aan de 1,25 zitten is netjes...

ja, daag.

• Nexusonline_NL
nou dan zit ik toch goed met mijn 1.232 V op idle
ik denk ook al dat ik de oplossing heb voor mijn warmte probleem.

de airtflow was gewoon niet goed omdat een paar fans verkeerd om zaten
toen ik prime liet lopen met de kast open zat ik al circa 9 graden lager. dus warme licht blijft in de kast hangen

enige vraag wat ik heb is de GPU. ik kan in geen enkel programma de warmte ervan zien. ik heb everest ook geprobeerd. zo ja waar staat dat dan? ik heb daarnaast CPU-Z, Speedfan, Realtemp, Coretemp.

dank voor alle goede hulp
dank

Verwijderd

Staat de temperatuur van de GPU ook niet in Catalyst Control Center bij ATI Overdrive? Als de temperatuur daar ook niet staat, dan is er denk ik iets aan de hand met de sensors ofzo. Heb je al de nieuwste drivers van de GPU geinstalleerd?

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:59
Ik vraag me af waarom je niet gewoon goed een overclockguide gaat doorlezen en hier op het forum gaat rondzoeken. Jouw vragen zijn hier al vaker gesteld. Daarnaast is het slim afkortingen te kennen, zoals HT. Als je die functionaliteit niet kent, heb je niet goed ingelezen. Waarom neem je 'risico's' als je de gevolgen niet kent?

VWB de mugen, dat is een van de betere koelers. :-)

Basic leesvoer!

Hier staat al je info voor het overclocken

[ Voor 29% gewijzigd door Lumics op 14-08-2010 17:24 ]

• kluyze
  • Niet online
Nexusonline_NL schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 16:37:
nou dan zit ik toch goed met mijn 1.232 V op idle
ik denk ook al dat ik de oplossing heb voor mijn warmte probleem.
Als je wilt overclocken naar 4GHz voorlopig wel, maar dan moet je de huidige temperaturen ook niet vergelijken met die van iemand anders die op 3GHz en een veel lagere spanning werkt. Voor je huidige frequentie is die spanning wat aan de hoge kant. Zeker voor een D0.

• Nexusonline_NL
Lumics schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 17:00:
Ik vraag me af waarom je niet gewoon goed een overclockguide gaat doorlezen en hier op het forum gaat rondzoeken. Jouw vragen zijn hier al vaker gesteld. Daarnaast is het slim afkortingen te kennen, zoals HT. Als je die functionaliteit niet kent, heb je niet goed ingelezen. Waarom neem je 'risico's' als je de gevolgen niet kent?

VWB de mugen, dat is een van de betere koelers. :-)

Basic leesvoer!

Hier staat al je info voor het overclocken
die afkortingen kende ik niet en kwam ik nergens tegen, dus feit is gewoon dat je niets mag vragen. Tevens heb ik wel overclock guides doorgelezen maar niet deze, hier staat inderdaad meer in. voor beginnende is het vaak ook wel moeilijk zoeken naar de juiste topics. daarnaast zijn sommige topics zo technisch dat het voor mij niet te lezen is.

Ook zie ik vaak als er iemand een vraag stelt dat je er meteen commentaar staat van je hebt niet goed gezocht. of je hebt dit niet doorgelezen. We lezen wel maar kunnen niet altijd iets vinden. en daarnaast als je mijn vragen goed hebt gelezen waren het een aantal en dat over mij specifieke temperaturen en performance was de hoofdvraag. overclocken een bijvraag.

Zo'n opmerking heb ik helemaal niets aan, en andere 'beginners' ook niet. En die afkortingen, sorrrrrry dat ik het vraag. misschien heb je een lijstje met alle afkortingen voor me. we moeten toch allemaal leren van elkaar.
Mijn insteek is eerst zelf zoeken en als ik het dan niet weet , vragen

Gelukkig zijn er een hoop mensen hier die mij een zinnig antwoord hebben gegeven en dat ik nu de boel weer op orde heb. bedankt!! en mcsluis, bedankt voor je handige links, heb ik echt wat aan. maar niet bedankt voor je commentaar. we kunnen ook gewoon geen topics en comentaar meer geven/ starten omdat alles al een keer is langs geweest.

ik denk dat ik niet meer gauw een vraag zal stellen.......

• Nexusonline_NL
Verwijderd schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 16:52:
Staat de temperatuur van de GPU ook niet in Catalyst Control Center bij ATI Overdrive? Als de temperatuur daar ook niet staat, dan is er denk ik iets aan de hand met de sensors ofzo. Heb je al de nieuwste drivers van de GPU geinstalleerd?
Ja, staat daar, thnx

helemaal top, alles nu in beeld

• PhrancK
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-01 12:06
ik heb ook nieuw systeem en Hardware Sensors monitoring EN Sisoftware Sandra Lite gedownload en beide programma´s geven om en na bij de volgende scores idle:

Mainboard = 31
CPU = 33
Core1 = 101
Core0 = 20

Nu is mijn vraag hoe het kan dat Core1 zo hoog is. Ik heb al meerdere malen gelezen dat het zo kan zijn dat de software de sensor verkeerd uitleest, maar nu 2 programma's een dermate hoge score aangeven begin ik te twijfelen.

Mobo = asrock 770 extreme 3
cpu = Amd X6 1055T
Niets overgeclocked e.d.

Scythe mugen 2 rev geinstalleerd op CPU.

Core1 wordt in het andere programma ook aangeven als CPU2 / Aux DC line
De temp schommelt ook erg hard, kan soms in 10 seconde van 60 naar 105 graden gaan.

Toch echt vekreerde software of moet ik me ergens druk om maken? :)

• Kiwitje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-02-2025
En in de bios?

Specs

• PhrancK
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-01 12:06
daar kan je alleen m/b en CPU zien
M/B = 32
Cpu = 37
Pagina: 1