• Just8_KB8
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09-2025
Hoi allemaal,

ik heb een probleem met mijn systeem. Ik zal beginnen met de specificaties:
Afbeeldingslocatie: http://img825.imageshack.us/img825/7396/naamloos.th.png

Verder gebruik ik een nette legale Windows 7 Home Premium 64-bit.

Nu mijn probleem:
In dit systeem heb ik een klein jaar geleden ik een ASUS ENGTX260 video ingebouwd met een Cooler Master 500W voeding. Dit alles heeft een half jaar zonder problemen gewerkt. Een maand of 2 geleden kreeg ik ineens problemen dat mijn computer zomaar uit viel. Dus ineens mijn monitor op stand-by en mijn computer op een soort van slaapstand (fans bleven draaien en lampje van de power bleef branden maar computer was wel uit). Eerst dacht ik een vastloper of zoiets maar deze uitval kwam steeds vaker terug. Soms pas na een half uur gamen, soms al terwijl de computer aan het opstarten was (en ik nog de account moest kiezen waar ik op in wilde loggen). Daarna kreeg ik ook nog andere soorten vastlopers. BSOD met daarop meldingen of IRQ NOT LESS OR EQUAL (ging zo snel dat ik de rest niet heb kunnen lezen) en ook een keer iets over PAGE FAULT IN NON PAGE AREA.

Wat heb ik allemaal gedaan:
  • Eerst een herstelpunt gerestored. Misschien dat het nieuwe software was. Geen resultaat.
  • Daarna al mijn drivers ge-update. Helaas zonder succes.
  • Vervolgens een volledig nieuwe installatie van W7 en alle drivers/software. Wederom zonder succes.
  • Toen ben ik gaan zoeken op google wat het kon zijn. Ik dacht daarna aan de voeding, alleen kon ik niet verklaren waarom het een half jaar wel werkt en nu ineens niet, dus heb ik dit maar snel aan de kant gezet.
  • Ook nog even een MEMTEST86 gedraaid. Alles OK.
  • Vervolgens kwam het vermoeden dat de temperaturen wellicht te hoog werden. Zou ook kunnen verklaren waarom het tijdens de winter geen probleem was maar gedurende de hete zomerdagen (30~35 graden hier op mijn PC kamertje) wel. Nu heb ik eerst met HWiNFO32 een check gedaan. Dit zijn mijn idle temperaturen:
    Afbeeldingslocatie: http://img203.imageshack.us/img203/4323/naamloos2p.th.png
  • Ik heb even mijn oude videokaart terug gezet (zoals in de specs hierboven te zien is, een GeForce 8800GT) en de problemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Kan het aan de temp van mijn videokaart liggen of is mijn videokaart nu gewoon kapot (want dan heb ik mogelijk nog garantie)? En hoe kan ik daar zelf iets aan testen?
Mijn vragen zijn:
  • Is mijn vermoeden juist en kan het aan mijn temperaturen liggen (wellicht alleen van de videokaart)?
  • Hoe kan ik een goeie stress test doen zodat ik die resultaten hier ook kan posten? Moet ik dan een 3D mark of PC mark laten lopen terwijl ik grafieken laat plotten of zo?
  • Als het de temperaturen zijn, hoe kan ik hier wat aan doen? Ik heb al een iets grotere fan geïnstalleerd alleen dat lijkt weinig uit te halen, zelfs nu de buitentemperaturen weer wat Hollandser zijn.
Sorry voor de misschien wel enorme n00b vragen maar ik ben nou eenmaal niet een enorme wizz-kid en heb al zoveel mogelijk zelf geprobeerd uit te vogelen (zelf initiatief word hier hopelijk gewaardeerd :P ). Kunnen jullie mij please verder helpen? Als ik nog testen of wat dan ook moet draaien dan hoor ik het graag. Alvast heel erg bedankt! _/-\o_

• PiRiVi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-01-2021

PiRiVi

TRX FTW

Het lijkt mij goed mogelijk dat je geheugen niet lekker draait.

Probeer eens MEMTEST te draaien (een nacht) om te kijken of daar fouten uit komen.
Wat je ook kan doen is de DIMMs er even uithalen en ze even schoonblazen en ze dan weer goed aandrukken.

