Nemesizz schreef op vrijdag 06 augustus 2010 @ 19:50:
[...]
Dat is opzich ook wel interessant want ik heb dan wel XP op een P1 kunnen installeren, maar op een 486-bord is mij nog niet gelukt om de volgende redenen:
-kan niet booten van CD vanuit BIOS (alleen A: of C:)
Je kunt install floppies aanmaken en daarvanaf booten. De floppy spreekt de CD aan.
-ACPI problemen (altijd weer die ACPI, Win7 op P1 wilde ook al niet door dat foefje)
ACPI? Welke ACPI? Gewoon alle power management uitzetten in BIOS en ook geen ACPI kernel installeren.
-Windows ME wilde al niet installen vanwege te weinig Mhz (als je op Pentium installeerde en dan de HDD in een 486 zette werkte het wel gewoon).
WinME is gewoon nog steeds DOS met een schil eromheen. Je vergeet misschien belangrijkste reden dat XP niet op een 486 wil draaien: het is voor de i586 instructieset gecompileerd. Enige manier om het dus op een 486 bord te draaien is met een overdrive naar een i586-CPU, dus een PODP-83
Heb trouwens bar weinig kunnen vinden over pinmodden en dat gedoe met een 486...misschien gebruik ik de verkeerde zoektermen, maar kom altijd op Pentium 4's en Core2's uit en die ken ik al

.
Die term werd destijds ook niet gebruikt. Het gaat iig om het CLKMUL-signaal dat via pin R-17 gaat.
Hier is een stap-voor-stap howto:
http://web.inter.nl.net/hcc/J.Steunebrink/amd5x86.htm
Let wel dat CLKMUL per CPU type andere dingen doet:
- 'gewone' 486DX/SX zonder multiplier: niets
- DX2/SX2: niets, vast op 2x
- DX4: switcht tussen 2x en 3x modus
- DX5: switcht tussen 3x en 4x modus
Voor een overzicht van relevante settings pins en wat ze per CPU type doen:
http://homepage3.nifty.co...nterposer/pin_assign.html[...]
Heb nog een bord liggen met een Ali chipset, en kan idd 83Mhz FSB. Alleen heeft iemand (fysiek) de BIOS gemold (als in: pinnen afgebroken om een andere chip weer te redden).
Misschien kan ik je helpen daarmee, dat klinkt als een perfect geval voor hotflashen. DM me even met exacte type (want hier nogal offtopic), dan kunnen we vast iets voor elkaar krijgen

Ander bordje wat ik nog heb (die wel werkt) is een Super Socket 7, die kan zelfs 100Mhz FSB volgens mij, ben alleen bang dat ik dan m'n Pentium frituur (heb een 166-mmx een tijdje op 260 ofzo gehad)

.
Is het een CPGA (paarsige ceramiek) of PPGA (zwarte plastic) CPU? Die PPGA gevallen kunnen *veel* meer hebben. Ik heb wel eens een P166MMX PPGA een tijdje stabiel op 350MHz (3.5x100MHz) gedraaid. Daarvoor moest VCore wel omhoog naar 3.3V, maar goed, dat was dus gewoon voltage jumpere voor "single voltage" instellen
Opmerkelijk genoeg trok hij 2.5x120MHz (ja, m'n mobo trok dat) weer niet, dus het I/O deel was blijkbaar de bottleneck. Maar goed, dan nog was het lang niet zo snel als een K6-2 op 6x100MHz, dus dat werd standaard op dat systeem. Was 10 jaar terug een tijdje m'n hoofdPC.
De Intel chipset Pentium borden die ik heb kunnen allemaal niet meer dan 66Mhz bus en 64MB ram volgens mij (was me eerder niet zo opgevallen, maar andere chipsets zoals Via en Ali kunnen het idd wel).
Niet helemaal correct.
Officieel ondersteunden ze enkel 60 en 66MHz, maar zeker de i430TX kon met gemak 83MHz aan. Het probleem was echter dat Intel (omdat ze niets >66MHz ondersteunden om niet Pentium 2 verkopen in de weg te zitten) niets gedaan had met PCI dividers, met gevolg dat je dus op 41.5MHz zat bij een 83MHz FSB. Dat vonden harde schijven en VGA vaak niet zo prettig.
Mbt RAM support - ook daar ligt het genuanceerder. Alle Intel P1 chipsets ondersteunden meer dan 64MB RAM, de i430HX zelfs 512MB. Probleem was caching. Intel gebruikte vanaf de i430FX een erg primitieve 8b TagRAM om te cachen. Deze kon alleen de eerste 64MB bijhouden. Bij de i430HX was er nog de mogelijkheid om een tweede ernaast te hangen, waardoor sommige borden met HX daadwerkelijk de volle 512MB konden cachen, althans, als de tweede tag daadwerkelijk aangebracht was (bij de Asus P55T2P4 zat er bijv gewoon een socket op).
Frappant is dat de eerste twee P1 chipsets, de i430LX en i430NX, wel respectievelijk de volle 192MB en 256MB konden cachen zonder extern gekloot. Helaas waren dit erg primitieve gevallen (de i430LX stamde uit 1993...) en misten support voor dingen als EDO RAM en PLB cache. Daardoor was performance veel lager dan op de post-1995 chipsets.
Let wel dat die 64MB beperking eigenlijk nooit een issue was toen deze chipsets courant waren - je
ik betaalde voor 64MB SDRAM in 1999 (toen P1 echt end-of-life was) nog DFL 130, anno 1995 kostte 16MB EDO nog bijna DFL 1000
Het werd pas een beperking toen mensen achteraf (wanneer RAM goedkoop geworden was) oude systemen nog nuttig probeerden te gebruiken. Dat is later nog een paar keer voorgekomen, denk aan Intel's i810 en i815 chipsets die kunstmatig tot 512MB beperkt waren. Anno 1999-2000 was dat ruim zat, maar binnen een paar jaar wist WinXP icm bloated app software dat helemaal op te vreten.
[
Voor 35% gewijzigd door
dion_b op 06-08-2010 21:11
]