Entertainmentindustrie komt met drm-systeem 'UltraViolet'

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 15:22

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
nieuws: Entertainmentindustrie komt met drm-systeem 'UltraViolet'

Zoals in de reacties te lezen is is er nogal wat verwarring over dit stukje tekst:
Met UltraViolet zouden consumenten niet alleen meer betalen voor het fysieke product, maar ook voor het recht om een bepaalde filmtitel of tv-serie op andere apparaten te mogen bekijken.
Volgens mij is het helemaal niet de bedoeling om de suggestie te wekken dat er méér betaald moet worden. De zin leest wat dat betreft beter zonder dat hele woordje "meer" er tussenin:
Met UltraViolet zouden consumenten niet alleen betalen voor het fysieke product, maar ook voor het recht om een bepaalde filmtitel of tv-serie op andere apparaten te mogen bekijken.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:56
verander 'meer' anders in 'enkel' of 'maar'?

[ Voor 12% gewijzigd door Fire69 op 20-07-2010 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 18:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

.oisyn schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 16:04:
Volgens mij is het helemaal niet de bedoeling om de suggestie te wekken dat er méér betaald moet worden. De zin leest wat dat betreft beter zonder dat hele woordje "meer" er tussenin:
Of alleen en meer van plek verwisselen.
Fire69 schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 16:07:
verander 'meer' anders in 'enkel'?
Dat is dubbelop met het woordje alleen. Het woord 'meer' slaat in dit geval op de overgang van hoe het vroeger was en hoe het nu gaat worden.

[ Voor 121% gewijzigd door Orion84 op 20-07-2010 16:11 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De hele zin moet gewoon hervormd worden... bijvoorbeeld in zoiets als dit:
Met UltraViolet zouden consumenten niet langer betalen voor het fysieke product, maar voor het recht om een bepaalde filmtitel of tv-serie te mogen bekijken, waarbij er allerhande aanschaf en afspeelmogelijkheden zijn.
Heb trouwens bij de reacties op de FP het gevoel dat mensen wel eerruuuggg selectief lezen, en het gewoon niet willen begrijpen wat er in het artikel bedoeld wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:46

Zeror

Ik Henk 'm!

Meer in maar veranderen zou al goed moeten zijn? :S

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanwege de 'ook' die er na komt, impliceert dat nog altijd dat je extra gaat betalen.

(Voor degenen die dat willen lezen in ieder geval.... )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 16:48:
De hele zin moet gewoon hervormd worden... bijvoorbeeld in zoiets als dit:

[...]

Heb trouwens bij de reacties op de FP het gevoel dat mensen wel eerruuuggg selectief lezen, en het gewoon niet willen begrijpen wat er in het artikel bedoeld wordt...
Leuk en aardig, maar we zitten onderhand 3,5 uur verder en het is nog niet aangepast... Mensen reageren er nog steeds verkeerd op... Verander het even in "maar", alsjeblieft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk niet dat de hoeveelheid woorden die gewijzigd moeten worden invloed heeft op de snelheid...

Volgens mij zit de redactie gewoon in het zwembad met een biertje! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:05

WoutF

Hoofdredacteur
Heb voor de duidelijkheid het woordje 'meer' verwijderd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt.... Maar wel een beetje mosterd na de maaltijd. Er is nu niemand meer die het leest....

Was er een reden waarom niemand van de redactie reageerde? Om 16:00 zijn jullie toch nog niet naar huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 15:22

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Mja, dat stoort me sowieso al een tijdje. Van vrijwel ieder topic dat ik hier heb geopend wordt de boel vaak pas na een dag of nog veel later aangepast. Ja, dan boeit het natuurlijk ook geen zak meer. Zat er gisteren over te twijfelen om daarover eens een topic te openen, misschien moet ik dat maar gewoon gaan doen.

.edit: done: [Discussie] Vaak trage reactie op topics in dit forum :)

[ Voor 13% gewijzigd door .oisyn op 21-07-2010 12:26 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Verder is "het recht [..] te mogen" een tautologie.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Verder is "het recht [..] te mogen" een tautologie.
Ik denk dat je pleonasme bedoelt? 'Mogen' kan hier duidelijk weggelaten worden dus ik pas het aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Olaf schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 13:35:
[...]

Ik denk dat je pleonasme bedoelt? 'Mogen' kan hier duidelijk weggelaten worden dus ik pas het aan.
Nee, tautologie, volgens http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/861

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Deze pagina van Taaladvies omschrijft het nauwkeuriger:
Een tautologie noemt het begrip of denkbeeld tweemaal of meerdere malen; voorbeelden: enkel en alleen, blij en verheugd, pais en vree. Een tautologie bestaat meestal uit twee of meer woorden van dezelfde woordsoort, dikwijls twee bijvoeglijke of twee zelfstandige naamwoorden.
Wolters-Koenen geeft als voorbeeld van een pleonasme die stijlfout is 'hij had verlof dat te mogen doen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ja, over de grens tussen pleonasme en tautologie verschillen de meningen.

Bij een pleonasme wordt een eigenschap van een begrip herhaald, bij een tautologie wordt het volledige begrip herhaald.
Nu is "(het) recht (hebben)"niet precies hetzelfde als "mogen", zodat je prima van een pleonasme kunt spreken. De interessante vraag is dan wel of "mogen" een kenmerk is van "recht" of dat het andersom is.

Maar goed dit hele geval was al zwaar off-topic.

Pagina: 1