De melding lijkt me niet op een device driver probleem te wijzen.

Succes!

:-)

Verwijderd

Heb je de koeler van je videokaart al eens gechecked? Misschien zit deze wel vol met stof en zou daardoor zijn werk niet goed kunnen doen, waardoor de temps hoger oplopen dan hoort. Daarnaast kan je ook even je temperatuurinstellingen bekijken in je bios, misschien dat die op de genoemde waarde staan en dan zou je pc zich uitschakelen om veiligheidsredenen.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:52
PiRiVi schreef op zondag 18 juli 2010 @ 12:49:
Het lijkt mij goed mogelijk dat je geheugen niet lekker draait.

Probeer eens MEMTEST te draaien (een nacht) om te kijken of daar fouten uit komen.
Wat je ook kan doen is de DIMMs er even uithalen en ze even schoonblazen en ze dan weer goed aandrukken.

De melding lijkt me niet op een device driver probleem te wijzen.

Succes!
Just8_KB8 schreef op zondag 18 juli 2010 @ 12:37:
Wat heb ik allemaal gedaan:
  • Eerst een herstelpunt gerestored. Misschien dat het nieuwe software was. Geen resultaat.
  • Daarna al mijn drivers ge-update. Helaas zonder succes.
  • Vervolgens een volledig nieuwe installatie van W7 en alle drivers/software. Wederom zonder succes.
  • Toen ben ik gaan zoeken op google wat het kon zijn. Ik dacht daarna aan de voeding, alleen kon ik niet verklaren waarom het een half jaar wel werkt en nu ineens niet, dus heb ik dit maar snel aan de kant gezet.
  • Ook nog even een MEMTEST86 gedraaid. Alles OK.
  • Vervolgens kwam het vermoeden dat de temperaturen wellicht te hoog werden. Zou ook kunnen verklaren waarom het tijdens de winter geen probleem was maar gedurende de hete zomerdagen (30~35 graden hier op mijn PC kamertje) wel. Nu heb ik eerst met HWiNFO32 een check gedaan. Dit zijn mijn idle temperaturen:
    [afbeelding]
  • Ik heb even mijn oude videokaart terug gezet (zoals in de specs hierboven te zien is, een GeForce 8800GT) en de problemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Kan het aan de temp van mijn videokaart liggen of is mijn videokaart nu gewoon kapot (want dan heb ik mogelijk nog garantie)? En hoe kan ik daar zelf iets aan testen?
Als je goed leest, zie je dat hij dat al heeft gedaan...
Verwijderd schreef op zondag 18 juli 2010 @ 12:51:
Heb je de koeler van je videokaart al eens gechecked? Misschien zit deze wel vol met stof en zou daardoor zijn werk niet goed kunnen doen, waardoor de temps hoger oplopen dan hoort. Daarnaast kan je ook even je temperatuurinstellingen bekijken in je bios, misschien dat die op de genoemde waarde staan en dan zou je pc zich uitschakelen om veiligheidsredenen.
Ik heb hier geen ervaring mee, maar ik neem aan dat als het BIOS jouw computer uitschakeld, je eerst een waarschuwing moet horen (CPU / GPU warning temperature o.i.d.) en dat daarna pas je PC uitgezet word. Bovendien krijg je dan volgens mij geen BSOD.

[ Voor 15% gewijzigd door marcop23 op 18-07-2010 12:58 . Reden: Wat toegevoed ]

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:52

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Je kunt wel een BSOD krijgen als je geheugen te warm wordt en fouten gaat maken, je gpu kan zich ook uitschakelen als die te warm wordt.

Het is denk ik of je geheugen die te warm wordt of je GPU geheugen die te warm wordt tijdens full load. Zet anders eens een kamer ventilator erbij op en maak je pc goed schoon.

