Celestion 302 defect

Pagina: 1
Acties:

• floffert
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-02 15:15
Beste tweakers,

Ik heb een tijdje terug een paar Celesetion 302 speakers tweedehands gekocht op ebay en deze aangesloten op een nieuwe Onkyo 607. Klunzig als ik soms kan zijn, heb ik ze gelijk in de eerste week behoorlijk hard lopen uitproberen met als gevolg dat 1 van de speakers ging "kraken". Dit gekraak ging van kwaad tot erger tot een moment dat de speaker helemaal niets meer deed. Ik heb de speakers omgedraaid en ook andere kabels gebruikt maar de speaker bleef helemaal stil.
Ik dacht dus dat ik ze had opgeblazen en heb vervolgens een nieuwe conus gekocht bestaande uit een bass driver en een tweeter. Deze heb ik zelf vervangen en alles leek weer goed te werken.
Nou begon laatst het gekraak weer soms op te spelen dit terwijl ik er erg voorzichtig mee ben geweest en, helemaal omdat hij nieuw is, nooit te hard heb gezet. Toch komt het soms weer terug en een aantal dagen geleden deed hij het zelfs even helemaal niet meer. Ik heb hem toen iets harder gezet en toen deed hij het weer normaal, maar ik maak me nu toch een beetje zorgen.

Mijn vraag was dan ook of jullie toevallig weten waar dit euvel aan kan liggen. Kan het zijn dat ook de nieuwe conus niet helemaal goed is? Of kan het eventueel ook nog liggen aan de printplaat die in de speaker zit? Of misschien wel de receiver zelf?

Ik snap dat het hier niet een vraag en antwoord forum moet worden, maar ik baal er ontzettend van en google kan mij nog niet echt een goed antwoord verschaffen.

Ik hoop dat jullie een idee hebben wat het is en wat ik er aan kan doen.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:00
Als het kraakt, probeer de conus voorzichtig een klein beetje een kant op te duwen terwijl muziek speelt. Als het kraken verandert (erger wordt of weggaat) dan heb je een kromme spreekspoel, meestal veroorzaakt door te hard spelen (spreekspoel klapt tegen de magneet erachter)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• floffert
ShittyOldMan schreef op zondag 18 juli 2010 @ 16:08:
Als het kraakt, probeer de conus voorzichtig een klein beetje een kant op te duwen terwijl muziek speelt. Als het kraken verandert (erger wordt of weggaat) dan heb je een kromme spreekspoel, meestal veroorzaakt door te hard spelen (spreekspoel klapt tegen de magneet erachter)
Ok maar ook dat gedeelte is vervangen. Dus dat zou betekenen dat de nieuwe onderdelen niet goed zijn?

• ShittyOldMan
Zou kunnen, kwestie van stelselmatig dingen uitsluiten. Andere versterker proberen bijv, speakerunits van links en rechts met elkaar wisselen, etc.

• floffert
ShittyOldMan schreef op zondag 18 juli 2010 @ 16:29:
Zou kunnen, kwestie van stelselmatig dingen uitsluiten. Andere versterker proberen bijv, speakerunits van links en rechts met elkaar wisselen, etc.
Units verwisselen heb ik al geprobeerd en heeft niet geholpen. Dat zou dan ook moeten betekenen dat het niet aan de receiver ligt aangezien de speaker zowel op de linker als de rechterkant hetzelfde probleem geeft terwijl de andere speaker geen problemen geeft.

Ik heb net voorzichtig geprobeerd de conus te bewegen, maar toen gaf hij geen enkele problemen en nu doet hij het ook weer prima.
Het is ook niet zo dat hij altijd kraakt maar het komt soms opspelen. Vooral bij films en bij een zware bass. Ik heb het ook alleen gehoord in combinatie met de ps3. Bij gewoon tv of muziek schijnt hij er geen last van te hebben. Kan het toevallig aan de instellingen liggen?
Daarnaast heb ik alleen deze twee frontspeakers aangesloten op de receiver. Verder geen subwoofer of andere speakers. Zou het kunnen zijn dat de speakers gewoon de bass niet aan kunnen die normaal gesproken de subwoofer zou moeten doen? Of kan dit niet van invloed zijn?
Dit is mijn eerste serieuze poging tot het samenstellen van een goede audioset en ben nog niet helemaal wegwijs in het wereldje dus vergeef me als ik enigzins "domme" vragen stel. ;)

