Hoi allemaal,
ik heb een probleem met mijn systeem. Ik zal beginnen met de specificaties:

Verder gebruik ik een nette legale Windows 7 Home Premium 64-bit.
Nu mijn probleem:
In dit systeem heb ik een klein jaar geleden ik een ASUS ENGTX260 video ingebouwd met een Cooler Master 500W voeding. Dit alles heeft een half jaar zonder problemen gewerkt. Een maand of 2 geleden kreeg ik ineens problemen dat mijn computer zomaar uit viel. Dus ineens mijn monitor op stand-by en mijn computer op een soort van slaapstand (fans bleven draaien en lampje van de power bleef branden maar computer was wel uit). Eerst dacht ik een vastloper of zoiets maar deze uitval kwam steeds vaker terug. Soms pas na een half uur gamen, soms al terwijl de computer aan het opstarten was (en ik nog de account moest kiezen waar ik op in wilde loggen). Daarna kreeg ik ook nog andere soorten vastlopers. BSOD met daarop meldingen of IRQ NOT LESS OR EQUAL (ging zo snel dat ik de rest niet heb kunnen lezen) en ook een keer iets over PAGE FAULT IN NON PAGE AREA.
Wat heb ik allemaal gedaan:
). Kunnen jullie mij please verder helpen? Als ik nog testen of wat dan ook moet draaien dan hoor ik het graag. Alvast heel erg bedankt!
ik heb een probleem met mijn systeem. Ik zal beginnen met de specificaties:

Verder gebruik ik een nette legale Windows 7 Home Premium 64-bit.
Nu mijn probleem:
In dit systeem heb ik een klein jaar geleden ik een ASUS ENGTX260 video ingebouwd met een Cooler Master 500W voeding. Dit alles heeft een half jaar zonder problemen gewerkt. Een maand of 2 geleden kreeg ik ineens problemen dat mijn computer zomaar uit viel. Dus ineens mijn monitor op stand-by en mijn computer op een soort van slaapstand (fans bleven draaien en lampje van de power bleef branden maar computer was wel uit). Eerst dacht ik een vastloper of zoiets maar deze uitval kwam steeds vaker terug. Soms pas na een half uur gamen, soms al terwijl de computer aan het opstarten was (en ik nog de account moest kiezen waar ik op in wilde loggen). Daarna kreeg ik ook nog andere soorten vastlopers. BSOD met daarop meldingen of IRQ NOT LESS OR EQUAL (ging zo snel dat ik de rest niet heb kunnen lezen) en ook een keer iets over PAGE FAULT IN NON PAGE AREA.
Wat heb ik allemaal gedaan:
- Eerst een herstelpunt gerestored. Misschien dat het nieuwe software was. Geen resultaat.
- Daarna al mijn drivers ge-update. Helaas zonder succes.
- Vervolgens een volledig nieuwe installatie van W7 en alle drivers/software. Wederom zonder succes.
- Toen ben ik gaan zoeken op google wat het kon zijn. Ik dacht daarna aan de voeding, alleen kon ik niet verklaren waarom het een half jaar wel werkt en nu ineens niet, dus heb ik dit maar snel aan de kant gezet.
- Ook nog even een MEMTEST86 gedraaid. Alles OK.
- Vervolgens kwam het vermoeden dat de temperaturen wellicht te hoog werden. Zou ook kunnen verklaren waarom het tijdens de winter geen probleem was maar gedurende de hete zomerdagen (30~35 graden hier op mijn PC kamertje) wel. Nu heb ik eerst met HWiNFO32 een check gedaan. Dit zijn mijn idle temperaturen:

- Ik heb even mijn oude videokaart terug gezet (zoals in de specs hierboven te zien is, een GeForce 8800GT) en de problemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Kan het aan de temp van mijn videokaart liggen of is mijn videokaart nu gewoon kapot (want dan heb ik mogelijk nog garantie)? En hoe kan ik daar zelf iets aan testen?
- Is mijn vermoeden juist en kan het aan mijn temperaturen liggen (wellicht alleen van de videokaart)?
- Hoe kan ik een goeie stress test doen zodat ik die resultaten hier ook kan posten? Moet ik dan een 3D mark of PC mark laten lopen terwijl ik grafieken laat plotten of zo?
- Als het de temperaturen zijn, hoe kan ik hier wat aan doen? Ik heb al een iets grotere fan geïnstalleerd alleen dat lijkt weinig uit te halen, zelfs nu de buitentemperaturen weer wat Hollandser zijn.