Tweakers Discord

Verwijderd

@Marcop23.
Het screenshot van de temperaturen liet iets vreemds zien, zowel cpu als harddisk waren normaal qua temperatuur, de videokaart echter niet, vandaar dat ik dus concludeerde dat het wel eens aan de videokaart zou kunnen liggen. Nadat ik een plaatje had opgezocht van desbetreffende videokaart, zag ik, dat de hele printplaat is afgedekt met een kap en aan 1 kant een ventilator. Als die ventilator veel stof onder die kap heeft gezogen, kan het koellucht zijn werk niet meer doen door de blokkade van het stof. Vandaar ook mijn opmerking om dat eens te controleren, heb hier vaker over gelezen en het leek mij ook logisch. Zoals Tweakduke zegt, kan je wel degelijke een bsod krijgen, maar hoeft niet altijd.

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
Toen ben ik gaan zoeken op google wat het kon zijn. Ik dacht daarna aan de voeding, alleen kon ik niet verklaren waarom het een half jaar wel werkt en nu ineens niet, dus heb ik dit maar snel aan de kant gezet.
hou er rekening mee dat alles 'eindig' is, ook je voeding. Elco's en condensatoren zullen capaciteit verliezen en op een gegeven moment zal een voeding (elke voeding!) minder stabiel worden. Nou gebruikt Cooler Master best goede componenten, maar ik zou toch even gaan voor een test met een andere voeding. Hogere temperaturen zorgen voor korte levensduur van nagenoeg alle electronische componenten. Hiermee zou in de afgelopen hete dagen best eens je voeding onder een bepaalde 'stabiel genoeg voor jouw systeem' drempel kunnen zijn gekomen. Hou er rekening mee dat je oude videokaart minder stroom vreet dan die nieuwe!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-12-2025

skoozie

SCSI

Als je de temperatuur van je GPU niet vertrouwd kan je GPU-Z downloaden en bij tabje sensors de logging aanzetten. Kan je na een crash kijken wa tde temeperauur was van je GPU.

de BSOD kan je langer laten staan door: rechter muis klik op mijn computer > eigenschappen > geavanceerde instellingen > onder Opstart en herstel instellingen op instellingen klikken > uitvinken: "De computer automatisch opnieuw opstarten" (mijne is in NL :S)

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• Just8_KB8
Hey allemaal,

bedankt voor de snelle reacties. Ik moet alleen wel even duidelijk maken dat de temperaturen die in het plaatje staan van mijn huidige configuratie zijn (dus met de GeForce 8800GT). Ik heb net gegamed met een log bestandje op de achtergrond en dan komt de GPU temperatuur rond een constante waarde van 86,5 graden. Ik heb geen idee of dit hoog is maar alles draait nu wel stabiel (en ook al voor 2,5 dag). Misschien moet ik sowieso meer koelen (ook bij deze vid-kaart) om de levensduur wat te verbeteren. Wat denken jullie? Is dit nodig? En zo ja, hebben jullie dan tips voor hoe ik dat kan doen??

Maar het lijkt er dus wel heel erg op dat ik een probleem heb met mijn videokaart. Ik weet alleen nog niet of dit een temp of power probleem is. Ik zal morgen (of overmorgen) even mijn andere kaart weer terugzetten en kijken wat deze doet aan temperatuur. Btw, de koelribben leken redelijk stofvrij, dus daar kan het niet aan liggen. Als de temperaturen niet bizar hoog is dan probeer ik eerst een andere voeding. Wellicht dat dat helpt. Als het dat is dan is het wel balen dat ze me in die computerzaak toen deze voeding hebben aangesmeerd voor €70,- welke dan niet goed zou zijn (mochten ze inderdaad slechter worden naar verloop van tijd zoals Rataplan zei) al lijkt me dat wel snel na nog niet eens 1 jaar.

Ik houd jullie op de hoogte! O-)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Volgens mij is die GPU temperatuur vrij normaal.

Volgens de fabrikant kan 100 graden zelfs geen kwaad, dacht ik, maar kan het even zo snel niet vinden.

• X-Fire-X
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-03-2025
GPU's kunnen in theorie 120-125 graden worden voor ze het begeven. Toch vind ik de idle temp wel hoog. Zou gemiddeld 45-50 graden idle moeten zijn. Game is een beetje game afhankelijk, als het een zware game als crysis is die je voluit draait is die 86 graden wel normaal.
Furmark kan je de videokaart mee stressen om te checken.