• floffert
Kleine update:

Zojuist hoorde ik ook (toevallig) hetzelfde gekraak heel even bij de andere speaker. Wederom was dit in combinatie met de ps3. Zou dit dan toch aan de instellingen kunnen liggen?
De receiver geeft aan LPCM 5.1 48khz en ik heb ingesteld dat er maar 2 speakers zijn aangesloten. Ik neem aan dat dit allemaal goed staat, toch?

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Als ik je omschrijving lees, lijkt het wel alsof de PS3 een dusdanig hard signaal eruit vlamt dat het te hard is voor de line in van je versterker.
Dan krijg je ook dat krakerige geluid.
Heb zelf geen PS3 dus kan ook niet kijken hoe hard het geluid uit de PS3 komt. Is 'ie hoorbaar harder dan je andere bronnen (CD speler, DVD speler bijv.) ?

Ow en ik ken die receiver verder qua werking niet, maar 5.1 en 2 speakers tegelijk kan in feite niet, 5.1 staat tenslotte voor 6 speakers (5 + een sub).
Dus of het één of het ander.

[ Voor 21% gewijzigd door dreeke op 18-07-2010 23:06 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• floffert
dreeke schreef op zondag 18 juli 2010 @ 23:05:
Als ik je omschrijving lees, lijkt het wel alsof de PS3 een dusdanig hard signaal eruit vlamt dat het te hard is voor de line in van je versterker.
Dan krijg je ook dat krakerige geluid.
Heb zelf geen PS3 dus kan ook niet kijken hoe hard het geluid uit de PS3 komt. Is 'ie hoorbaar harder dan je andere bronnen (CD speler, DVD speler bijv.) ?

Ow en ik ken die receiver verder qua werking niet, maar 5.1 en 2 speakers tegelijk kan in feite niet, 5.1 staat tenslotte voor 6 speakers (5 + een sub).
Dus of het één of het ander.
Nee het geluid is eerder een stuk zachter.
Ik snap dat het hele 5.1 gedeelte niet kan, daarom heb ik ook op de receiver aangegeven dat er maar 2 speakers zijn aangesloten. Alleen de ps3 geeft automatisch linear pcm in allerlei vormen (2.0, 5.1, 7.1). Ik nam aan dat de receiver dan de frontspeakers eruit filtert en dan naar de speakers toe stuurt. De rest wordt dan als het ware weggegooid. Klopt deze veronderstelling?

• ShittyOldMan
Nee, de center, sub en surrounds worden ook doorgestuurd naar links en rechts, anders ontbreekt er een heleboel geluid.
Stel de ps3 eens in dat het enkel 2.0 uitstuurt, wellicht gaat er iets mis met de mixdown in de receiver. Of stel een equalizer in en haal wat lage tonen weg, wellicht kunnen de speakers het gewoon niet aan.

• floffert
ShittyOldMan schreef op zondag 18 juli 2010 @ 23:46:
Nee, de center, sub en surrounds worden ook doorgestuurd naar links en rechts, anders ontbreekt er een heleboel geluid.
Stel de ps3 eens in dat het enkel 2.0 uitstuurt, wellicht gaat er iets mis met de mixdown in de receiver. Of stel een equalizer in en haal wat lage tonen weg, wellicht kunnen de speakers het gewoon niet aan.
Ok begrijpelijk. Maar waarom zouden de speakers het niet aan kunnen? Ze zijn toch niet van het minste merk en kwaliteit of heeft het daar niets mee te maken?

Ik heb nu idd alles uitgezet op de ps3 behalve de 2 channel output en het lijkt nu beter te gaan. Wel moet ik zeggen dat ik het erg raar vind als dit de oorzaak is van het probleem. Ik ben toch niet de enige in de wereld met 2 speakers en een ps3 met de default instellingen? Waarom hoor ik niet vaker van dit soort problemen?
Pagina: 1