• Just8_KB8
Okay, ik heb mijn kaart vervangen, drivers geinstalleerd. En tot nu toe draait alles stabiel (deze avond nog alleen maar geprobeerd). Gek is dat mijn idle temperaturen ook lager lijken nu, terwijl er aan mijn setup niets veranderd is. Dit is wat ik nu uitlees:

Idle (ongeveer 49 graden)
Afbeeldingslocatie: http://img21.imageshack.us/img21/8436/naamloos4xs.th.png

Tijdens performance test in game (hoogste punt in de grafiek is 76 graden)
Afbeeldingslocatie: http://img715.imageshack.us/img715/3452/naamloos5.th.png

Is het verklaarbaar waarom het nu beter lijkt? Ik heb niets aan mijn videokaart gedaan (behalve demonteren en weer monteren). Drivers had ik al eens opnieuw geinstalleerd... Of zijn mijn temperaturen nog steeds te hoog en moet ik extra koelen? Of is het dan toch de voeding??? :|

• Just8_KB8
Bump... ;)

• Mike78
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-12-2025

Mike78

Always

Ik denk dat het toch je voeding is.
In je screenshot zie je bij +5V de waarde 3.960V staan. Dit is volgens mij erg laag. Zou je de +5V ook eens kunnen meten met de 8800GT erin?

Als de waarde dan meer richting de 5V gaat is je voeding te zwak.

24 uur per dag, 24 biertjes in een krat. Toeval?

• Just8_KB8
Thanx voor de tip. Ik zal het vanavond eens proberen!

• Just8_KB8
Ik heb mijn 8800 terug gezet en weer een screenshot gemaakt. Dit is het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://a.imageshack.us/img525/9413/naamloos6k.th.png

Kortom, gelijke waardes. Wat kan ik nu nog doen? Het lijkt erop dat mijn systeem nu wat stabieler is geworden, ook met mijn GTX260. Maar de buitentemperaturen zijn dan ook een stuk lager nu. Dus misschien toch iets met koeling? Ik heb echt geen idee meer.... |:(

• jajoh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-12-2025
Kan je niet bij een pc winkel in de buurt je voeding laten testen? Ik heb pas ook mn voeding doorgemeten en contact opgenomen met informatique over de waarden. .3 is toch wel de max zeiden ze.

[ Voor 48% gewijzigd door jajoh op 23-07-2010 17:22 ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

8800GT en GTX 260 zuipen ongeveer hetzelfde aan stroom dus trek je daar niet teveel van aan.
Ik denk dat die GTX 260 gewoon aan het overlijden is :)

Je kan een andere voeding proberen of extra fans voor je videokaart, maar ik denk dat het niet zal helpen en extra koeling uitstel van executie is.

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Just8_KB8
Ik zal dit weekend mijn voeding eens laten doormeten. En dan maar hopen dat dat het is, want als mijn GTX260 al aan het overlijden is dan is dat wel snel binnen een jaar. En hoe toon je dat aan voordat ie echt kapot is. Want nu heb ik nog garantie, maar hij werkt nog wel... :S

• jajoh
Stressen. Run 3d vantage en zet de loop op 5 keer ofzo.

• Just8_KB8
Ik heb een 3D vantage test gedraaid en dit was het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://a.imageshack.us/img148/7314/naamloos7.th.png

Ik heb alleen maar toegang tot de trail dus ik kon hem niet op loop x5 zetten maar ik hoop dat dit ook al genoeg zegt. Wederom gemeten met HWiNFO32 (v3.55-815). Ik heb graphs aangezet voor de temp van de GPU en voor het stroomverbruik (+5V).

• jajoh
Heb jeje voeding al doorgemeten? Kan niet goed wezen een verschil van 1volt.

[ Voor 17% gewijzigd door jajoh op 26-07-2010 17:19 ]

• Just8_KB8
Ik heb afgelopen weekend nog geen kans gehad om hem uit mijn PC te halen en mee te nemen naar de winkel. En mijn multimeter is kapot dus ik kan em nu zelf ook niet doormeten nu :S Dus hopelijk lukt het dit weekend wel.
Pagina: 1